مهاجرت به استرالیا از طریق کار

مهاجرت به استرالیا از طریق کار

مهاجرت به استرالیا از طریق کار

افراد بسیاری رویای مهاجرت به استرالیا از طریق کار را در سر می‌پرورانند. خوشبختانه سیاست‌های مهاجرتی استرالیا در حال پیشرفت و بهبود است، به طوری که طبق آمار یک چهارم جمعیت این کشور در خارج از استرالیا متولد شده‌اند. این ارقام در در حال افزایش هستند چرا که خارجی‌های بسیاری اقلیم آفتابی استرالیا را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند.

چرا استرالیا؟

برای توجیه تصمیم مهاجرت به استرالیا از طریق کار، نگاهی به وضعیت اقتصادی، فضای کاری و سبک زندگی در این کشور می‌تواند راهگشا باشد. بخش خدمات در استرالیا به سرعت در حال رشد و رونق است و سرانه‌ی این کشور در میان پنج GDP اول دنیا قرار دارد. همین موارد کافی هستند تا هر فردی به فکر مهاجرت به استرالیا از طریق کار بیفتد و برای تصمیم‌گیری حتی نیازی به بررسی منافعی که سبک زندگی در این کشور دارد، نبیند.

در واقع استرالیا مقصدی بسیار محبوب و پر طرفدار برای متخصصان ماهر و بازرگانانی است که می‌خواهند زندگی جدیدی در کشوری دیگر شروع کنند. اقتصاد استرالیا در سال‌های اخیر قوی باقی مانده است و در نتیجه نیاز به مهاجران ماهر دارد. اما بدون شک مهاجرت به استرالیا از طریق کار و شروع چالشی جدید در زندگی، مستلزم اقدامات آماده سازی است؛ مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید، گرفتن ویزای کاری استرالیاست.

چه کسانی نیاز به گرفتن ویزای کار استرالیا دارند؟

در بعضی موارد، بسته به ملیت و شغلی که قرار است داشته باشید، ممکن است نیازی به ویزا نداشته باشید. در مورد ملیت، باید گفت که اتباع بیشتر کشورها برای مهاجرت به استرالیا از طریق کار و زندگی در این کشور، نیاز به ویزا دارند. همچنین بعضی دسته‌های ویزا هستند که مشمول سیستم سهمیه‌ای می‌شوند به این صورت که باید معیارهای لازم برای گرفتن ویزا را داشته باشید و سهمیه‌ی آن ویزا برای دوره‌ی زمانی مورد نظر شما پر نشده باشد.

انواع ویزاهای مهاجرت کاری به استرالیا

همانطور که گفته شد، استرالیا به دنبال جذب مهاجران متخصص و ماهر است؛ و این فرصتی طلایی برای افرادی است که به دنبال مهاجرت به استرالیا از طریق کار هستند. متخصصان ماهری که به دنبال مهاجرت به استرالیا از طریق کار هستند، به صورت مداوم و بر اساس سیستم امتیازی ارزیابی می‌شوند؛ در سیستم امتیازی، تجربه‌ی کاری، مدرک تحصیلی و مهارت زبان امتیاز دارند.

انواع ویزاهای مهاجرت کاری به استرالیا

 

ویزای کار موقت استرالیا

ویزاهای کار موقت استرالیا مثل ویزای کاری 482 و ویزای کار در تعطیلات، زیرمجموعه‌ی 417، می‌توانند در بسیاری موارد در مقایسه با دسته‌های مهاجرت دائمی متخصصان، گزینه‌های بهتری برای افرادی باشند که در صدد مهاجرت به استرالیا از طریق کار هستند. ویزای کاری 482 برای کارگران و کارمندان ماهر است که می‌خواهند تا سقف 4 سال در استرالیا کار کنند. متقاضیان باید از طرف یک کارفرما حمایت شوند تا بتوانند ویزا بگیرند. ویزای کار در تعطیلات، زیرمجموعه‌ی 417، نیز گزینه‌ای پرطرفدار در بین جوانان بین 18 تا 30 سال است که می‌خواهند تعطیلات را در استرالیا بگذارنند و با کار کردن هزینه‌های خود را تامین کنند.

ویزای کار موقت استرالیا برای کارکنان نیمه وقت، دوره‌ی ثابت و کارکنان فصلی

برای مهاجرت به استرالیا از طریق کار، گزینه‌ی کار در استرالیا برای کوتاه مدت از طریق ویزای کار در تعطیلات، که در بالا به آن اشاره شد، گزینه‌ی خیلی خوبی است. اگر زیر 30 سال سن دارید و پاسپورت کشوری واجد شرایط را دارید، می‌توانید برای این ویزا درخواست دهید. همچنین باید ثابت کنید که پول خرید بلیت رفت و برگشت (در پایان دوره‌ی اقامت خود) به استرالیا را دارید. این ویزا معمولاً 12 ماهه است و به شما امکان کار کردن به مدت 6 ماه برای هر کارفرمایی را می‌دهد. در طول مدت زمانی ک ویزایتان معتبر است، می‌توانید هر چند باری که خواستید از استرالیا خارج شوید و به آن بازگردید.

اگر به منظور کار کوتاه مدت در زمینه‌ای تخصصی مثل تحقیقات یا ورزش‌های رقابتی به استرالیا می‌روید، ویزای خاصی باید بگیرید. نام این نوع ویزا، ویزای فعالیت موقت (Temporary Activity Visa) برای کاری تخصصی است و کارهای مختلفی را تحت پوشش قرار می‌دهد، از جمله مشاغل مربوط به صنعت سرگرمی یا خدمات داخلی.

اگر در استرالیا تحصیل کرده‌اید و می‌خواهید بعد از فارغ التحصیلی در این کشور بمانید، می‌توانید برای ویزای موقت فارغ‌التحصیلان درخواست دهید. دانش‌آموختگان خارجی دانشگاه‌های استرالیا می‌توانند تا 18 ماه در استرالیا بمانند و در زمینه‌ای که مدرک گرفته‌اند، مشغول به کار شوند.

ویزای سرمایه گذاری و کسب و کار استرالیا (Business Innovation and Investment Visa)

استرالیا به تازگی ویزای سرمایه گذاری و نوآوری کسب و کار را بازبینی کرده است. این ویزا برای افرادی که می‌خواهند در استرالیا شرکتی بزنند و برای مهاجرت به استرالیا از طریق کار اقدام کنند، مناسب است.

ویزای (موقت) سرمایه گذاری و نوآوری کسب و کار (زیر مجموعه‌ی 188) در سال 2012 جایگزین بیشتر ویزاهای سرمایه گذاری و کسب و کار استرالیا برای افرادی شد که در تلاش برای مهاجرت به استرالیا از طریق کار هستند. این نوع ویزا به چهار شاخه تقسیم می‌شود که هر کدام مربوط به کاسبان و بازرگانان و سرمایه گذاران متفاوتی است. هر کدام از این شاخه‌ها می‌توانند منجر به اقامت قانونی دائمی در استرالیا تحت ویزای (دائم) سرمایه گذاری و نوآوری کسب و کار (زیر مجموعه‌ی 888) شوند.

متقاضیان مهاجرت به استرالیا از طریق کار که از طریق ویزای سرمایه گذاری و کسب و کار اقدام به مهاجرت می‌کنند، عموماً می‌توانند بعد از 12 ماه در استرالیا درخواست اقامت دائم قانونی بدهند. متقاضیان این نوع ویزا باید قبل از اینکه برای ارائه‌ی درخواست دعوت شوند، یک اعلام علاقه (Expression of Interest) در سیستم انتخاب مهارت (Skillselect system) ثبت کنند. متقاضیان نباید سابقه‌ی فعالیت‌های کسب و کار یا سرمایه گذاری غیر قانونی یا غیر قابل قبول داشته باشند.

برای اینکه واجد شرایط این ویزا شوید، باید شرایط خاصی را احراز کنید؛ از آن جمله باید زیر 55 سال سن داشته باشید، انگلیسی را به خوبی صحبت کنید و دست کم 30 درصد از سهام کسب و کار پیشنهادی از آن شما باشد. بعضی از انواع کسب و کار مثل املاک یا قراردادهای فرانچایز (امتیاز) شامل این نوع ویزا برای مهاجرت به استرالیا از طریق کار، نمی‌شوند. برای این نوع سرمایه گذاری‌ها نیز روش‌های دیگری وجود دارد.

شرایط ویژه برای ویزای سرمایه گذاری و نوآوری کسب و کار بر اساس نوع ویزا متغیر است. با وجود این، برای گرفتن ویزای کاری تحت شاخه‌ی کارآفرینی، باید طرح کسب و کار (business plan) معتبری داشته باشید و برای بودجه‌ی حداقلی 200 هزار دلار استرالیا، قرارداد بسته باشید.

اگر کسب و کارتان موفق شود، می‌توانید بعد از 4 سال برای اقامت دائم استرالیا اقدام کنید.

امتیازها

متقاضیان ویزای زیر مجموعه‌ی 188 برای مهاجرت به استرالیا از طریق کار، باید در آزمون امتیازی دست کم 65 امتیاز کسب کنند تا واجد شرایط شوند.

شاخه‌ها

همانطور که گفته شد، متقاضیان مهاجرت به استرالیا از طریق کار که از طریق ویزای سرمایه گذاری و کسب و کار اقدام می‌کنند، با چهار شاخه‌ی ویزای (موقت) سرمایه گذاری و نوآوری کسب و کار (زیر مجموعه‌ی 188) رو به رو می‌شوند. هر کدام از این شاخه‌ها شرایط خاص خود را برای واجد شرایط شدن می‌طلبد. در زیر با این شاخه‌ها آشنا می‌شوید.

  • شاخه‌ی نوآوری کسب و کار: این شاخه برای بازرگانان موفق است که می‌خواهند کسب و کاری را در استرالیا تاسیس کنند یا توسعه دهند.
  • شاخه‌ی سرمایه گذار: این شاخه برای سرمایه گذارانی است که می‌خواهند حداقل 1.5 میلیون دلار استرالیا در این کشور سرمایه گذاری کنند و فعالیت کاری یا سرمایه گذاری خود را به مدت حداقل 2 سال ادامه دهند.
  • شاخه‌ی سرمایه گذار برجسته: این شاخه برای سرمایه گذارانی است که دست کم 5 میلیون دلار استرالیا در این کشور سرمایه گذاری می‌کنند و سرمایه گذاری یا فعالیت کاری خود را بعد از دوره‌ی ویزای موقت خود نیز ادامه خواهند داد.
  • شاخه‌ی سرمایه گذار ممتاز: این شاخه برای سرمایه گذارانی است که می‌خواهند حداقل 15 میلیون دلار استرالیا در یک موسسه‌ی ممتاز استرالیایی سرمایه گذاری کنند و فعالیت کاری یا سرمایه گذاری خود را بعد از دوره‌ی ویزای موقت خود، ادامه دهند.

فرایند گرفتن ویزای کاری استرالیا

چنانکه گفته شد، برای مهاجرت به استرالیا از طریق کار، انواع مختلف ویزای کاری در این کشور وجود دارد. بعضی از انواع ویزا برای افراد ماهر و متخصص است که به دنبال پیدا کردن پستی هستند و برخی دیگر برای افرادی است که کاری مطمئن دارند و کارفرمایی اسپانسر آن‌هاست.

اینکه دقیقاً چه فرایندی را باید طی کنید، بستگی به نوع ویزای شما برای مهاجرت به استرالیا از طریق کار دارد. برای ویزای مهاجران متخصص عمومی (General Skilled Migrant visa)، باید اول درخواست خود را در Skillselect ارائه کنید (که به اعلام علاقه یا EOI معروف است). در این سیستم اطلاعات لازم در مورد مهارت‌ها و مدارک تحصیلی خود را وارد می‌کنید. این اطلاعات در مقابل نیازهای اقتصاد استرالیا بررسی و ارزیابی خواهند شد.

بعد از اینکه EOI خود را کامل کردید، در صورتی که مهارت شما در استرالیا کم باشد، کارفرمایی با شما تماس خواهد گرفت یا دولت از شما دعوت می‌کند که درخواست ویزا بدهید. در صورتی که مهارت شما مورد نیاز باشد، می‌تواند بدون اسپانسری کارفرما نیز درخواست ویزا بدهید؛ برای این منظور باید مسیر ویزای مستقل مهارتی (Skilled Independent visa route) را دنبال کنید. اگر برای مهاجرت به استرالیا از طریق کار این نوع ویزا را بر می‌گزینید، باید توجه کنید که این ویزاها ممکن است به صورت سالانه بر اساس نوع مهارت تغییر کنند. هدف از این تغییر مدیریت مجموعه‌ی مهارت‌ها و دانش استرالیاست.

اگر کاری در استرالیا به شما پیشنهاد شد، کارفرما شما را دعوت می‌کند برای ویزا درخواست بفرستید (به این فرایند گاهی نامزد کردن – nominating – گفته می‌شود). کارفرما باید مورد تایید دولت استرالیا باشد و نوع ویزای مهاجرت به استرالیا از طریق کار در این حالت می‌تواند مجوز کار موقت یا دائم باشد که بستگی به شرایط دارد.

هزینه‌ی درخواست برای ویزا بستگی به نوع ویزا و چگونگی ارائه‌ی درخواست شما برای مهاجرت به استرالیا از طریق کار دارد. معمولاً پرداخت آنلاین ارزان‌تر است گرچه وقتی از طریق کارت اعتباری پرداخت را انجام می‌دهید، هزینه‌های اضافی کوچکی اعمال می‌شود.

مدارک مورد نیاز

اگر تصمیم گرفتید برای مهاجرت به استرالیا ازطریق کار، در Skillselect درخواست (EOI) خود را ثبت کنید، توجه داشته باشید که از شما اطلاعاتی در مورد پیشینه‌ی شغلی و تحصیلی‌تان، مهارت زبان انگلیسی و مشاغل مورد علاقه‌تان خواسته خواهد شد. این اطلاعات را باید به صورت آنلاین ارسال کنید تا کارفرمایان و مقامات دولتی محلی و ملی بتوانند مدارکتان را بررسی کنند. کارفرمایان ممکن است با شما تماس بگیرند تا در مورد فرصت‌های موجود با شما گفتگو کنند. همچنین در صورتی که مهارت‌های مورد تقاضای منطقه‌ای را داشته باشید، ممکن است مقامات اداره‌ی مهاجرت مربوط از شما دعوت کنند تا درخواست ویزای خود را ارسال کنید.

اگر کارفرمایی از شما دعوت یا شما را نامزد کرد که برای ویزا درخواست بدهید، باید یک درخواست آنلاین پر کنید که شامل اعلامیه‌ی ارزش‌های استرالیا (declaration of Australian values) می‌شود و طبق آن اعلام می‌کنید که سبک زندگی استرالیایی را پذیرا هستید. همچنین باید هزینه‌ای بپردازید و مدارک لازم را ضمیمه کنید. مدارک دقیق بستگی به شرایط خاص شما دارد اما برای مهاجرت به استرالیا از طریق کار، موارد زیر معمولاً خواسته می‌شود:

  • کپی تایید شده‌ی اسناد سفر (و هر مدرک دیگری که لازم باشد، مثل گواهی ازدواج)
  • گواهی عدم سوء پیشنه در هر کشوری که بیش از 12 ماه در آن زندگی کرده باشید
  • گواهی تسلط به زبان انگلیسی
  • گواهی مهارت کاری و مدرک تحصیلی – این گواهی می‌تواند شامل رزومه، گواهی کار یا مجوز مربوط به شغلتان باشد.

لیست کامل مدارک مورد نیاز در سایت مقامات مرزی قابل دسترسی است.

هر مدرکی که به زبانی غیر از انگلیسی باشد، باید همراه با ترجمه‌ی رسمی مورد تایید ارائه شود.

تاثیر گرفتن ویزای کار استرالیا برای مهاجرت همسر و اعضای خانواده

اگر مهاجرت به استرالیا از طریق کار برای شما به شکلی موفقیت آمیز انجام شود، بر اساس شرایط ویزای کاری این کشور اجازه خواهید داشت اعضای خانواده‌ی خود را به استرالیا ببرید یا وقتی وارد این کشور شدید، شرایطی فراهم کنید تا اعضای خانواده‌تان به شما ملحق شوند. اعضای خانواده که مشمول این توافق‌ها می‌شوند عبارتند از همسر یا نامزد، فرزندان و دیگر اعضای خانواده که به شما وابسته هستند، مثل پدر و مادر در بعضی شرایط.

تمام اعضای خانواده باید تحت معاینه‌ی پزشکی قرار گیرند؛ از جمله عکس برداری از سینه و آزمایش خون. برای بزرگسالان گواهی عدم سوء پیشینه از هر کشوری که بیش از یک سال در آن زندگی کرده‌اند لازم است. مقامات مرزی استرالیا کتابچه‌ی راهنمای مفیدی منتشر کرده‌اند که شرایط و گزینه‌های مختلف مربوط به شرایط مختلف مهاجرت همسر به استرالیا را توضیح می‌دهد.

پس از گرفتن ویزا

پس از اینکه مهاجرت به استرالیا از طریق کار برایتان میسر شد و وارد استرالیا شدید، می‌توانید طبق شرایط ویزای خود در این کشور کار و زندگی کنید. توجه داشته باشید که هر گونه جرم جدی یا ارتباط با اعمال مجرمانه می‌تواند منجر به باطل شدن ویزایتان شود. همچنین باید در موقع لزوم ویزای خود را تمدید کنید یا قبل از اینکه ویزایتان منقضی شود، از کشور خارج شوید. سیستم VEVO یک اپلیکیشن مفید برای کنترل ویزایتان است. این اپلیکیشن به شما اجازه می‌دهد به سادگی شرایط و مقررات ویزای خود را از بدو صدور مشاهده کنید. همچنین می‌توانید از طریق این اپلیکیشن اطلاعات ویزای خود را به کارفرمایان آینده بدهید. وقتی زندگی جدید خود را در استرالیا شروع کردید، VEVO ابزاری مفید برای کنترل وضعی ویزا و انجام اقدامات مقتضی خواهد بود.

 


بیشتر بخوانید:

انواع ویزاهای استرالیا
مدارک لازم برای اپلای در دانشگاه های استرالیا
بهترین رشته‌ ها برای مهاجرت به استرالیا
دانشگاه های مانیتوبا
استرالیا یا کانادا ؟ به کجا مهاجرت کنیم؟
10 سایت کاریابی در کانادا
مدارک لازم برای ویزای دانشجویی کانادا
بورسیه‌ USYD
صفر تا 100 تحصیل در استرالیا (هر آنچه که باید بدانید)
نظام آموزشی کبک
چگونگی اپلای در یک دانشگاه بین المللی استرالیایی در سال 2019
ویزای دانشجویی استرالیا و راهنمای کامل دریافت آن
نکاتی در مورد ویزای دانشجویی استرالیا
مدارک لازم برای ویزای تحصیلی استرالیا
هزینه‌های تحصیل در استرالیا
راه های مهاجرت به استرالیا
مهاجرت تحصیلی استرالیا
چگونگی اپلای در یک دانشگاه بین المللی استرالیایی در سال 2019
ارزانترین شهر استرالیا برای زندگی دانشجویی
دانستنی‌هایی در مورد تحصیل در استرالیا
ویزای 476 استرالیا
تحصیل در کانادا بدون مدرک آیلتس؛ عدم نیاز به IELTS برای دریافت ویزای دانشجویی 2019 کانادا
مدارک لازم برای ویزای دانشجویی کانادا
انواع ویزای کانادا
ویزای کانادا
نحوه‌ی اخذ ویزای تحصیلی کانادا در سال 2019
نمره آیلتس برای مهاجرت به کانادا 2019
تحصیل در کانادا


 

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button