رویدادها و مناسبت های استرالیا

رویدادها و مناسبت های استرالیا

رویدادها و مناسبت های استرالیا

با توجه به اینکه کشور استرالیا نسلی جوان دارد، اما رویدادها و مناسبت‌های تاریخی زیادی را در تقویم خود جای داده است. تفاوتی ندارد که رژه­‌ی روز Anzac در بطن شهر تجاری سیدنی باشد و یا فستیوال کباب زیر آفتاب در ساحل Bondi، تنها یک چیز به وضوح دیده می‌­شود: ارزش تمام جذابیت‌های بصری و هیجان‌­انگیز رویدادها و مناسبت های استرالیا در جمع شدن مردم استرالیا در کنار هم است.

هدف این مقاله معرفی رویدادها و مناسبت های استرالیا است که از فرهنگ‌ها و ملیت‌های دیگر وارد این کشور شد‌ه‌اند. در هر یک از این رویدادها المان‌هایی از فرهنگ‌­ها و ملیت‌های مختلف وجود دارد که آنان را از استرالیایی بودن مجزا می‌کند. اما همبستگی این المان‌­های کوچک و منحصر به فرد در کنار اصالت این جشن‌­های باشکوه و مهیج، باعث شده است ملت و کشور استرالیا را در سطح جهان مشهور و شاد نشان دهند. در ادامه به معرفی بعضی از این رویدادها و مناسبت های استرالیا  که باعث می­‌شود این کشور را به عنوان مقصدی برای زندگی، تحصیل و تفریح انتخاب کنید، می‌پردازیم.

 

MARDI GRAS

فستیوال Mardi Gras در کمال جلوه‌گری، اصالتی فراتر از همتایان خود را در جهان عرضه می­کند. هزاران نفر از ساکنین شهرها برای برپایی این فستیوال همراه با نوشیدنی‌­ها و خوراکی‌های رنگارنگ خود، در مکان‌های عمومی تجمع می‌کنند. این فستیوال در روزی با نام Shrove Tuesday در سال 1978 با هدف ارج نهادن به حقوق همجنسگرایان مرد و زن در شهرهایی از سرتاسر دنیا ( شهر سیدنی در استرالیا) برگزار شد. در حالی که هنوز این فستیوال اصالتی برای احقاق حقوقLGBT  دارد، این رویداد مردم را در معرض تمام منظرهای برابری حقوق جنسی قرار می‌‌دهد. این گردهمایی بزرگ را ­می­توان یک جشن خیابانی در ابعاد حماسی نامید.

 

CITY2SURF

رویداد CITY2SURF با هدف دویدن و راهپیمایی توسط تمام اقشار جامعه، اعم  از ورزشکاران و یا افرادی که ورزشکار نیستند، سالانه در شهر سیدنی برگزار می­‌شود. این رویداد دارای شهرت جهانی نیز می‌باشد. 60،000 نفری که در این گردهمایی شرکت می‌کنند، در یکشنبه دوم ماه آگوست در مسافتی به طول 14 کیلومتر از Hyde Park واقع در CBD (Central Business District) تا شن‌­‌های طلایی ساحل Bondi شروع به دویدن و یا راهپیمایی می‌کنند. بسیاری از افرادی که در این راهپیمایی شرکت نمی‌کنند، با ایستادن در حاشیه مسیر راهپیمایی لذت خود را با تشویق دوند‌ه‌­ها و در اختیار قرار دادن نوشیدنی به آنان دو چندان می‌کنند.

فستیوال سیدنی

فستیوال سیدنی هر سال در ماه ژانویه توسط صدها هنرمند و نقاش از استرالیا و دیگر نقاط جهان برگزار می‌شود. هنرمندانی که برای برپایی این فستیوال کنار هم جمع می‌شوند، می‌توانند در هر یک از زمینه‌های موسیقی، رقص، تئاتر و طنزپردازی فعالیت کنند. این فستیوال به مدت سه روز با جمعیتی بالغ بر صد هزار نفر در Hyde Park و Domain برگزار می‌شود. بدون شک برگزاری سالانه این فستیوال بندر سیدنی را به یکی از زیباترین شهرهای دنیا بدل کرده است.

 

مسابقات قایقرانی Hobart سیدنی

مسابقات قایقرانی Hobart سیدنی هر ساله در بیست و ششم دسامبر به مسافتی به طول 630 مایل (1170 کیلومتر) برگزار می‌شود. هر ساله بهترین ملوانان و ناخدایان کشتی به صورت نمادین در این رقابت که از اقیانوس اطلس تا تنگه Bass می‌باشد، در یکی از مناطقی که بدترین آب و هوا را دارد شرکت می‌کنند. این فستیوال با هدف تابستانی مهیج برای بندر سیدنی توسط ملوانان و حتی افرادی که تجربه دریانوردی ندارند، برگزار می‌شود.

 

 

 

سال جدید چینی

­­در حالی که سال نو چینی در اقسا نقاط جهان جشن گرفته می‌­شود، بسیاری از قومیت­های استرالیایی که پس زمینه­های فرهنگ چینی را دارند، در برگزاری جشن سال نو چینی شرکت می‌کنند. سال نو چینی همراه با رقص و آتش­بازی بین انبوهی از جمعیت برگزار می‌شود. سرو خوراک­های آسیایی با طعم­های منحصر به فرد و متفاوت برای توریست‌های خارجی باعث شده است هیجان بیشتری برای این جشن به وجود آید. برگزاری این جشن در استرالیا باعث شده مردم ارتباط عمیق‌تری با بزرگترین قومیت این کشور داشته باشند.

 

روز ملی استرالیا

نامگذاری روز ملی استرالیا براساس اولین روز ورود ناوگان اروپایی به خاک استرالیا در تاریخ بیست و ششم ژانویه سال 1788 است. مردم استرالیا در سرتاسر کشور برای بزرگداشت ارزش‌های ملی و فرهنگی خود در کنار یکدیگر جمع می‌شوند. خانواده‌­ها و دوستان با راه­اندازی BBQ سعی دارند روزی مهیج و جذاب را برای خود رقم بزنند.

 

شب یلدای سال جدید (New Year’s Eve)

شب یلدای سال جدید در بندر سیدنی همراه با آتش‌بازی جشن گرفته ­می‌شود. هزاران نفر از مردم شهر سیدنی در نقاط مختلف گرد هم می‌آیند. این گردهمایی در دیگر شهرهای استرالیا همراه با سرو غذا و نوشیدنی نیز برگزار می‌شود.

 

Boxing Day

این جشن در بیست و ششم دسامبر، درست یک روز پس از کریسمس، برگزار می‌شود. در این روز مردم برای استفاده از تخفیفات و شرایط ویژه خرید به فروشگاه­ها هجوم می‌برند. همچنین بیست و ششم دسامبر روزی برای جشن‌های ورزشی( برگزاری مسابقات اسب‌دوانی، مسابقات زنجیرکشی ملبورن (MCG) و همچنین اولین روز شروع مسابقات قایقرانی بندر سیدنی) است.

 

Anzac Day

این روز در بیست و پنجم ماه آپریل هر سال در استرالیا برگزار می‌شود. روز Anzac، یک گرامیداشت است که توسط مردم برای سربازان استرالیایی که در طول تاریخ کشور خود در جنگ استرالیا خدمت کرده اند، برگزار می‌شود.

برای اولین بار مراسم یادبود سربازان استرالیایی که در خدمت Gallipoli  بودند در روز Anzac برگزار شد. این سربازان طی یک عملیات نظامی در جنگ جهانی اول،که در آن هشتصد هزار استرالیایی در کنار سربازان انگلیسی و فرانسوی حضور داشتند، در برابر نیروهای دفاع ترکیه کشته شدند. به عنوان نشانی از احترام، بسیاری از شهروندان استرالیایی در ساعت5:30 صبح طی یک مراسم تشریفات در شهرجمع می‌شوند. همان زمانی که سربازان ANZAC سالها پیش برای حمله نظامی وارد Gallipoli شدند.

 

روز Melbourne Cup

روز Melbourne Cup تنها روز تعطیلی عمومی در ایالت ویکتوریا است. اما این به معنی برگزار نشدن جشن در دیگر شهرهای استرالیا نیست. بلکه این جشن در دیگر شهرها به باشکوهی ایالت ویکتوریا برگزار می‌شود. طی برگزاری این فستیوال در سراسر کشور، کسب و کارها به طور موقت متوقف می‌شوند و مردم  با لباس مسابقات، همراه با بسیاری از احزاب برای تماشای مسابقه اصلی آماده می‌شوند. این مراسم در اولین سه­شنبه ماه نوامبر و با شعار “مسابقه­ای برای توقف ملت” برگزار می‌شود. جمعیتی حدود صد هزار نفر در مسیر مسابقه حضور دارند و همچنین حدود 650 میلیون نفر از طریق تلویزیون در سرتاسر دنیا به تماشای مسابقه نشسته‌اند. با توجه به آنچه گفته شد، هیجان این مسابقه بسیار بالا است.

 

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button