دکترا یا PhD چیست؟ پیشنهاداتی برای دانشجویان دوره ی دکترا

دکترا یا PhD چیست؟ پیشنهاداتی برای دانشجویان دوره ی دکترا

 

دریافت مدرک دکترا چقدر زمان می برد؟ چگونه وارد این مقطع شوید؟ آیا برای گذراندن دوره ی PhD واجد شرایط هستید؟ برای یافتن پاسخ این سوالات و اطلاعات بیشتر، این مطلب را تا انتها بخوانید.

PhD یا دکترا چیست؟

اصطلاح PhD اغلب به عنوان مترادفی برای مدرک دکترا استفاده می شود. مدرک دکترا معمولا به دو دسته تقسیم می شود: MPhil و PhD.

MPhil در اکثر کشور ها حدود دو یا سه سال به طول می انجامد. این دوره نیز همانند PhD شامل عنصر تحقیقات می شود (که معمولا از پایان نامه ی دکترا کوتاه تر بوده و عمق کمتری دارد و اغلب شبیه پایان نامه های دوره ی کارشناسی یا کارشناسی ارشد است).

دانشجویان دوره ی MPhil بیشتر بر تفسیر دانش و تئوری کنونی و ارزیابی انتقادی کار های افراد دیگر تمرکز دارند تا بر تحقیقات خودشان. تعریف و ماهیت دقیق یک دوره ی MPhil در بین کشور ها و موسسات آموزشی مختلف با هم تفاوت دارد.

در همین حال، PhD مسیری سنتی تر و شناخته شده تر دارد. این دوره حدود سه سال به طول می انجامد (در برخی رشته ها بیشتر) که به صورت تمام وقت است، اگر این دوره به صورت پاره وقت گذرانده شود، طول مدت آن دو برابر می شود. دوره ی PhD از این لحاظ اهمیت دارد که لازم است دانشجویان این دوره (که اغلب به عنوان کاندیدا نامیده می شوند) کار و تحقیقات خود را در حوزه ای جدید و با استانداردهای بالای آکادمیک تولید نمایند.

ملزومات دوره ی PhD در بین کشور ها و دانشگاه های مختلف با هم تفاوت دارد. زمانی که دوره ی PhD تمام شود، به فارغ التحصیلان آن عنوان “doctor of philosophy” داده می شود که به آن PhD یا DPhil نیز می گویند.

چرا دکترا بگیریم؟

برای بسیاری از مردم اخذ مدرک دکترا اوج دستاوردهای آکادمیک است. البته گذراندن دوره ی PhD می تواند پیچیده، خسته کننده، گران قیمت و زمان بر باشد. اما با آمادگی مناسب، داشتن توصیه های خوب و درکی کامل از مسئولیت هایی که بر عهده خواهید داشت، سال هایی که به عنوان یک دانشجوی دکترا خواهید گذراند می تواند از بهترین سال های زندگی شما باشد.

دانشجویان به دلایل بسیاری گذراندن دوره ی دکترا را انتخاب می کنند. اگر به دنبال دستیابی به یک موقعیت آکادمیک هستید، مانند استاد یا محقق دانشگاه، داشتن مدرک PhD معمولا مورد نیاز خواهد بود.

برخی از افراد مدرک PhD را به عنوان بخشی از شراکت خود با یک کارفرما اخذ می کنند، خصوصا در حوزه های علمی مانند مهندسی که تحقیقات دارندگان مدرک PhD می تواند برای کمپانی ها بسیار مفید باشد.

در برخی موارد افراد تنها به دلیل علاقه ی شخصی به یک موضوع خاص و تمایل به داشتن دانش بیشتر در رشته ی تحصیلی شان PhD را دنبال می کنند.

پایان نامه ی دکترا و دفاع از آن چیست؟

پایان نامه یا تز دکترا با کمک یک سوپروایزر آکادمیک تولید می شود، معمولا سوپروایزری که در حوزه ی تحصیلی شما تخصص دارد. پایان نامه ستون اصلی دوره ی دکترا بوده و فرصتی است برای دانشجویان این دوره تا تحقیقات خود را با تحقیقات افراد دیگری که در آن حوزه انجام شده است و همچنین مخاطبانی گسترده تر، مرتبط کند.

دانشجویان دوره ی PhD باید از تز خود در مقابل تعدادی از دانشگاهیان دفاع کرده و آن را توضیح دهند. این بخش از پروسه معمولا چالش برانگیز ترین بخش آن است، درحالی که نوشتن یک پایان نامه بخش اصلی بسیاری از دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد است، اما دفاع از آن ها در مقابل انتقادات در دنیای واقعی، بسیار پر استرس تر است.

در جریان جلسه ی دفاع از پایان نامه ی دکترا، ممتحنین به ضعف های پایان نامه چه از لحاظ روش شناسی و چه یافته های آن، توجه ویژه ای نشان می دهند. از دانشجویان انتظار می رود درک عمیقی از موضوع پایان نامه ی خود داشته و بتوانند عناصر خاص تحقیق خود را به سرعت و به طور مختصر توجیه نمایند.

در مواردی بسیار نادر، ممکن است دانشجویانی که دوره ی PhD را می گذرانند، با مدرک MPhil فارغ التحصیل شوند. این در صورتی رخ می دهد که کار آن ها استاندارد های لازم برای این که مدرک PhD به آن ها اعطا شود را نداشته باشد، اما با این حال آنقدر قوی باشد که استحقاق اخذ یک مدرک دانشگاهی را داشته باشند.

واجد شرایط بودن برای PhD

دانشجویانی که قصد تحصیل در دوره ی PhD را دارند، عموما باید مدرک کارشناسی ارشد در رشته ای مرتبط را داشته باشند (برخی از دانشگاه ها مدرک کارشناسی با شرایط بسیار مناسب را نیز می پذیرند)، معمولا با داشتن عنصر تحقیقاتی مناسب.

آیا می توان PhD را به صورت پاره وقت گذراند؟

بسیاری از دانشجویان دوره ی PhD و MPhil دوره های خود را به صورت پاره وقت می گذرانند، به این دلیل که بتوانند در حین تحصیل کار کرده و درآمد داشته باشند. این مورد خصوصا در مورد دانشجویانی که سن آن ها بالاتر است صدق می کند که ممکن است پس از چند سال کار کردن به دانشگاه برگشته باشند.

در زمان اپلای کردن، همیشه باید با تیم ادمیشن دانشگاه صحبت کرد تا اطمینان حاصل شود تحصیل پاره وقت در آن دانشگاه و در این مقاطع ممکن است.

البته باید دقت داشته باشید که برای تحصیل در خارج از کشور و خصوصا تحصیل در استرالیا در مقطع دکترا، شرایط ویزا برای دوره های پاره وقت ممکن است با ریسک بالاتری همراه بوده و یا عملا اخذ ویزا را غیر ممکن سازد.

آیا می توان از طریق آموزش از راه دور PhD گرفت؟

البته که این موضوع باید حتما با دانشگاه چک شود. برخی از دانشگاه ها بسته به ماهیت تحقیقاتتان، این گزینه را ارائه می دهند.

برای این کار باید مشخص شود که برای ملاقات با سوپروایزرتان در طول دوره ی PhD چند با ر نیاز خواهید داشت تا به کشور محل دانشگاهتان سفر کنید.

سوپروایزر PhD

انتخاب سوپروایزر مناسب برای دوره ی PhD برای اینکه بتوانید بهترین نتایج را از این دوره ببرید، اهمیت بسیاری دارد. برای این کار باید در بین اساتید دانسکده ی مربوطه در هر دانیگاه تحقیقات گسترده ای انجام شود و حتما با سوپروایزر مد نظرتان پیش از نهایی شدن، ارتباط برقرار کنید.

باید مطمئن باشید که نه تنها سوپروایزر انتخابی شما تخصص مناسب را داشته و از تحقیقات شما درک مناسبی دارد، بلکه از آنجایی که در این دوره زمان بسیار زیادی را با این فرد خواهید گذراند، شخصیت شما نیز با هم تناسب داشته باشد.

به یاد داشته باشید که برای تکمیل دوره ی PhD، باید شبکه ی حمایتی قدرتمندی داشته باشید و سوپروایزر شما کلید اصلی این شبکه است.

کنار آمدن با استرس در دوره ی دکترا

اکثر دانشجویان دوره ی دکترا با استرس و اضطراب روبرو خواهند شد. کار ها در طول دوره ی دکترا معمولا به تنهایی انجام می شوند، ساعات کار طولانی بوده و بسیاری از دانشجویان از فشاری که بر شانه های خود احساس می کنند رنج خواهند برد.

برای اینکه به اصطلاح کم نیاورید، باید حتما به طور منظم حجم کار و احساسات خود را چک کرده و برای آن ها وقت گذاشته و به آن ها اهمیت دهید.

اگر تعهدات دیگری دارید، مانند شغل یا خانواده، ایجاد تعادل بین این ها می تواند بسیار دشوار باشد. بنابراین به طور منظم به خود استراحت دهید و حتما از منابع و سیستم های حمایتی که دانشگاه به شما ارائه می شود اطلاع داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید از آن ها استفاده کنید.

پس از اخذ مدرک دکترا چه خواهد شد؟

پس از فارغ التحصیلی، بسیاری از افراد حرفه ای را در فضای آکادمیک دنبال می کنند و برخی دیگر نیز به صنعت می پیوندند. برخی افراد نیز در صورتی که شرایط مناسبی داشته باشند، زمانی را به استراحت اختصاص می دهند تا پس از فشار های دوره ی دکترا بتوانند خود را بازیابی کنند.

هر گزینه ای را که پس از پایان تحصیلات انتخاب کنید، گذراندن دوره ی PhD وظیفه ای بسیار سنگین است که درهای بسیاری را از نظر حرفه ای به روی شما باز خواهد کرد. فقط به یاد داشته باشید تا زمانی را به جشن گرفتن برای موفقیت خود اختصاص دهید.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button