سیستم مقاطع تحصیلی در استرالیا

استرالیا یکی از مقاصد عالی برای مهاجرت تحصیلی دانشجویان بین‌المللی است. اما دانشجویان با حضور در موسسات آموزشی و دانشگاه‌های استرالیا ممکن است با چندین مشکل و چالش که به آن شوک فرهنگی می‌گویند، روبرو باشند. یکی از این مشکلات سیستم نمره‌دهی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی استرالیا است.

همانطور که می‌دانید کشور استرالیا یک کشور انگلیسی زبان است. به همین منظور برای نمره دادن به دانشجویان از حروف الفبا استفاده می‌کنند. دقیقا همانند انگلستان و ایالات متحده. با این حال، رویکرد درجه‌بندی و نمره‌دهی براساس هر یک از حروف الفبا کاملا متفاوت است.

اگر شما هم به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل عادت دارید که حرف D یک نمره مردود باشد، سخت در اشتباهید. چرا که در سیستم نمره‌دهی مدارس و دانشگاه‌های استرالیا D مخفف Distinction است. احتمالا کمی گیج شده باشید اما این تنها یکی از شگفتی‌هایی است که ممکن است هنگام تحصیل در این کشور به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی با آن روبرو شوید. سیستم نمره‌دهی و درجه‌بندی در کشور استرالیا با بسیاری از کشورهای دیگر متفاوت است. در ادامه درباره این تفاوت‌ها و سیستم مقاطع تحصیلی در این کشور با شما بیشتر صحبت خواهیم کرد.

سیستم آموزشی استرالیا در مقطع دبستان و راهنمایی

سیستم مقاطع تحصیلی در استرالیا

 در سیستم آموزشی استرالیا، همه کودکانی که مهدکودک را به پایان می‌رسانند باید تا سن 6 الی 7 سالگی به مدرسه بروند. سیستم آموزشی مدارس ابتدایی استرالیا از سن 6 سالگی شروع و تا سن 11 سالی به پایان می‌رسد. کودکان از کلاس 1 تا 6 باید تحصیلات خود را تمام کنند.

در ابتدای دبستان، تمرکز بر دروس انگلیسی و ریاضیات است. دانش آموزان تا کلاس پنجم و ششم با علوم بهداشتی و مطالعات اجتماعی و همچنین یک زبان خارجی بسته به منطقه آشنا می‌شوند.

در دوره متوسطه، دانش آموزان در دروس پایه آمادگی بیشتری خواهند داشت و به سمت دروس پیشرفته‌تر و دشوارتر می‌روند. دوره متوسطه عموماً شامل سال های 7 تا 10 است. دانش‌آموزان با موضوعاتی آشنا می‌شوند که نیاز به تمرکز و درک بالاتری دارند. به عنوان مثال، مسائل مدنی و اقتصادی، فناوری و ارتقای رشد فردی دانش آموزان.

در نهایت، دبیرستان عالی یا ارشد (بسته به ایالت) شامل سال 11 و 12 است که دانش آموزان بین‌المللی ممکن است آن را به عنوان سال دبیرستان بشناسند. در دوره دبیرستان دانش آموزان دروس ذکر شده قبلی را مطالعه می‌کنند و امکان انتخاب رشته‌ به آنها در این مقطع اضافه می‌شود.

نظام نمره‌دهی در مدارس ابتدایی و متوسطه

هر ایالت در استرالیا ممکن است سیستم نمره‌دهی مخصوص به خود را داشته باشد. با این حال، اکثر آنها از سیستم A تا F استفاده می‌کنند. طبق معمول A به عنوان یک نمره عالی با درصد 80 و بالاتر خوانده می‌شود. اما این در حالیست که نمره F نمره مردودی بوده و حداقل نمره آن 25 است.

در پایان ترم زمانی که دانش آموزان قرار است، نمرات (کارنامه) خود را دریافت کنند، کلیه نمرات ثبت شده را به همراه توضیحات دریافت می‌کنند. به عنوان مثال بالاترین نمره A به این صورت در کارنامه توصیف می‌شود: “شواهد یادگیری نشان‌دهنده پیشرفت برجسته در سطح امسال است”. هر چه نمره کمتر باشد، توضیحات به سمت انتقادی‌تر سوق پیدا می‌کند. به عنوان مثال نمره F به این شکل گزارش می‌شود: “شواهد یادگیری نشان‌دهنده موفقیت بسیار محدود در سطح امسال است.”

جدای این سیستم نمره‌دهی؛ سیستم درجه‌بندی بسیار رایج‌تر دیگری نیز در مدارس ابتدایی و متوسطه استرالیا استفاده می‌شود. این سیستم به نسبت سیستم بیان شده کمی منحصر به فردتر و غیرمعمول‌تر است. این سیستم به شرح زیر است:

Grade

Percentage

Grade Description

HD

85% and above

High Distinction

D

75–84%

Distinction

C

65–74%

Credit

P

50–64%

Pass

N

49% and under

Fail

نظام نمره‌دهی در آموزش عالی

دانشگاه ملی استرالیا

اگر شما هم به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل علاقه‌مند به تدریس در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هستید، باید بدانید یک سیستم نمره‌دهی و درجه‌بندی در دانشگاه انتخابی شما در استرالیا به چه شکلی است. چرا که هر دانشگاه در استرالیا سیستم نمره‌دهی مخصوص به خود را دارد.

دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد معمولا از یک روش نمره‌دهی استفاده می‌کنند. اما هر دو این مقاطع در هر دانشگاه متفاوت خواهند بود. با توجه به دانشگاه‌های معتدد در استرالیا، ما لیستی تهیه کرده‌ایم که سیستم‌های نمره‌دهی مناطق مختلف استرالیا و دانشگاه‌های مربوط را با هم مقایسه کرده‌ایم.

نیو ساوت ولز

نیو ساوت ولز یکی از بهترین و محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی در استرالیا است. نیو اسوت ولز از چندین دانشگاه بزرگ تشکیل شده که دانشجویان بین‌الملل می‌توانند براساس علاقه و رشته انتخابی خود یکی از این دانشگاه‌ها را انتخاب کنند. برخی از دانشگاه‌های نیو ساوت ولز عبارتند از:

  • دانشگاه نیو ساوت ولز
  • دانشگاه نیوکاسل
  • دانشگاه سیدنی
  • دانشگاه مک کواری

همه این دانشگاه در نیو ساوت ولز از یک سیستم نمره‌دهی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پیروی می‌کنند. در ادامه لیستی از آن را آورده‌ایم.

Grade

Grade name

HD

High Distinction

D

Distinction

CR

Credit

P or PW

Pass

F

Fail

دانشگاه ویکتوریا

دانشگاه ویکتوریا به عنوان یک دانشگاه مشهور در جهان شناخته می‌شود. این دانشگاه شامل 9 دانشگاه برتر و ارزشمند است که عبارتند از:

  • دانشگاه موناش
  • دانشگاه دیکین
  • دانشگاه فناوری سوئینبرن
  • دانشگاه ملبورن
  • دانشگاه لا تروب

Grade

Grade name

A

Excellent Achievement

B

High Achievement

C

Sound Achievement

D

Limited Achievement

E

Lowest Passing Grade

F

Fail

دانشگاه کوئینزلند

دانشگاه کوئینزلند خانه برخی از دانشگاه‌های برتر استرالیا مانند دانشگاه گریفیث و دانشگاه کوئینزلند است.

Grade

Grade name

HD

High distinction

D

Distinction

CR

Credit

P or PW

Pass

F

Fail

برای اطلاعات بیشتر می توانید پادکست مقاطع تحصیلی در استرالیا را هم بشنوید.

استرالیای جنوبی

دانشگاه‌های استرالیای جنوبی به دلیل روش‌های تدریس حرفه‌ای خود شناخته شده‌اند و به دلیل شهرت زیادی که دارند، دانشجویان را از سراسر جهان جذب می‌کنند. دانشگاه آدلاید، دانشگاه کارنگی ملون، دانشگاه فلیندرز و دانشگاه استرالیای جنوبی برخی از بهترین دانشگاه‌های واقع در جنوب استرالیا هستند.

Grade

Grade name

HD

High distinction

D

Distinction

CR

Credit

P1

Pass level 1

P2

Pass level 2

F1

Fail level 1

F2

Fail level 2

استرالیای غربی

سیستم نمره‌دهی در دانشگاه استرالیا غربی به شکل زیر است:

Grade

Grade name

HD

High Definition

A

Excellent Achievement

B

High Achievement

C

Sound Achievement

D

Limited Achievement

E

Fail

قلمرو پایتخت استرالیا

در قلمرو پایتخت دو دانشگاه معتبر کانبرا و دانشگاه ملی استرالیا واقع شده‌اند. این دو دانشگاه در مقایسه با سایر دانشگاه‌های استرالیا در سیستم نمره‌دهی خود تغییری را ایجاد کرده‌اند. آنها در این سیستم نمره S را اضافه کرده‌اند. این نمره برای شرایط خاصی است که در آن امکان رتبه‌بندی دانشجویان در سیستم ایجاد شده وجود ندارد.

Grade

Grade name

A

Extremely High Standard of Achievement

B

High Standard of Achievement

C

Acceptable Standard of Achievement

D

Limited Standard of Achievement

E

Lowest Passing Grade

قلمرو شمالی

در قلمرو شمالی، تنها یک دانشگاه برای حضور دانشجویان در دسترس است که دانشگاه چارلز داروین نام دارد.

Grade

Grade name

A

Extremely High Standard of Achievement

B

High Standard of Achievement

C

Acceptable Standard of Achievement

D

Limited Standard of Achievement

E

Lowest Passing Grade

تاسمانی

در ایالت تاسمانی تنها دانشگاه و موسسه آموزشی دانشگاه تاسمانی است. این دانشگاه در سازمان آموزشی TasTafe به ثبت رسیده است.

Grade

Grade name

EA

Excellent Achievement

HA

High Achievement

CA

Commendable Achievement

SA

Satisfactory Achievement

PA

Preliminary Achievement

تفاوت بین سیستم درجه‌بندی استرالیا و ایالات متحده

استرالیا و ایالات متحده از نظر زبان و سیستم آموزشی اشتراکات زیادی دارند. اما با این وجود روش تدریس و فرهنگ در این دو کشور متفاوت است. دوره ابتدایی و راهنمایی در ایالات متحده از کلاس اول تا نهم است. این در حالیست که سال‌های دبیرستان در این سیستم مشابه است.

یکی دیگر از ویژگی‌های مدارس ایالات متحده، آزمون ارزیابی در کلاس دوازدهم است. دانش‌آموز در این دوره ملزم به شرکت در آزمون SAT می‌باشد. این آزمون یک آزمون آمادگی برای درخواست کالج‌های ایالات متحده محسوب می‌شود.

موضوع تکالیف در ایالات متحده و استرالیا برای مدتی در هر دو کشور موضوع اصلی بحث بوده است. در حالی که استرالیا تصمیم خود مبنی بر اختصاص 3 ساعت یا بیشتر تکالیف به دانش آموزان را بررسی کرده ایالات متحده هنوز در مورد این موضوع پیشرفت نکرده است.

شما در دانشگاه‌های استرالیا تنها 50 درصد نمره را از آزمون پایانی دریافت می‌کنید. بقیه را از مقاله یا تست‌های دیگر دریافت می‌کنید و ارزیابی می‌شوید. از سوی دیگر، مدارس ایالات متحده نمرات خود را بر اساس چندین روش ارزیابی قرار می‌دهند که برخی از آنها عبارتند از:

  • آزمون‌ها
  • کارگروهی
  • مشارکت و انجام پروژه‌ها در کلاس

وقتی صحبت از نمرات به میان می‌آید، در بیشتر موارد D دومین امتیاز بالاتر در مدارس استرالیا است. در مقایسه، D در ایالات متحده یک نمره قبولی نامطلوب در نظر گرفته می‌شود. نمرات در استرالیا تنها با پنج حرف توصیف می‌شوند، در حالی که سیستم درجه‌بندی در ایالات متحده شامل طیف گسترده‌تری از نمرات است:

  • سیستم درجه‌بندی استرالیا: HD، D، C، P (شکست).
  • سیستم درجه‌بندی ایالات متحده: A+، A، A-، B+، B، B-،… F (شکست).

قابل ذکر است که چندین مؤسسه آموزشی آمریکایی برای روشن شدن ارزشیابی علائم مثبت یا منفی به نمره حرف اضافه می‌کنند.

برای دریافت مشاوره تحصیل در استرالیا این فرم را پر کرده تا کارشناسان خبره با شما تماس گرفته و راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button