تفاوت دو رشته Pharmacy و Pharmacology چیست؟

بسیاری تصور می‌کنند دو رشته داروسازی و داروشناسی (فارماکولوژی) دو رشته کاملا مرتبط و یکسان هستند. اما باید بگوییم که داروسازی و فارماکولوژی تخصص‌های پزشکی به هم مرتبط اما کاملاً متفاوت هستند. دانستن اینکه داروسازان و فارماکولوژیست‌ها چه می کنند می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام حرفه ممکن است با اهداف و علایق شما سازگارتر باشد. ممکن است بخواهید مستقیماً با بیماران کار کنید یا در مورد یک درمان جدید احتمالی برای سرطان کودکان تحقیق کنید.

در این مقاله، شباهت‌ها و تفاوت‌های بین داروسازان و داروشناسان را مورد بحث قرار می‌دهیم تا به شما کمک کنیم تصمیم بگیرید کدام مسیر ممکن است برای شما بهتر باشد. بنابراین اگر شما هم به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل بین دو رشته داروسازی و داروشناسی مانده‌اید و نمی‌دانید کدام را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید، این مطلب را تا پایان بخوانید.

داروساز کیست؟ رشته Pharmacy یا داروسازی به چه رشته‌ای گفته می‌شود؟

تفاوت دو رشته Pharmacy و Pharmacology چیست؟

داروساز، پزشکی است که عمدتا مستقیم با دارو سروکار دارد و اجزای دارو و خواص آن، نحوه ساخت و همچنین مهم‌بودن هر دارو برای هر بیماری را تشخیص می‌دهد. اگر شما به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل رشته داروسازی را انتخاب کنید، قطعا به عنوان یک داروساز می‌توانید در داروخانه‌های مستقل، زنجیره‌های ملی یا داخل ساختمان بیمارستان یا کلینیک شروع به کار کنید. بنابراین شما به عنوان فردی هستید که درباره داروها و خواص‌شان اطلاعات و دانشی را در دانشگاه خواهید آموخت.

داروسازان در مورد اثرات داروها و همچنین نحوه تداخل داروها با یکدیگر اطلاعات کامل و جامعی دارند که می‌توانند از طریق این اطلاعات و دانش در مورد دوز و همچنین نحوه مصرف داروهای بدون نسخه، اظهار نظر کنند و توصیه‌های لازم را برای بیمار تجویز نمایند. از آنجایی که این شغل مستلزم تعامل روزانه با افراد است، داروسازان باید مهارت های ارتباطی عالی داشته باشند.

به طور کلی برای ادامه تحصیل و انتخاب رشته داروسازی باید قبل از انتخاب آگاه باشید که وظیفه یک داروساز چیست. برخی از وظایف داروسازان به شرح زیر است:

  • جمع‌آوری داروها
  • نگهداری داروها
  • تهیه نسخه‌ها
  • توزیع دارو به بیماران
  • پاسخ به سوالات بیماران در مورد داروهای خود

مسیرهای شغلی داروسازی بعد از فارغ‌التحصیلی

دانشجویان داروسازی معمولاً در داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و سایر محیط‌های داروخانه سنتی شغل خود را دنبال می‌کنند. در این نقش‌ها، داروسازان برای توزیع دقیق دارو با بیماران، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و گاهی اوقات شرکت‌های بیمه ارتباط برقرار می‌کنند.

براساس آمار به دست آمده به این نتیجه رسیده‌اند که اغلب دانشجویان (بیش از 90 درصد از دانشجویان) پس از فارغ‌التحصیلی در داروخانه‌های شروع به فعالیت می‌کنند و آینده خود را انتخاب و رقم می‌زنند.

داروسازان دارای حقوق متوسط سالانه 128090 دلار هستند. البته در هر کشور درآمد داروسازان می‌تواند متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال در کشورهایی نظیر استرالیا، داروسازی به عنوان یک شغل پردرآمد شناخته می‌شود.

براساس آمار به دست آمده 10 درصد باقی مانده از دانشجویان وارد مسیرهای شغلی جایگزین در صنعت داروسازی می‌شوند. برخی متخصصان امور نظارتی در شرکت‌های داروسازی یا بیوتکنولوژی می‌شوند و به تهیه مواد برای فرآیندهای تأیید در سراسر جهان کمک می‌کنند. دیگران در فروش کار می کنند و ترکیبات و مزایای دارو را برای بیمارستان‌ها و بیمه‌گران توضیح می‌دهند. در نهایت، برخی از متخصصین حوزه داروسازی، داروخانه خصوصی خود را تاسیس می‌کنند.

فارماکولوژیست کیست؟ رشته Pharmacology یا داروشناسی به چه رشته‌ای گفته می‌شود؟

فارماکولوژیست کیست؟ رشته Pharmacology یا داروشناسی به چه رشته‌ای گفته می‌شود؟

یک فارماکولوژیست اثرات داروها را بر موجودات زنده مطالعه می‌کند، از جمله اینکه چگونه مواد شیمیایی و داروها در بدن کار می‌کنند و چگونه با سایر مواد شیمیایی تعامل دارند. آنها در مورد محدودیت‌های دوز تحقیق کرده تا تعیین کنند چه مقدار از یک داروی خاص برای بیماران مناسب است و حداکثر مقدار دارویی را که می‌توان استفاده کرد، چقدر خواهد بود. در این حقیقت این بررسی‌ها به پزشکان و پرستاران کمک می‌کند تا با توجه به شرایط بیمار درباره دوز مصرفی و نحوه مصرف داروها تصمیم‌گیری درستی داشته باشند. داروشناسان درباره تداخلات دارویی نیز تحقیق می‌کنند که همین امر سبب می‌شود تا سلامت بیمار به خطر نیفتد.

اگر شما به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل علاقه‌مند به رشته داروشناسی دارید باید بدانید که وظیفه یک فارماکولوژیست چیست؟ برخی از وظایف داروشناسان به شرح زیر است:

  • تحقیق در مورد مکانیسم داروها در بدن
  • تعیین دوز و دستورالعمل‌های فرکانس
  • ارائه توصیه‌هایی در مورد اینکه آیا یک دارو باید به همراه غذا یا بدون غذا، آب یا لبنیات مصرف شود.
  • طراحی و اجرای آزمایشات بالینی داروهای جدید
  • نوشتن گزارش در مورد آزمایشات دارو برای اطلاع‌رسانی به سازمان‌های نظارتی از توصیه‌ها و اثرات

رشته تحصیلی داروسازی و داروشناسی چه تفاوت‌هایی دارند؟

داروسازان و فارماکولوژیست‌ها هر دو در زمینه داروها فعالیت می‌کنند و دارای تاریخچه تحصیلی و قابلیت درآمد مشابه‌ای هستند. اما تفاوت اصلی بین آنها در این است که داروسازان به تحقیقات و توسعه داروها مشغول هستند و نقش اصلی آنها در تولید و فرآوری داروها و همچنین تعامل با مواد شیمیایی موجود در داروها است. در مقابل، فارماکولوژیست‌ها بررسی اثرات داروها بر انسان‌ها و تأثیرات آنها روی بدن را مورد بررسی قرار می‌دهند و به طور اصلی در زمینه تحقیقات بین رشته‌ای و اثرات فیزیولوژیک داروها فعالیت می‌کنند. همچنین، داروسازان به عنوان افرادی که مستقیماً با بیماران در توزیع و راهنمایی در مورد استفاده از داروها در تماس هستند، عمدتاً در سطح بالینی فعالیت می‌کنند.

با این حال، داروسازان و داروشناسان در زمینه‌های تخصص، محیط کار و تقاضای شغل تفاوت‌هایی دارند که برخی از این تفاوت‌ها عبارتند از:

تفاوت تحصیلی و آموزش بین رشته Pharmacy و Pharmacology

هر دو داروسازان و فارماکولوژیست‌ها باید مدرک لیسانس را کسب کنند. اغلب دانشجویان این حوزه‌ها در رشته‌های علوم یا ریاضیات مانند شیمی عمومی، شیمی ارگانیک، بیوشیمی، فیزیولوژی، زیست‌شناسی، میکروبیولوژی، آمار، حساب دیفرانسیل و انتگرال تحصیل می‌کنند.

پس از دریافت مدرک لیسانس، برای آینده‌‌ای روشن دانشجویان حوزه داروسازی و داروشناسی باید در مقطع کارشناسی ارشد شرکت کنند. مدرک دکترای داروسازی (Pharm.D.) یک مدرک حرفه‌ای است که آموزش‌های مرتبط با تمرین در حوزه داروسازی را فراهم می‌کند، در حالی‌که مدرک دکترای فلسفه (Ph.D.) برای تحقیقات علمی و آموزش در حوزه فارماکولوژی مفید است.

داروسازان موظف به دریافت مدرک Pharm.D هستند. این مدرک آنها را برای تمرین در زمینه داروسازی آماده می‌کند. از آنجایی که آنها مستقیماً در توسعه، تولید، و راهنمایی در مورد استفاده از داروها در تعامل با بیماران مشغول هستند، عمدتاً در سطح بالینی کار می‌کنند.

در مقابل، فارماکولوژیست‌ها معمولاً در زمینه تحقیقات بین رشته‌ای و اثرات فیزیولوژیک داروها فعالیت می‌کنند. آنها می‌توانند مدرک دکترای فلسفه (Ph.D.)، مدرک دکترای پزشکی (M.D.) یا مدرک Pharm.D را انتخاب کنند که این انتخاب بسته به اهداف شغلی آنها کاملا متفاوت خواهد بود.

در طول تحصیلات، برخی از داروسازان و فارماکولوژیست‌ها ممکن است دوره رزیدنتی یا فلوشیپ را در تخصص انتخابی خود تکمیل کنند، که این دوره‌ها به آن‌ها فرصت آموزشی و تجربی بیشتر در زمینه تخصص خود می‌دهد.

حقوق و تقاضای شغل داروسازان و داروشناسان

حقوق و تقاضای شغل داروسازان و داروشناسان

به طور کلی حقوق و تقاضا شغلی بین دو رشته داروسازی و داروشناسی کاملا متفاوت است. چرا که هر یک از این افراد در جایگاه مشخص و یک مکان خاص شروع به فعالیت می‌کنند و کاملا طبیعی است که سطح درآمد و تقاضا شغلی این دو رشته تحصیلی کاملا متفاوت باشد.

داروسازان و داروشناسان در نهایت با توجه به اینکه در حوزه دارو شروع به فعالیت می‌کنند هر دو درآمد خوب و امنیت شغلی خواهند داشت.

با این حال، درآمد داروسازان در استرالیا بسیار بالاتر از میانگین درآمد سایر مشاغل است. طبق گزارش شورای داروسازی استرالیا در سال ۲۰۲۳، میانگین درآمد سالانه یک داروساز حداقل 52,000 دلار استرالیا است. بدیهی است که این رقم برای داروسازان باتجربه و متخصص بیشتر می‌شود.

تفاوت در محیط کار

یکی دیگر از تفاوت‌های بین رشته داروسازی و داروشناسی، محیط کار است. به طور کلی داروسازان بیشتر از داروشناسان با دیگران و بیماران در ارتباط هستند. به همین منظور است که بسیاری از داروسازان معمولا روابط عمومی بالایی دارند و با بیماران با صبر و بردباری رفتار می‌کنند به همه سوالاتشان را پاسخ می‌دهند.

داروسازان معمولاً در محیط‌های بیمار محور کار می‌کنند که عبارتند از:

  • داروخانه‌های مستقل
  • بیمارستان‌ها
  • کلینیک‌های تخصصی، مانند کلینیک‌های انکولوژی یا اطفال
  • داروخانه‌های زنجیره‌ای در داخل خواربارفروشی‌ها یا خرده فروشی‌ها

داروسازان بیشتر وقت خود را صرف آموزش و مشاوره بیماران در مورد درمان دارویی می‌کنند. از آنجایی که کار در داروخانه یک حرفه عمومی است، داروسازان از نزدیک با بیماران در ارتباط خواهند بود و روابطی را ایجاد می‌کنند که می‌تواند چندین دهه طول بکشد. اگر از کار روزانه با بیماران و ارائه آموزش و کمک لذت می‌برید، رشته داروسازی برایتان یک انتخاب عالی خواهد بود.

برعکس، داروشناسان معمولاً با بیماران کار نمی‌کنند. فارماکولوژیست‌ها دانشمندانی هستند که بیشتر وقت خود را در یک محیط آزمایشگاهی می‌گذرانند. آنها ممکن است با یک تیم در چندین موقعیت مختلف کار کنند. برخی از محیط‌هایی که فارماکولوژیست‌ها می‌توانند در آن شروع به فعالیت می‌کنند عبارت است از:

  • شرکت‌های تولید‌کننده دارو
  • آزمایشگاه‌های جرم و جنایت
  • سازمان‌های دولتی
  • آزمایشگاه‌های تحقیقاتی

اگر از تحقیق و آزمایش بیشتر از کار با بیماران لذت می‌برید، شک نکنید که رشته‌های مرتبط با داروشناسی برایتان بهترین انتخاب و گزینه خواهد بود.

داروسازان می‌توانند در بسیاری از زمینه‌ها تخصص داشته باشند، از جمله:

  • داروخانه سالمندان: این داروسازان افراد مسن را در مراکز مراقبتی، مانند امکانات زندگی کمکی و مراکز مراقبت طولانی مدت، درمان می‌کنند.
  • داروخانه بیماری‌های عفونی: داروسازانی که در داروخانه بیماری‌های عفونی تخصص دارند، داروها و درمان‌های ضد میکروبی را مطالعه و توصیه می‌کنند.
  • داروخانه انکولوژی: این داروسازان در درمان سرطان تخصص دارند.
  • داروخانه کودکان: داروسازان می‌توانند در درمان‌های دارویی ایمن برای کودکان تا 18 سال تخصص داشته باشند.
  • داروخانه روانپزشکی: داروسازان همچنین می‌توانند با بیمارانی که شرایط سلامت روانی از جمله اعتیاد را مدیریت می‌کنند، شروع به فعالیت کنند.

فارماکولوژیست‌ها ممکن است در زمینه‌های زیر تخصص داشته باشند:

  • سم شناسی: فارماکولوژیست‌های حوزه سم‌شناسی در مطالعه خصوصیات و اثرات سموم تخصص دارند.
  • بیوتکنولوژی: فارماکولوژیست‌ها می‌توانند در مطالعه فرآیندهای بیولوژیکی برای کمک به توسعه درمان‌هایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها تخصص داشته باشند.
  • شیمی دارویی: این نوع داروشناس در ایجاد دارو از طریق تحقیق و کاربرد شیمی تخصص دارد.
  • طراحی و توسعه دارو: فارماکولوژیست‌های طراحی و توسعه دارو بر ایجاد داروهای جدید از طریق کشف و توسعه، تحقیقات پیش بالینی، تحقیقات بالینی، بررسی داروی FDA و نظارت و ایمنی دارو پس از فروش FDA تمرکز می‌کنند.

دانشگاه‌های برتر رشته داروسازی و داروشناسی در استرالیا

دانشگاه‌های برتر رشته داروسازی و داروشناسی در استرالیا

رشته داروسازی در بیشتر دانشگاه‌های استرالیا ارائه می‌شود و برخی از این دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند. برخی از برترین دانشگاه‌های استرالیا که رشته‌های حوزه داروشناسی و داروسازی را به دانشجویان بین‌الملل ارائه می‌کنند عبارتند از:

رتبه یک جهانی؛ دانشگاه موناش استرالیا (Monash University)

در سال ۲۰۲۳، دانشگاه موناش توانست در رتبه‌بندی جهانی QS در رشته داروسازی و فارماکولوژی به رتبه اول دست یابد. این دانشگاه تنها دانشگاه استرالیایی است که توانسته عنوان رتبه یک را در این زمینه به دست آورد و در حال حاضر به‌عنوان برترین دانشگاه استرالیا در رشته داروسازی و داروشناسی شناخته می‌شود.

دانشگاه سیدنی (USydney)

دانشگاه سیدنی بیش از ۱۰۰ سال است که در زمینه آموزش و تحقیقات در حوزه داروسازی و داروشناسی فعالیت دارد. دانشکده داروسازی این دانشگاه به عنوان یکی از مراکز پیشرو در ارائه آموزش‌های گوناگون در زمینه داروسازی شناخته می‌شود. اعتبار این دانشکده به تنهایی محدود به مرزهای استرالیا نبوده و به دلیل فعالیت‌های تحقیقاتی و نوآورانه در سطح جهانی، به عنوان یک مرجع معتبر و مشهور شناخته می‌شود.

دانشگاه کوئینزلند (University of Queensland)

دانشکده داروسازی دانشگاه کوئینزلند از سال ۱۹۶۰ در زمینه آموزش در رشته داروسازی فعالیت می‌کند. این دانشکده از آن زمان تاکنون برنامه‌های آموزشی متنوعی را ارائه کرده است. هدف اصلی این برنامه‌ها، آموزش نیروهای متخصص در زمینه داروسازی و داروشناسی است تا در آینده به نیازهای رو به افزایش صنعت داروسازی استرالیا پاسخگویی کنند.

دانشگاه استرالیای جنوبی (UniSA)

دانشگاه استرالیای جنوبی، یک دانشگاه نسبتاً جوان است که به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های تازه ‌تاسیس جهان شناخته می‌شود. این دانشگاه به دلیل فعالیت‌های نوآورانه، به ویژه در حوزه سلامت، شهرت جهانی دارد.

سیستم آموزشی دانشگاه استرالیای جنوبی با کیفیت بسیار بالاست و اساتید رشته داروسازی این دانشگاه از اعتبار بین‌المللی برخوردارند. علاوه بر این، دانشگاه دارای یک آزمایشگاه داروسازی پیشرفته است که با آخرین فناوری‌ها در زمینه توسعه دارو و علوم دارویی مجهز شده است.

دانشگاه استرالیای غربی (UWA)

دانشکده داروسازی دانشگاه استرالیای غربی به عنوان یکی از بهترین مراکز آموزشی و تحقیقاتی در زمینه داروسازی و داروشناسی شناخته می‌شود.

در این دانشکده، آموزش در زمینه‌های داروسازی بالینی، شیمی دارویی، زیست‌پزشکی و بیوتکنولوژی به صورت گسترده ارائه می‌شود. این تمرکز بر روی حوزه‌های مختلف داروسازی نشان از تنوع و ارتقاء در زمینه تحقیقات و آموزش داروسازی دانشگاه استرالیای غربی دارد.

مدرک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش از دانشگاه استرالیا در رشته داروسازی و داروشناسی

مدرک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش از دانشگاه استرالیا در رشته داروسازی و داروشناسی

متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های استرالیا برای اخذ پذیرش در رشته داروسازی باید مدارک لازم را نیز ارائه نمایند. مدارک تحصیلی مرتبط با رشته‌های داروسازی و داروشناسی در هر دانشگاه ممکن است متفاوت باشند، لذا متقاضیان برای درخواست و پذیرش، به دقت شرایط و مدارک موردنیاز هر دانشگاه خاص را بررسی کنند. اما به طور کلی برخی از مدارک عمومی مورد نیاز جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های استرالیا در رشته داروسازی و داروشناسی به شرح زیر است:

  • مدرک تحصیلی مقطع قبل (دیپلم، لیسانس یا کارشناسی ارشد)
  • انگیزه نامه
  • ارائه ریز نمرات دروس ریاضی و انگلیسی
  • مدرک زبان انگلیسی با نمره مورد تایید
  • ارائه توصیه نامه در مقطع فوق لیسانس و دکتری
  • انگیزه نامه
  • قبولی در آزمون ورودی در برخی از دانشگاه ها
  • تصویر پاسپورت

یادداشت پایانی

در این مطلب سعی بر آن داشتیم که تفاوت‌های بین دو رشته داروسازی و داروشناسی (فارماکولوژیست) را برایتان روشن و شفاف توضیح دهیم تا بتوانید حین انتخاب رشته تصمیم درست‌تری بگیرید. شاید بسیاری از افراد تصور کنند این دو رشته کاملا یکسان هستند و تنها در برخی دروس متفاوتند. اما اینگونه نیست و رشته فارماکولوژی و داروسازی از نظر آینده شغلی و همچنین دروس مطالعاتی تفاوت‌‌های معتددی دارند. با مطالعه کامل مطالب بالا خواهید یافت که رشته داروسازی برایتان مناسب است یا داروشناسی؟

برای دریافت مشاوره تحصیل در استرالیا این فرم را پر کرده تا کارشناسان خبره با شما تماس گرفته و راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button