مواردی که باید پیش از شروع دوره ی دکترا بدانید

مواردی که باید پیش از شروع دوره ی دکترا بدانید

مواردی که باید پیش از شروع دوره ی دکترا بدانید

 

داشتن مدرک دکترا می تواند قله ی آموزش آکادمیک رسمی برای شما باشد. البته که مسیرهای شغلی متعددی هستند که می توانید پیش از اخذ مدرک دکترا آن ها را دنبال کنید و برای داشتن یک کسب و کار موفق داشتن مدرک دکترا ضروری نیست.

همانطور که می دانید در بسیاری از کشور ها مقطع دکترا فقط و فقط کار تحقیقاتی است. بنابراین اگر قصد تحصیل در استرالیا در مقطع دکترا را دارید، خوب است که بدانید در این کشور نیز گذراندن دوره ی دکترا به معنی مطالعه و تحقیق دائمی است.

گذراندن دوره ی دکترا می تواند بسیار زمان بر و خسته کننده باشد و نظرات بسیار متفاوتی در مورد اخذ مدرک دکترا وجود دارد. اما در هر حال در دپارتمان های دانشگاه ها تعداد محدودی پوزیشن دکترا در مقابل تعداد بسیار زیادی از متقاضیان واجد شرایط وجود دارد که ورود به این مقطع را بسیار رقابتی می سازد. در این مطلب برای افرادی که به تحصیل در مقطع دکترا فکر می کنند مواردی را توضیح می دهیم که حتما باید پیش از اقدام به مقطع دکترا به آن ها خوب فکر کنید.

 

  • آیا واقعا به این مدرک نیاز دارید؟

در حوزه هایی مانند تکنولوژی، برای اینکه بهترین باشید نیازی نیست حتما مدرک دکترا داشته باشید. از آنجایی که این صنعت بیشتر مبتنی بر تجربه است، می توانید مهارت های مرتبط را در حین کار کردن در این حوزه کسب نمایید.

اما در مورد موضوعات غیر علمی، ادامه ی تحصیل در مقاطع بالاتر می تواند بسیار مفید باشد، زیرا در این مقاطع ایده ها از طریق مناظرات، بحث ها، مطالعه، نوشتن مقاله ها، کنفرانس ها و سمینار ها شکل می گیرند. برای مثال مدرک دکترا در علوم انسانی، مهارت های خواندن، نوشتن و تدریس را افزایش می دهد، مهارت هایی که اعلب در محیط کار تقویت نمی شوند.

 

  • در مورد حوزه ی مورد علاقه ی خود تحقیق کنید

اگر تصمیم گرفتید وارد مقطع دکترا شوید، در مورد حوزه ی مورد نظر خود تحقیق نمایید. به وب سایت های دپارتمان های مختلف در دانشگاه های مختلف سر بزنید و پروفایل دانشکده، پروفایل دانشجویان دکترا در گذشته و حال حاضر و مقالات آن ها را مرور کنید.

همچنین تلاش کنید تا با افرادی که دوره ی دکترای خود را در دپارتمانی مرتبط با حوزه ی مورد نظر شما می گذرانید صحبت کنید. به آن ها ایمیل بزنید یا از سایت هایی مانند ResearchGate یا Academia برای برقراری ارتباط با آن ها استفاده نمایید. این کار ممکن است به شما در جهت اخذ تصمیم صحیح کمک کنند.

 

  • انتخاب سوپروایزر

داشتن سوپروایزر خوب در طول دوره ی دکترا حیاتی است! در این دوره نیاز خواهید داشت تا سوپروایزر به خوبی شما را در مسیر صحیح آکادمیک هدایت کند و علاوه بر آن در مورد مسائل دیگری نیز که ممکن است با آن ها مواجه شوید نیز در کنار شما باشد.

پروفایل سوپروایزر هایی که ممکن است برای حوزه ای که انتخاب کرده اید مناسب باشند را به خوبی بررسی کنید، مقالات منتشر شده و تجربیات قبلی آن ها در سوپروایزری را چک کنید. در صورت امکان، با دانشجویان پیشین آن ها ارتباط گرفته و در مورد تصمیم خود مبنی بر کار کردن با آن استاد را با آن ها در میان بگذارید.

لزوما نیازی نیست که با یک استاد بسیار معروف کار کنید، که حتی ممکن است به اندازه ای که باید به کار شما توجه نکرده و برای آن وقت نداشته باشد. بنابراین سوپروایزر خود را  آگاهانه انتخاب کنید.

 

  • آیا باید موضوعی بینا رشته ای را انتخاب کنید؟

در انتخاب موضوع دکترای خود آزادی عمل بسیار زیادی دارید و ممکن است نهایتا موضوعی بسیار تخصصی را انتخاب نمایید، اما در مورد فاکتور “کاربردی بودن” نیز فکر کنید. این فاکتور به طور خاص در رشته های علوم انسانی اهمیت دارد که انتخاب موضوعی بسیار منحصر به فرد و غیر متعارف ممکن است در عرف جاری آکادمیک جایی نداشته باشد و یا پس از فارغ التحصیلی، احتمال کمتری برای رسیدن به موقعیت های شغلی آکادمیک برای شما فراهم کند. ممکن است دریافت بورسیه از برخی از دپارتمان ها که بودجه ی کمتری دارند نیز مشکل دیگری باشد که در هنگام انتخاب موضوع باید به آن توجه کرد.

البته گاهی مهارت هایی که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به دست آورده اید نیز می تواند بسیار مفید باشد. بسیاری از افرادی که در زمینه ی مطالعات رسانه و علوم انسانی دیجیتال کار میکنند، پیش زمینه ی تحصیلی در مهندسی، تکنولوژی و سایر علوم دارند.

 

زیاد مطالعه کنید

هدف دوره های دکترا این است که پژوهشگرانی مستقل و موثر تربیت کنند، و به این منظور لازم است فردی که این دوره را می گذراند بتواند مطالعات بسیار وسیع و گسترده ای داشته باشد. بنابراین هرچه می توانید مطالعه کنید و خودتان را با هر تغییری که در حوزه ی انتخابی و یا موصوعات مرتبط به آن رخ می دهد، به روز کنید.

به خاطر داشته باشید که داشتن مدرک دکترا جهشی رو به جلو در مهارت های نوشتاری و مطالعه است. بنابراین برای این کار آماده باشید، چون بخش بزرگی از کار بر عهده ی خودتان است.

 

  • زندگی آکادمیک و ایجاد شبکه

گذراندن دوره ی دکترا می تواند برای برخی بسیار دشوار باشد و نظرات منفی زیادی در مورد آن بشنوید. اما وقتی وارد این دوره شوید، جنبه های مثبت آن نیز برای شما ملموس خواهد شد. شرکت در کنفرانس ها، سمینارها و ورک شاپ ها در شهرها یا کشور های مختلف می تواند تجربه ی بسیار دلچسبی باشد.

بنابراین با همکاران، محققان و افراد آکادمیک ارتباط برقرار کرده و ایجاد شبکه نمایید و این شبکه را گسترش دهید تا در تنهایی ای که ممکن است در طول این دوره احساس کنید تعاذلی ایجار شود. این کار در آینده به شما کمک خواهد کرد تا بودجه ها و مشاغل بسیار مناسبی بیابید.

 

اشتیاق و تعهد

این که در موزد حوزه و موضوع انتخابی خود اشتیاق داشته باشید بسیار مهم است. این بدان معنا نیست که باید از درد لذت ببرید! بلکه باید قادر باشید افق دور دست را ببینید و به شوق رسیدن به آن کار کنید.

هرگز فقط برای اینکه عنوان “دکتر” را پیش از نام خود اضافه کنید یا جایگاه اجتماعی بالاتری کسب نمایید به دنبال تحصیل در مقطع دکترا نروید. اصلی ترین دلیل برای تحصیل در این مقطع این است که یک موضوع را تا اعماق آن مطالعه و بررسی نمایید. با تمرکز بر روی تزی بر اساس علاقه ی خود شروع کنید و بقیه ی آن خود بخود پیش می رود!

 

  • یک سال به خود فرصت دهید، اما نه بیشتر

بسیاری از دانشجویان پیش از ورود به مقطع دکترا تجربه ی کاری کسب می کنند. گاهی اوقات این تجربه می تواند در تصمیم برای قدم بعدی بسیار مفید باشد. برخی از افراد پس از قرار گرفتن در محیط های کاری متوجه می شوند از میزان دانش آکادمیک خود راضی نیستند، بنابراین برای پر کردن این خلاء و ارتقاء چشم انداز حرفه ای خود وارد مقطع دکترا می شوند.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button