فاند دکترا در سراسر دنیا؛ راهکارهایی برای تأمین هزینه‌ی دوره‌ی دکترا

فاند دکترا در سراسر دنیا

فاند دکترا در سراسر دنیا

در این مقاله با راهکارهایی برای تأمین هزینه‌ی دوره‌ی دکترا آشنا خواهید شد. همواره اعلام کنید که امکان تأمین منابع مالی موردنیاز در این مقطع تحصیلی را به صورت شخصی نیز دارید (اشاره به این موضوع در فرم درخواست تحصیل مقطع دکترا اثر مثبتی به همراه دارد). برخی دانشجویان تحصیل پاره‌وقت به عنوان تأمین هزینه‌ی مقطع دکترا ترجیح می‌دهند، این موضوع می‌تواند به دلایلی همچون کاهش هزینه‌های تحصیل و امکان انجام کار در وقت آزاد باشد. با این‌حال بخش عمده‌ای از دانشجویان دکترا برای تأمین هزینه‌های دانشگاه، استفاده از بورسیه، مستمری دستیاری و کمک‌های مالی را انتخاب می‌کنند.

برخی کمک‌های مالی خیریه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها تنها به گروه‌های خاصی از دانشجویان نظیر زنان برخی کشورها تعلق می‌گیرد. در نقطه مقابل کمک‌های عمومی‌تری نیز برای تأمین منابع مالی دکترا به گروه‌هایی نظیر گیاه‌خواران، اعضای خانواده‌ی برخی صنوف، داروسازان و کارآفرینان پرداخت می‌شود.

برخی سازمان‌ها نیز به کارمندانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا را داشته باشند، کمک مالی می‌نمایند. داوطلبین استفاده از این نوع کمک‌هزینه، معمولاً باید قادر به توضیح تأثیر مثبت ادامه تحصیلاتشان برای کمپانی باشند.

برای درخواست کمک‌هزینه‌های مالی به جداول زمانی سختگیرانه دقت نموده و در اسرع وقت برای جلوگیری از بروز مشکل نسبت به ثبت تقاضایتان اقدام کنید (هم‌زمان برای پروسه زمان ثبت درخواست آماده شوید). از سوی دیگر ممکن است آماده‌سازی پیش‌نیازهای ثبت درخواست از قبیل مقالات، رفرنس‌ها و اظهارنامه بسیار وقت‌گیر باشد، با توجه به جدول زمانی از این‌ جهت نیز سعی بر این داشته باشید که آمادگی‌های لازم را کسب کنید.

فرصت‌های دریافت فاند دکترای در سراسر دنیا

فاند دکترا در آمریکا

در ایالات‌متحده آمریکا شرایط کار ضمن تحصیل برای دانشجویان دکترا محیا نیست. دانشگاه‌ها از طرف دیگر تخفیف‌های سالیانه و امکانات متنوعی را در اختیار دانشجویان مقطع PhD می‌گذارند. آیوی لیگ و سایر انستیتوهای بزرگ به طور مشخص نسبت به مؤسسات خصوصی کمک‌های مالی بیشتری به دانشجویان ارائه می‌کنند. هرچند دانشجویانی که در دوره‌های آنلاین این مؤسسات شرکت می‌نمایند، کمتر از چنین کمک‌هایی برخوردار می‌گردند. منابع فاندینگ در بین دانشگاه‌ها و موضوعات تحصیلی مختلف با یکدیگر متفاوت هستند، با این‌حال معمولاً برنامه‌ی فولبرایت که تحت نظر انستیتو آموزش‌های بین‌المللی به کار خود است را همواره جزو اولین گزینه‌های مورد بررسی خود قرار دهید.

بسیاری از دانشجویان دکترا به منظور تأمین منابع مالی به سراغ دستیاری تحقیق یا تدریس در آمریکا می‌روند. این گزینه‌ها در قالب یک قرارداد سالیانه بین دانشجو و دانشگاه است. در صورت کسب استانداردهای مورد نظر آکادمیک از سوی دانشجوی دکتری، این قرارداد برای سال‌های آتی نیز تمدید می‌شود. از طرف دیگر، برخی مؤسسات آموزشی تحصیلات تکمیلی به دانشجویان پیشنهاد استفاده از فلوشیپ (نوعی کمک مالی بدون نیاز به تعهدات شغلی در آینده) یا مزایای برخورداری از مشارکت در تحقیقات دولتی نظیر بنیاد ملی علوم (National Science Foundation) و موسسه ملی سلامت (National Institutes of Health) را می‌دهند.

فاند دکترا در کانادا

امکان اشتغال حین تحصیل برای دانشجویان دکترا در کانادا ممکن است. با این‌حال برخی مؤسسات آموزشی کار کردن دانشجویان دکترا مخصوصاً اگر از بورسیه برخوردار شده باشند را به زیر 10 ساعت در هفته محدود می‌نمایند. برای دریافت بورسیه در کانادا می‌توانید بخش بورسیه‌های کانادا را دنبال کنید یا با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را در جریان آخرین بورسیه‌ها بگذاریم. کارشناسان ما در رابطه با انواع بورسیه‌های مخصوص دانشجویان دکترای کانادایی و بین‌المللی اطلاعات کافی را به شما خواهند داد.

بورسیه‌های رقابتی مختلف نظیر انجمنی تحقیقات علوم طبیعی و مهندسی (NSERC)، انستیتو کانادایی تحقیقات سلامت (CIHR)، انجمنی تحقیقات علوم اجتماعی و انسانی (SSHRC) و انستیتو کانادایی تحقیقات پیشرفته (CIFAR) تحصیل در این مقطع را برای دانشجویان تسهیل می‌کنند. از سوی دیگر بعضی مؤسسات دانشگاهی تخفیف یا معافیت‌هایی در پرداخت شهریه‌ی دکترا دارند که بعضاً قسمتی یا کل چهار سال اول این مقطع را شامل می‌شوند.

فاند دکترا در انگلیس

در بریتانیا گزینه‌های متنوعی برای تأمین هزینه‌های دانشجویان دکترا وجود دارد. دانشگاه‌های بسیاری تعداد محدودی کمک‌هزینه‌ی دانشجویی و بورسیه برای مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر را ارائه می‌نمایند. نحوه و میزان پوشش هزینه‌ها در این کمک‌های مالی با یکدیگر متفاوت هستند. در برخی فاندهای دکترا هزینه‌های کامل تحصیل، هزینه‌های زندگی یا تنها هزینه‌های مربوط به کتب و مواد تحقیقات پوشش داده می‌شوند.

انجمن‌های تحقیقاتی که توسط دولت تأمین مالی می‌گردند، بورسیه‌های معاف از مالیاتی را به منظور پوشش هزینه‌های تحصیل به طور سالیانه در حدود 15000 یورو (19600 دلار) برای مدت سه سال به دانشجویان ارائه می‌نمایند. استیدونت‌شیپ‌های علمی توسط سازمان‌ها یا خیریه‌هایی نظیر تحقیقات سرطان بریتانیا (Cancer Research UK)، انستیتو تحقیقات سرطان (ICR) و ولکام تراست (Wellcome Trust) با مبلغ 19000 یورو در سال (سالیانه مبلغ آن افزایش پیدا می‌کند) به صورت معاف از بیمه و مالیات به دانشجویان پرداخت می‌گردد.

انجمن‌های تحقیقاتی بریتانیا شامل انجمن تحقیقات فنون و علوم انسانی (AHRC)، انجمن تحقیقات علمی بیولوژی و بیوتکنولوژی (BBSRC)، انجمن تحقیقات علمی مهندسی و فیزیک (EPSRC)، انجمن تحقیقات علمی اقتصاد و علوم اجتماعی (ESRC)، انجمن تحقیقات پزشکی (MRC)، انجمن تحقیقات علوم طبیعی (NERC) و انجمن علم و فناوری (STFC) هستند.

دانشجویان در حال تحصیل در بریتانیا علاوه بر موارد فوق، بابت تدریس، دستیاری تحقیقات و ارائه‌ی سخنرانی پول دریافت می‌کنند.

وام دوره‌ی دکترا نیز راه محبوب دیگری برای تأمین هزینه‌های ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی ارشد در بریتانیا به شمار می‌رود. در این روش امکان دریافت وام تا حداکثر 25000 یورو را خواهید داشت. مبلغ این وام در سه قسط به منظور پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیلتان پرداخت می‌گردد. بازپرداخت این وام در شروع ماه آوریلی که تحصیلاتتان را به پایان رسانده‌اید و حقوقتان به سالیانه حداقل 21000 یورو رسیده، آغاز می‌گردد. همچنین امکان بازپرداخت وام پس از چهارمین آوریل از زمان شروع تحصیلاتتان را نیز خواهید داشت.

فاند دکترا در فرانسه

وزارت تحقیقات و آموزش فرانسه کمک‌هزینه مشخصی را برای تحقیقات به دانشجویان دکترا ارائه می‌دهد که درواقع قرارداد کوتاه‌مدت استخدامی است و دکترال کنتراکت (doctoral contract) نام دارد. این بورسیه فارغ از ملیت داوطلبین دکترا به دانشجویان تعلق می‌گیرد اما معافیت مالیاتی ندارد. در این قرارداد کار کردن دانشجو در انستیتویی مرتبط با دکترا قید شده است. مدت‌زمان قرارداد برابر با سه سال بوده و تا یک سال قابلیت تمدید شدن را دارد. چارچوب‌های قانونی و مفاد قرارداد شامل حداقل حقوق و نوع فعالیت‌های داوطلب همچون قراردادهای معمول کاری رعایت گردیده است.

امکان دریافت بورسیه ایفل فرانسه (Eiffel Excellence Scholarships) از سوی وزارت امور خارجه یا وزارت آموزش و تحقیقات این کشور را به عنوان دانشجوی بین‌المللی خواهید داشت. دانشجویان دوره دکترا امکان دریافت فاند از سوی بخش تحقیقات کمپانی‌های خصوصی را نیز دارند. بورسیه CIFRE در بین این نوع فاندها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شیوه دیگر تأمین هزینه‌های دکترا از طریق کمک‌هزینه‌های دانشجویی شرکت در تحقیقات مشترک بین دو انسیتیو که جوینت-پی‌اچ‌دی (Joint-PhD) نام دارد، به شمار می‌آید. طیف وسیعی از پروژه‌های منطقه‌ای و شهری و انجمن‌ها به عنوان منبعی برای دریافت فاند دکترا در فرانسه محسوب می‌شوند.

فاند دکترا در استرالیا و نیوزیلند

دانشجویان استرالیایی برای گذراندن دوره دکترایشان در این کشور نیاز به پرداخت شهریه ندارند، اما کماکان باید هزینه‌های سرویس‌های دانشجویی (SSAF) را پرداخت نمایند. دانشجویان بین‌المللی باید تمام هزینه‌های دوره را پرداخت کرده یا از بورسیه‌هایی نظیر استرالیا اواردز (Australia awards) استفاده کنند.

تمام دانشجویان بین‌المللی دکترا در نیوزیلند شهریه‌ای همانند دانشجویان محلی پرداخت می‌کنند. دانشجویان امکان ثبت‌نام برای دریافت بورسیه‌های دانشگاهی، بهره‌مندی از مشاوره اساتید برای گرفتن فاندهای خاص یا دریافت کمک‌هزینه‌های تحصیلی دولتی نظیر بورس تحصیلی بین‌المللی دکترا (NZIDRS) را خواهند داشت. افزون بر این امکان بهره‌گیری از فاند انستیتوهایی نظیر مک دیارمید (MacDiarmid)  در هنگام تحصیل در این کشور برای دانشجویان محیا است.

فاند دکترا در هند

برای تحصیل دکترا در هند بورسیه‌های مختلفی در اختیار دانشجویان دکترا قرار می‌گیرد. از جمله این بورسیه‌ها می‌توان به کمک‌هزینه‌های دولت هند، بورسیه خود دانشگاه‌ها و فاند مؤسسات خصوصی و دولتی اشاره نمود. به عنوان مثال مرکز ملی علوم بیولوژیک (NCBS) به پژوهشگران مستقل از جمله دانشجویان دکترا کمک‌های مالی ارائه می‌کند.

فاندهای بین‌المللی دکترا

اتحادیه اروپا امکانات مختلفی را برای کمک‌هزینه به منظور تبادل دانشجو در اروپا فراهم نموده است. برنامه‌های نظیر اراسموس موندوس و جایزه کمیسیون اروپا (EC) برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه از این جمله هستند. سازمان ایالات آمریکا (OAS) و برنامه بورسیه اوآاس برای کارائیب (SPECAF) تمام هزینه‌های دانشجویان دکترای ایالت‌های عضو را پرداخت می‌نمایند.

مستمری دکترا

مستمری دکترا که از راه‌هایی نظیر دستیاری تدریس و پژوهش کسب می‌شود، به عنوان راهکاری محبوب برای تأمین هزینه‌های این مقطع شناخته می‌شود. از این طریق نه تنها دانشجویان به مبالغ قابل توجهی درآمد می‌رسند بلکه در صورتی که تمایل به حضور در فضای تدریس دانشگاه یا فعالیت‌های تحقیقاتی را داشته باشند، تجربه گران‌بهایی را کسب می‌نمایند. در برخی برنامه‌ها، دانشجویان دکترای موظف‌اند در طول تحصیل به تدریس تحت نظارت یکی از اعضای دانشگاه بپردازند. مستمری دکترا بیشتر در رشته‌های مرتبط با علوم، تکنولوژی، مهندسی و پزشکی (STEM) مرسوم بوده و هرکدام الزامات شرایط ورود ویژه خود را دارند.

بیشتر فرصت‌های مستمری دکترا در سایت‌های انستیتوهای آموزشی قابل مشاهده است اما بعضاً به طور داخلی در طول دوره تحصیل دکترا به دانشجو پیشنهاد می‌شود. بورسیه‌ها و مستمری‌های دکترای خارج از دانشگاه مستقیماً به دانشجو ارائه نمی‌شود، بلکه از طریق دپارتمان و مسئول بخش به اطلاع داوطلبین می‌رسد.

افزون بر این برای برخی فرصت‌های فاند دکترا هیچ اعلانی صورت نمی‌پذیرد. در صورتی که یکی از اساتید تحت تأثیر تجربه تحقیقاتی و پروپوزال شما قرار گیرد، می‌تواند به شما برای دریافت منابع خاص فاند حتی از طریق فاند مربوط به بخش تحقیقات کمک شایانی نماید.

 

 

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button