سیستم آموزشی استرالیا

کشور استرالیا به دلیل استاندارد بالای زندگی، مناظر زیبا و همچنین فرهنگ بومی شناخته شده، یک مقصد عالی برای مهاجرت تحصیلی است. دانشجویان بین‌المللی که قصد مهاجرت دارند می‌توانند این کشور را به عنوان یک کشور عالی از لحاظ سیستم آموزشی و زندگی انتخاب کنند.

تحصیل در استرالیا می‌تواند برای دانشجویان بین‌الملل مزایای تحصیلی بسیار زیادی داشته باشد. این کشور دارای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی مختلفی است که شما می‌توانید براساس علاقه و استعداد خود رشته مورد نظر خود را در هر یک از این دانشگاه انتخاب کنید و تحصیلات خود را آغاز نمایید. اما شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که سیستم آموزشی استرالیا چگونه عمل می‌کند؟ آیا مهاجرت تحصیلی به استرالیا یک مزیت است یا خیر؟ در ادامه قصد داریم شما را با سیستم آموزش استرالیا بیشتر آشنا کنیم.

سیستم آموزشی استرالیا چگونه ساختار یافته است؟

سیستم آموزش استرالیا

آموزش در استرالیا در درجه اول توسط دولت استرالیا و دولت‌های ایالتی و منطقه‌ای در سطوح خصوصی و عمومی اداره می‌شوند. بسته به ایالت و قلمرو، آموزش از سن شش تا 15، 16 یا 17 سالگی اجباری است.

سیستم آموزشی استرالیا به چهار بخش اصلی تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • آموزش دبستان
  • آموزش متوسطه ابتدایی
  • آموزش متوسطه ارشد
  • آموزش دانشگاهی

آموزش دبستان

آموزش دبستان در استرالیا معمولا هفت یا هشت سال طول می‌کشد. مقطع دبستان از مهدکودک، آمادگی و پیش دبستانی شروع می‌شود. کودکان از سنین 6 یا 7 وارد مقطع دبستان می‌شوند و آموزش ابتدایی خود را شروع می‌کنند. برای کودکان در استرالیا اجباری است که مدرسه ابتدایی را از شش سالگی شروع کنند. این مقطع تا سن 11-12 سالگی ادامه دارد و طول می‌کشد.

برنامه های درسی ابتدایی متمرکز بر توسعه سواد و حساب، مهارت‌های اجتماعی و دانش پایه دانش آموزان است. دبیرستان ابتدایی بر توسعه بیشتر آن مهارت‌ها تمرکز دارد و شامل موضوعاتی مانند ریاضیات، انگلیسی، علوم، مطالعات اجتماعی، تربیت بدنی و بهداشت، هنر و صنایع دستی و غیره است.

آموزش متوسطه ابتدایی

در کشور استرالیا تحصیلات دبیرستان به دو بخش دوره راهنمایی (دوره متوسط ابتدایی) و دبیرستان (آموزش متوسط ارشد) تقسیم می‌شود. بسیاری از ایالات و مناطق مختلف استرالیا از سیستم آموزش متوسط ابتدایی (مقطع راهنمایی) استفاده نمی‌کنند.

در ایالت‌ها و مناطقی که حوزه قضایی آنها مدارس راهنمایی را شامل می‌شود، مانند قلمرو شمالی (NT)، دانش‌آموزان در سال‌های 7 تا 9 در دبیرستان ابتدایی و سال‌های 10 تا 12 در دبیرستان ارشد تحصیل می‌کنند. دوره متوسطه اول چهار سال طول می‌کشد و شامل سال‌های 7 یا 8 تا 10 است.

آموزش متوسطه ارشد

در ایالت‌هایی که فقط شامل آموزش ابتدایی و متوسطه می‌شوند، دانش‌آموزان دوره ابتدایی را به پایان می‌رسانند و به دبیرستان (دبیرستان ارشد) معمولاً از سنین 13 تا 18 سالگی می‌روند.

 

دبیرستان‌ها در استرالیا شامل دروس انگلیسی، ریاضیات، علوم و علوم انسانی و اجتماعی هستند. پس از اتمام تحصیلات دبیرستانی، دانش‌آموزان گواهینامه تحصیلات متوسطه را دریافت می‌کنند. سازمان برنامه درسی، ارزیابی و صدور گواهینامه (آژانس ACACA) هر ایالت یا منطقه در استرالیا مسئول صدور این گواهی است. دانش‌آموزانی که دبیرستان را به پایان می‌رسانند می‌توانند در آموزش و پرورش و آموزش حرفه‌ای (VET) به عنوان بخشی از گواهینامه تحصیلات متوسطه ارشد خود شرکت کنند.

آموزش دانشگاهی

به طور کلی تحصیلات عالی در کشور استرالیا شامل آموزش عالی (دانشگاه‌ها) و آموزش و پرورش حرفه‌ای (VET) است. بنابراین شما براساس برخی از شرایط می‌توانید یکی از این دو مسیر را انتخاب کنید.

آموزش و پرورش حرفه‌ای

مدرک تحصیلی و آموزش حرفه ای استرالیا (VET) یک مسیر آموزشی است که برای ارائه مهارت‌های خاص به دانش آموزان و آماده‌سازی آنها برای پیوستن به نیروی کار طراحی شده است. این سیستم توسط چارچوب صلاحیت‌های استرالیا (AQF) مدیریت می‌شود. در این مسیر چندین برنامه تحصیل انعطاف‌پذیر و متنوع به دانشجویان ارائه می‌شود.

دانشجویان بین‌الملل می‌توانند در این مسیر در دوره‌ها، مدارک تحصیلی، مجموعه مهارت‌های شناخته شده صنعت و واحدهای شایستگی ثبت نام کنند. مدارک VET که دانشجویان آن را دریافت می‌کنند عبارت است از:

  • گواهی I
  • گواهی دوم
  • گواهی III
  • گواهی IV
  • دوره‌های دیپلم
  • دوره‌های دیپلم پیشرفته

آموزش عالی

اگر قصد شما از مهاجرت به استرالیا کسب مدرک پیشرفته است، باید در یکی از دانشگاه‌های استرالیایی ثبت نام کنید و مدرک علمی و عالی معتبری را دریافت کنید. در استرالیا دانشگاه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه درباره انواع دانشگاه‌های استرالیا اطلاعات جامع و کامل‌تری را ارائه خواهیم کرد.

انواع دانشگاه‌های استرالیا

دانشگاه های استرالیا 2023

استرالیا در مجموع دارای 43 دانشگاه است که دو دانشگاه آن بین‌المللی و یکی از این دانشگاه‌ها تخصصی و خصوصی است. از بین 40 دانشگاه استرالیا، گروه 8 به عنوان گروه دانشگاه‌های تحقیقاتی پیشرو استرالیا شناخته می‌شوند. لیست دانشگاه‌های گروه 8 استرالیا به شرح زیر است:

انواع مدرک دانشگاهی از دانشگاه‌های استرالیا

به طور کلی دانشگاه‌های استرالیا مدارک مختلفی را بسته به مقطع و رشته تحصیلی به دانشجویان بین‌الملل ارائه می‌کند. در حقیقت تحصیل در دانشگاه های استرالیا با گرفتن مدرک تحصیلی تمام می‌شوند. برخی از این مدارک تحصیلی که پس از پایان دوره دانشجو دریافت می‌کند عبارت است از:

مدرک کاردانی

برنامه‌های کاردانی در دانشگاه‌های استرالیا معمولا 2 سال طول می‌کشند. پس از پایان دوره کاردانی به دانشجو مدرک کاردانی می‌دهند. این مدرک اغلب راهی برای رسیدن به مدرک لیسانس یا دیپلم پیشرفته در یک صنعت خاص است. مدرک کاردانی پایه نظری و علمی را پوشش می‌دهد و در حقیقت دانشجو پس از دریافت آن می‌تواند در یک صنعت یا سازمان استخدام شود.

مدرک لیسانس

مدرک کارشناسی بسته به برنامه تحصیلی انتخابی دانشجو، سه تا پنج سال طول می‌کشد. این نوع مدرک معمولاً مدرک اولیه برای ورود به یک زمینه کاری است. در دوره لیسانس دانشجو به صورت اصولی و علمی مهارت‌ انتخابی خود را بسته به رشته انتخاب شده، آموزش می‌بیند.

مدرک لیسانس (افتخارات)

مدرک لیسانس افتخارات را معمولا به دانشجویانی که عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند، اعطا می‌شود. این مدرک شامل یک سال تحصیل اضافی پس از اتمام مدرک لیسانس است. بنابراین می‌توانید با دریافت مدرک لیسانس افتخارات، با افتخار بالاتری دوره لیسانس را به پایان برسانید.

گواهی فارغ التحصیلی

گواهینامه‌ای که دانشجویان می‌توانند پس از اتمام دوره کارشناسی خود دریافت کنند. برنامه‌های مرتبط با گواهی فارغ‌التحصیلی معمولا حدود شش ماه طول می‌کشند و معمولاً شامل موضوعاتی است که دانش و مهارت‌های قبلی کسب‌شده در یک حوزه تحصیلی خاص را گسترش می‌دهند.

دیپلم تحصیلات تکمیلی

یک برنامه یک ساله که پس از اخذ مدرک کارشناسی تکمیل می‌شود. این مدرک قصد دارد به دانشجویان بیاموزد که چگونه دانش تخصصی را در زمینه‌های مختلف به کار ببرند و مهارت‌های بیشتری کسب کنند.

مدرک کارشناسی ارشد (کار درسی)

یک برنامه یک تا دو ساله که دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی از برنامه لیسانس آن را دریافت می‌کنند. مدرک کارشناسی ارشد (کار درسی) شامل یادگیری ساختاریافته، دوره سنتی و برخی تحقیقات مستقل در یک حوزه مطالعاتی خاص است.

فوق لیسانس (تحقیق)

نوع دیگری از مدرک کارشناسی ارشد در استرالیا که حدود دو سال طول می‌کشد. این نوع مدرک نیز پس از مدرک لیسانس اخذ می‌شود و شامل مطالعه نظارتی و تحقیق در یک رشته تحصیلی خاص است.

مدرک دکتری

مدرک دکتری بالاترین مدرک ارائه شده توسط دانشگاه‌های استرالیا است. دوره دکتری معمولا سه تا چهار سال طول می‌کشد. برنامه‌های مقطع دکترا شامل دو دسته هستند که عبارتند از:

  • مدرک دکترا (تحقیق)
  • مدرک دکترا (حرفه‌ای)

مدرک پژوهشی به جایزه دکترای فلسفه منتهی  و با یک مطالعه نظارت شده مستقل مشخص می‌شود که نتایج و یافته‌های معرفی شده در پایان نامه یا شکل دیگری از انتشار را ایجاد می‌کند. دکترای حرفه‌ای شامل کار درسی و تحقیقات پیشرفته‌ای است که دانشجویان را به سمت کسب تخصص حرفه‌ای سوق می‌دهد.

سیستم نمره‌دهی استرالیا

سیستم نمره‌دهی استرالیا

سیستم نمره‌دهی در مدارس استرالیا بین ایالت‌ها و مناطق مختلف و همچنین موسسات فردی متفاوت است. در آموزش ابتدایی و متوسطه، اکثر مدارس از سیستم نمره‌دهی A تا F استفاده می‌کنند که A بالاترین نمره و F پایین‌ترین یا مردود شده است.

موسسات آموزش عالی در استرالیا از سیستم‌های نمره‌دهی مختلفی استفاده می‌کنند به عنوان مثال، برخی از دانشگاه‌ها از High Distinction (HD) به عنوان بالاترین نمره و پس از آن از D برای Distinction، CR برای اعتبار، P یا PW برای Pass و F برای شکست یعنی پایین‌ترین نمره استفاده می‌کنند.

برخی از دانشگاه‌ها از سیستم نمره‌دهی مشابهی استفاده می‌کنند، با اضافه کردن قبولی1 (P1) و قبولی 2 (P2) و افتادن 1 (F1) و افتادن 2 (F2). برخی از دانشگاه‌های دیگر از سیستم نمره‌دهی A تا F استفاده می‌کنند که A بالاترین نمره و F پایین‌ترین یا مردود شده است.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب سیستم مقاطع تحصیلی در استرالیا را نیز بخوانید.

سیستم آموزشی استرالیا برای دانشجویان بین‌المللی

استرالیا یکی از کشورهایی است که پس از همه‌گیری کووید 19 به علت کمبود نیروی کار، از دانشجویان بین‌الملل استقبال می‌کند. بنابراین اعزام دانشجو در طی این سالها به کشور استرالیا کم نبوده است. چرا که این کشور با توجه به کمبود نیروی کار به سیستم مهاجرت مبتنی بر تقاضا روی آورده است.

طبق گزارش کمیسیون تجارت و سرمایه‌گذاری استرالیا، انتظار می‌رود نرخ ثبت نام دانشجویان بین‌المللی تا سال 2025 از 650000 به 940000 افزایش یابد.

با توجه به این مشوق‌ها و این واقعیت که انگلیسی زبان رسمی و اصلی آموزش در سیستم آموزشی استرالیا است، تحصیل در این کشور یک تجربه بسیار ارزشمند است.

اگر علاقه‌مند به تحصیل در استرالیا هستید، باید شرایط ورود به دانشگاه و نحوه ارسال درخواست خود و همچنین شرایط ویزای دانشجویی خاص کشور را بررسی کنید.

همچنین اگر دانشجو یا دانشجوی آینده در استرالیا هستید، به دلیل سیستم آموزشی موفق و منابع آموزشی مختلفی که در دسترس دانشجویان است، می‌توانید از دریافت یک آموزش عالی مطمئن باشید.

برای دریافت مشاوره تحصیل در استرالیا این فرم را پر کرده تا کارشناسان خبره با شما تماس گرفته و راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button