چگونه مربیان مهد کودک در حفظ محیط زیست نقش ایفا می‎کنند؟

چگونه مربیان مهد کودک در حفظ محیط زیست نقش ایفا می‎کنند؟

چگونه مربیان مهد کودک در حفظ محیط زیست نقش ایفا میکنند؟

حضور معلمان و مربیان مهد کودک و مراکز پیش‎دبستانی در سخنرانی‎ها ‎و فراخوان‌ها، آن‌ها را برای حضور در فعالیت‎های حفظ محیط زیست تشویق می‎کند. درک موضوعات کوچک می‎تواند این گروه از مربیان را برای شرکت در موج‎های ‎بزرگتر ترغیب کند. در واقع برای آشنایی کودکان با محیط زیست، نظم و انظباط و توسعه‎ی پایدار، بیش از هر کس به مربیان نیاز است. در تصویب روش‎های ‎پایدار مراقبت از محیط زیست، باید روابط محترمانه و مثبتی با جهان بیرون برقرار کنیم. از جمله مراقبت از محیط زیست، مسئولیت‎پذیری، فرصت‎های ‎یادگیری را در اختیار مربیان و کودکان قرار ‎دهیم.

کودکان اغلب درک درستی از محیط پیرامون خود ندارند. برای مثال به کودک فقط گفته می‎شود زباله‎ها ‎و مواد زائد را از طبیعت بردارد و به داخل سطل زباله بیندازد. اما کودک درک درستی از این کار ندارد. براستی چرا کودک این کار را انجام می‏دهد؟ در اینجا مربیان با آموزش به کودکان پیش‎دبستانی و مهد، نکات و توصیه‏های ‎لازم را به آنها گوشزد می‎کنند.

در سال 2012 در ایالت بریزبن مدیر مرکز پیش‎دبستانی Mitcheltonb به نام خانم Leanne یک مهد کودک را با سه خط ‏مشی مدیریت می‎کرد. او ضمن فراهم آوردن امکانات بازی برای کودکان و امکاناتی برای برنامه درسی جدید، مشاوره‎های ‎روزمره را هم در برنامه کودکان پیش‎دبستانی گنجانده بود. او در همین سال از دولت استرالیا به دلیل نوآوری در روش‎های ‎تدریس جوایز زیادی را دریافت کرد.

ارتباط بین حفظ محیط زیست و هنر

دکتر Lyndal O’Gorman یکی از مربیان مرکز پیش‎دبستانی در رابطه با توسعه‏ی پایدار و حفظ محیط زیست بحث جالبی را عنوان کرد. از نظر او توسعه‏ی پایدار و حفظ محیط زیست یک موضوع پیچیده است که باید کودکان در جریان کار قرار بگیرند. وظیفه مراکز پیش‎دبستانی و مهد کودک‎ها ‎این است که کودکان را با مفاهیم «توسعه‏ی پایدار و اهمیت محیط زیست» آشنا کنند. برای مثال در اوایل دوران کودکی فرد با روش‎های ‎بازیافت سنتی طبیعت آشنایی دارد. اما وقتی وارد دوره‌ی کامل کودکی می‎شود، با شیوه‎های ‎جدید تفکر و با کمک هنر می‎تواند بازیافت صنعتی را هم بیاموزد.

برخی از آثار هنری و تصاویر می‎توانند روی کودکان تاثیر شگرف بر جا بگذارند. هنر ساختن باید به بخش مهمی از آموزش ابتدایی دوران کودکی تبدیل شود. در واقع دکتر لیندال اُ جورمن تاکید دارد که در مراکز پیش‎دبستانی  و مهدکودک‎ها باید ‎روی آموزش‎های ‎هنری تمرکز شود.

برای مثال در تصاویر رویایی کریس جوردن (هنرمند آمریکایی) به خوبی می‎توان این موضوع را مشاهده کرد. وقتی این هنرمند با به تصویر کشیدن نابودی محیط زیست توسط انسان سعی دارد تا بشر را متوجه موضوع مهمی کند، باید توسط کودکان دیده شود. در برخی از کشورها از جمله اردن، سالانه هزاران تن زباله و پلاستیک در طبیعت و سواحل این کشور به حال خود رها می‎شود. عوارض احتمالی ناشی از تخریب محیط زیست می‎تواند آینده‌ی سلامت بشر و کره زمین را به خطر بیندازد.

پرفسور اُجورمن معتقد است اکنون وقت آن رسیده است که کودکان در تمامی دنیا با توسعه‏ی پایدار و مسئله‌ی حفظ محیط زیست آشنا شوند. بنابراین محققان و مربیان مراکز پیش‎دبستانی و مهدکودک‎ها ‎موظفند تا کودکان را از خطر نابودی محیط زیست آگاه کنند. هر چند این کار مستلزم برنامه‏ریزی دقیق و اقدامات اخلاقی برای آموزش کودکان است.

 

در این زمینه تصاویر آموزشی و نقاشی‎های ‎حاصل دست هنرمندانی همچون کریس جوردن می‎تواند به عنوان یک ابزار آموزشی قدرتمند عمل کند. همچنین باید با کودکان در مورد مصرف بی‏رویه پلاستیک، آلودگی محیط زیست و منابع تجدیدناپذیر صحبت شود. چالش‎های ‎اخلاقی بشر در مورد تخریب محیط زیست یک زنگ خطر برای نسل آینده است. به همین دلیل بیش از پیش به راه‎های ‎جدید برای بحث در مورد توسعه‎ی پایدار و حفظ محیط زیست از طریق زبان هنر نیاز داریم.

درباره پرفسور لیندال اُ جورمن

پرفسور لیندال اُ جورمن یکی از اساتید برجسته‏ی دانشگاه تکنولوژی کوئینزلند در کشور استرالیا و استاد ارشد در دانشکده‎ی Early Childhood است. او پیش از مقام استادی در مدارس ابتدایی کوئینزلند در بریزبن تدریس کرده است. همچنین او عضو کمیته‏ی شبکه‏ی توسعه‏ی پایدار کودکان در کوئینزلند است. او در سپتامبر 2017 گفتگوهای فرا ملی خود را در زمینه‏ی آموزش پایدار برای کودکان در بریتیس کلمبیا عنوان کرده بود. هم اکنون او در حال برنامه‏ریزی برای آموزش کودکان در اروپا برای سال 2020 است.

 

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button