دانستنی‌هایی در مورد تحصیل در استرالیا

دانستنی‌هایی در مورد تحصیل در استرالیا

دانستنی‌هایی در مورد تحصیل در استرالیا

 

آیا تا به حال به تحصیل در استرالیا فکر کرده اید؟ از شرایط این کشور برای دانشجویان چه می‎دانید؟ مطمئنا یکی از آرزوهای بسیاری از جوانان ایرانی، تحصیل در استرالیا و استفاده از امکانات دانشگاه‎های این کشور است. استرالیا از جمله کشورهای مهاجر‏پذیر دنیا محسوب می‎شود که هر ساله پذیرای تعداد زیادی دانشجو از سراسر دنیاست. به دلیل چند فرهنگی بودن، بسیاری از دانشجویان بین‌المللی علاقه‌ی زیادی برای تحصیل در استرالیا دارند.

مردم استرالیا هم به دلیل رفتار گرم و دوستانه‌ای که با مهاجرین دارند، در دنیا شناخته شده هستند. بنابراین با تحصیل در استرالیا احساس غربت نخواهید کرد.

البته جذابیت استرالیا تنها به رفتار گرم مردمش ختم نمی شود. بلکه با تنوع زیست محیطی هم توانسته به کشوری توریستی تبدیل شود. قسمت‎های حاشیه ای استرالیا پوشیده از جنگل‎های استوایی می‌باشد. در حالی که مرکز این کشور را بیابان‎های قرمز رنگ پوشانده‌اند. هر یک از این نواحی جذابیت‎های خاص خود را دارد.

استرالیا کشوری با چندین دانشگاه بین‌المللی برتر در دنیاست. این دانشگاه‌ها که در بهترین شهرهای استرالیا قرار دارند، میزبان دانشجویانی از سراسر دنیا هستند. شاید همه‌ی این چیزهایی که گفتیم شما را برای تحصیل در استرالیا وسوسه کند. پس اگر قصد دارید تحصیل در این کشور را تجربه کنید، بهتر است ادامه‌ی مطلب را هم بخوانید.

چرا تحصیل در استرالیا را انتخاب کنیم؟

بعد از انگلیس و آمریکا، استرالیا سومین کشور محبوب برای تحصیلِ دانشجویان بین‌المللی در جهان محسوب می‎شود. همانطور که گفتیم این کشور چندین دانشگاه برتر دارد. مدل تحصیلات عالی در این کشور بر سبک بریتانیایی استوار است. به همین دلیل با تحصیل در استرالیا مطمئن باشید که سطح تحصیلات شما اعتبار جهانی خواهد داشت. علاوه بر این، دانشگاه‎های این کشور مجهز به پیشرفته‌ترین امکانات روز دنیا هستند. به طوری که در همه‌ی آن‌ها مرکز تحقیقاتی شناخته شده‌ای راه اندازی شده است که با مراکز تحقیقاتی استرالیایی و جهانی همکاری دارند.

در دانشگاه‎های استرالیا همه‌ی امکانات رفاهی برای دانشجویان مهیاست. رستوران‎های خوب، خوابگاه‎های خوب، سینما، استخر و … در دانشگاه‎های این کشور با استانداردهای بین المللی فراهم شده است. همچنین در سطح شهرهای بزرگ این کشور همه چیز باب میل دانشجویان و مهاجرین فراهم شده است.

قصد دارید در استرالیا در چه رشته ای تحصیل کنید؟

اینکه قصد دارید در چه رشته ای تحصیل کنید، خیلی مهم نیست. زیرا در دانشگاه‎های استرالیا مقاطع عالی برای ادامه تحصیل در همه رشته‌ها فراهم است. دانشجویان می‎توانند در دانشگاه‎های استرالیا در حوزه‎های علوم تجربی، مهندسی و ریاضیات، رشته‎های علوم اجتماعی و رشته‎های پزشکی تخصص بگیرند. برخی از محبوب‌ترین گزینه‎های تحصیل در استرالیا عبارتند از:

  • علوم کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد
  • پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد
  • امور مالی در مقطع کارشناسی ارشد
  • حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد
  • علوم محیطی در مقطع کارشناسی ارشد

 

شهرهای اصلی استرالیا کدامند؟

استرالیا حدود 30 شهر دانشگاهی دارد که در همه‌ی آن‌ها دانشجویانی از سراسر دنیا در حال تحصیل هستند. شاید باور نکنید اما استرالیا کشوری است که به داشتن فضاهای باز وسیع در محوطه‌ی دانشگاه ها مشهور است. در محوطه‌ی دانشگاه‎های این کشور دانشجویان می‎توانند مشغول گشت و گذار، اسکی، پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری شوند. اگر به آثار باستانی و فرهنگ استرالیا هم علاقه داشته باشید، دانشگاه‎های این کشور موزه و مراکز هنری زیادی دارند که می‎توانید از آن‌ها بازدید کنید.

برخی از شهرهای مهم استرالیا که بهترین دانشگاه‎های دنیا در آنجا قرار دارند شامل بریزبن، کانبرا، ملبورن و سیدنی هستد.

کدام یک از دانشگاههای استرالیا بیشتر مورد توجه هستند؟

استرالیا سرزمینی با بیش از 41 دانشگاه است که بیشتر آن‌ها وابسته به دولت هستند. بسیاری از دانشگاه‎های برتر استرالیا در خارج از کشور شاخه‌هایی هم دارند. شعبه‎های این دانشگاه‌ها تحت نظر سازمان مرکزی در استرالیا فعالیت می‎کنند. مقاطع تحصیلی در استرالیا به شرح زیر است:

  1. دوره‌ی کارشناسی
  2. استاد راهنما – در این مقطع به پایان نامه‌ی نهایی نیاز است که شامل حداقل 2 یا 3 تحقیق است. برای دریافت مدرک لیسانس (افتخاری) یا دوره‌ی مقدماتی استادی، داشتن یک دیپلم فارغ‌التحصیلی مبتنی بر تحقیق و پژوهش یا معادل آن ضرورت دارد.
  3. کارشناسی ارشد حرفه‌ای – شرایط ورود به این مقطع براساس معیارهای مربوطه و تجربه‌ی حرفه ای صورت می‎گیرد. قبل از ورود از دانشجو تست‎های عملی گرفته می‎شود.
  4. گواهی TAFE (آموزش حرفه‌ای و تحصیلی) برای دانشجویانی که قصد دارند برای مشاغل بسیار ماهر در کسب و کار آماده شوند. همچنین به جای تحصیلات دانشگاهی از آن استفاده می‎شود.

نمونه‌هایی از دانشگاههای برتر استرالیا

برخی از  دانشگاه‎های برتر استرالیا عبارتند از: دانشگاه تاسمانی، دانشگاه جیمز کوک، دانشگاه صلیب جنوبی، دانشگاه جنوب کوئینزلند، مراکز مطالعاتی دانشگاه چارلز استور، دانشگاه RMIT و دانشگاه استرالیای غربی.

اطلاعات کاربردی برای ادامه تحصیل در دانشگاههای استرالیا

قوانین ورود به دانشگاههای استرالیا چگونه است؟

شما از دو طریق می‎توانید درخواست ورود به دانشگاه‎های استرالیا را ارائه دهید:

روش اول: در این روش می‎توانید به صورت اینترنتی، با دانلود فرم درخواست و ارسال تمام مدارک مورد نیاز، برای برنامه‌ی تحصیلی دانشگاه به طور مستقیم درخواست خود را به دانشگاه ارائه دهید.

در صورتی که درخواست شما با موفقیت ارسال شود، یک نامه‌ی پیشنهادی از سوی دانشگاه دریافت خواهید کرد. برای تایید درخواست نامه باید‌ حاوی پیشنهاد و امضای دانشگاه باشد که سپس باید به آن پاسخ دهید.

روش دوم: می‌توانید در یکی از وب سایت‎های مخصوص تحصیلات عالی در استرالیا درخواست خود را ارائه دهید. در این روش درخواست شما به شکل غیرمستقیم به دانشگاه اعلام می‎شود. سپس وب سایت برای شما پاسخ درخواست را می‎فرستد که در آن الزامات درخواست تحصیل در استرالیا درج می‎شود.

چطور بفهمیم برای تحصیل در استرالیا واجد شرایط هستیم؟

قبل از اینکه بخواهید در دانشگاه‎های استرالیا تحصیل کنید ابتدا باید دوره‎های آمادگی را طی کنید. در این دوره دانشجویان قادر خواهند بود تا قبل از شروع مقطع کارشناسی ارشد یا سایر دوره‎های تحصیلات تکمیلی، آمادگی بیشتری پیدا کنند. در نتیجه قابلیت پیشرفت تحصیلی در آن‌ها بیشتر می‎شود.

طی کردن دوره‎های آمادگی دانشجویان تحصیلکرده را قادر می‎سازد تا آمادگی بیشتری برای ادامه‌ی تحصیل در دوره‌ی کارشناسی ارشد و سایر دوره‎های تحصیلات تکمیلی پیدا کنند. همچنین طی کردن برنامه‌ی آمادگی M.B.A حقوقی و آمادگی پزشکی قبل از ادامه‌ی تحصیل در این دو رشته لازم است.

دانشجویان قبل از ورود به مقطع تحصیلی باید زبان انگلیسی خود را بهبود دهند. در برنامه‌ی تحصیلی استرالیا تمامی کلاس‌ها و آموزش‌ها به زبان انگلیسی است. به همین دلیل داشتن مهارت کافی در این زبان می‎تواند به درک کلاس‌ها و سخنرانی‌ها کمک کند. در دانشگاه‎های استرالیا قبل از اینکه دانشجویان وارد مقطع تحصیلی مربوطه شوند، دوره‎های آموزش زبان انگلیسی برای آن‌ها برگزار می‎شود تا آمادگی کافی را پیدا کنند.

میزان تاکید استرالیا بر روی آموزش زبان انگلیسی تا حدی است که بیش از 60 هزار برنامه‌ی آموزش زبان انگلیسی را در اختیار دانشگاه‌ها گذاشته است. دانشگاه‎های استرالیا می‎خواهند تمامی دانشجویان مهاجر ابتدا زبان انگلیسی را به خوبی فرا بگیرند و سپس وارد مقطع تحصیلی شوند. تمامی دانشگاه‎های استرالیا امتحات رسمی زبان انگلیسی را می‎پذیرند که شامل آزمون‎های آیلتس، TOEFL و  C1 پیشرفته است.

امکانات دانشگاههای استرالیا برای دانشجویان مهاجر

دانشگاه‎های استرالیا در استقبال از دانشجویان بین‌المللی سابقه‌ای طولانی دارد. همچنین دانشگاه‎های این کشور سیستم مالی کمک به دانشجویان بین‌المللی را هم راه اندازی کرده‌اند. تهیه‌ی مسکن برای دانشجویان و کمک هزینه به دانشجویان در زمان تحصیل از جمله کمک‎های دانشگاه‎های استرالیایی است. خدمات دیگری هم در طول سال به دانشجویان ارائه می‎شود.

تحصیلات آکادمیک در استرالیا بر یادگیری سخت، متمرکز است. به همین دلیل بعد از اتمام تحصیل شما به یک استاد تمام تبدیل میشوید. میزان موفقیت شما در یک دوره‌ی تحصیلی به این بستگی دارد که در امتحانات نمره‌ی عالی یا متوسط را دریافت کنید. کلاس‎های دانشگاه استرالیا انعطاف پذیرند و دانشجو می‎تواند بر حسب زمان، میزان یادگیری و تلاش خود در کلاس ها شرکت کند.


مقالات زیر نیز در مهاجرت تحصیلی به استرالیا به شما کمک خواهند کرد:

صفر تا صد تحصیل در استرالیا (هر آنچه که باید بدانید!)
دوره های تحصیلی در استرالیا
نکاتی در مورد ویزای دانشجویی استرالیا
مدارک لازم برای ویزای تحصیلی استرالیا
رشته های دانشگاهی استرالیا


 

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button