تحصیل مقطع دکترا در استرالیا

تحصیل مقطع دکترا در استرالیا، دانشگاه‌های برتر استرالیا در مقطع دکتری

دانشجویان بین‌الملل بسیار زیادی به دنبال تحصیل مقطع دکترا در استرالیا هستند. تحصیل در مقطع دکترا سبب می‌شود تا افراد بتوانند در آینده در کشور استرالیا به یک شغل مناسب و پردرآمد دست پیدا کنند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با شرایط تحصیل مقطع دکترا در استرالیا بیشتر آشنا کنیم.

چرا تحصیل مقطع دکتر در استرالیا؟

احتمالا همانطور که بارها در مقالات قبلی ما مطالعه کردید، می‌دانید که استرالیا با دارا بودن دانشگاه‌های برتر توانسته در جهان بسیار شناخته شود. به همین منظور دانشجویان بین‌الملل در سرتاسر دنیا همیشه مشتاق به تحصیل در این کشور هستند. دانشگاه‌های استرالیا در زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف علمی و تحقیقاتی نظیر انرژی‌های تجدیدپذیر، اکولوژی و… در عرصه جهانی پیشگام بوده و دانشجویان معروف در دنیا از این دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند. برخی از ویژگی‌هایی که سبب شده استرالیا در مقطع دکتری به یکی از کشورهای جذاب تبدیل شود عبارت است از:

  • مراکز تحقیقاتی مشهور جهانی: ۱۵ دانشگاه استرالیا جزو ۲۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند.
  • بورسیه‌های عالی: در بسیاری از مواقع نیاز نیست تمام هزینه‌های تحصیل را پرداخت کنید. بورسیه‌های تحصیلی و فرصت‌های تحصیل رایگان بسیاری در استرالیا وجود دارد.
  • فرصت‌های تحصیلی منحصر به فرد: از زیست‌شناسی دریایی در صخره‌های مرجانی گرفته تا انسان‌شناسی و مهندسی، رشته‌های دکترایی هستند که تنها در استرالیا می‌توان مطالعه کرد.
  • امکان اقامت در استرالیا پس از تحصیل: پس از فارغ‌التحصیل شدن در مقطع دکترا در استرالیا، می‌توانید حداقل ۴ سال در این کشور بمانید و به کار و زندگی مشغول شوید.

دوره‌های دانشگاهی در استرالیا چگونه است؟

تحصیل مقطع دکترا در استرالیا

مدت زمان تحصیل دکترا در استرالیا عموماً ۳ سال به صورت تمام وقت است. در این مدت، دانشجو باید قادر باشد یک پژوهش کامل را در راستای پیشنهاد تحقیقاتی یا پروپوزال خود انجام دهد و نتایج و یافته‌های پژوهش خود را در قالب یک رساله ارائه دهد. در پایان دوره، فارغ‌التحصیلان این مقطع مدرک دکترا با عنوان PhD یا DPhil دریافت می‌کنند.

استرالیا به عنوان یکی از بهترین مقاصد برای تحصیل در دوره دکترا شناخته می‌شود، زیرا همانطور که در بالا اشاره شد دانشجوهای دکترا از امکانات پژوهشی بسیار بالا و بی‌نظیری بهره‌مند می‌شوند. همچنین، امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی در دوره دکترا در استرالیا نسبت به مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بیشتر است.

برای پذیرش در دوره دکترا، یکی از مهم‌ترین شروط، ارائه یک پیشنهاد تحقیقاتی یا پروپوزال با ایده‌ای کاملاً نو است. در این مسیر، تماس با اساتید دانشگاه و دانشکده مرتبط بسیار حیاتی است. ارائه پروپوزال به استادان و یافتن یک سوپروایزر متعهد به حمایت از پروژه تحقیقاتی شما از اهمیت بالایی برخوردار است.

در دوره دکترا، سه قسمت اصلی وجود دارد:

  • مروری بر پژوهش‌های انجام شده: بررسی مباحث و پژوهش‌های انجام شده در زمینه تحقیقاتی مورد نظر، به منظور شناخت بهتر از حوزه مورد نظر.
  • انجام یک پروژه پژوهشی نوآورانه: اجرای یک پروژه پژوهشی با ایده‌ای کاملاً نو که به دانش افزایی در حوزه مورد نظر منجر شود.
  • نوشتن یک رساله تحلیلی: نگارش یک رساله مرتب و طبقه‌بندی شده که پژوهش انجام شده را توضیح داده و جوانب مختلف آن را تحلیل می‌کند.

در نهایت، دوره دکترا در استرالیا به دانشجویان فرصتی برای توسعه مهارت‌های تحقیقاتی، افزایش دانش تخصصی و دستیابی به مقام علمی و پژوهشی در حوزه مورد نظر فراهم می‌آورد.

دانشگاه‌های برتر استرالیا در مقطع دکتری

دانشگاه‌های برتر استرالیا در مقطع دکتری

همانطور که در ابتدای این مطلب مطالعه کردید، دانشگاه‌های برتر بسیار زیادی در استرالیا وجود دارند که شما می‌توانید به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل از آنها پذیرش اخذ نمایید. برخی از دانشگاه‌های برتر استرالیا در مقطع دکتری که رنکینگ بالایی نسبت به سایر دانشگاه‌های دیگر این کشور دارند عبارتند از:

شرایط اخذ پذیرش در مقطع دکتری در استرالیا

با توجه به شرایط فوق‌العاده تحصیل در مقطع دکتری در کشور استرالیا، احتمالا این سوال برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چگونه می‌توان در مقطع دکتری از استرالیا پذیرش اخذ نمود؟ در ادامه قصد داریم شما را با فرایند اخذ پذیرش مقطع دکتری در استرالیا بیشتر آشنا کنیم. برای اخذ پذیرش باید شرایط عمومی زیر را دارا باشید:

معدل و ریزنمرات بالا

برای پذیرش در مقطع دکتری، داشتن معدل و ریزنمرات بالا در مقطع تحصیلی پیشین (کارشناسی ارشد) ضروری است. معمولاً معدل حداقل 16 در سیستم آموزشی ایران یا معادل آن در سیستم‌های دیگر پذیرش را تسهیل می‌کند.

مدرک زبان انگلیسی با نمره بالا

داشتن نمره زبان انگلیسی بالا، مانند نمره 7 آیلتس (یا معادل آن در سایر آزمون‌ها)، از اهمیت بالایی برخوردار است. این نمره نشان‌دهنده مهارت‌های زبانی شما برای موفقیت در دوره دکترا است.

رزومه تحصیلی و شغلی قوی

داشتن یک رزومه تحصیلی و شغلی قوی، شامل سابقه تحقیقات و پژوهش، مشارکت در پروژه‌های علمی، نتایج منتشرشده، تجربه کاری، توصیه‌نامه‌های قوی از اساتید و مسئولان آکادمیک، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

انگیزه‌نامه و برنامه درسی

انگیزه‌نامه شما باید نشان‌دهنده اهتمام شما به تحقیقات و دلایل انتخاب مقطع دکتری باشد. برنامه درسی جامع و قانع‌کننده نیز به دانشگاه نشان می‌دهد که شما درک کاملی از زمینه تحقیقاتی خود دارید.

تجربه تحقیقاتی و پژوهشی

داشتن تجربه در زمینه تحقیقات و پژوهش افزایش احتمال پذیرش شما را افزایش می‌دهد. این تجربه می‌تواند شامل شرکت در پروژه‌های تحقیقاتی، نگارش مقالات علمی و حضور در کنفرانس‌ها باشد.

توصیه‌نامه از اساتید معتبر

توصیه‌نامه‌هایی از اساتید و مسئولان آکادمیک معتبر و قوی به دانشگاه اطمینان می‌دهد که شما به عنوان یک دانشجوی پتانسیل‌دار شناخته شده‌اید.

در کل، ترکیبی از این صلاحیت‌ها و مدارک مختلف موفقیت شما در اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع دکتری را تعیین خواهد کرد. بنابراین بهتر است حتما قبل از اقدام با کلیه شرایط اخذ پذیرش دکتری هر دانشگاه به خوبی آشنا باشید. در این حالت موفقیت شما در اخذ پذیرش بیشتر خواهد شد.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش مقطع دکتری در استرالیا

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش مقطع دکتری در استرالیا

به طور خلاصه، برای اخذ پذیرش تحصیلی و ویزای دانشجویی برای مقطع دکتری در استرالیا به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • مدارک شناسایی و هویتی: ارائه مدارک شناسایی و هویتی، شامل ترجمه سوء سابقه و اسناد ازدواج در صورت تاهل.
  • پاسپورت: ارائه پاسپورت با اعتبار و اسکن واضح صفحه اول آن.
  • مدرک تحصیلی: ارائه مدرک تحصیلی با ترجمه و معادل‌سازی آن به همراه ریزنمرات بالا برای مقطع دکتری.
  • مدرک مهارت زبان انگلیسی: ارائه مدرک مهارت زبان انگلیسی، مانند نمره 7 در آیلتس برای این مقطع.
  • عکس پرسنلی: 2 الی 3 قطعه عکس پرسنلی با حداکثر 6 ماه اخیر.
  • انگیزه‌نامه و رزومه: ارائه انگیزه‌نامه (SOP) و رزومه کامل تحصیلی.
  • CV: ارائه نامه CV به منظور تقویت پرونده پذیرش تحصیلی.
  • توصیه‌نامه: حداقل 2 الی 3 توصیه‌نامه از اساتید.
  • مقالات و تحقیقات: ارائه مقالات، تحقیقات پژوهشی، نشریات، و مقالات چاپی متقاضی.
  • سوابق کاری: ارائه مدارک سابقه کار در صورت لزوم.
  • مدارک تمکن مالی: ارائه مدارک تمکن مالی برای اثبات قابلیت مالی برای تحصیل و زندگی در استرالیا.
  • درخواست پذیرش تحصیلی: تهیه و تنظیم درخواست پذیرش تحصیلی با توجه به مدارک بالا و ارسال به دانشگاه مقصد.

این مدارک به عنوان پرونده پذیرش تحصیلی شما مورد نظر دانشگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه در استرالیا خواهد بود. همچنین، توجه به استانداردها و الزامات خاص هر دانشگاه و رشته تحصیلی نیز حائز اهمیت است.

مطلب ویزای تحصیلی استرالیا را هم بخوانید

الزامات کافی پیش از درخواست تحصیل مقطع دکتری در استرالیا

دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا نیاز به داشتن یک سابقه تحصیلی برجسته دارند. افرادی که مدرک کارشناسی ارشد با نمرات و معدل بسیار خوب دارند؛ از شرایط مناسب برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری برخوردار خواهند بود. برای تعیین دانشگاه مناسب، متقاضیان باید به جستجو در نشریات و حوزه‌های تحقیقاتی بپردازند تا ببینند آیا دانشگاهی برای رشته تحصیلی مورد علاقه‌شان در استرالیا وجود دارد یا خیر؟

ارتباط با یک سرپرست آکادمیک نیز برای متقاضیان حیاتی است. در تماس اولیه، متقاضیان باید خلاصه‌ای از تجربه‌ها، مدارک تحصیلی و هر مقاله آکادمیک خود را ارائه دهند. همچنین، می‌توانند یک پیشنهاد تحقیق مختصر نیز داشته باشند. این اقدام نه تنها به انتخاب دانشگاه مناسب‌تر کمک می‌کند بلکه برای اخذ توصیه‌نامه از اساتید و یا کارکنان ارشد آکادمیک دانشگاه مورد نظر نیز مفید است. این اطلاعات موجب ارتقاء فرصت‌های پذیرش تحصیلی می‌شود و به متقاضیان کمک می‌کند تا بهترین تجربه تحصیلی خود را در استرالیا داشته باشند.

چگونه توصیه‌نامه را باید اخذ نمود و با اساتید ارشد آکادمیک ارتباط برقرار کرد؟

چگونه توصیه‌نامه را باید اخذ نمود

هنگامی که متقاضی تحصیل در مقطع دکتری با یک سرپرست آکادمیک ارتباط برقرار می‌کند گفتگو در مورد پیشنهاد تحقیقاتی او آغاز می‌شود. در این گفتگو، موضوعات مختلف مرتبط با پروژه تحقیقاتی مطرح شده و تصمیم‌گیری انجام می‌شود که آیا سوپروایزر موافق حمایت از این طرح است یا اینکه بهتر است یک سوپروایزر دیگر را برای متقاضی توصیه کند. در صورتی که سوپروایزر امکان ارائه حمایت کامل را نداشته باشد ممکن است راهنمایی‌ها و پیشنهاداتی ارائه دهد که به متقاضی اجازه دهد پیشنهاد تحقیق خود را بهبود بخشد یا آن را اصلاح کند تا بهترین نتیجه را برای پذیرش به دست آورد.

در صورتی که متقاضی تحصیل مقطع دکتری در استرالیا نمی‌داند کدام یک از آکادمیک‌ها باید برای برقراری ارتباط و مشاوره تحصیلی با یک سوپروایزر درخواست کند ولی به یک دانشگاه خاص علاقه دارد او می‌تواند از طریق یک بیانیه مستقیماً با دانشگاه تماس بگیرد. در این تماس، او می‌تواند علاقه‌مندی خود به دانشگاه را بیان کرده و از دانشگاه درخواست کند که او را به آکادمی مناسبی هدایت نماید و ارتباط او را با یک مسئول آکادمیک مرتبط برقرار سازد. این اقدام به متقاضی این امکان را می‌دهد که بهترین ارتباط را با سوپروایزر مناسب برقرار کند و موفقیت بیشتری در اخذ پذیرش دکتری حاصل کند.

مراحل و فرایند پذیرش در مقطع دکتری در دانشگاه‌های استرالیا

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع دکتری در استرالیا به طور کلی در سه مرحله زیر خلاصه می‌شود:

مرحله اول: آماده‌سازی مدارک

در این مرحله، متقاضی باید مدارک اصلی برای پذیرش تحصیلی را آماده کند. این مدارک شامل مدارک هویتی، مدرک تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد، مدرک زبان انگلیسی، مدارک تمکن مالی، انگیزه‌نامه، نامه CV، ارائه مقالات، تحقیقات پژوهشی و مدارک سابقه کار می‌شوند. شرایط و جزئیات مدارک در بند مربوط به مدارک و شرایط آمده‌اند.

مرحله دوم: انتخاب رشته و دانشگاه مقصد

پس از آماده‌سازی مدارک، متقاضی باید رشته تحصیلی مورد نظر و یک یا چند دانشگاه متناسب با شرایط و صلاحیت‌های خود را انتخاب کرده و برای آن‌ها درخواست پذیرش تحصیلی ارسال کند. سپس با اساتید و کارکنان ارشد آکادمیک برای برقراری ارتباط تماس بگیرد و مدارک تکمیلی را با توصیه‌نامه‌های اخذ شده آماده کند. سپس برای اخذ پذیرش نهایی این مدارک را ارسال می‌کند.

مرحله سوم: اقدام برای ویزای تحصیلی

پس از موافقت با درخواست پذیرش تحصیلی، متقاضی رسماً پذیرش تحصیلی از دانشگاه را دریافت کرده و سپس برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام می‌کند. این ویزا پنج سال اعتبار دارد، بنابراین متقاضیان باید با دقت مراحل مختلف این فرآیند را طی کنند.

نکات تکمیلی

  • تشخیص یک سوپروایزر آکادمیک و بحث و گفتگو در مورد طرح تحقیقاتی از جمله نکات مهم در موفقیت دوره دکتری است.
  • طرح تحقیقاتی باید حوزه مورد مطالعه دانشجو را با حوزه مورد نظر سوپروایزر آکادمیک پیوند دهد.
  • تهیه مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی نیز بخشی از این فرآیند است.
  • Agentهای دانشگاه استرالیا می‌توانند در تسریع و سهولت این فرآیند به متقاضیان کمک کنند.

آیا تحصیل در مقطع دکتری به صورت پاره وقت امکانپذیر است؟

دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع دکتری به صورت پاره‌وقت را دارند باید اثبات کنند که توانایی مطالعه و انجام تحقیقات مربوط به دوره تحصیلی خود را در مدت زمان مقرر دارند. اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع دکتری به صورت پاره‌وقت نیز شرایط خود را دارد. در حقیقت، این امکان تنها برای دانشجویان داخلی یعنی استرالیایی‌ها فراهم است و دانشجویان بین‌المللی از جمله ایرانیان، نمی‌توانند ویزای دانشجویی برای تحصیل پاره‌وقت دریافت کنند.

در استرالیا، تمامی دانشجویان دکتری چه بومی و چه مهاجر، عمدتاً به صورت تمام‌وقت در دانشگاه‌های این کشور در حال تحصیل و تحقیق می‌باشند. اگرچه این گزینه برای دانشجویان بین‌المللی محدودیت‌هایی دارد اما اکثریت افراد در این مقطع تحصیل به صورت تمام‌وقت فعالیت می‌کنند.

نکته مهم این است که اغلب دانشجویان دکتری به صورت تمام‌وقت در استرالیا مشغول به تحقیقات و تسلط بر حوزه‌های خود می‌شوند و این موضوع به دلیل نیاز به تفکر عمیق و مشارکت فعال در فعالیت‌های پژوهشی است.

 

هزینه‌های تحصیل در مقطع دکتری 2024

در استرالیا، همانند بسیاری از کشورهای پیشرفته دانشجویان بین‌المللی معمولاً موظف به پرداخت هزینه‌ها و شهریه‌های بیشتر نسبت به دانشجویان بومی و شهروندان هستند. این وضعیت در تمام مراحل تحصیلی از مدارس خصوصی تا دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری صادق است. دلیل این مسئله این است که دانشجویان داخلی از طریق پرداخت مالیات در استرالیا از یارانه‌های دولتی دانشگاه‌ها بهره‌مند می‌شوند.

هزینه تحصیل در مقطع دکتری برای دانشجویان بین‌المللی در استرالیا بسته به رشته تحصیلی و دانشگاه مقصد متغیر است. با این حال، اگر به صورت میانگین بخواهیم آن را بررسی کنیم، شهریه تحصیل در این مرحله برای دانشجویان غیر بومی از جمله ایرانیان، معمولاً بین 18 تا 45 هزار دلار استرالیا در سال است.

بورسیه‌های تحصیل در مقطع دکتری در استرالیا

در حال حاضر، دانشجویان استرالیایی و نیوزلندی و یا کسانی که ویزای اقامت دائم استرالیا دارند از طریق برنامه آموزش تحقیقاتی (RTP) می‌توانند هزینه‌های تحصیلی خود را توسط دولت استرالیا تأمین کنند. باید توجه داشت که تعداد محدودی از دانشجویان بین‌المللی برای دریافت RTP واجد شرایط هستند. با این حال، برخی از کشورها که پیوند نزدیکی با دولت استرالیا دارند ممکن است برای دریافت این بورسیه ویژه واجد شرایط باشند.

استفاده از RTP برای دانشجویان واجد شرایط، شامل دانشجویان ایرانی از طریق دانشگاه‌های خود امکان‌پذیر است. این بورسیه به دانشجویان تحصیلات عالی تحقیقاتی با کیفیت و توانمندی‌های بالا کمک هزینه زندگی فراهم می‌کند. معیارهای اعطای این بورسیه‌ها و کمک‌های مالی بر اساس شایستگی علمی، تجربه پژوهشی، یا پتانسیل هر متقاضی تعیین می‌شود.

شرایط کار در مقطع دکتری پس از فارغ‌التحصیلی

شرایط کار در مقطع دکتری پس از فارغ‌التحصیلی

در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا، امکان اخذ ویزای کاری و ورود به بازار کار و همچنین اقامت دائم پس از تحصیل در هر مقطع تحصیلی وجود دارد. استرالیا نیز در این زمینه مستثنی نیست و حتی با گذراندن دوره‌های کوتاه مانند سرتیفیکیت‌های فنی حرفه‌ای می‌توانید وارد بازار کار شوید و پروسه اقامت و شهروندی را در این کشور آغاز کنید. این مزیت به خصوص برای دارندگان مدارک تحصیلی بالاتر مانند دکتری بسیار بیشتر است.

در مقطع دکتری، به دلیل میزان تحصیلات و مهارت بالای شما، فرآیند کاریابی ساده‌تر می‌شود و امکان اخذ ویزای کاری نیز افزایش می‌یابد. همچنین، در طول دوره کاری به دلیل تجربه و مهارت‌های بالا، احتمال دریافت درآمد بالا و تجربه شغلی مطلوب افزایش می‌یابد. این تجربه مثبت نه تنها امکان اخذ ویزای کاری، بلکه ایجاد فرصت‌های اقامت دائم و حتی شهروندی در آینده را نیز افزایش می‌دهد. همچنین، پرداخت مالیات و رعایت قوانین و حقوق کاری به شما امکان می‌دهد تا به راحتی به اهداف اقامت دائم و شهروندی در استرالیا دست پیدا کنید.

برای دریافت مشاوره تحصیل در استرالیا این فرم را پر کرده تا کارشناسان خبره با شما تماس گرفته و راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button