هدف از مراقبت های پزشکی در سن بالا

هدف از مراقبت های پزشکی در سن بالا

هدف از مراقبت های پزشکی در سن بالا

هدف از مراقبت های پزشکی در سن بالا بهبود کیفیت زندگی است نه طولانی کردن آن! بر اساس مطالعه‌ای که توسط UNSW سیدنی انجام شده است، مراقبت‌های پزشکی باید با هدف بهبود کیفیت زندگی و نه طولانی شدن آن تغییر پیدا کنند. به عبارت دیگر این مراقبت‌ها باید سازماندهی مجدد شوند. چرا که بسیاری از افراد بزرگسال که از انواع بیماری‌های مختلف رنج می‌برند، ترجیح می‌دهند به جای آن که عمر طولانی‌تری داشته باشند، باقی مانده‌ی عمرشان را به بهترین نحو سپری کنند.

در مقاله‌ای که اخیرا در مجله Health Expectations منتشر شده، نویسنده با 24 نفر که از بیماری‌های مختلف در سن بالا رنج می‌برند، و یا افرادی که از این دسته افراد مراقبت می کنند، مصاحبه انجام داده است. هدف از انجام این مصاحبه تعیین خواسته اصلی این دسته از افراد است. به این معنا که ترجیح می‌دهند مدل مراقبت از آن‌ها با چه هدفی و چگونه انجام شود.

نتیجه این تحقیق به ترتیب موارد زیر هستند :

-بهبود کیفیت زندگی حتی در مدت کم

-تمایل به کنترل شرایط زندگی

-نیاز به حمایت بیشتر از سوی سیستمهای پزشکی

-تمایل به بودن در خانه

-تمایل به مردن!

تمایل به استفاده از متخصصان و پرستاران.

تا به امروز این دست از تحقیقات تنها بر روی افرادی انجام شده است که از وجود غده‌ای در بدنشان رنج می‌برند. اما در این تحقیقی که اخیرا انجام شده، نتایج مربوط به افرادی است که از بیماری فراتر از سرطان رنج می‌برند و نیاز به یک برنامه درمانی خاص دارند.

خانم لوئیس معتقد است در جامعه‌ای که از این دسته از افراد تشکیل شده، به جای آن که افراد به دنبال افزایش طول عمر باشند، به تنها چیزی که نیاز دارند، بالا بودن کیفیت خدماتی است که دریافت می‌کنند. چرا که تنها به دنبال بهبود کیفیت زندگیشان در این مدت باقی مانده هستند.

معمولا این نوع بیماران باید آخر هفته‌شان را در یکی از بیمارستان‌های استرالیا سپری کنند، و این موضوع چیزی است که اصلا برایشان خوش‌آیند نیست. (البته این مسئله همچنان هم ادامه دارد و به طور کامل حل نشده است و هنوز بسیاری از بیماران با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.)

خانم لوئیس می گوید: “با وجود این که اهمیت زندگی برای تمامی افراد خصوصا بیماران مشخص شده، اما هنوز امکانات لازم برای تضمین زندگی سالم خارج از بیمارستان برای بیمارانی که از مشکلات جدی رنج می‌برند، فراهم نشده است.”

همین مسئله باعث می‌شود که بسیاری از افرادی که از بیماران سال خورده مراقبت می‌کنند، همیشه احساس نارضایتی داشته باشند، چرا که به نظرشان نتوانسته‌اند به خوبی از عزیزانشان مراقبت کنند.

جمعیت سالخورده

بر اساس گفته‌های خانم لوئیس در 30 سال اخیر جمعیت افرادی که بالای 65 سال سن دارند، 2 برابر شده است. همین آمار نشان دهنده اهمیت بهبود سرویس‌های خدماتی و درمانی هستند. چرا که بیمارستان‌ها باید ظرفیت پذیرش و خدمت رسانی به این افراد سالمند را داشته باشند.

زیرا آن چه احتمال وقوع آن وجود دارد این است که با افزایش درخواستهای درمانی و پزشکی امکان این که شاهد افت چشمگیری در نحوه خدمت رسانی باشیم، وجود دارد.

خانم لوئیس معتقد است که تغییرات زیادی در استراتژی درمانی و پزشکی باید ایجاد شود. به گونه‌ای که ارتباط بین بیماران و افرادی که در حوزه پزشکی فعالیت می‌کنند بهتر شود. به این ترتیب تمامی افراد سالخورده می‌توانند از خدمات درمانی به یک اندازه و به بهترین شکل استفاده کنند.

وی عقیده دارد که برای رسیدن به این هدف اولین کاری که باید انجام شود برگزاری جلسات مختلف با خانواده‌ی این دسته از افراد و پزشکان عمومی است. با انجام این کار آمادگی و اطلاعات لازم در اختیار افراد قرار داده می‌شود تا آماده برخورد با هر مسئله‌ای باشند.

بر اساس این تحقیقی که انجام شده، هدف از مراقبت های پزشکی در سن بالا توسعه‌ی ابزاری است که به پزشکان و پرستاران کمک کند تا بتوانند مشکلات و خواسته‌های بیماران را بدون آن که بیان کنند، پیش بینی نمایند.

منبع:
https://newsroom.unsw.edu.au/news/health/end-life-care-should-focus-quality-life-not-prolonging-it

 

 

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button