کار دانشجویی در استرالیا

کار دانشجویی در استرالیا

 

کشور استرالیا در بین کشورهای انگلیسی زبان، یکی از محبوب ترین مقاصد مهاجرت تحصیلی در جهان است. تحصیل در استرالیا روشی فوق العاده برای آشنایی با سبک زندگی استرالیایی و در عین حال کسب مهارت های منحصر به فرد در طول این دوران است. استرالیا دانشگاه هایی در سطح جهانی و دوره های زبان انگلیسی بسیار حرفه ای و موثر برای آموزش دانشجویان بین المللی دارد.

با توجه به هزینه های بالای مهاجرت تحصیلی به استرالیا، خصوصا برای ایرانیان، ممکن است برخی از دانشجویان تصمیم بگیرند برای تامین بخش کوچکی از این هزینه ها، در حین تحصیل در استرالیا به کار در این کشور نیز بپردازند. همچنین ممکن است مسائل مالی مطرح نباشند، اما دانشجویان بخواهند پیش از پایان تحصیلات و ورود رسمی به بازار کار، با محیط و قوانین کاری در استرالیا آشنا شوند و تجربه ی کار در این کشور را کسب نمایند تا با آمادگی بیشتری پس از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شوند. همچنین کار کردن می تواند به شما در به کارگیری مهارت های زبانی و پیشبرد آن ها و همچنین تقویت مهارت های ارتباطی و اجتماعی کمک کند.

 

شرایط کار حین تحصیل در استرالیا

تا پیش از 26 آوریل سال 2008، دانشجویانی که تمایل به کار حین تحصیل در استرالیا را داشتند، باید جدا از ویزای تحصیلی استرالیا، برای مجوز کار در این کشور نیط اپلای می کردند، اما پس از این تاریخ،  سیستم مهاجرتی استرالیا به افرادی که با ویزای تحصیلی استرالیا به این کشور سفر می کنند اجازه می دهد تا در طول ترم تحصیلی تا 20 ساعت در هفته و در طول تعطیلات به صورت تمام وقت کار کنند. از این طریق، دانشجویان می توانند بخشی از هزینه های خود در طول تحصیل در استرالیا را تامین نمایند. دقت داشته باشید که باوجود اینکه شما می توانید مدتی پیش از شروع دوره ی تحصیلی به استرالیا وارد شوید، اما تا پیش از آغاز رسمی دوره ی تحصیلی اجازه ی کار در استرالیا را نخواهید داشت. برای اینکه دانشجویان بین المللی بتوانند در طول تحصیلی در استرالیا کار کنند، باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • داشتن ویزای تحصیلی Subclass 500 با مجوز کار حین تحصیل
  • داشتن پذیرش از دوره ی تحصیلی تمام وقت
  • استفاده از درآمد حاصل از کار برای تامین هزینه های تحصیلی
  • کار کردن یکی از ملزومات تکمیل یا ارزیابی دوره ی تحصیلی باشد

 

کار پاره وقت

اکثر ویزاهای تحصیلی استرالیا اجازه ی کار تا 20 ساعت در هفته را در زمان تحصیل می دهند. قبل از جستجو برای کار، باید اطمینان حاصل نمایید که ویزای تحصیلی شما اجازه ی این کار را به شما می دهد. این مجوز در خود فایل ویزا ذکر می شود. اگر مدرک تحصیلی قبلی یا تخصص خاصی داشته باشید، مممکن است بتوانید در حیطه ی مورد نظر خود کار پاره وقتی پیدا کنید. جدا از اینکه علایق و توانایی های شخصی فاکتورهای بسیار تعیین کننده ای هستند، راحتی کار از نظر زمانی و مسافتی نیز باید در نظر گرفته شود. بسیاری از صنایع در استرالیا مشاغل پاره وقتی ارائه می دهند، مانند خرده فروشی ها، هتلداری، توریسم، کشاورزی، فروش، امور اداری، تدریس خصوصی و غیره. از فروشگاه های کوچک گرفته تا بزرگترین فروشگاه های زنجیره ای، رستوران ها، سینما، هتل ها و سالن های ورزشی، پمپ بنزین ها، مراکز تلفنی و بسیاری مراکز دیگر می توانند به دانشجویان بین المللی مشاغل پاره وقت ارائه دهند.معمولا می توان در این صنایع با ساعات کار انعطاف پذیر مشغول به کار شد. کار آموزی های با حقوق یا بدون حقوق نیز راه مناسبی برای افرادی است که تمایل درارند در حین تحصیل تجربه ی کاری نیز در زمینه ی مورد نظر خود کسب کنند. همچنین می توان برای کار در خیریه ها و سازمان های دولتی و غیر دولتی نیز داوطلب شد.

همه ی دانشگاه های استرالیا بخشی با عنوان خدما کار دانشجویی دارند که به دانشجویان در یافتن کار پاره وقت در طول سال تحصیلی کمک می کند. در صورتی که تمایل به کار کردن در حین تحصیل دارید، حتما هرچه سریعتر به این بخش از دانشگاه مراجعه نمایید و تابلوی اعلانات مخصوص را به طور مرتب چک کنید، چون فرصت های شغلی جدید به طور مرتب بر روی آن ها نصب می شوند.

اگر سابقه ی کاری در هر زمینه ای دارید، حتما رزومه ی کاری خود را آپدیت کنید و همراه خود داشته باشید. بهتر است از کارفرمایان قبلی نیز توصیه نامه هایی داشته باشید.

 

یافتن کار پاره وقت در استرالیا

آنچه به نام نتورکینگ شناخته می شود روش بسیار مناسبی برای یافتن کار در استرالیا است. دانشجویان بین المللی می توانند در بین خود این شبکه را راه اندازی نمایند تا دیگران را مطلع نمایند که در جستجوی کار هستند. روزنامه های محلی و تابلو اعلانات سوپرمارکت ها نیز می توانند شما را از فرصت های شغلی آگاه سازند. همچنین معمولا تاباو اعلاناتی نیز در دانشکده ها برای این منظور وجود دارد. بسیاری از شرکت های بزرگ نیز فرصت های شغلی را در وبسایت خود منتشر می کنند. همچنین می توانید اطلاعات شخصی خود را در شرکت های کاریابی ثبت نمایید، این شرکت ها می توانند در یافتن کار های پاره وقت یا کوتاه مدت به شما کمک نمایند. برای اطلاع بیشتر از چگونگی کاریابی در استرالیا به اینجا (لینک مقاله ی چگونه در استرالیا دنبال کار بگردیم) مراجعه نمایید.

 

برای یافتن کاذهای داوطلبانه که می توانند تجربه های کاری گرانبهایی برای شما به ارمغان بیاورند، می توانید در ایالت های مختلف به سایت های زیر مراجعه نمایید:

Australian Capital Territory (Canberra, ACT): www.volunteeringact.org.au

New South Wales (NSW: http://www.volunteering.com.au/

Northern Territory (NT) : www.volunteeringsa-nt.org.au

Queensland (QLD) : www.volunteeringqld.org.au

South Australia (SA): www.volunteeringsa-nt.org.au

Tasmania (TAS) : www.volunteeringtas.org.au

Victoria (VIC) : www.volunteeringvictoria.org.au

Western Australia (WA) : www.volunteeringwa.org.au

 

کار اعضای خانواده ی دانشجو

اعضای خانواده ی دانشجو (همسر و فرزندان) که با ویزای همراه به استرالیا سفر کرده اند نیز اجازه ی کار تا 20 ساعت در هفته را دارند. این قانون برخلاف خود دانشجو، برای همراهان او شامل تعطیلات نیز می شود. مگر دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر تحصیل می نمایند، که همراهان آن ها می توانند به صورت تمام وقت کار کنند. همانند دانشجویان، همراهان نیز نمی توانند تا پیش از شروع دوره ی تحصیلی به کار مشغول شوند.

 

لیست مشاغل مورد نیاز استرالیا یا SOL

Skilled Occupations List یا آنچه به “لیست مشاغل مورد نیاز” در استرالیا معروف است، لیستی از مشاغل و حرفی در استرالیا ارائه می دهد که در این کشور مورد نیاز هستند و کمبود نیروی کار برای آن مشاغل وجود دارد. این لیست از چهار گروه اصلی تشکیل شده است: مدیریت و اداری، متخصصین، دستیار متخصص، و تجارت. به دلیل اینکه دولت استرالیا برنامه ی مهاجرت متخصصان را در نظر دارد تا بتواند پاسخگوی نیاز های بازار کار این کشور باشد، این لیست بسته به نیاز های بازار کار دائما تغییر می کند. این بدان معنا است که اگر شغلی در این لیست وجود داشت که مورد نظر شما بود، هیچ تضمینی وجود ندارد تا زمانی که شما واجد شرایط آن شغل شوید همچنان در این لیست باقی مانده باشد.

 

حقوق کارکنان

همه ی افرادی که در استرالیا مشغول به کار هستند، از جمله دانشجویان بین المللی، دارای یک حقوق اولیه به عنوان نیروی کار هستند. این حقوق شامل دریافت حداقل دستمزد، حق اعتراض به اخراج ناعادلانه، داشتن زمان های استراحت یا مرخصی، و محیط کار سالم و امن است. اکثر کارفرمایان در استرالیا تحت پوشش “Award” هستند که در هر حیطه و زمینه ی کاری و صنعتی، حداقل دستمزد و شرایط مورد نیاز را مشخص می کند.

 

شماره پرونده ی مالیاتی (Tax File Number)

به منظور کار در استرالیا، دانشجویان بین المللی باید شماره پرونده ی مالیاتی یا TFN دریافت نمایند. برای این کار باید به اداره ی مالیات استرالیا مراجعه شود. نام، تاریخ تولد و آدرس کنونی شما برای این کار مورد نیاز است. همچنین ممکن است از شما پاسپورت، تاریخ ورود به استرالیا و تائیدیه ی ثبت نام نیست خواسته شود. معمولا کارفرمایان پیش از پرداخت دستمزد مالیا را کسر می کنند. در واقع کارفرما مالیات شما را پرداخت کرده، آن را از حقوق شما کسر کرده و باقیمانده ی آن را به شما می پردازد.

 

 

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button