اسرار نوشتن انگیزه‌نامه: SOP چیست؟

در اکثر مقاله‌ها، به SOP یا انگیزه‌نامه به طور مختصر اشاره کردیم. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به استرالیا یا هرجای دیگری از دنیا را داشته باشید، باید نحوه‌ی تهیه‌ی SOP را بلد باشید. چون بدون آن، هیچ دانشگاهی قادر به پذیرش شما نخواهد بود.

اما این SOP چیست و چرا تا این اندازه مهم شده است؟

SOP‌ یا انگیزه‌نامه، در حقیقت انگیزه‌ی شما از تحصیل در دانشگاه مورد نظر را بیان می‌کند. شما برای اخذ پذیرش حتما باید یک انگیزه نامه‌ی درست حسابی بنویسید. انگیزه‌نامه‌ای که هیئت علمی را نسبت به ثبت نام شما متقاعد کند. در غیر این صورت، شما پذیرفته نخواهید شد.

قطعا وقتی می‌گوییم انگیزه‌نامه، منظورمان را  به خوبی متوجه می‌شوید! یعنی قرار نیست در این انگیزه‌نامه صرفا از پول، آزادی، درآمد، زندگی راحت و … صحبت کنید! حتی اگر زیاد وقف علم نیستید، باید بیش از پول، روی علم مانور دهید.

شما باید به هیئت علمی نشان دهید که چقدر برای تحصیل در دانشگاه آن‌ها علاقه‌مند هستید و دانشگاه آن‌ها تا چه اندازه روی سواد، دانش و زندگی شما تاثیر می‌گذارد.

ما در ادامه قرار است شما را جهت تهیه‌ی یک SOP مناسب کمک کنیم. پس به خواندن ادامه دهید.

چگونه یک SOP بنویسیم که رد خور نداشته باشد؟‌

کمی خلاقیت به خرج دهید! قرار نیست صرفا با کپی کردن از اینترنت کارتان را راه بیندازید. شما برای متقاعد‌ کردن هیئت علمی، باید شخص متفاوتی باشید. کپی کردن از روی دیگران نتیجه‌ی زیاد جالبی ندارد.

البته قرار نیست هرچه را که به ذهنتان می‌رسد را پیاده کنید. شما باید از یک مشاور خوب در این زمینه کمک بگیرید و اطلاعات کاملی کسب کنید. سپس با توجه به علایق و انگیزه‌ی شخصی خود، یک SOP بنویسید.

به جای  بیانیه، داستان بنویسید

اگر قصه سرایی کردن را خیلی خوب بلد هستید، پس حتما از مهارت خود استفاده کنید. شما مجری اخبار نیستید. پس قرار هم نیست که یک متن خبری بنویسید. سعی کنید انگیزه‌های خود را در قالب یک داستان جذاب بیان کنید. داستانی که هر مخاطبی را به خود جذب می‌کند. البته حواستان به گرامر و مسائل نگارشی نیز باشد.

هرچه متن انگیزه‌نامه یا SOP راحت‌تر باشد،‌ شانس شما جهت تحصیل در کانادا، اروپا و … بالاتر می‌رود. شما با این کار به خوبی می‌توانید خود را به هیئت علمی نشان دهید و تصویری واضح از خودتان بسازید. علاوه بر این،‌ داستان شما مطمئنا در گوشه‌ای از ذهن مسئولان باقی می‌ماند و به این راحتی‌ها نمی‌توانند شما را فراموش کنند.

البته زیاد وارد جزئیات نشوید! سعی کنید به چیزهایی که الهام‌بخش‌ شما بودند اشاره کنید و از پرداختن به جزئیات کم اهمیت و بی مورد بپرهیزید. چون واقعا کسی به خاطرات کودکی و رویای همیشگی شما در مهاجرت تحصیلی و سفر به کانادا، اهمیت نمی‌دهد. بلکه همه تمایل دارند راجع به شخصیت کنونی شما بیشتر بدانند.

انگیزه نامه

راجع‌به هدف خود صحبت کنید.

قبل از هر چیز ابتدا دقیق به هدف خود فکر کنید. چرا می‌خواهید مهاجرت کنید؟ چرا این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب کرده‌اید؟ اگر خودتان جواب سوالتان را ندانید، چگونه می‌توانید مخاطب را قانع کنید؟ پس قبل از هر  چیزی، ابتدا باید جواب این «چرا»‌را پیدا کنید. سپس می‌توانید انگیزه‌نامه‌ی خوبی بنویسید.

شما حتما باید راجع به هدف خود صحبت کنید. البته همانطور که قبلا ذکر کردیم، نباید صرفا به مسائل مادی اشاره کنید. سعی کنید هدف خود را از انتخاب دانشگاه مورد نظر، بیان کنید و فقط به مزایای کشوری که دانشگاه در آن واقع شده، نپردازید.

اطلاعات مهم را از قلم نیندازید.

برای اینکه اساتید را قانع کنید و چمدان خود را جهت تحصیل در استرالیا ببندید، باید راجع به موفقیت‌های خود نیز صحبت کنید. پس صرفا قرار نیست برای هیئت علمی داستان بگویید و از موارد الهام بخش خود حرف بزنید.

استفاده از جزئیات اما به جا!

قرار بود از جزئیات استفاده نکنیم. ولی اگر می‌خواهید راجع به رشته‌ی تحصیلی مورد نظر صحبت کنید، پس حتما به جزئیات بیشتری اشاره کنید. برای مثال، اگر عاشق رشته‌ی «ادبیات انگلیسی» هستید و قصد تحصیل در آن را دارید، راجع به آن حرف بزنید.

همانقدر که پرحرفی در SOP خطرناک است، کم حرفی نیز می‌تواند روی مخاطب تاثیر خیلی بدی بگذارد. شما با همین جزئیات می‌توانید هیئت علمی را نسبت به هدف و انگیزه‌ی خود مطمئن کنید.

مستقیم سر اصل مطلب بروید

قرار نیست قصه‌ی حسین کرد شبستری را تعریف کنید. از استفاده از کلمات کلیشه‌ای و حوصله‌ سر بر، اجتناب کنید. شما باید به طور واضح و دقیق راجع به اهداف و علایقتان صحبت کنید.

انگیزه نامه

لحن درستی به کار ببرید

وقتی می‌گوییم لحن درست، منظورمان لحن رسمی نیست! شما باید لحنی متعادل را برای نوشته‌ی خود انتخاب کنید. اگر انگیزه‌نامه را طوری بنویسید که انگار جلوی رئیس جمهور نشسته‌اید، مخاطب را نیز موذب خواهید کرد! شما باید لحنی دوستانه و متعادل را برای نوشتن انگیزه‌نامه به کار ببرید. ولی نامه باید محترمانه باشد.

در کنار اینکه SOP را با لحنی صمیمی می‌نویسید، این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که برای دوست صمیمی خود نامه نمی‌نویسید.

کپی ممنوع

شاید باورتان نشود، ولی اکثر دانشجویان در نوشتن انگیزه‌نامه تقلب می‌کنند. چیزی که در اینترنت زیاد است، نمونه‌های مختلف SOP است. اکثر دانشجویان این انگیزه‌نامه‌ها را کپی می‌کنند، نام خود را جای نام دانشجو می‌گذارند و سپس آن را با مدارک خود ارسال می‌کنند.

قبل از اینکه بابت این کار کسی را شماتت کنیم، باید خاطر نشان کنیم که شما برای رسیدن به این مرحله هزینه‌ی زیادی کرده‌اید. جمع‌آوری مدارک، پر کردن اپلیکیشن، شرکت در آزمون‌های بین‌المللی و … همگی هزینه‌بر است. پس چرا برای نوشتن یک انگیزه‌نامه‌ی جذاب، خلاقیت به خرج ندهید؟

این بد نیست که شما با نمونه‌های مختلف انگیزه‌نامه در اینترنت آشنا شوید. ولی شما باید انگیزه‌نامه‌ی مخصوص خودتان را  بنویسید. به نوعی این انگیزه‌نامه، برند و نشان‌دهنده‌ی شخصیت شما خواهد بود.

گرامر  انگلیسی را دست کم نگیرید

متاسفانه نوشتن متنی طولانی که از لحاظ گرامری قوی  باشد، کار ساده‌ای نیست. از آنجا که شما قرار است برای مهاجرت تحصیلی به استرالیا، کانادا یا … از زبان انگلیسی آکادمیک استفاده کنید، باید متن انگیزه‌نامه را نیز آکادمیک بنویسید.

البته منظورمان این نیست که از کلمات سنگین و نامفهوم استفاده کنید. ولی اینکه هر کالوکیشن و همایند را به درستی به کار ببرید و متن را از حالت ابتدایی و ساده خارج کنید نیز اهمیت دارد.

پینکویو نباشید

شما بینی چوبی ندارید که هنگام دروغ‌ گفتن، لو بروید. اما برای نوشتن انگیزه نامه باید حقایق را بیان کنید! مثلا اگر واقعا درون‌گرا هستید، بهتر است خودتان را یک «ابر برون گرا» نشان ندهید! قرار نیست شبیه دخترخاله‌ی خود باشید که چند ماه پیش از دانشگاه پذیرش گرفته است. شما باید خودتان باشید. اگر به چیزی علاقه دارید (که به رشته‌ی شما مربوط است) حتما راجع به آن نیز صحبت کنید! ولی هیچ‌چیزی را بزرگ نکنید! اغراق در انگیزه‌نامه به ضرر شما تمام خواهد شد.

هرچه صداقت متن شما بیشتر باشد،‌ نظر اساتید و هیئت علمی مثبت‌تر خواهد بود. پس صداقت را سیاست خود قرار دهید.

انگیزه‌نامه‌ی خود را به افراد سرسخت نشان دهید

حتما از کمک استاد خود در این زمینه کمک بگیرید. او می‌تواند راجع به انگیزه‌نامه‌ی شما و جذابیت آن نظرات سازنده‌ای دهد. اساتید دانشگاه خیلی خوب می‌دانند که هیئت علمی از دانشجو چه انتظاری دارد. البته دور اساتید منفی ‌گرا و بد‌بین را خط بکشید. چون قرار نیست شما را سرخورده و ناامید کنند. فقط قرار است نظرات سازنده بدهند و در نوشتن SOP به شما کمک کنند.

 علاوه بر این، آن را با یک استاد زبان انگلیسی در میان بگذارید تا غلط‌های ممکن را اصلاح کند. شما هرچقدر هم که در زبان انگلیسی استاد باشید، باید متنی که خودتان نوشته‌اید را با شخصی دیگر در میان بگذارید. چون معمولا،‌ پیدا کردن غلط از متنی که خودتان آن را نوشته‌ باشید کار ساده‌ای نیست.

اگر کسی از انگیزه‌نامه‌ی شما غلط گرفت، تعصب بی‌خودی نشان ندهید. اگر نظر یک متخصص را در این زمینه می‌پرسید، پس به او احترام بگذارید و راجع به SOP خود، بیشتر فکر کنید.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button