تحصیل در استرالیا با مدرک دیپلم

انتخاب کشور استرالیا برای ادامه تحصیل می‌تواند یک گزینه بسیار عالی برای هر فردی باشد که قصد دارد برای اولین‌بار وارد دانشگاه و فضای آکادمیک شود. سیستم آموزشی این کشور بر پایه جدید و پیشرفته‌ترین روش‌های آموزشی دنیا برنامه‌ریزی‌شده دانشگاه‌های آن جزو برترین دانشگاه‌ها از لحاظ سطح علمی، آموزشی و پژوهشی  به‌حساب می‌آیند.

معمولا هنگام مهاجرت هرچه سن افراد کم‌تر باشد، شانس بیشتر و از نظر انطباق با محیط جدید انعطاف‌پذیرتر هستند. در این مطلب به این مسئله می‌پردازیم که برای تحصیل در استرالیا با مدرک دیپلم، چه شرایط و مدارکی موردنیاز است. همچنین مخارج تحصیل، دریافت ویزای تحصیلی و برترین دانشگاه‌های استرالیا در مقطع کارشناسی را بررسی خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

مراحل و شرایط لازم جهت تحصیل در استرالیا

تحصیل در استرالیا با مدرک دیپلم

متقاضیانی که قصد دارند با مدرک دیپلم در استرالیا ادامه تحصیل دهند باید بدانند که تنها مقطعی که قادر به درخواست و پذیرش از دانشگاه‌های این کشور هستند، مقطع کارشناسی است و برای مقاطع دیگر به مدارک دیگری، علاوه بر دیپلم نیاز دارند.

از آن جایی که مردم استرالیا انگلیسی‌زبان هستند، داشتن مدرک زبان انگلیسی با نمره بالا و تسلط کافی بر آن‌، یکی از شرایط تحصیل در استرالیا با مدرک دیپلم به شمار می‌آید. البته میزان نمره مدرک زبان و سطح آن بسته به دانشگاهی که انتخاب می‌کنید متفاوت خواهد بود.

به‌علاوه بورسیه‌های تحصیلی که کشور استرالیا به دانشجویان خارجی ارائه می‌کند بیشتر مخصوص مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است که رزومه بسیار قوی دارند. دانش‌آموزانی که پس از فارغ‌التحصیلی و گرفتن مدرک دیپلم خود، قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی را دارند عموما رزومه چندان قوی و موثری نداشته و کم‌تر پیش می‌آید که موفق به دریافت بورسیه تحصیلی شوند.

بنابراین، نمونه دیگر از شرایط تحصیل در استرالیا با مدرک دیپلم، داشتن توانایی مالی کافی برای زندگی و تحصیل در استرالیا است. در بعضی از مواقع ممکن است دانشجویان مقطع کارشناسی پس از گذراندن چند ترم موفق به دریافت بورسیه شوند که این مسئله کاملا بستگی به دانشگاه و معدل بالای دانشجو دارد.

مدارک موردنیاز

برای آماده‌سازی مدارک مورد نیاز برای تحصیل در استرالیا با مدرک دیپلم ابتدا باید دانشگاه و رشته تحصیلی موردنظر خود را انتخاب کنید. کشور استرالیا طیف گسترده‌ای از رشته‌های گوناگون در مقطع کارشناسی دارد که همین امر موجب سهولت در انتخاب رشته می‌شود.

در بعضی از دانشگاه‌های استرالیا برای ارائه پذیرش‌نامه به دانشجویان، آزمون ورودی یا معادل‌سازی مدرک تعیین شده و مهم است که برای اطلاعات بیشتر در این زمینه یا مدارکی افزون بر آن چه در ادامه خواهیم گفت، به سایت مخصوص دانشگاه مقصد مراجعه کنید.

به‌طورکلی مدارک مورد نیاز برای تحصیل در مقطع کارشناسی که جزو شرایط تحصیل در استرالیا با مدرک دیپلم است شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مدرک زبان انگلیسی و تسلط کافی بر آن
  • مدرک دیپلم همراه با ریزنمرات و به‌صورت ترجمه شده
  • معرفی‌نامه و انگیزه‌نامه
  • مدارک شناسایی شخصی به‌صورت ترجمه شده

گرفتن ویزای دانشجویی

راهنمای اخذ بورسیه تحصیلی استرالیا

پس از گرفتن پذیرش‌نامه از دانشگاه، دانشجویان می‌توانند اقدام به دریافت ویزای تحصیلی نمایند. برای گرفتن ویزای تحصیلی، مدارکی را باید تهیه و ارائه دهید مانند:

  • پذیرش‌نامه تحصیلی
  • کامل‌کردن فرم درخواست ویزای دانشجویی
  • پاسپورت یا گذرنامه‌ای معتبر و مدت‌دار
  • عکس رنگی و مناسب
  • اصل مدارک شناسایی همراه با کپی آن‌ها
  • گواهی بیمه درمانی
  • انگیزه‌نامه (sop تحصیلی) و هدف از انتخاب استرالیا برای ادامه تحصیل
  • قدرت مالی و اثبات آن
  • پرداخت شهریه دانشگاه و تحویل رسید آن
  • عدم سو سابقه
  • دانش و تسلط کافی بر زبان انگلیسی و گواهی مدرک آن
  • پرداخت هزینه‌های درخواست ویزای دانشجویی و ارائه رسید آن

هزینه و دانشگاه‌های برتر استرالیا با مدرک دیپلم

هزینه و دانشگاه‌های برتر استرالیا با مدرک دیپلم

گفتیم دریافت پذیرش­نامه از شرایط تحصیل در استرالیا با مدرک دیپلم است. همچنین قبل از گرفتن پذیرش‌نامه، انتخاب رشته و دانشگاه موردنظر برای ادامه تحصیل یکی دیگر از موارد قابل‌بحث است که هر دانشجو و متقاضی باید به آن دقت کند.

در مجموع دانشگاه‌های استرالیا هرکدام دارای سیستم آموزشی باکیفیت و پیشرفته هستند و اغلب آن‌ها با رتبه‌های جهانی جزو بهترین دانشگاه‌های دنیا از لحاظ سطح علمی و آموزشی محسوب می‌شوند. برخی از این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از: دانشگاه سیدنی، نیو ساوت ولز، کوئینزلند، دانشگاه ملی استرالیا، موناش، ملبورن، آدلاید، ولونگونگ، دانشگاه استرالیای غربی و فناوری سیدنی.

باوجوداینکه رشته‌های متنوعی در دوره کارشناسی در دانشگاه‌های استرالیا وجود دارند؛ اما پرطرف‌دارترین آن‌ها شامل رشته‌های هنر، مهندسی، کشاورزی، آموزش، مهمانداری، فیزیک، معماری، فرهنگ و جامعه، فناوری اطلاعات، پزشکی و رشته‌های زیرمجموعه آن، محیط‌زیست، حقوق، مدیریت و تجارت و آشپزی می‌شوند.

هزینه‌های مرتبط با تحصیل در این کشور بسته به رشته، دانشگاه، رتبه و خدماتی که دانشگاه در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد، متفاوت است. اما در مجموع هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی، سالیانه حدود ۲۰ تا ۴۵ هزار دلار می‌شود. همچنین رشته‌های پزشکی شهریه‌ای بالاتر نسبت به سایر رشته‌ها دارند.

تحصیل با مدرک دیپلم در رشته های پزشکی

تحصیل با مدرک دیپلم در رشته های پزشکی

متقاضیانی که خواستار تحصیل در رشته پزشکی با مدرک دیپلم هستند باید دقت کنند که تنها با داشتن دیپلم تجربی قادر به درخواست در این رشته هستند. به‌علاوه این افراد باید نمره بالایی در دروس ریاضی، شیمی و زیست‌شناسی داشته باشند. این افراد پس از ۴ سال تحصیل در رشته‌های علوم پایه و با داشتن نمرات بسیار بالا در دوره کارشناسی، می‌توانند در آزمون‌های ورودی رشته پزشکی شرکت کرده و در صورت قبولی ادامه تحصیل دهند.

تحصیل در دوره‌های زبان با مدرک دیپلم

یکی از راه‌های ورود به استرالیا ثبت‌نام و تحصیل در دوره‌های زبان انگلیسی است. این روش بدون درنظرگرفتن مخارج زندگی و دوره‌های زبان، باعث می‌شود متقاضی سریع‌تر وارد این کشور شود. البته از آن جایی که یکی از مدارک مورد نیاز برای تحصیل در استرالیا با مدرک دیپلم هنگام دریافت ویزا داشتن مدرک زبان است، نسبت به ملیت فرد، شانس گرفتن ویزا متفاوت خواهد بود.

گاهی دانشجویان می‌توانند با دریافت پذیرش و ثبت‌نام در یکی از دوره‌های کالج زبان یا دانشگاه موفق به اخذ ویزای دانشجویی شوند، گاهی هم هنگام درخواست پذیرش‌نامه از دانشگاه، دانشجو متعهد می‌شود که پس از ورود به استرالیا دراسرع‌وقت مدرک زبان انگلیسی خود را دریافت کرده و پس از آن به تحصیل اصلی در رشته موردنظر بپردازد.

دوره‌های فاندیشن استرالیا چیست؟

دوره‌های فاندیشن دوره‌هایی هستند که متقاضیان قبل از ورود به دانشگاه‌های استرالیا می‌گذرانند. این دوره‌های در کالج‌های این کشور برگزار می‌شود. داشتن مدرک زبان انگلیسی با نمره‌ای متناسب با دانشگاه موردنظر و مدرک دیپلم با معدلی نسبتا بالا یا در حدنصاب رشته‌ای که متقاضی قصد ادامه تحصیل در آن را دارد از شرایط تحصیل در استرالیا با مدرک دیپلم محسوب می‌شود.

در صورتی که فرد یکی از این دو شرایط را نداشته باشد باید در دوره‌های فاندیشن استرالیا ثبت‌نام کرده و نمره‌های موردنظر را کسب نماید. پس از آن می‌تواند وارد دانشگاه شده و تحصیل خود را ادامه دهد.

بورسیه‌های تحصیلی با مدرک دیپلم در مقطع کارشناسی

بورسیه‌های تحصیلی با مدرک دیپلم در مقطع کارشناسی

در بالا به متداول نبودن بورسیه در مقطع کارشناسی اشاره کردیم بااین‌وجود اگر فردی بتواند با داشتن مدرک دیپلم، موفق به دریافت معدلی بالا، اختراعی ثبت شده، دریافت رتبه در المپیاد علمی و مدرک زبان انگلیسی با نمره بسیار بالا شود می‌تواند بورسیه تحصیلی دریافت کند.

اگر بخواهیم به‌صورت جامع‌تر مدارک مورد نیاز برای گرفتن بورسیه تحصیلی با مدرک دیپلم را بیان کنیم شامل موارد زیر می‌شوند:

دانش زبان انگلیسی و ارائه مدرک آن در یکی از سطوح آیلتس، pte یا تافل با نمره بالا

رزومه‌ای بسیار قوی

مقالات علمی و پژوهشی منتشر شده در سطح جهانی

معدل بالاتر از ۱۶ همراه با ریزنمرات آن

انواع بورسیه‌های تحصیلی استرالیا

بورسیه‌های تحصیلی در کشور استرالیا به دو دسته ۱.دولتی و ۲.دانشگاهی تقسیم می‌شوند. انواع بورسیه‌های استرالیا عبارت‌اند از:

  • بورسیه دولتی: این بورسیه از سوی دولت ارائه می‌شود و شامل تعدادی بورسیه و برنامه‌های تحصیلی است.
  • کمک‌هزینه‌های تحصیلی: بر اساس بودجه و نیاز مالی دانشجو ارائه می‌شود و معمولا به دانشجویان استرالیایی تعلق می‌گیرد، بااین‌وجود بعضی از دانشگاه‌ها ممکن است این بورسیه را به دانشجویان خارجی هم عرضه کنند.
  • بورسیه دانش‌آموزان ممتاز و شایسته: این بورسیه مختص دانش‌آموزان ممتاز و بااستعداد است.
  • بورسیه دانشگاهی: این نوع از بورسیه‌های تحصیلی را بیشتر دانشگاه‌های استرالیا به دانشجویان خارجی خود اعطا می‌کنند.
  • بورسیه متناسب با کشور متقاضی: دانش‌آموزانی که ملیت کشورهای درحال‌توسعه را دارند مشمول دریافت این نوع بورسیه تحصیلی می‌شوند.

شرایط سنی برای تحصیل در مقطع کارشناسی

یکی از بهترین شرایط تحصیل در استرالیا با مدرک دیپلم نداشتن محدودیت سنی برای افرادی است که قصد دارند در مقطع کارشناسی ادامه تحصیل دهند. در صورتی که متقاضیان دارای شرایط دیگر مانند مدرک زبان و دیپلم با معدل بالایی بوده و در ضمن قصد ادامه تحصیل در هیچ‌کدام از رشته‌های پزشکی را نداشته باشند محدودیت سنی برای آن‌ها لحاظ نمی‌شود. این در حالی است که دانشجو از توابع کشوری باشد که برای ورود و ادامه تحصیل در استرالیا نیاز به گرفتن ویزای دانشجویی نداشته باشد.

افرادی که باید برای ویزای تحصیلی اقدام کنند، در صورت سن بالا شانس کم‌تری برای دریافت و صدور ویزای خود خواهند داشت؛ بنابراین بهتر است نهایتا تا سن ۲۲ سالگی برای ادامه تحصیل در این مقطع و اخذ ویزا اقدام نمایند.

کار با مدرک دیپلم

دانشجویان خارجی برای تامین مخارج زندگی و تحصیل خود در استرالیا می‌توانند به‌صورت پاره‌وقت در حین تحصیل مشغول به کار شوند. مدت زمانی که دانشجویان مقطع کارشناسی مجاز به کار هستند ۲۰ ساعت در هفته است. همچنین آن‌ها می‌توانند در طول تابستان به طور تمام‌وقت کار کنند.

سخن آخر

همان گونه که در بخش‌های مختلف این مطلب اشاره کردیم کشور استرالیا نظام آموزشی بسیار باکیفیتی دارد. این سیستم با نظام آموزشی کشورهایی همچون آمریکا و انگلستان برابری کرده و یکی از کشورهایی به شمار می‌آید که هرساله تعداد زیادی دانشجوی خارجی را به خود جذب می‌کند.

برای دریافت مشاوره تحصیل در استرالیا این فرم را پر کرده تا کارشناسان خبره با شما تماس گرفته و راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button