چه آزمون‌هایی برای تحصیل در استرالیا لازم است؟

استرالیا یکی از مقاصد تحصیلی بسیار عالی برای دانشجویان بین‌المللی است. شهریه‌های مقرون به صرفه، سیستم آموزش عالی، ارائه رشته‌ها و برنامه‌های متنوع تحصیلی و… این کشور را به یک مقصد ایده‌آل برای دانشجویان از تمام نقاط جهان تبدیل کرده است. تعداد درخواست‌های پذیرش در هر سال تحصیلی در استرالیا رو به افزایش است. از آنجایی که اکثر دانشگاه‌های استرالیا دوره‌هایی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند، معیارهای پذیرش شامل آزمون‌های مهارت زبان به‌عنوان بی‌معنا برای واجد شرایط بودن است.

برای اینکه ثابت کنید دانش کافی از زبان انگلیسی دارید، تست‌های خاصی وجود دارد که می‌توانید شرکت کنید. نوع امتحانات بسته به نوع ویزا و دانشگاه متفاوت است. سیستم بین‌المللی آزمون زبان انگلیسی (IELTS) و آزمون کمبریج، دو آزمون رایجی هستند که ممکن است لازم باشد در آن شرکت کنید.

آزمون‌های مورد نیاز برای تحصیل در استرالیا

شرایط تحصیل در استرالیا

برای مهاجرت تحصیلی به کشور استرالیا قبل از هر چیزی تحقیقات کامل خود را انجام دهید. پس از تحقیقات کامل و تصمیم‌گیری نهایی، اکنون سخت‌ترین و طاقت‌فرساترین قسمت مهاجرت تحصیلی فرا می‌رسد.

در استرالیا تعداد دانشگاه‌ها و همچنین دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی در مقاطع تحصیلی آنقدر زیاد است که شاید انتخاب هر یک از آنها کار سخت و دشواری باشد. انعطاف‌پذیری مطالعات یکی از ویژگی‌های اصلی دانشگاه‌های استرالیا است. شرایط ورود به دانشگاه به عوامل مختلفی نظیر مکان دانشگاه، برنامه، ملیت و علایق شخصی وابسته است.

الزامات تحصیلی استرالیا

برای تحصیل در مقطع کارشناسی، در صورتی که متقاضی داخلی هستید باید مدرک تحصیلی 12 ساله را ارائه دهید. از سوی دیگر، دانشجویان بین‌المللی باید مدارک معادلی را ارائه دهند که نشان‌دهنده تکمیل تحصیلات قبلی باشد. افرادی که برای مدرک تحصیلات تکمیلی درخواست می‌کنند باید مدرک لیسانس یا دیپلم فارغ‌التحصیلی داشته باشند که در یک مؤسسه معتبر دانشگاهی، صرف نظر از محل تحصیل، اخذ شده باشد.

الزامات ویزا

نوع ویزا به برنامه تحصیلی انتخابی شما بستگی دارد. اول از همه، شما باید شرایط بهداشتی استرالیا را برآورده کنید و برای واجد شرایط بودن برای درخواست ویزای دانشجویی، برخی از معاینات پزشکی را انجام دهید. نشان دادن مهارت زبان انگلیسی نقش مهمی در فرآیند ویزا دارد. علاوه بر این، دانشجویان باید قادر به اثبات داشتن وجوه پولی (تمکن مالی) برای پوشش بلیط سفر، هزینه‌های زندگی و همچنین هزینه‌های تحصیل باشند.

زبان مورد نیاز

سطح مدرک زبان انگلیسی بسته به دانشگاه، مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی برای دانشجویان متفاوت است. همه متقاضیان بین‌المللی باید جهت اثبات مهارت زبان؛ نتایج آزمون انگلیسی خود را به دانشگاه ارائه کنند.

دانشگاه‌های استرالیا معمولا برای کسانی که 1 الی 2 سال تحصیلات انگلیسی را به پایان رسانده اند استثنا قائل می‌شوند. این الزام به دلیل محدودیت‌های زبان در دانشگاه‌های استرالیا، که اکثر دوره‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند، ضروری است.

آزمون‌های مورد نیاز جهت تحصیل در استرالیا

آزمون‌های مورد نیاز جهت تحصیل در استرالیا

تسلط به زبان انگلیسی بخشی از الزامات درخواست ویزای دانشجویی در استرالیا و همچنین معیاری برای پذیرش در دانشگاه انتخابی شما است. ممکن است برخی از دانشگاه‌ها در مقایسه با نمرات مورد نیاز برای دریافت ویزا، شرایط ورودی متفاوتی داشته باشند.

در ادامه به لیستی از آزمون‌های مورد نیاز جهت تحصیل در استرالیا را آورده‌ایم:

آیلتس

آیلتس یک آزمون ارزیابی زبان است که در دانشگاه‌های استرالیا، نیوزلند، کانادا و همچنین موسسات انگلیسی به رسمیت شناخته شده است. آزمون آیتلس یکی از بهترین آزمون‌های ورودی برای هر دانشگاه محسوب می‌شود که شامل چهار بخش Listening، Speaking، Reading و Writing است. آیلتس در بیش از 130 کشور با حدود 800 مرکز در دسترس است. حداقل امتیاز لازم برای دریافت ویزا در کل 5.5 است. اما با این وجود؛ دانشجویان برای ثبت نام در یک دانشگاه به حداقل نمره کلی 6.5 نیاز دارند.

امتحان کمبریج

دوره‌های کمبریج در استرالیا به عنوان روش‌های آمادگی قبل از ورود به آزمون واقعی موجود است. برخلاف آیلتس، آزمون کمبریج اعتبار دائمی دارد. به عبارتی از آزمون کمبریج شما در هر موقعیت زمانی می‌توانید در آینده استفاده کنید. شما در آزمون کمبریج می‌توانید چهار جنبه مختلف زبان انگلیسی مانند گرامر، واژگان، خواندن و نوشتن را آموزش ببینید.

تافل

به طور کلی تافل دو نوع مختلف دارد که عبارت است از:

  • PBT: تست مبتنی بر کاغذ
  • iBT تست مبتنی بر کامپیوتر

مدت زمان آزمون تافل تقریبا 4 ساعت و 20 دقیقه است. در حقیقت مدت زمان آزمون تافل به نسبت آیتلس (2 ساعت و 45 دقیقه) بیشتر بوده و شرکت‌کننده فرصت بیشتری برای تفکر و انجام این تست دارد. دانشگاه‌های استرالیا به حداقل 570 نمره PBT و 75 نمره iBT نیاز دارند. برای دریافت ویزای دانشجویی استرالیا باید حداقل نمره 46 iBT را کسب کنید.

PTE Academic (آزمون انگلیسی پیرسون)

مشابه آزمون‌های قبلی، PTE نیز دارای چهار بخش است:

  • Listening
  • Speaking
  • Reading
  • Writing

آزمون پیرسون تقریبا در همه دانشگاه‌های استرالیا پذیرفته می‌شود. محدودیت زمانی برای PTE تقریبا 3 ساعت است. برای اینکه بتوانید از یکی از دانشگاه‌های استرالیا پذیرش دریافت نمایید باید حداقل امتیاز 42 را در این آزمون کسب کنید. با این وجود، توصیه می‌شود برای کسب شرایط بهتر، امتیازی بین 50 تا 64 را دریافت نمایید.

GRE (آزمون‌های سوابق تحصیلات تکمیلی)

GRE بخشی از الزامات اجباری در دانشگاه‌های استرالیا نیست. با این حال، اگر می‌خواهید برای بورسیه درخواست دهید، آزمون GRE می‌تواند موثر باشد. این آزمون برای متقاضیان رشته MBA نیز بسیار مفید و موثر است. در نهایت اگر شما نیز قصد تحصیل در رشته MBA را دارید، بهتر است حتما در آزمون‌های سوابق تحصیلات تکمیل شرکت کنید.

GMAT (آزمون استعداد مدیریت فارغ التحصیلان)

شما می‌توانید در برخی از بهترین مدارس کسب و کار در استرالیا پذیرش بگیرید و ثبت نام کنید به شرطی که نمره GMAT حداقلی 680 را کسب کنید. تنها سه دانشگاه در استرالیا آزمون‌های GMAT را قبول دارند. این سه دانشگاه عبارتند از:

  • دانشکده کسب و کار استرالیا
  • دانشکده تجارت ملبورن
  • دانشگاه کوئینزلند. فناوری.

آزمون استعداد مدیریت فارغ‌التحصیلان از آزمون‌های ضروری جهت اخذ پذیرش از دانشگاه نیست اما شانس پذیرش شما را افزایش می‌دهد.

سایر الزامات جهت اخذ پذیرش تحصیلی از کشور استرالیا

الزامات ویزای تحصیلی استرالیا

همانطور که در بخش قبلی مطالعه کردید، تنها آزمون‌های زبان جزء الزامات پذیرش نیستند. بلکه شما باید حتما شرایط دیگری نیز داشته باشید. شرایط و به اصطلاح الزامات اضافی برای هر رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی متفاوت است. اما با این وجود برخی از الزامات جهت اخذ پذیرش تحصیلی از کشور استرالیا عبارت است از:

  • ارزیابی و معدل بالا
  • گذرنامه معتبر
  • ترجمه رسمی ریزنمرات دانشگاهی
  • توصیه‌نامه (نامه تشویق)
  • مدرک زبان انگلیسی
  • ترجمه ریزنمرات دیپلم
  • نمونه کارها در صورت وجود رزومه کاری
  • سایر گواهینامه‌های معتبر و غیرمعتبر دریافت شده

علاوه بر این، متقاضی باید بتواند توضیح دهد که چرا همان تحصیل را در کشور خود ادامه نمی‌دهد و مدرکی مبنی بر روابط خود با کشور محل اقامت خود ارائه کند.

فرآیند درخواست تحصیل در استرالیا

اگر قبل از مهاجرت تحصیلی شهر مقصد و دانشگاه خود را مشخص کنید و همچنین کلیه مدارک الزامی را آماده نمایید، فرآیند درخواست برای دانشگاه‌های استرالیا بسیار ساده خواهد بود. اگر متقاضی بین‌المللی هستید، روند درخواست دانشگاه‌های استرالیا تقریباً شبیه به سایر دانشگاه در کل جهان است. البته تنها در الزام ویزا این کشور متفاوت است.

به طور کلی شما برای ثبت درخواست تحصیل به دانشگاه باید سه مرحله زیر را انجام دهید:

1. برنامه را انتخاب کنید

در ابتدا به همه دانشجویان بین‌الملل توصیه می‌شود که قبل از اقدام و مهاجرت تحصیلی، لیست کامل دانشگاه‌های استرالیا به همراه برنامه‌های تحصیلی هر دانشگاه را به خوبی مشاهده و مطالعه کنند. حال براساس علاقه و استعداد خود دانشگاه و برنامه مورد نظر خود را باید در گام ابتدایی درخواست، انتخاب نمایند.

دانشجو باید دانشگاه مورد نظر خود را براساس علاقه، محدوده قرارگیری دانشگاه، نوع دانشگاه و… انتخاب کند. بنابراین قبل از انتخاب باید بررسی‌های لازم را انجام داده باشد.

2. مدارک مورد نیاز را آماده کنید.

در مرحله دوم، شما باید تمام مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری کنید و آنها را در زمان مشخص برای دانشگاه ارسال نمایید. مدارک مورد نیاز را جهت اخذ پذیرش در چند سطر بالاتر بیان کردیم. اما با این حال، باید به وبسایت دانشگاه مربوطه مراجعه کنید و مدارک را براساس نوع مقطع تحصیلی و برنامه انتخابی خود مطالعه کنید. در این حالت چیزی جا نخواهد افتاد و شما کسری ندارید.

3. درخواست ویزای دانشجویی

برای ویزای دانشجویی کافیست به موسسه های اعزام دانشجو که مجوز وزارت علوم دارند مراجعه کنید تا مراحل اخذ ویزا و پذیرش از دانشگاه را به سادگی و سرعت برای شما انجام دهند. گروه مهاجرت تحصیلی آریا یکی از این موسسات است که با سابقه 17 ساله در زمینه اعزام دانشجو به استرالیا و نیوزلند در حال خدمت رسانی به دانش آموزان و دانشجویان مشتاق به تحصیل در خارج از کشور است.

برای دریافت مشاوره تحصیل در استرالیا این فرم را پر کرده تا کارشناسان خبره با شما تماس گرفته و راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button