راهنمای تهیه پروپوزال برای مقاطع تحقیقاتی

تهیه پروپوزال تحقیقاتی

همه‌ی دانشجویان مقطع دکترا یا ارشد تحقیقاتی (HDR) برای تحصیل در استرالیا باید به همراه اپلیکیشن خود، یک پروپوزال نیز سابمیت کنند. در این مقاله  سعی می‌کنیم به شما برای هرچه بهتر نوشتن پروپوزال کمک کنیم تا در نهایت بتوانید با یک پروپوزال کامل به هدف خود برسید.

پروپوزال چیست؟

یک پروپوزال تحقیقاتی نمایی از پروژه ی پیشنهادی شما ارائه می کند که باید شامل موارد زیر باشد:

  • یک پرسش تحقیقاتی و رویکردتان برای پاسخ به آن شرح داده شود؛
  • اصالت و/ یا اهمیت تحقیق خود را مشخص نمایید؛
  • توضیح دهید تحقیق شما چگونه به مقالات موجود در همان زمینه ی تحقیقاتی چیزی می افزاید، آن ها را گسترش میدهد و یا به چالش می کشد؛
  • دانشگاه را قانع کنید که چرا این کار تحقیقاتی اهمیت دارد و چرا شما فرد مناسبی برای انجام آن هستید.

انتظار می رود پروپوزال شما در 1 الی 2 صفحه تمامی این موارد را توضیح دهد.

هدف پروپوزال چیست؟

سوپروایزرها از طریق پروپوزال شما کیفیت و اصالت ایده‌ها، توانایی‌ها و امکان پذیری کلی پروژه شما را ارزیابی می کنند. علاوه بر این، تخصص شما در حوزه تحقیقاتی انتخابی تان، میزان آگاهی شما از مقالات موجود در آن زمینه، و ابن که پروژه شما چگونه آن ها را ارتقاء می بخشد را می سنجند. در واقع پروپوزال به شما این امکان را می دهد تا توجه خوانندگان آن را جلب کنید و اهمیت پروژه خود را به آن ها بقبولانید.

نکته مهم و ضروری این است که یک سوپروایزر بالقوه مشخص کنید، با او برای بررسی پروپوزالتان تماس برقرار کنید و اطمینان حاصل نمایید که زمینه تحقیقاتی مشترکی دارید؛ و همچنین از نظرات آن ها در طراحی، محدوده و امکان پذیری پروژه ی خود استفاده کنید.

همه ی متقاضیان دوره دکترا باید در اپلیکیشن خود دو نفر از اساتید آکادمیک را به عنوان مرجع معرفی نمایند (معمولا اساتیدی که در پایان نامه ی مقطع ارشد با آنان همکاری داشته اند و با مقاله ای با هم ارائه داده اند).

تهیه پروپوزال

آیا می توان پروپوزال را تغییر داد؟

بله، همه‌ی پروپوزال‌های خوب، همگام با پیشرفت تحقیقات تکامل می‌یابند. درواقع اصلاح پروپوزال بر مبنای تغییرات مقالات موجود، بررسی رویکرد ها و روش های تحقیقاتی و پیشنهادات سوپروایزر، امری بسیار طبیعی است.

چگونه باید استارت پروپوزال نوشتن را زد؟

موارد زیر برای یک پروپوزال موفق ضروری هستند. در پروپوزال باید به همه‌ی موارد زیر پرداخته شود:

1. سوال / زمینه‌ی تحقیقاتی:

این مورد می‌‍تواند بعدا تغییر کند، اما اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی بتوانند بین پروپوزال شما و سوپروایزر مربوطه، طرح های تامین بودجه و … ارتباط برقرار کنند. عنوان پروپوزال باید حدود 20 کلمه باشد.

2. نام اساتیدی که پروژه خود را با آنان در میان گذاشته‌اید:

ممکن است فرد یا موسسه / دانشگاه خاصی را در ذهن داشته باشید. وقتی برای اولین بار برای بررسی موضوع مورد علاقه ی خود با سوپروایزر های بالقوه تماس می گیرید، برای صحبت در مورد اطلاعات و درک خود از مقالات موجود در آن زمینه و چارچوب تحقیقی پیشنهادی آمادگی داشته باشید. اولین گام در تعیین موضوع بر عهده شماست و استاد راهنمای شما می تواند در اصلاح آن به شما کمک کند.

3. بررسی اجمالی تحقیقات موجود / خلاء علمی آن ها کجاست؟

پروژه ی خود را از طریق نقد های مقالات موجود در رابطه با آن موضوع توجیه کنید: مهم ترین مقالات را بررسی کنید، برداشت خود از موارد مورد تحقیق را شرح دهید و هر خلاء تحقیقاتی که پروژه ی شما قرار است به آن بپردازد را مشحض کنید.

ایجاد یک ارتباط منطقی بین تحقیقات شما و نقاط قوت تحقیقات سابق اساتیدی که در اپلیکیشن خود از آن ها نام برده اید (سوپروایزر های بالقوه) نیز ایده ی بسیار خوبی است.

4. روش تحقیق

در این بخش نیازی نیست وارد جزئیات شوید، اما باید نشان دهید که قبلا در مورد روش پیشبرد پروژه فکر کرده اید. روش هایی که برای دستیابی به هدف پروژه استفاده خواهید کرد را پیش بینی کنید و نشان دهید که تکمیل این پروژه در زمانی که در اختیار دارید (3 سال برای دکترا و 2 سال برای ارشد تحقیقاتی) امکان پذیر است.

دستیابی به هدف پروژه خود را چگونه پیش بینی می کنید؟ دلایل منطقی شما برای استفاده از این رویکرد ها چیست؟ داده های خود را چگونه جمع آوری میکنید و چگونه آن ها را تحلیل خواهید کرد؟

5. منابع مورد نیاز

آیا به تجهیزات تخصصی نیاز خواهید داشت؟ ممکن است نیاز به کار میدانی داشته باشید؟ نیاز به سفر خواهید داشت؟ اگر بله، به کجا؟ برای چه مدتی و در چه مرحله ای از پروژه؟

6. جدول زمانی

یک طرح کلی ماهانه / فصلی از اینکه چگونه تحقیق خود را در چارچوب زمانی مشخص شده تکمیل خواهید کرد ارائه دهید. دوره ی تمام وقت دکترا معمولا 3 سال طول میکشد.

7. انتظارات از نتایج تحقیقات

در بخش “نتیجه گیری” در تحقیق خود، انتظار دارید چه چیزهایی را بدانید، اثبات کنید، شرح دهید، تحلیل کنید، تست کنید، بررسی کنید یا بیازمایید؟

تله‌های احتمالی!

هرچند ممکن است شما حداقل معیارهای مورد نیاز برای ورود به دانشگاه را داشته باشید، با این حال ممکن است در نتیجه ی ضعف در پروپوزالتان در دانشگاه پذیرفته نشوید. برای به حداقل رسیدن این امکان، نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • اطمینان حاصل کنید که مسئله، پرسش یا ایده ی تحقیقاتی تان به وضوح و به طرز متقاعد کننده ای مطرح شده باشد. مطمئن شوید که بر روی یک خلاء تحقیقاتی قابل توضیح در مقالات موجود دست گذاشته اید.
  • دانشکده، موسسه ی تحقیقاتی و شاخه ی تحقیقات اساتیدی که به عنوان سوپروایزر مد نظر دارید را بررسی کنید. اطمینان حاصل نمایید که آن ها به موضوع تحقیقات شما علاقه دارند و امکان سوپروایز کردن شما را دارند. دقت کنید که حتما نسخه ای از پروپوزال خود را در اختیار استاد مورد نظر خود (سوپروایزر بالقوه) قرار دهید تا بتواند نظرات و اصلاحات مورد نیاز را به شما انتقال دهد.
  • مطمئن شوید که پروپوزال شما درک واضحی از رویکرد ها و روش های تحقیقاتی تان و این که آن ها برای پاسخ به پرسش مورد تحقیق مناسب هستند را ارائه می دهد.
  • مطمئن شوید که دامنه ی پروژه ی تحقیقاتی شما منطقی است. برای اینکه تحقیقات بتواند در عرض 3 سال تکمیل و نگاشته شود، محدودیت هایی در اندازه و پیچیدگی تحقیق وجود دارد. پروپوزال ها در کنار اینکه از نظر اهمیت، هدف و جاه طلبی عقلایی شان بررسی می شوند، احتمال تکمیل آن ها در چارچوب زمانی مشخص شده نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
  • هیجان و علاقه ی خود به موضوع تحقیق مورد نظرتان را توضیح دهید! کسانی که موضوع پروپوزال شما را بررسی می کنند ممکن است در آن زمینه تخصص نداشته باشند، بنابراین آن ها را در علاقه ی خود به آن موضوع شریک کنید!
می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button