تحصیل در استرالیا یا کانادا، بررسی کامل

تحصیل در استرالیا یا کانادا

تحصیل در استرالیا در مقابل تحصیل در کانادا

دانشجویان بین‌الملل به خصوص ایرانیان برای مهاجرت تحصیلی بین انتخاب دو کشور کانادا و استرالیا مردد می‌شوند. اما کدام کشور برای تحصیل بهتر است؟ برتری بین استرالیا و کانادا وجود ندارد و فقط دانشجویان با توجه به شرایط خود باید بتوانند درست انتخاب کنند. چرا که برای برخی شرایط زندگی در کانادا بهتر و برای برخی دیگر شرایط زندگی در استرالیا مطلوب‌تر خواهد بود. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با مزایا و معایب زندگی دانشجویی در استرالیا و کانادا آشنا کنیم. براساس یک مقایسه ساده شما به راحتی می‌توانید تصمیم‌گیری و ارزیابی درستی انجام دهید.

هر ساله بیش از 50 درصد از دانشجویان بین‌الملل به ویژه ایرانیان برای تحصیل به کشور استرالیا یا کانادا سفر می‌کنند. استرالیا و کانادا هر دو کشورهای انگلیسی زبان هستند که افراد بسیار زیادی به همین جهت این دو کشور را برای مهاجرت تحصیلی یا زندگی انتخاب می‌کنند.

دانشگاه‌های بین‌الملل با رتبه‌بندی عالی در کشورهای استرالیا و کانادا قرار دارند که شما می‌توانید به عنوان دانشجوی بین‌الملل در یکی از آنها ثبت نام کنید و پذیرش بگیرید. دانشگاه ملی استرالیا که براساس آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی کیواس (QS) در سال 2023 جایگاه یک را در سطح ملی و 30 در جهان را اخذ نموده است یک گزینه فوق‌العاده در استرالیا محسوب می‌شود.

این در حالیست که دانشگاه مک گیل کانادا در همین سال توانست رتبه یک ملی و رتبه 31 جهانی را اخذ کند.

برخی از شهرهای برتر برای دانشجویان بین‌الملل که می‌توانند در آن تحصیل کنند عبارت است از:

شهرهای عالی جهت تحصیل برای دانشجویان بین‌الملل در کشور کانادا عبارتند از:

  • تورنتو
  • ونکوور
  • مونترال
  • ویندزور
  • کلگری
  • ادمونتون
  • اتاوا

پارامترهای مهم مقایسه تحصیل در کشور استرالیا و کانادا که باید توجه کنید!

شما برای انتخاب یک کشور مناسب برای تحصیل باید ابتدا به هزینه‌های زندگی و همچنین شرایط زبان و… توجه کنید. در ادامه دو کشور استرالیا و کانادا را از نظر هزینه تحصیل، هزینه زندگی و زبان مورد نیاز مورد بررسی قرار داده‌ایم و با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم:

هزینه تحصیل در کشور کانادا

دانشگاه‌هایی که در کشور کانادا قرار دارند معمولا مقرون به صرفه بوده و هزینه زندگی دانشجویی ارزان‌تر است. میانگین هزینه تخمینی در کشور کانادا برای شهریه دانشگاه تقریبا بین 25 تا 30 هزار دلار کانادا در سال برآورد شده است.

هزینه تحصیل در کشور استرالیا

دانشگاه‌های استرالیا در قیاس با دانشگاه‌های کانادا به نسبت هزینه‌های کمی بالاتر دارند. بر اساس میانگین برآورد شده، هزینه تحصیل در استرالیا تقریبا بین 30 تا 35 هزار دلار استرالیا در سال است.

هزینه زندگی در کشور کانادا

دانشجویان بین‌الملل علاوه بر هزینه‌های تحصیل، هزینه زندگی مجزایی نیز دارند. به طور متوسط جهت تامین هزینه‌های زندگی دانشجویی در کانادا به 10 هزار دلار نیاز خواهید داشت.

هزینه زندگی در کشور استرالیا

دانشجویان برای زندگی در کشور استرالیا برای یک سال کامل نیاز به حداقل 15 هزار دلار استرالیا دارند. بنابراین با برآورد هزینه زندگی کانادا و استرالیا می‌توانید یکی از دو شهر زیر را انتخاب کنید.

زبان انگلیسی جهت تحصیل در کشور کانادا

برای تحصیل در کشور کانادا ارائه مدرک زبان انگلیسی آیتلس، PTE و تافل برای همه دانشجویان بسیار مهم و اجباری است.

زبان انگلیسی جهت تحصیل در کشور استرالیا

ارائه مدرک زبان انگلیسی برای شرکت در دوره‌های مختلف  مانند TOEFL / PTE / IELTS برای همه دانشجویان اجباری است.

تحصیل در کشور استرالیا چه مزایایی دارد؟

حقایق زندگی در استرالیا

استرالیا به عنوان یک مقصد تحصیلی برجسته با ویژگی‌های منحصر به فرد خود فرصتی بی‌نظیر برای دانشجویان جوان فراهم می‌آورد. با توجه به اینکه زبان رسمی کشور استرالیا، انگلیسی است، دانشجویان از سراسر جهان این امکان را دارند که بی‌مانع بتوانند در این کشور ادامه تحصیل دهند و اندیشه‌پردازی کنند. علاوه بر این، دوره‌های تحصیلی عالی و زیرساخت‌های پیشرفته‌ای که در دانشگاه‌های استرالیا وجود دارد، این کشور را به یکی از بهترین مقاصد برای تجربه زندگی دانشجویی تبدیل کرده است.

استرالیا همچنین از نظر تحقیقاتی بسیار پررنگ است و دانشگاه‌های این کشور به فعالیت‌های تحقیقاتی بسیاری مشغولند. این وضعیت، زمینه‌ای مناسب برای ارائه رشته‌ها و گرایش‌های متنوع در دانشگاه‌های استرالیا را فراهم می‌کند.

اما از جنبه‌های دیگر، استرالیا با ارائه ویزای پس از تحصیل به دانشجویانی که تمایل به زندگی و کار در این کشور دارند، فرصتی بی‌نظیر ارائه می‌دهد. شرایط برای دریافت اقامت دائم نیز با برقراری ضوابط راحت‌تر خواهد بود.

در کنار این موارد، زیرساخت‌های شهری پیشرفته، اقتصاد پویا و موقعیت‌های شغلی مناسب، استرالیا را به یک مقصد بی‌نظیر برای توسعه مهارت‌ها و داشتن یک زندگی ایده‌آل تبدیل کرده است.

به طور کلی، استرالیا با ترکیبی از ویژگی‌های مثبت مانند زبان، تحقیقات، فرصت‌های شغلی و زیرساخت‌های پیشرفته به دانشجویان یک تجربه تحصیلی و زندگی بی‌نظیر ارائه می‌دهد.

مزایای تحصیل در کشور کانادا

مزایای تحصیل در کشور کانادا

کانادا یکی از کشورهایی است که اغلب مهاجران به ویژه مهاجران ایرانی به دلیل همگرایی و توجیه تمامی اقوام به آن سفر می‌کنند. این کشور نه تنها تشویق کننده‌ مهاجرت از تمامی قومیت‌هاست، بلکه به عنوان نقطه اتصالی برای افراد با تمامی پیوندهای قومی، مذهبی و زبانی، شناخته می‌شود.

بیش از 90 دانشگاه در کانادا وجود دارد که در زمینه‌های گوناگونی از جمله پرستاری، علوم داده، تجزیه و تحلیل کسب و کار، روانشناسی، مهندسی، علوم کامپیوتر و غیره، دوره‌های تحصیلی با کیفیتی را ارائه می‌دهند.

دانشجویان می‌توانند دوره‌های تحصیلی خود را به زبان‌های فرانسوی و انگلیسی انتخاب کنند، همچنین دانشگاه‌ها انواع کمک‌های مالی برای دانشجویان بین‌المللی را فراهم می‌کنند.

از جهت مهاجرت، امکان دریافت اقامت موقت پس از تحصیل در کانادا وجود دارد و اگر موفق به یافتن شغل مناسب شوید، می‌توانید برای اقامت دائم درخواست دهید و در نهایت در کانادا زندگی و کار کنید.

هزینه‌های تحصیل و زندگی در کانادا معمولاً کمتر از استرالیا است و شامل شهریه، هزینه‌های غذا، مسکن، تفریحات، کتاب و سایر موارد است. البته ناگفته نماند که بازهم هزینه زندگی در کشور استرالیا بازهم به سبک زندگی او بسیار وابسته است.

نهایتاً، کانادا نیز ویزای پس از تحصیل را برای دانشجویانی که تمایل به زندگی و کار در این کشور دارند، ارائه می‌دهد و شرایط دریافت اقامت دائم به شرط برقراری ضوابط راحت خواهد بود.

آب و هوای استرالیا بهتر است یا کانادا ؟

آب و هوای استرالیا بهتر است یا کانادا

آب و هوا در کانادا به نسبت شهری که در آن زندگی می‌کنید، بسیار متغیر است. این کشور از سواحل اقیانوس آرام تا سواحل اقیانوس اطلس به امتداد می‌پیچد و پنج منطقه‌ زمانی را پوشش می‌دهد. به عنوان مثال، ونکوور زمستان‌های نسبتاً معتدل‌تری نسبت به دیگر شهرهای کانادا دارد اما در طول سال معمولاً سرد و گاهاً برفی است. از سوی دیگر، هوای مونترال در زمستان سرد و برفی است. تابستان‌های کانادا عموماً خنک و لطیف بوده اما زمستان‌های آن بسیار سرد می‌شود.

استرالیا که یک قاره در نیمکره جنوبی قرار دارد دارای فصل‌های معکوس نسبت به کشورهای شمالی است. تابستان در این کشور از دسامبر شروع شده و زمستان در ژوئن آغاز می‌شود. نزدیک به یک سوم از استرالیا در مناطق استوایی قرار دارد که دمای میانگین آن حدود 20 درجه سانتیگراد است. مناطق جنوبی کشور در منطقه‌ی معتدل واقع شده و دارای آب و هوای مطبوع و ساحلی هستند. معمولاً استرالیا دارای آب و هوای گرم و آفتابی است و در بیشتر روزهای سال، آسمان صاف و آب و هوای دلپذیری دارد.

مطلب بهترین کشورها برای مهاجرت  را هم بخوانید

مقایسه و بررسی شرایط اخذ پذیرش تحصیلی در کانادا و استرالیا

مقایسه و بررسی شرایط اخذ پذیرش تحصیلی در کانادا و استرالیا

شرایط اخذ پذیرش در استرالیا به نسبت کانادا متفاوت‌تر خواهد بود. بنابراین شما قبل از انتخاب هر دو کشور با شرایط پذیرش دانشگاه‌های استرالیا و کانادا در هر مقطع تحصیلی به خوبی آشنا باشید. در ادامه قصد داریم شما را به طور مجزا با شرایط اخذ پذیرش تحصیلی در کانادا و استرالیا بیشتر آشنا کنیم.

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی از کشور کانادا

برای ورود به دوره‌های کارشناسی (UG)، شما باید دارای دیپلم باشید که به معادل 12 سال تحصیل معادل می‌شود. همچنین برای دریافت پذیرش، شرکت در آزمون SAT الزامی است. دوره‌های کارشناسی معمولاً چهار سال طول می‌کشد. این در حالیست که دوره‌های دیپلم معمولاً دو تا سه سال زمان می‌برد.

در دوره‌های کارشناسی ارشد (PG)، پذیرش در دوره‌های حرفه‌ای نیز برای افراد دارای صلاحیت لازم آسان است و معیارهای پذیرش بسیار راحت خواهند بود. برای مدارک مدیریت، شما باید در آزمون GMAT شرکت کنید و برای مدارک مهندسی باید آزمون GRE را بدهید.

در کالج‌ها، میانگین نمرات پذیرفته شده در دوره‌های مختلف را در وب‌سایت‌های خود اعلام می‌کنند تا شما بتوانید برحسب رشته و مقطع تحصیلی، نمره مناسب را به دست آورید. همچنین، شما باید نمرات تافل یا آیلتس را نیز بگیرید زیرا برای گرفتن ویزا مهم هستند. اگر مامور سفارت نسبت به مهارت‌های گفتاری شما مطمئن نباشد، ممکن است ویزای شما را رد کند.

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی از کشور استرالیا

برای ورود به دوره‌های کارشناسی در استرالیا، تقریباً همه‌ دانشگاه‌ها از دانشجویان متقاضی دارای مدرک دبیرستانی یا معادل آن به مدت 12 سال تحصیلات متوسطه را می‌پذیرند. این امر به دانشجویان اجازه می‌دهد تا مستقیماً در رشته و دانشگاه دلخواه خود پذیرش بگیرند. بعد از اتمام دوره سه ساله در دوره‌های کارشناسی، می‌توانید برای دوره‌های ارشد پذیرش بگیرید. در زمینه مهندسی، برای ورود به دوره‌های کارشناسی چهار ساله، نیاز به مدرک مهندسی کارشناسی دارید و برای پذیرش در دوره‌های ارشد باید در آزمون GMAT شرکت کنید.

آزمون GRE برای پذیرش در دوره‌های ارشد در دانشگاه‌های استرالیا به اندازه‌ی آزمون GMAT محبوب نیست. ممکن است برای ورود به دوره‌های مدیریت، نیازی به تجربه کاری نباشد؛ اما در صورت عدم وجود تجربه کاری، شما باید برای دریافت مدارک گواهینامه و دیپلم تحصیلات درخواست دهید. تافل یا آیلتس ممکن است برای دانشگاه‌های استرالیا اجباری نباشند، اما برای پذیرش، می‌توانند اهمیت داشته باشند.

هزینه کلی تحصیل و زندگی در استرالیا و کانادا به عوامل مختلفی از جمله دانشگاه، دوره و شهر محل تحصیل بستگی دارد.

خواندن مطلب تحصیل در استرالیا برای کسب اطلاعاتب بیشتر درباره پذیرش تحصیلی از دانشگاه های این کشور توصیه می شود.

تفاوت و مقایسه اخذ ویزای تحصیلی کانادا و استرالیا

برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا و استرالیا شما باید شرایط مختلفی داشته باشید. در ادامه به چگونگی خذ ویزای کانادا و استرالیا اشاره خواهیم کرد.

اخذ ویزای دانشجویی کانادا

برای دریافت و اخذ ویزای دانشجویی کانادا باید شرایط عمومی زیر را دارا باشید:

  • شما باید ظرف 90 روز پس از فارغ التحصیلی خود، برای اخذ مجوز کار پس از فارغ التحصیلی اقدام کنید.
  • فرآیند درخواست ویزای کانادا برای متقاضیان نیاز به آزمایش پزشکی اجباری دارد.
  • هزینه درخواست این ویزا معادل 150 دلار است.
  • شما مجاز به کار کردن حداکثر 20 ساعت در هفته هستید. اما در طول تعطیلات تابستانی، می‌توانید تا 40 ساعت در هفته کار کنید.

اخذ ویزای دانشجویی استرالیا

برای دریافت و اخذ ویزای دانشجویی استرالیا باید شرایط عمومی زیر را دارا باشید:

  • هزینه ثبت و اخذ ویزای دانشجویی استرالیا برابر با 620 دلار است.
  • در صورتی همسر دانشجوی متقاضی می‌تواند وابسته شود که وی در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری باشد. همسران افرادی که در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند می‌توانند در بازه زمانی نامحدود کار کنند.
  • افرادی که ویزای تحصیلی استرالیا را دارند قادرند، حداکثر 40 ساعت در هر دو هفته را در حین تحصیل در کشور استرالیا کار کنند.

اطلاعات کاملتر درباره ویزای تحصیلی را در در صفحه ویزای دانشجویی استرالیا بخوانید. همچنین اطلاعات به روز براساس قوانین را می توانید از مشاوران ما در گروه اعزام دانشجو آریا بپرسید.

شرایط ویزای کار پس از تحصیل در کشور استرالیا به نسبت کانادا

برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به کانادا، ویزای کار به دانشجویان فارغ التحصیل از هر دانشگاه کانادایی این امکان را می‌دهد که بسته به مدت دوره تحصیلی خود حداکثر تا سه سال پس از پایان تحصیل در کانادا بمانند و کار کنند. تحت این مجوز کار، دانشجو می‌تواند در هر حوزه و صنعتی مشغول به کار شود.

فارغ التحصیلانی که دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس از دانشگاه‌های استرالیا هستند و ویزای تحصیلی دارند واجد شرایط برای درخواست ویزای کار پس از تحصیل خواهند بود. همچنین، دارندگان مدرک دیپلم یا گواهینامه ممکن است از طریق برنامه جریان کار فارغ‌التحصیل در استرالیا، واجد شرایط برای درخواست ویزای 18 ماهه زیر کلاس 485 باشند.

با توجه به احتمال تغییر قوانین ویزای کار پس از تحصیل، برای اطلاع از آخرین قوانین و شرایط با مشاوران ما در تماس باشید.

بررسی وضعیت اقامت دائم پس از تحصیل در کشور استرالیا و کانادا

همانطور که بیان شد، پس از فارغ‌التحصیلی تحت مجوز کار در کانادا قرار می‌گیرید. بعد از پیدا کردن کار، می‌توانید برای اقامت دائم تحت کلاس تجربه کانادایی درخواست دهید. به دلیل کمبود نیروی کار ماهر در کانادا، دریافت اقامت دائم در این کشور بسیار آسان‌تر از سایر کشورها است.

در استرالیا، گرفتن اجازه اقامت دائم امکان‌پذیر است اما یک پروسه طولانی را طی می‌کند. مقامات مهاجرت در مورد شرایط نامزدها یک بررسی کامل انجام می‌دهند تا مطمئن شوند که فرد مشکل خاصی ندارد. به دلیل فرآیند پیچیده، مجوز اقامت ممکن است مدتی تا زمان به تایید رسیدن، طول بکشد. اما در آینده، امکان دریافت شهروندی استرالیا وجود خواهد داشت.

پس از اتمام تحصیل در کانادا، با 18 الی 24 ماه کار و در استرالیا پس از اتمام تحصیل با 30 الی 36 ماه کار، می‌توانید برای اخذ اقامت دائم هر یک از این کشورها اقدام نمایید.

یادداشت پایانی

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید، کشور استرالیا و کانادا هر دو برای مهاجرت تحصیلی می‌توانند یک گزینه مناسب باشند. اما به طور کلی شما به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل براساس شرایط خود با مقایسه فاکتورهای بالا می‌توانید بهترین تصمیم را برای آینده‌تان بگیرید. بنابراین اگر به دنبال یک تصمیم اصولی و درست هستید، مطالعه کامل و مقایسه شرایط بالا بسیار مهم خواهد بود.

برای دریافت مشاوره تحصیل در استرالیا این فرم را پر کرده تا کارشناسان خبره با شما تماس گرفته و راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button