ورزش کردن در هنگام شب می‌تواند مفید باشد!

ورزش کردن در هنگام شب می‌تواند مفید باشد!

ورزش کردن در هنگام شب می‌تواند مفید باشد!

تحقیقی در دانشگاه CSU به این نتیجه رسیده است که ورزش کردن در هنگام شب اختلالی در خواب ایجاد نکرده و حتی می‌تواند اشتها را کاهش دهد.

  • این تحقیق نشان می‌دهد که ورزش توسط مردان میان‌سال در اوایل شب اثر منفی بر خواب ندارد.
  • نتایج نشان می‌دهد که ورزش کردن در هنگام شب حتی باعث کاهش گرسنگی و اشتها می‌شود.
  • این تحقیق نشان میدهد که اول شب زمانی مناسبی برای ورزش است.

این تحقیق جدید در مجله بریتانیایی «Experimental Physiology» توسط پنی لارسین، دانشجوی دکترا در دانشگاه CSU و همکارانش به چاپ رسیده است.

این تحقیق نشان می‌دهد که 30 دقیقه ورزش در اوایل شب تاثیر  منفی بر خواب ندارد و باعث کاهش اشتها می‌شود.

به گفته دکتر لارسن، با افزایش کارهای روزانه و کمبود وقت، بسیاری از افراد میان‌سال فرصت کمتری برای ورزش کردن پیدا می‌کنند.

برای بسیاری از افراد حتی فکر کردن به ورزش پس از یک روز کاری پر مشغله می‌تواند سخت باشد. تصور عمومی نسبت به پرهیز از ورزش سنگین در شب به دلیل تاثیر منفی آن بر خواب، تنها مانعی برای ورزش کردن افراد است.

این تحقیق دانشگاه CSU بر روی 11 مرد میان‌سال انجام شده است. این افراد باید 3 دوره آزمایشی ورزشی را در زمان‌های صبح (بین ساعات 6 تا 7)، بعد از ظهر (بین ساعات 2 تا 4) و شب (بین ساعات 7 تا 9) به منظور بررسی خواب و میزان اشتهای آن‌ها انجام می‌دادند.

شرکت‌کنندگان باید 6 دوره دوچرخه‌سواری 1 دقیقه‌ای با حداکثر سرعت و توان خود انجام می‌دادند. بین هر دوره 4 دقیقه زمان استراحت در نظر گرفته شده بود. از این افراد قبل و بعد از ورزش برای آزمایش هورمون‌های مربوط به اشتها، نمونه خون گرفته شد و چندین آزمایش دیگر نیز در مراحل مختلف خواب بر روی آن‌ها انجام گرفت.

خانم لارسن اظهار داشته است که: «نتایج این آزمایش نشان می‌دهد که نه تنها ورزش کردن در هنگام شب تاثیر مخربی بر خواب نداشته، بلکه ورزش سنگین در بعد از ظهر و شب با کاهش بیشتر هورمون تحریک‌کننده گرسنگی، گرلین، همراه است.»

این نکته بسیار حائز اهمیت است که تنها یک تمرین ورزشی باعث کاهش اشتها نمی‌شود، اما به طور کلی مشاهدات این آزمایش نشان می‌دهد که شب می‌تواند زمان مناسبی برای ورزش سنگین باشد.

خانم لارسن بیان کرده است که نمونه مورد مطالعه این تحقیق نسبتا کوچک است. یافته‌های این تحقیق ممکن است محدود به افراد میان‌سال باشد و جنسیت و سن افراد ممکن است تاثیرات دیگری بر خواب و اشتها داشته باشد.

در آینده باید مطالعات مشابهی برای زنان به منظور بررسی خواب و اشتها آن‌ها و مقایسه با نتایج قبلی برای تعیین نقش جنسیت در این آزمایش انجام شود.

همچنین این تحقیق تنها یک دوره ورزشی را مورد ارزیابی قرار داده است. در نتیجه بررسی طولانی مدت سازگاری خواب و اشتها با ورزش‌های سنگین در زمان‌های صبح، بعد از ظهر و شب نیز می‌تواند مفید واقع شود.

به طرز جالبی، نیروی افراد در طول دوره‌های ورزشی در زمان‌های بعد از ظهر و شب در مقایسه با صبح بیشتر بود. این موضوع نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان عملکرد بهتری در نیمه دوم روز دارند. پس زمان ورزش در طول روز نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

این تحقیق با عنوان «ورزش سنگین شبانه اختلالی در خواب و سطح انرژی با توجه به تغییرات گرلین در مردان میان‌سال ایجاد نمی‌کند» توسط انجمن فیزیولوژی در مجله Experimental Physiology بریتانیا منتشر شد.

لینک خبر:

https://news.csu.edu.au/latest-news/health/evening-exercise-might-be-good-for-you-csu-research

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button