ایالت های استرالیا

ایالت های استرالیا

ایالت های استرالیا

ایالت های استرالیا 6 تا هستند:

  • ولز جنوبی نو
  • کوینزلند
  • استرالیای جنوبی
  • استرالیای غربی
  • ویکتوریا
  • تاسمانیا

استرالیا از 6 ایالت تشکیل شده که حدود 2.276.000 مایل مربع مساحت دارد. ایالت های استرالیا جمعیتی در حدود 24 میلیون نفر را در خود جای داده‌اند (طبق سرشماری سال 2018). استرالیا ششمین کشور بزرگ دنیا و بزرگترین کشور در اقیانوسیه به شمار می‌آید.

پایتخت استرالیا شهر کانبرا می‌باشد در حالی که بزرگترین شهر این کشور سیدنی است. ایالت‌ های استرالیا بسیار بزرگ و وسیع هستند.

بخش عمده‌ای از ایالت های استرالیا به دلیل وجود بیابان‌های گسترده غیر قابل سکونت می‌باشند. استرالیای شمالی یک منطقه جداگانه به شمار می‌آید و جزو ایالت های استرالیا نیست.

ولز جنوبی نو(New South Wales)

این ایالت در سواحل شرقی استرالیا واقع شده است و با ایالت‌ های استرالیا ی جنوبی، کوینزلند و ویکتوریا و همین طور دریای تاسمان مرز مشترک دارد. ایالت ولز جنوبی نو حدود 312.000 مایل مربع مساحت داشته و تقریبا 7 میلیون نفر جمعیت دارد. اکثر این جمعیت در مرکز ایالت یعنی شهر سیدنی ساکن هستند.

این ایالت در سال 1788 توسط یکی از مهاجرنشینان کیفری بنا نهاده شد اما در ابتدا قبایل بومی که 60.000 سال پیش به این منطقه آمده بودند، در آن زندگی می‌کردند. این ایالت دارای بیش از 780 پارک می‌باشد.

ویکتوریا(Victoria)

ایالت ویکتوریا در جنوبی شرقی استرالیا قرار گرفته و 91.700 مایل مربع مساحت دارد. طبق سرشماری سال 2017 بیش از 6 میلیون نفر در این منطقه ساکن هستند. بیشتر جمعیت این ایالت در مرکز آن یعنی ملبورن و مناطق اطراف خلیج پورت فیلیپ سکونت دارند. این ایالت در سال 1851 توسط بریتانیایی‌ها پایه‌گذاری و در سال 1901 به یکی از ایالت‌ های استرالیا تبدیل شد.

کوینزلند (Queensland)

کوینزلند با داشتن جمعیتی حدود 715.000 مایل مربع و جمعیتی در حدود 5 میلیون نفر، رتبه‌ی دوم را از نظر بزرگی در میان ایالت های استرالیا دارد. این ایالت با ایالت‌ های استرالیا ی جنوبی، ولز جنوبی نو، قلمرو شمالی و همچنین با اقیانوس آرام و دریای مرجانی مرز مشترک دارد. بومیان در ابتدا این ایالت را اشغال کرده بودند اما پس از آن مهاجران بریتانیایی آن‌ها را از آن منطقه بیرون کردند. پایتخت ایالت کوینزلند بریسبین می‌باشد.

استرالیای غربی(Western Australia)

این ایالت در ناحیه غربی کشور قرار گرفته و مساحتی در حدود 1.021.000 را در خود جای داده است. استرالیای غربی رتبه‌ی از نظر بزرگی رتبه‌ی اول را در میان ایالت های استرالیا دارد. همچنین این ایالت دومین ایالت بزرگ در بین تمامی کشورهای جهان به شمار می‌آید. مرکز ایالت استرالیای غربی پرت است که بیش از 2 میلیون نفر جمعیت دارد. استرالیای غربی در سال 1829 بنا نهاده و در سال 1901 به یکی از ایالت های استرالیا تبدیل شد.

 

استرالیای جنوبی(South Australia)

استرالیای جنوبی در منطقه جنوب مرکزی استرالیا جای گرفته و دارای تقریبا 379.000 مایل مربع مساحت و جمعیتی در حدود 1.7 میلیون نفر می‌باشد. اولین مهاجران اروپایی در قرن 1600 میلادی به این ایالت آمدند. این ایالت در سال 1836 بنا نهاده و در سال 1901 تبدیل به یکی از ایالت های استرالیا شد. مرکز این ایالت آدلاید می‌باشد.

تاسمانیا(Tasmania)

تاسمانیا از سرزمین اصلی استرالیا جدا شده است و یک جزیره در 150 مایلی جنوب استرالیا می‌باشد. این جزیره حدود 26.000 مایل مربع مساحت دارد. در حدود 522.000 نفر در جزیره‌ی تاسمانیا ساکن هستند که در مرکز آن یعنی هوبارت زندگی می‌کنند. تاسماینا در سال 1825 به عنوان سرزمین «وان دیمن» بنا نهاده شد و در سال 1901 به عنوان یکی از ایالت های استرالیا شناخته شد.

اقتصاد استرالیا

استرالیا دارای بزرگترین اقتصاد منطقه اقیانوسیه و یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان است. سرانه GDP (تولید ناخالص ملی) استرالیا بیش از کشورهای آلمان، فرانسه، کانادا و بریتانیا می‌باشد. بورس اوراق بهادار استرالیا در شهر سیدنی واقع شده است و در جنوب اقیانوس آرام بزرگترین بورس به شمار می‌آید.

این کشور در سال 2012، رتبه بیست و دوم در میان اقتصادهای بزرگ جهان را به خود اختصاص داد. صنعت گردشگری در استرالیا نقش عمده‌ای را ایفا کرده و 3 درصد GDP کشور را در سال‌های 2014 و 2015 به خود تخصیص داده است. در سال 2015، 7.4 میلیون نفر بازدیدکننده از سراسر جهان از این کشور دیدن کردند.

 

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button