تحصیل رشته پزشکی در استرالیا

تحصیل پزشکی در استرالیا

پزشکی و رشته های مرتبط با آن همواره جزو محبوب ترین رشته ها برای فارغ التحصیلان رشته ی علوم تجربی بوده اند. همچنین مشاغل مرتبط با این رشته ها نیز جزو پول ساز ترین مشاغل در سراسر جهان هستند. اما همانطور که می دانید، برای تحصیل در خارج از کشور، اخذ پذیرش در رشته ی پزشکی اندکی با سایر رشته ها متفاوت است. در این مطلب برای افرادی که قصد شروع در این رشته از ابتدا را دارند و همینطور افرادی که از قبل مدرک پزشکی خود در ایران را دریافت کرده اند، نکات بسیار مفیدی آورده شده است که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم تا با دید بازتری به انتخاب و تصمیم گیری برای مهاجرت تحصیلی به استرالیا بپردازید. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مزایای تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی در استرالیا

دانشگاه های استرالیا شهرتی بین المللی در کیفیت آموزش و تحقیقات در زمینه ی پزشکی دارند. بر اساس رتبه بندی QS، 5 دانشگاه در استرالیا در بین 50 دانشگاه برتر جهان در رشته ی پزشکی قرار دارند و 8 تا از دانشگاه های این کشور در بین 100 دانشگاه برتر جهان در این رشته هستند. ینابراین دریافت پذیرش پزشکی استرالیا این اطمینان را به شما می دهد که جدا از تحصیل و زندگی در کشوری امن و زیبا با تمام شگفتی هایش، از آموزشی با کیفیت و شناخته شده در سطح جهانی برخوردار خواهید شد. ضمن اینکه مسیر دریافت اقامت و تبدیل شدن به شهروند استرالیا نیز بسیار آسان و روتین است که در ادامه به آن می پردازیم.

 شرایط عمومی تحصیل پزشکی در استرالیا

همانطور که احتمالا می دانید، تحصیل پزشکی در استرالیا نیز مانند بسیاری از کشور ها با تحصیل این رشته در ایران متفاوت است. در استرالیا، رشته ی پزشکی نیز مانند سایر رشته ها در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می شود. پس از اتمام دوره ی کارشناسی در این رشته، شما می توانید برای مقطع کارشناسی ارشد، رشته ی مورد نظر خود را را انتخاب کنید. اما همانند ایران که برای ورود به رشته ی پزشکی در دانشگاه، رتبه ی کنکور شما باید بسیار خوب باشد، در استرالیا نیز باید معدل شما در سال های دبیرستان (و یا معدل کارشناسی) و همچنین نمرات برخی از دروس خاص، از حد مشخص شده ای بالاتر باشد. و احتمالا نیاز به تاکید نیست که اگر قصد دارید در مقطع کارشناسی اقدام کنید، دیپلم شما باید در رشته ی علوم تجربی باشد. در مقطع کارشناسی، رقابت برای شروع مسیر پزشک شدن بسیار بالاتر است و به همین دلیل دانشگاه ها شرایط سخت گیرانه تری را برای اعطای پذیرش به متقاضیان این مقطع مقرر می کنند. دوره ی کارشناسی در استرالیا 5 سال به طول می انجامد مگر اینکه از قبل مدرک کارشناسی در رشته ای مرتبط داشته باشید که در آن صورت یک دوره ی 4 ساله را خواهید گذراند. اگر به دنبال تخصص باشید، باید یک دوره ی 5 تا 7 ساله ی دیگر را نیز بگذرانید. از آنجایی که ورود مستقیم به دوره ی کارشناسی پزشکی اندکی دشوار است، گزینه ی دیگر این است که یک مدرک کارشناسی دیگر (در هر رشته ای) اخذ کنید و با داشتن نمرات قابل قبول و اخذ حداقل نمره در آزمون GAMSAT وارد دوره ی پزشکی شوید.

 شرایط پذیرش پزشکی در استرالیا

دانشگاه های استرالیا شرایط خاص خودشان را برای اعطای پذیرش در رشته ها و مقاطع مختلف دارند. بنابراین، شرایط مورد نیاز برای دریافت پذیرش پرشکی استرالیا بسته به دانشگاه مورد نظر شما ممکن است متفاوت باشد. اما به طور کلی برای ورود به مقطع کارشناسی، شرایط زیر مورد نیاز است:

  • داشتن حداقل 17 سال سن
  • تحصیل در رشته ی علوم تجربی در دبیرستان
  • گذراندن دوره ی فاندیشن در استرالیا
  • مدرک زبان معتبر
  • داشتن حداقل معدل و نمرات در برخی دروس خاص
  • اخذ حداقل نمره در آزمون UCAT یا
  • اخذ حداقل نمره در آزمون MCAT (Medical College Admission Test) برای افرادی که در زمان اپلای برای دانشگاه در خارج از استرالیا زندگی می کنند. این آزمون مهارت های حل مسئله، تفکر بحرانی و دانش علوم پایه را می سنجد. یا
  • اخذ حداقل نمره در آزمون GAMSAT (Graduate Medical School Admission Test) برای افرادی که در هنگام اپلای در داخل استرالیا زندگی می کنند و همچنین برای ورود به دوره ی کارشناسی ارشد.
  • شرکت در مصاحبه (حضوری اگر در داخل استرالیا باشید و از طریق اسکایپ برای افرادی که خارج از استرالیا هستند) یا
  • اخذ حداقل نمره در آزمون ISAT (International Student Admissions Test). یک آزمون تستی 3 ساعته که به صورت آنلاین انجام می شود و می توانید هر تاریخی که آمادگی داشتید را برای این آزمون اعلام کنید. این آزمون جنبه های شخصیتی مانند قدرت قضاوت و منطق را می سنجد. دقت داشته باشید که تنها می توان یک بار در سال در این آزمون شرکت کرد.

بسته به شرایط فقط نتیجه یکی از این آزمونها نیاز است.

در نظر داشته باشید که ممکن است شرکت در این آزمون ها با توجه به دانشگاهی که برای آن اپلای می کنید و شرایط هر فرد، برای او نیاز نباشد.

 دریافت ویزای تحصیل پزشکی در استرالیا

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیل پزشکی با سایر رشته ها در استرالیا تفاوت چندانی ندارد. بد نیست بدانید که برای تحصیل در رشته ی پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد، شرایط سنی با سایر رشته ها اندکی متفاوت است. در واقع با توجه به 7 ساله بودن دوره ی پزشکی و دو سالی که برای گذراندن “طرح” در ایران نیاز است، به نسبت سایر رشته ها ممکن است بتوانید در سنین بالاتر نیز برای تحصیل پزشکی در استرالیا اقدام نمایید. البته تمامی مواردی که گفته شد با در نظر گرفتن کلیه ی شرایط شما مشخص خواهد شد. برای اطلاع از مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا می توانید به بخش …. در همین وب سایت مراجعه نمایید.

 مدارک لازم برای پذیرش و تحصیل در رشته پزشکی در استرالیا

مدارکی که در زیر به آن ها اشاره می شود، مدارک کلی برای اخذ پذیرش پزشکی استرالیا هستند و با توجه به شرایط فردی هر شخص، دانشگاهی که برای آن اپلای می کنید و مقطع مورد نظر شما، ممکن است برخی از این مدارک شامل شما نشوند و یا به مدارک بیشتری نیاز داشته باشید.

  • پاسپورت معتبر
  • ریز نمرات و مدرک دیپلم در رشته ی علوم تجربی
  • مدرک زبان معتبر
  • نمره ی کافی در آزمون MCAT یا
  • نمره ی کافی در آزمون GAMSAT یا
  • نمره ی کافی در آزمون ISAT یا
  • نمره ی کافی در آزمون UCAT
  • موفقیت در مصاحبه
  • مدارک مالی مناسب و کافی
  • انگیزه نامه

بسته به شرایط فقط نتیجه یکی از این آزمونها نیاز است.

 هزینه های تحصیل پزشکی در استرالیا

همانطور که می دانید شهریه ی دانشگاه ها در استرالیا همانند سایر کشور های جهان می تواند بسیار متفاوت باشد و البته هزینه های تحصیل در رشته ی پزشکی به نسبت سایر رشته ها اختلاف کعناداری دارد. اما به طور کلی، شهریه ی دانشگاه ها برای مقطع کارشناسی پزشکی، بین 50 هزار تا 80 هزار دلار استرالیا در سال است. در ضمن هزینه ی زندگی در استرالیا به طور متوسط حدود 20 هزار دلار استرالیا در سال است.

لیست دانشگاه های علوم پزشکی استرالیا

برترین دانشگاه های استرالیا که رشته ی پزشکی را ارائه می دهند عبارتند از:

  • دانشگاه ملی استرالیا (ANU)
  • دانشگاه سیدنی (University of Sydney)
  • دانشگاه ملبورن (University of Melbourne)
  • دانشگاه موناش (Monash University)
  • دانشگاه کوینزلند (University of Queensland)
  • دانشگاه باند (Bond University)
  • دانشگاه کرتین (Curtin University)
  • دانشگاه فلیندرز (Flinders University)
  • دانشگاه دیکین (Deakin University)
  • دانشگاه تاسمانیا (Tasmania University)
  • دانشگاه ادلاید (University of Adelaide)
  • دانشگاه جیمز کوک (James Cook University)
  • دانشگاه نیوکسل (University of Newcastle)

برخی از این دانشگاه ها فقط در مقطع کارشناسی رشته ی پزشکی را ارائه می دهند، برخی فقط در مقطع کارشناسی ارشد و تعدادی هم در هر دو مقطع.

شرایط کار پس از خواندن پزشکی در استرالیا

تمامی فارغ التحصیلان رشته ی پزشکی در استرالیا باید یک دوره ی یک ساله را به عنوان اینترن (کارآموز) در یکی از بیمارستان های دولتی استرالیا بگذرانند. انتخاب بیمارستان بر عهده ی خود شخص و با توجه به ترجیحات او است که می تواند در همان ایالتی که تحصیل کرده باشد و یا در ایالت های دیگر. البته تضمینی نیست که حتما در بیمارستانی که انتخاب کرده اید پذیرفته شوید و این امر به ظرفیت آن بیمارستان و البته قوانین و محدودیت های ایالت مورد نظر بستگی دارد. اگر در ایران مدرک پزشکی خود را دریافت کرده اید، با شرکت در آزمون GAMSAT و سپس آزمون عملی یا کلینیکال، می توانید مدرک پزشکی خود را رجیستر کرده و به عنوان پزشک در استرالیا مشغول به کار شوید. دستمزد پزشک عمومی در استرالیا در بین همه ی کشور های جهان جزو بالاترین دستمزدها برای پزشک عمومی است و می تواند سالانه بین 200 تا 350 هزار دلار استرالیا باشد. 

شرایط اقامت پس از پذیرش پزشکی در استرالیا

همانند سایر رشته ها، پس از فارغ التحصیل شدن در رشته ی پزشکی در استرالیا، می توانید برای ویزای کار فارغ التحصیلی درخواست دهید که مدت زمان آن بسته به تعداد سال های تحصیل و شهر تحصیل شما متفاوت است. دقت داشته باشید که در استرالیا نیز همانند بسیاری از کشورهای دیگر، اگر برای تخصص در این رشته اقدام کنید، دوره ی تحصیل شما به عنوان سابقه ی کار محسوب می شود و فرآیند دریافت اقامت دائم شما را تسریع می بخشد.

مشاوره جهت دریافت پذیرش پزشکی در استرالیا

موسسه اعزام دانشجو آریا بیش از 15 سال سابقه در اعزام دانشجو به استرالیا دارد. با داشتن دفتری در سیدنی-استرالیا، این موسسه توانسته است ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه هایی که نماینده ی آن ها است داشته باشد و همچنین راهنما و پاسخگوی مسائل و مشکلات دانشجویان در زمان حضورشان در استرالیا است. پروسه ی اخذ پذیرش پزشکی در استرالیا اندکی پیچیده تر از سایر رشته ها است. موردی که باید در ذهن داشته باشد این است که اگر در زمان اپلای برای یک دانشگاه مدارک شما ناقص باشد و یا روند دقیق و صحیح ادمیشن را طی نکنید، ممکن است برای همیشه شانس تحصیل در آن دانشگاه را از دست بدهید. چون عدم دقت و توجه شما در پروسه ی اپلای می تواند به عنوان یک امتیاز منفی در پرونده ی شما ثبت شود. بنابراین با اخذ مشاوره از متخصصین ما و سپردن امور مربوط به مهاجرت تحصیلیتان به آن ها اطمینان حاصل نمایید که کار شما در دستان ماهر و با تجربه ای است که امکان خطا در این مسیر را به صفر می رسانند. ضمن اینکه برای رسیدن به پاسخ این سوال که جهت تحصیل پزشکی در استرالیا با توجه به شرایط و سوابقتان کدام مسیر برای شما مناسب تر است، حتما به مشورت با متخصصین و مجربین این امر نیاز خواهید داشت.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button