چگونه از شرایط تحصیلی در استرالیا، جان سالم به در ببریم؟

مهاجرت تحصیلی به استرالیا

استرالیا کشوری است که با طبیعت بکر، آب و هوایی معتدل و سیستم آموزشی بی‌نظیر دانشگاهی از محبوبیت بالایی در میان دانشجویان برخوردار است. همچنین زبان ملی این کشور انگلیسی است، پس برای تحصیل یا اشتغال به کار در استرالیا، نیازی به یادگیری یک زبان جدید نیست. همچنین شما می‌توانید شانس این را داشته باشید که یک کانگرو را از نزدیک ببینید! البته اگر زیاد به کانگرو علاقه ندارید، این گزینه را نادیده بگیرید.

فواید  تحصیل در استرالیا به همین چند مورد خلاصه نمی‌شود. برای مثال، تعداد زیادی از دانشگاه‌های استرالیا جزو برترین و بهترین دانشگاه‌های جهان هستند. همچنین شما بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانید به سرعت شغل خوبی پیدا کنید. امکان اخذ اقامت دائم استرالیا نیز وجود دارد. علاوه بر این باید به این نکته اشاره کرد که استرالیا از بازارکار و وضعیت اقتصادی خوبی بهره می‌برد. پس در هر رشته‌ای که درس بخوانید، برایش شغل خوبی وجود دارد و قرار نیست بیکار بمانید.

در کنار تمام این موارد، استرالیا کشوری توریستی است که خدمات رفاهی فوق‌العاده‌ای دارد. حتی اگر اهل سفر نباشید و نخواهید با پاسپورت استرالیایی، به هرجا که می‌خواهید سفر کنید؛ می‌توانید از زندگی در استرالیا و طبیعت زیبایش لذت ببرید.

اما با وجود اینکه مهاجرت تحصیلی، ساده‌ترین راه جهت مهاجرت به استرالیا است؛ شرایط خاصی برای آن وجود دارد. پس به این راحتی‌ها که فکر می‌کنید نیز نمی‌توانید جهت مهاجرت اقدام کنید. علاوه بر این، برای زندگی در استرالیا نیز شرایط خاصی وجود دارد که بهتر است از آن‌ها مطلع شوید. در ادامه به معرفی و توضیح این شرایط می‌پردازیم:

هزینه‌ی تحصیل و زندگی در استرالیا چگونه است؟

نمی‌خواهیم شما را بترسانیم یا از مهاجرت به استرالیا، پشیمان کنیم. ولی اگر تمکن مالی خوبی نداشته باشید یا موفق به اخذ بورسیه از دانشگاه نشوید، هزینه‌ها برایتان کمی کمرشکن خواهند بود. در حقیقت زندگی در استرالیا با کلمه‌ی «ارزان» فاصله‌ی خیلی زیادی دارد. برای مثال، شهریه‌ی دانشگاه‌های استرالیا، تقریبا سالانه از 20 تا 50 هزار دلار خواهد بود. علاوه بر این،‌ شما باید بابت امرار معاش و اقامتگاه نیز هزینه‌ی زیادی بپردازید. معمولا هزینه‌های زندگی دانشجویی در استرالیا نزدیک ماهی 1500 تا 2000 دلار خواهد بود.

شما شاید بتوانید با کار دانشجویی، قسمتی از این هزینه‌ها را بپردازید؛ اما نمی‌توانید صرفا به کمک کار پاره‌وقت از بس شهریه‌های دانشگاه نیز بربیایید. پس از همین الان به فکر اخذ بورسیه باشید. دانشگاه‌های استرالیایی، هر سال بورسیه‌های خیلی خوبی ارائه می‌دهند.

اما آیا واقعا می‌توانیم بورسیه بگیریم؟

برای  اخذ بورسیه نیز شرایط خاصی وجود دارد. ولی این امر غیر ممکن نیست! به جرئت می‌توان گفت که گاهی از قبولی با رتبه‌ی 1 رقمی در کنکور کشور خودمان هم راحت‌تر است! فقط باید معدل خوبی داشته باشید؛ نمره‌ی خوبی از آزمون بین‌المللی زبان کسب کنید یا مقالات ISI زیادی ارائه دهید.

اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که امکان اخذ بورسیه، بیشتر در مقطع دکترا وجود دارد. پس اگر می‌خواهید در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد بورسیه بگیرید، شرایط سخت‌تری پیش رویتان قرار خواهد داشت.

مهاجرت تحصیلی به استرالیاآیا بورسیه تمام هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهد؟

طبیعتا پاسخ ما به این سوال، خیر خواهد بود. بورسیه‌های دانشگاه استرالیا فقط بخش کمی از هزینه‌های زندگی را پوشش می‌دهد. البته اگر فول فاند قبول شوید، هزینه‌های دانشگاه صفر می‌شود و پولی بابت اجاره خانه یا خوابگاه به شما اعطا می‌گردد.

شما باید مبلغ بورسیه، مقطع تحصیلی و سن خودتان را نیز در نظر بگیرید. علاوه بر این، حتما با اساتید دانشگاه صحبت کنید تا شانستان را جهت اخذ بورسیه‌ی تحصیلی استرالیا بالاتر ببرید.

شرایط کار دانشجویی در استرالیا

خوشبختانه خود دولت استرالیا نیز از هزینه‌های بالای دانشجویی باخبر است. پس به شما اجازه می‌دهد تا در دوران تحصیل، به کار پاره‌وقت دانشجویی بپردازید. ما در این مقاله راجع به کار دانشجویی در استرالیا، تمام و کمال توضیح داده‌ایم.

اما در مجموع باید اشاره کنیم که شما در طول مدت دو هفته، می‌توانید به مدت 40 ساعت مشغول به کار شوید و به صورت ساعتی، حقوق بگیرید.

چگونه از دانشگاه‌های استرالیا پذیرش بگیریم؟

اگر بخواهیم  مراحل اخذ بورسیه را نادیده بگیریم، اخذ پذیرش از دانشگاه‌های استرالیا سخت نیست. در صورتی که مدارک ارسالی شما کامل باشد، پذیرش خود را دریافت خواهید کرد. مدارک ارسالی، تفاوت چندانی با سایر دانشگاه‌های اروپایی یا کانادایی ندارد.

در حالت کلی، شما باید مدارک زیر را جهت پذیرش به دانشگاه ارسال کنید:‌

  • دانشنامه‌ی اصلی ترجمه‌شده
  • ریز نمرات تحصیلی ترجمه شده
  • پاسپورت دارای اعتبار
  • گواهی قبولی در آزمون زبان انگلیسی
  • گواهی قبولی در آزمون‌های بین‌المللی مورد نظر
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه

البته این مدارک برای هر مقطع تحصیلی متفاوت است. پس بهتر است برای اطلاعات بیشتر به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید.

آزمون‌های زبان انگلیسی مجاز

خوشبختانه زبان ملی کشور استرالیا، انگلیسی است. پس تمام آزمون‌های مورد نیاز نیز به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. شما حتی می‌توانید به جای آیلتس و تافل، در آزمون PTE شرکت کنید. این آزمون چهار سال است که توسط اداره‌ی مهاجرت استرالیا تایید شده است. ما در این مقاله راجع به این آزمون، توضیحات کاملی ارائه داده‌ایم.

این نکته را در نظر داشته باشید که کشور استرالیا دست شما را برای اخذ پذیرش تحصیلی باز گذاشته است. یعنی فرقی نمی‌کند که در تافل، آیلتس یا PTE‌ شرکت می‌کنید.

در هر صورت فقط باید نمره‌ی خوبی  از  آن‌ها اخذ نمایید. خبر خوب این است که اگر معدل شما پایین باشد، با نمره‌ی خوبی که از این آزمون‌ها اخذ می‌کنید، می‌توانید آن را پوشش دهید. از آنجا که حداقل نمره‌ی قبولی برای هر مقطع متفاوت است،

توصیه می‌کنیم که سایت دانشگاه را حتما چک کنید. گاهی برای برخی رشته‌ها لازم است که علاوه بر آزمون زبان انگلیسی، در آزمون علمی GRE ، GMAT یا … نیز شرکت کنید.

در چه صورتی شانس پذیرش از دانشگاه بالاتر می‌رود؟

اگر شما بتوانید انگیزه‌نامه‌ (SOP) خوبی ارائه دهید، نامه‌ی پذیرش را در مشتتان خواهید داشت. اما انگیزه‌نامه نوشتن به این راحتی‌‌ها نیست. انگیزه‌نامه  یعنی شما بتوانید هدف خود از مهاجرت تحصیلی به استرالیا را توضیح دهید.

اینکه بتوانید دانشگاه یا استاد را قانع کنید و مهارت خود را شرح دهید. پس برای اینکه یک انگیزه‌نامه‌ی خوب بنویسید، حتما در دوره‌های مختلف رایتینگ شرکت کنید یا از افراد باتجربه‌تر، سوال کنید.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی استرالیا

ویزای تحصیلی با پذیرش تحصیلی، زمین تا آسمان متفاوت است. در حدی که لزوما اخذ پذیرش تحصیلی، همان اخذ ویزای تحصیلی نیست. بعد از اینکه شما ایمیل پذیرش را از دانشگاه دریافت کردید، می‌توانید جهت اخذ ویزای تحصیلی اقدام نمایید.

حتما به این نکته دقت داشته باشید که برای اخذ ویزا، چه مدارکی تهیه کنید. شما می‌توانید با یک دفتر مهاجرتی یا سفارت صحبت کنید. تجربه‌ی تلخ تعداد زیادی از دانشجویان می‌گوید که به خاطر ارائه‌ی مدارک ناقص به سفارت، رد شده‌اند.

آن‌ها حتی با وجود نامه‌ی پذیرش تحصیلی موفق به اخذ ویزای تحصیلی استرالیا نشده‌اند. از آنجا که اخذ ویزا تقریبا دو هفته طول می‌کشد، پس حتما با توجه به مهلت ثبت‌نام در دانشگاه اقدام نمایید تا فرصتتان را از دست ندهید.

سخن آخر

استرالیا کشوری است که بهترین خدمات رفاهی و امکانات آموزشی را ارائه می‌کند. درست به همین دلیل شرایط سختی جهت اخذ ویزا و مهاجرت تحصیلی تعیین کرده است. در این  مقاله سعی کردیم به صورت مختصر راجع به شرایط مهاجرت تحصیلی در استرالیا صحبت کنیم. اما اگر قصدتان جدی است و جهت ادامه‌ی تحصیل در استرالیا آماده هستید؛ شرایط را از سایت اصلی دانشگاه پیگیری کنید.

چون ممکن است هر دانشگاه، شرایط مخصوص به خودش را داشته باشد. به این ترتیب به هیچ عنوان در ارائه‌ی مدارک دچار مشکل نخواهید شد. معمولا شرایط و مدارک لازم در بخش requirements سایت دانشگاه‌ها نوشته شده است.

اگر در مورد مهاجرت تحصیلی به استرالیا، سوالات دیگری دارید؛ توصیه می‌کنیم که از خدمات رایگان تلفنی گروه مشاوره‌ی آریا استفاده کنید. گروه مشاوره‌ی آریا با 15 سال سابقه‌ی درخشان در زمینه‌ی اعزام دانشجو و مهاجرت تحصیلی، اطلاعات کاملی را در این زمینه در اختیارتان قرار می‌دهد.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button