کشورهایی با برترین سیستم آموزشی

کشورهایی با برترین سیستم آموزشی

کشورهایی با برترین سیستم آموزشی

کشورهایی با برترین سیستم آموزشی در رده آموزش عالی، کشورهایی هستند که بتوانند دانش و تجربه را به صورت تلفیقی و کاربردی به دانشجو بیاموزند تا او پس از فراغت از تحصیل، بتواند از این دانش در زندگی و محل کار خود استفاده کند. از الآن تا پنجاه سال آینده، کشورهای جهان به دست جوانان امروز اداره می‌شوند. دانش و اندیشه‌ی این افراد است که مسیر اینده‌ی جهان را روشن یا تیره می‌سازد. از این جهت کشورهایی با برترین سیستم آموزشی همواره می‌کوشند که دانش و تجربه را به بهترین شکل ممکن به جوانان آموزش دهند.

در این مقاله تصمیم داریم به کشورهایی با برترین سیستم آموزشی بپردازیم تا در صورتی که شخصی تصمیم به مهاجرت دارد، بتواند کشورهایی که از نظر آموزشی در سطوح بالایی قرار دارند را انتخاب کند و مسیر زندگی و آینده‎‌ی خود را به شکلی زیبا و جذاب رقم بزند.

کشورهای مختلفی از نظر نظام آموزشی مورد نقد و بررسی قرار گرفتند و رتبه آن‌ها در سیستم QS و آموزش عالی تایمز بررسی شد. آموزش عالی این کشورها از جهات گوناگونی مانند فرصت‌های پژوهشی، تعداد برندگان جایزه‌ی نوبل در هر کشور و غیره بررسی شد. یکی از معیارهای مهم بررسی ما، میزان بودجه‌ای بود که هر کشور به این موضوع اختصاص می‌دهد. در ادامه به کشورهایی با برترین سیستم آموزشی اشاره می‌شود:

1. آمریکا؛ رتبه‌ اول در بین کشورهایی با برترین سیستم آموزشی

سیستم  QS در حوزه رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان فعالیت می‌کند. در این سیستم 150 دانشگاه ایالات متحده به عنوان بهترین مقاصد تحصیلی و مطالعاتی شناخته می‌شوند. در سال 2017 مشخص شد که بیش از 1.18 میلیون دانشجوی بین‌المللی در این کشور مشغول به تحصیل هستند و 77 درصد از این دانشجویان به قاره‌ی آسیا تعلق دارند. طبق گزارش‌های موجود، محبوب‌ترین رشته‌ها در این کشور، رشته‌های کسب و کار و مدیریت، علوم کامپیوتر، مهندسی و ریاضیات هستند.

بهترین مقاصد تحصیلی در این کشور، نیویورک، تگزاس و کالیفرنیا به حساب می‌آیند. ایالات متحده‌ی آمریکا، با سوابق درخشانی که در زمینه علمی و پژوهشی دارد، در بین کشورهایی با برترین سیستم آموزشی در رده‌ی آموزش عالی، رتبه‌ی اول را به خود اختصاص داده است.

نکته‌ی اصلی و اساسی دانشگاه‌های ایالات متحده، تمرکز آن‌ها بر یادگیری پژوهش‌محور است. محققان همواره در این کشور محترم و پیشگام هستند و تمایل دارند که چیزی را رشد و گسترش دهند.

نوآوری و خلاقیت همواره به عنوان اصلی‌ترین بخش کار پژوهشگران و فلسفه‌ی آموزشی آن‌ها شناخته می‌شود. در ایالات متحده‌ی آمریکا، آزمایش و تکلیف منظم و مشارکت در کلاس، برای گرفتن یک نتیجه‌ی عالی، الزامی است. دانشجویان یاد می‌گیرند که در مباحث شرکت کنند و تمرکز خود را بر ایده‌پردازی بگذارند.

تعداد برندگان جایزه‌ی نوبل در دانشگاه شیکاگو به خوبی نشان می‌دهد که این دانشگاه تمرکز شدیدی بر ایده‌پردازی و اثرگذاری بر جهان دارد. تا به امروز، 97 نفر از برندگان جایزه‌ی نوبل به نوعی با دانشگاه شیکاگو در ارتباط بوده‌اند. محققان، اعضای هیئت علمی، دانشجویان و سایر فارغ التحصیلان این دانشگاه موفق به اخذ جایزه‌ی نوبل و جایزه‌ی یادبود نوبل علوم اقتصادی شده‌اند.

نام 13 مورد از شهرهای آمریکا در لیست بهترین شهرهای دانشجویی جهان قرار دارد و در هر کدام از این شهرها، کلکسیونی از بهترین دانشگاه‌ها قرار گرفته است. در سال 2015، ایالات متحده‌ی آمریکا 12800 دلار به ازای هر دانش‌آموز در مقاطع ابتدایی و متوسطه هزینه کرد. این عدد 35 درصد از میانگین کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی (OECD) بیشتر بود.

2. انگلستان

وقتی به لیست کشورهایی با برترین سیستم آموزشی نگاه کنید، می‌بینید که نام انگلستان در رتبه‌ی دوم این لیست قرار دارد. بیش از 442000 دانشجوی بین‌المللی در این کشور تحصیل می‌کنند. در حال حاضر چهار دانشگاه این کشور در بین ده دانشگاه برتر جهان قرار دارد. رتبه‌بندی QS در سال 2019، 76 دانشگاه این کشور را در لیست برترین دانشگاه‌های خود جای داد.

محبوبیت و شهرت این کشور به حدی است که حتی بعد از همه‌پرسی عضویت انگلستان در اتحادیه‌ی اروپا، چیزی تغییر نکرد. تاکنون چیزی نتوانسته است طلسم انگلستان را بشکند و آن را از رتبه‌ی دوم پایین‌تر بیاورد. تا مارس 2019، انگلستان 4.2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود در سال 2019 را به مسئله‌‌ی آموزش اختصاص داد.

بیش از 30 رهبر برجسته‌ی جهان، برنده‌ی جایزه نوبل، 120 مدال‌آور المپیک و 26 نخست‌‎وزیر بریتانیا در دانشگاه آکسفورد تحصیل کرده‌‎اند. رهبر مشهوری همچون ایندریا گاندی، مطالعات خود را در دانشگاه آکسفورد سپری کرد و یکی از مشهورترین فارغ التحصیلان کالج دانشگاهی لندن بود. همچنین آمبدکار، معمار اصلی قانون اساسی هند، در مدرسه‌ی اقتصاد لندن روی رساله‌ی دکتری خود کار کرد.

شایان ذکر است که ده دانشگاه انگلستان در سال 2017، در رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها از نظر سهولت استخدام فارغ التحصیلان قرار گرفتند. این مطالب نشان می‌دهد که کشور انگلستان از نظر بازدهی و راندمان سیستم آموزشی، یکی از بهترین کشورهای دنیا است و دانشجویان بین‌المللی می‌توانند با تحصیل در نظام آموزشی این کشور، نگاه خوبی نسبت به آینده خود داشته باشند.

3. کانادا

کانادا یکی از کشورهایی است که برترین سیستم آموزشی را دارند. این کشور نه‌تنها به دلیل سیستم آموزشی بلکه به خاطر طبیعت بکر و زیبای خود، زبانزد خاص و عام است. اگر رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در سال 2018 بر اساس تایمز را بررسی کنید، 26 مورد از دانشگاه‌های کانادا را در لیست آن خواهید دید.

در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در سال 2019 بر اساس سیستم QS، در بین پنجاه دانشگاه برتر دنیا، نام سه دانشگاه کانادایی با قدرت می‌درخشد. همچنین 11 مورد از دانشگاه‌های این کشور در بین 300 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. استان‌های انتاریو، کبک و بریتیش کلمبیا، محبوب‌ترین و رایج‌ترین مقاصد تحصیلی و مطالعاتی کانادا به حساب می‌آیند و دانشجویان بین‌المللی فراوانی را در خود جای داده‌اند.

موسسات آموزشی در کانادا، انواع مختلفی دارند:

الف) دانشگاه‌ها

تمرکز دانشگاه‌ها بر مقوله‌ی پژوهش است و مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را پوشش می‌دهند. کانادا با داشتن دانشگاه‌های عالی، نام خود را در بین کشورهایی با برترین سیستم آموزشی جای داده است.

ب) کالج‌های اجتماعی و مدارس مخصوص فنی، هنر و علوم کاربردی

این کالج‌ها و مدارس با تدریس مباحث فنی و کاربردی به افراد مختلف، مدارک مختلفی از جمله دیپلم، گواهی‌نامه، لیسانس و فوق دیپلم (کاردانی) ارائه می‌دهند.

چرا دانشجویان بین‌المللی اغلب کانادا را برای تحصیل انتخاب می‌کنند؟

  • فرآیند درخواست تحصیل در کانادا بسیار آسان است
  • تحصیل در این کشور مقرون به صرفه است
  • پس از پایان تحصیل، فرصت‌های شغلی عالی در این کشور وجود دارد
  • پس از این‌که ایالات متحده، قوانین محدودیت مهاجرت را اجرا کرد، کانادا بهترین جایگزین برای این کشور به حساب می‌آید

بر اساس نظرسنجی از دانشجویان بین‌‎المللی که توسط اداره آموزش بین‌المللی کانادا انجام شد، 95 درصد از دانشجویان، کانادا را برای ادامه تحصیل توصیه می‌کنند و 90 درصد از آن‌ها از تحصیل در این کشور رضایت داشتند. در سال 2014، کانادا 6.0 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به آموزش اختصاص داد. میانگین کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی در این زمینه، 5.2 درصد اعلام شده است.

ده برنده‌ی جایزه‌ی نوبل و پنج نخست‌وزیر کانادا در دانشگاه تورنتو تحصیل کرده‌اند. همچنین هفت برنده جایزه نوبل  و 65 مدال‌آور المپیک تحصیلات خود را در دانشگاه بریتیش کلمبیا به پایان برده‌اند.

4. آلمان

آلمان با ارتقای بی‌نظیر سطح آموزشی و تحصیلی خود، به عنوان یکی از کشورهایی با برترین سیستم آموزشی شناخته می‌شود. این کشور یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای افرادی است که تمایلی به زبان انگلیسی ندارند. بعد از ایالات متحده و کانادا، آلمان به عنوان یکی از پرطرفدارترین کشورها برای ادامه‌ی تحصیل به حساب می‌آید.

تقریباً تمامی شهرهای بزرگ آلمان، یک دانشگاه در سطح جهانی در خود جای داده است. 13 دانشگاه آلمان در بین 250 دانشگاه برتر جهان و 30 دانشگاه این کشور در بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. همین موضوع برای قرار گرفتن آلمان در لیست کشورهایی با برترین سیستم آموزشی کافی است.

دانشگاه‌های این کشور، شهریه‌های مناسبی دریافت می‌کنند، فرصت‌های شغلی این کشور پس از پایان تحصیل فوق‌العاده است. طرح‌های بورسیه و کیفیت بالای زندگی باعث شده است که دانشجویان بین‌المللی فراوانی خود را برای ورود به این کشور آماده کنند. آلمان به عنوان قطب نوآوری و اکتشاف‌های جهانی شناخته می‌شود. دولت این کشور به طور میانگین 5 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به بحث آموزش اختصاص می‌دهد.

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ در سال 1472 تأسیس شده است و تاکنون 34 برنده جایزه‌ی نوبل و دانشمند مشهور در این دانشگاه تحصیل کرده‌‎اند. همچنین 13 جایزه‌ی نوبل در زمینه فیزیک، شیمی و پزشکی به دانشگاهیان دانشگاه صنعتی مونیخ اهدا شده است. قدیمی‎‌ترین دانشگاه آلمان، دانشگاه هایدلبرگ است که دانشجویان آن از 130 کشور مختلف جهان به آلمان آمده‌اند تا در این کشور تحصیل کنند.

56 برنده جایزه‌ی نوبل تحصیلات خود را در دانشگاه هایدلبرگ به پایان برده‌اند. دانشگاه هومبولت برلین نیز یکی از دانشگاه معروف این کشور است که بزرگانی همچون آلبرت انیشتین و والتر بنیامین در آن تحصیل کردند. این دانشگاه نیز 40 برنده جایزه‌ی نوبل را پرورش داده است. 6.5 میلیون کتاب در کتابخانه این دانشگاه وجود دارد.

5. استرالیا

24 میلیون نفر در این کشور زندگی می‌کنند. استرالیا یکی از محبوب‌ترین کشورهای جهانی در زمینه تحصیل محسوب می‌شود و دانشجویان بین‌المللی بسیاری را در خود جای داده است. دانشجویان بین‌المللی معمولا استرالیا را در لیست کشورهایی با برترین سیستم آموزشی قرار می‌دهند.

سیستم آموزش عالی استرالیا، در نظام QS برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است. 37 دانشگاه استرالیا در بین برترین دانشگاه‌های جهان دیده می‌شوند. وقتی لیست 50 دانشگاه برتر جهان را ببینید، متوجه می‌شوید که تعداد زیادی از دانشگاه‌های موجود در این لیست، متعلق به کشور استرالیا هستند. دولت استرالیا به صورت  میانگین 5 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به بحث آموزش اختصاص می‌دهد.

استرالیا از نظر پذیرش دانشجویان بین‌المللی، بعد از انگلستان و آمریکا جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است. دانشگاه ملی استرالیا، شش برنده‌ی جایزه‌ی نوبل را پرورش و به جامعه تحویل داده است. دانشگاه سیدنی، قدیمی‌ترین دانشگاه استرالیا است که پنج نخست‌وزیر استرالیا در آن تحصیل کرده‌اند.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button