آب و هوای استرالیا

آب و هوای استرالیا

آب و هوای استرالیا

استرالیا به دلیل مساحت زیاد خود دارای چندین منطقه مختلف از نظر آب و هوایی می‌باشد. آب و هوای استرالیا دربخش شمالی نیز بیشتر تحت تاثیر آب و هوای مناطق گرمسیری بوده و در تابستان هوایی گرم و مرطوب دارد. آب و هوای استرالیا در زمستان نیز به نسبت گرم و خشک است. در صورتی که بخش‌های جنوبی این کشور سردتر هستند و تابستان‌هایی سرد و زمستان‌هایی بارانی و برفی دارند.

فصل‌ها در این کشور مخالف فصل‌ها در کشورهای نیمکره شمالی کره زمین هستند. زمانی که در نیمکره شمالی تابستان است، در جنوب استوا زمستان خواهد بود. ماه‌های دسامبر و ژانویه گرم‌ترین ماه‌ها در استرالیاست و جولای و آگوست نیز سردترین ماه‌ها هستند.

در جنوبی‌ترین مناطق کشور استرالیا، معمولا در تابستان در طول روز دما بین 25 تا 30 درجه سانتی گراد تغییر می‌کند. در زمستان نیز دمای هوا بین 5 تا 10 درجه می‌باشد. کوه‌های تاسمانیا و آلپ‌های استرالیا در جنوب شرقی این کشور معمولا دارای آب و هوای کوهستانی هستند. زمستان در آن مناطق بسیار سرد و سوزان است و معمولا قله‌ها از برف‌های چندین ساله پوشیده شده‌اند.

اما در مناطق بیابانی و صحراهای استرالیای مرکزی شرایط کاملا متفاوت است. گاهی اوقات در این مناطق دما به بیش از 50 درجه سانتی گراد می‌رسد و ممکن است سال‌ها باران نبارد. بیشترین باران‌ها در بخش‌های ساحلی شمال شرق استرالیا می‌بارد. در این مناطق میانگین سالانه بارش بیش از 100 اینچ می‌باشد. گاهی اوقات ممکن است در سواحل شمالی، طوفان‌های گرمسیری رخ دهد و باد و باران‌های شدیدی را به همراه داشته باشد. این طوفان‌ها معمولا در ماه‌های تابستان بین نوامبر و آوریل رخ می‌دهند.

پوشش (لباس) مورد نیاز:

در مناطق شمالی استرالیا در تابستان به لباس‌های سبک (پنبه‌ای) نیاز است. یک کت بارانی برای باران‌های ناگهانی محلی نیز می‌تواند مفید باشد. در زمستان لباس‌های گرمتری (ضد آب) لازم خواهد بود. در جنوب استرالیا لباس‌های سبک ضد آب برای شب‌های خنک و لباس‌های کمی گرمتر برای زمستان‌ها توصیه می‌شود. در کوه‌های تاسمانیا به لباس‌های بسیار گرم و ضخیم نیاز است.

پوشش (لباس) مورد نیاز:
پوشش (لباس) مورد نیاز:

طبقه‌بندی آب و هوایی استرالیا Koeppen-Geiger:

آب و هوای استرالیا به 6 دسته مختلف تقسیم می‌شود. آب و هوای استرالیا در بخش‌های ساحلی شمالی در دسته‌ی Aw جای می‌گیرد. این دسته دارای آب و هوای گرمسیری هستند و دمای هوا در تمام سال بیشتر از 18 درجه سانتی گراد است.

مناطق مرکزی استرالیا خشک‌ترین مناطق کشور هستند و دارای آب و هوای BWh با میانگین دمای سالانه بیش از 18 درجه می‌باشند.

آب و هوای استرالیا در بخش‌های جنوبی خنک‌تر می‌باشد. مناطق ساحلی جنوب شرقی در دسته آب و هوایی Cf قرار می‌گیرند.

آب و هوای استرالیا در مناطق اطراف ملبورن Cfb است. بیشترین دمای این مناطق در طول سال به 22 درجه سانتی گراد می‌رسد و کمترین دما نیز بین 18 تا 3- درجه می‌باشد. اما در اکثر ماه‌های سال دما بیش از 10 درجه است.

در اطراف بریزبین هوا گرمتر است و این مناطق در دسته آب و هوایی Cfa قرار دارند.آب و هوای استرالیا در جنوبی‌ترین سواحلش، دارای تابستان‌های خشک با حداکثر دمای 22 درجه و حداقل دمای 3- درجه بوده و  به دسته آب و هوایی Csb تعلق دارد.

پیشنهاد میکنیم مقاله جغرافیای استرالیا را نیز مطالعه فرمایید.

در مورد استرالیا بیشتر بدانید:

استرالیا
زبان استرالیا
ایالت های استرالیا
پوشش گیاهی استرالیا
کد کشور استرالیا
مهاجرت به استرالیا

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button