۱۱ مورد که باید در مورد فرهنگ نیوزلند بدانید!

۱۱ مورد که باید در مورد فرهنگ نیوزلند بدانید!

۱۱ مورد که باید در مورد فرهنگ نیوزلند بدانید!

به عنوان  یک کشور کوچک، مطمئنا نیوزلند تمدن بزرگی دارد. دلیل آن این است که بسیاری از مردم آنجا ساختار فرهنگی منحصر به فرد و بسیار مشهور kiwi را دارند. فرهنگ اروپایی تحت تاثیر مائوری قرار دارد و برعکس. در این مقاله راهنمای جامعی از ۱۱ جنبه فرهنگ کیوی را می‌خوانید.

 هنگی

هنگی (Hāngi) شاید شناخته شده‌ترین شکل پخت و پز در نیوزلند باشد. موردی که آزمودن آن به بازدیدکنندگانی که برای اولین بار به سواحل نیوزلند می‌روند، به شدت توصیه می‌شود.

هنگی در اصل گودال بزرگی است که با سنگ پر می‌شود و سپس توسط یک آتش بزرگ گرم خواهد شد. زمانی که آتش کاهش پیدا کرد و سنگ‌ها به دمای سوزانده شدن رسیدند، غذاهای گوشتی، ماهی و یا ریشه‌های سبزیجات (مثل کومرا) به شکل سنتی در اجاق گاز زمینی قرار داده می‌شوند. و در برگ‌های پانگا، پارچه‌های هسی و یا حصیرهای نرم پیچیده می‌شوند.

سپس زمین برای گرم نگه داشتن و پخت غذا آماده می شود. طبخ غذا بین ۳ تا ۷ ساعت به طول می انجامد، اما این‌ها همه، قسمتی از مراسم روز است. صبح یک گودال  حسابی حفر می‌کنند، غذا را آماده می‌کنند، آتش برپا می‌کنند و سپس در حالی که کای (kai) در حال پختن است،  برای نوشیدن و صحبت دور هم جمع می‌شوند. شاید هم کمی کریکت ساحلی بازی کنند. این یک روش فوق العاده برای گذراندن یک روز و حس تجربه‌ی واقعی یک کیوی است.

 

آره، نه، هر دو

به طور کلی نیوزلندی ها مردمان بسیار مثبتی هستند. آن‌ها از رد کردن درخواست کمک دیگران بیزار هستند. البته همیشه همین مورد نیست. گوش‌هایتان برای تشخیص نمونه درست می‌بایست بسیار تیز باشد که کاملا گیج کننده است. آره، نه، هر دو.

برای مثال شما ممکن است پیشنهاد نوشیدنی به شخصی بدهید و پاسخی مبهم دریافت کنید: آره، نه ،متشکرم. به این معنی  که از پیشنهادتان تشکر می‌کند اما نیازی به نوشیدنی ندارد. مورد دیگر استفاده از این اصطلاح ممکن است زمانی باشد که شخصی به سخن شما شک دارد اما قصد ندارد با اشاره مستقیم به این که شما او را گمراه کرده‌اید، باعث دلخوریتان شود. همچنین می‌تواند به عنوان “نوعی پاسخ” به بعضی از سوالات مثل، “آیا بیرون  باران می آید؟” باشد.

ورزش

مطلب بسیار کمی برای گفتن وجود دارد. وقتی که کشور کوچک شما خانه موفق ترین امتیازات ورزشی است. وقتی که بیشتر از ۱۰۰ سال است در بین همه سیاه‌ها پیروز است. شما یک  موهبت مذهبی خاص مثل تعصب و غیرت برای ورزش را رشد می‌دهید. بگذارید فقط به این نکته اشاره کنیم، ورزش به طور کلی و به خصوص راگبی، سنگ بنای اصلی هویت ملی بسیاری از نیوزلندی‌ها است. همان طور که فوتبال برای بسیاری از کشورهای اروپایی است. بنابراین راگبی همان شور و اشتیاق را در Aotearoa ایجاد می‌کند. راگبی قبل از قرار گرفتن در لیست ورزش‌های Kiwi  به تجدید معلومات بی اهمیت ورزشی می‌پردازد.

هنر ارتباطات

نیوزلندی‌ها به خوشرویی ، مهربانی و پذیرش بیگانه‌ها شناخته شده هستند.  با در ذهن داشتن این موضوع همچنان باید بدانید که آن‌ها کاملا دارای حریم خصوصی هستند.

آن‌ها پادشاهان و ملکه‌های گذراندن اوقات روز با غریبه‌ها هستند. این برای مسافران بسیار لذت بخش است که چگونه می‌توانند با نیوزلندی‌ها به گپ و گفت درباره چگونگی هوا، انتخاب مکان‌های خوب برای تماشای یک بازی و یا توضیح تاریخ یک منطقه با همه‌ی ناشناخته‌ها برای سنین مختلف بپردازند..

به هر حال از پرسیدن سوالات شخصی مثل اینکه برای خانه یا ماشین‌شان چقدر پرداخته اند، ازدواج کردند یا خیر، این که آیا فرزندی دارند؟، بپرهیزید. این دست از سوالات لغزش‌های اجتماعی محسوب می‌شوند.

نانوایی

نانوایی‌ها بسیاری از مردم کارگر نیوزلند (به مردم نیوزلند کیوی هم می‌گویند) را در طول هفته از گرسنگی در امان نگه می‌دارند. شما متوجه خواهید شد که هر شهری مستحق داشتن بیش از یک نانوایی است. کیک‌ها، شیرینی‌ها و ساندویچ‌ها، خوراکی‌های غالب برای ناهار نیوزلندی‌ها هستند. بنابراین یک بار که از آنجا می‌گذرید حتما طعم کیک خانگی را تجربه کنید. علت این که چرا و چگونه این‌ها (کیک و شیرینی) بسیار مهم شده‌اند معلوم نیست. اما این امر از اهمیت این واقعیت که آن‌ها مولفه‌های اساسی فرهنگ این جزیره هستند نمی‌کاهد.

اصطلاحات عامیانه کیوی

نیوزلندی‌ها گاهی اوقات به عنوان افراد بسیار تنبل توصیف می‌شوند.

لهجه‌ی آن‌ها به حد لهجه‌ی یک استرلیایی تو دماغی نیست. اما رمز گشایی لهجه‌ی آن‌ها زمان صحبت دوستانه دو کیوی، حتی برای خارجی‌های انگلیسی زبان هم می‌تواند بسیار سخت باشد.

برای مثال: ممکن است حتی  یک دانشجویی اسپانیایی که در یک دانشگاه انگلیسی زبان درس خوانده است، نظر واضحی در مورد مکالمه زیر نداشته باشد:

– سلام دیروز در فروشگاه لبنیات بودم  که یک  بسته بزرگ بستنی قیفی دیدم.  فکر کردم تو هم باید دوست داشته باشی.

– خریدی؟ شیرین بودن؟ الان بستنی ها کجان؟

– توی ون در راه خانه همشو خوردم، باورت میشه؟

– آره ، نه، خیلی ممنون رفیق.

 

بدون کفش

این یکی از ویژگی‌های بسیار جذاب نیوزلند است. یکی از آن ویژگی‌هایی که برای بسیاری از مردم که برای اولین بار با آن مواجه می‌شوند، عجیب و غریب می‌نماید. علاوه بر این، نیوزلند به عنوان کشوری پر از موجودات افسانه‌ای شهرت دارد. به هرحال به سادگی مشخص است که کیوی‌ها به کفش علاقه زیادی ندارند. در ماه‌های تابستان می‌توان انبوهی از جمعیت را که با پاهای برهنه در رفت و آمد هستند، حتی در شهرهایی مثل ولینگتون دید.

 

هانگی

هانگی احترام و سلام سنتی قبیله‌‌ی مائوری است که به راحتی می توان آن را با  دست دادن معمولی مقایسه کرد. البته با صورت انجام می‌شود. وقتی با یک مائوری خاص ملاقات می‌کنید بینی و پیشانی‌تان را به یکدیگر می‌چسبانید و “نفس زندگی” را سهیم می‌شوید.  این کار ساده‌ای است، هر چند در ابتدا ممکن است غیر معمول به نظر بیاید. سلامی که نشانه ترکیب دو روح است.

 

اشتراک گذاری غذا

اشتراک گذاری غذا موضوعی است که نیوزلندی‌ها را دور هم جمع می‌کند حالا چه کباب یا هنگی (هنگی در قسمت اول توضیح داده شده است) باشد و یا فقط کنار ساحل‌، بسته چیپس‌های تازه و خرچنگ تازه صید شده، داشته باشند.

در این کشور چنین رایج است که هنگام دعوت به یک مهمانی به رسم ادب چیز کوچکی، مانند یک دسر، همراه خود ببریم. اگر به طور خاص از شما درخواست شده است که “یک بشقاب بیاورید”  معمولا به این معناست که افرادی که برای ناهار و یا دورهمی دعوت شده اند، مقداری غذا برای اشتراک گذاری همراه خود به مهمانی بیاورند. که این غذا می‌تواند یک بشقاب سیب زمینی باشد و یا این که مقداری ماهی تازه باشد، یا هر خوراکی لذیذ دیگری که دوست دارید. فقط هر کاری که می‌کنید، آن فردی نباشید که با یک بشقاب خالی به مهمانی می‌رود!!

 

نگرش خواستن توانستن است

شاید مشهورترین خصیصه همه کیوی‌ها طبع خوش بینانه آن‌ها در مواجهه با مصیبت‌ها و سختی‌ها است. شبیه داستان دو مرد که تلاش می‌کنند بعد از بارانی شدید با وانت از رودخانه عبور کنند، در میانه راه چرخ‌های ماشین  بالا می‌آید و از شدت باران به آرامی داخل رودخانه می‌افتند.

یکی از آن‌ها با اطمینان به دیگری می‌گوید،” همه چیز درست خواهد شد. ”

سپس آن ها در این شرایط با خونسردی می‌نشینند و نقشه‌هایی برنامه‌ریزی می‌کنند که چطور از این مشکل نجات پیدا کنند. هر کدام از نقشه‌ها از دیگری نامحتمل‌تر و بدتر است. ناگهان صدای برخورد چرخ‌ها با سنگریزه‌ها و شن‌های کم عمق رودخانه به گوش می‌رسد. آن‌ها از آنجا نجات پیدا می‌کنند.

راننده می گوید” نگرانی نیست”

همه چیز همان طور که برنامه ریزی کرده بودیم شد.

در مورد نیوزلند بیشتر بخوانید:
استان‌ های نیوزلند
دلار نیوزلند
زبان‌ نیوزلند
نیوزلند

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button