چگونه به جنگ بازار کار استرالیا برویم؟

تحصیل در استرالیا

دانشجویان بین‌المللی، باید مدت زیادی را برای خود و زندگیشان مبارزه کنند. آن‌ها ابتدا باید برای اخذ پذیرش، زحمت زیادی بکشند و سپس برای پیدا کردن شغل، با بازار کار و سایر رقیب‌ها دست و پنجه نرم کنند.

اگر شما نیز یکی از آن دانشجویان هستید، برای اخذ پذیرش زحمت زیادی کشیده‌اید. برای مثال، برای اینکه بتوانید به تحصیل در استرالیا بپردازید، به سختی تلاش کرده‌اید و حالا  از یکی از دانشگاه‌های استرالیایی فارغ‌التحصیل شده‌اید.

اما تمام این تلاش‌ها برای چه هدفی صورت گرفته‌ است؟ نیت اکثر دانشجویان از مهاجرت تحصیلی، صرفا تحصیل نیست. آن‌ها تمایل دارند بعد از فارغ‌التحصیلی، مشغول به کار شوند و در کشور رویایی استرالیا زندگی کنند. بعد از مدتی نیز کارت اقامت دائم استرالیا را بگیرند و زندگی مرفهی داشته باشند.

اگر شما نیز عاشق این کشور زیبا و ساحلی شده‌اید و نمی‌خواهید به این راحتی از آن دست بکشید،‌ باید شغل مناسبی پیدا کنید. ما در ادامه به شما تکنیک‌هایی جهت پیدا کردن شغل در استرالیا، معرفی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

اول از همه رزومه‌ی خوبی تهیه کنید.

همانطور که می‌دانید، ابتدا باید رزومه‌ی مناسبی تهیه کنید. رزومه‌ای که متناسب با سلایق کارفرما‌های استرالیایی باشد. سپس باید از طریق اساتید، دانشگاه و سایر منابع، شغل مناسبی پیدا کنید. به یاد داشته باشید که پیدا کردن یک شغل مناسب در استرالیا، درست مثل شکار است! برای پیدا کردن شغلی مناسب، شما باید شکارچی خوبی باشید. بیشتر شکارچی‌ها از سایت‌هایی مثل Seek.com  و Gumtree استفاده می‌کنند.

البته از آنجا که شما یکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های استرالیایی هستید و قبلا در این کشور درس خوانده‌اید، پس قطعا با کار دانشجویی آشنایی دارید. اگر در طول تحصیل در استرالیا  کار کرده باشید، راحت‌تر از سایر فارغ‌التحصیلان و متقاضیان، کار پیدا خواهید کرد.

برای اینکه رزومه‌ی خیلی خوبی بنویسید، راجع به تجارب قبلی توضیح دهید. حتی اگر در بانک ملی کار می‌کردید، باید در حد یک پاراگراف راجع به آن توضیح دهید. شاید کارفرما راجع به شرکت‌هایی که شما قبلا در آن کار می‌کردید، هیچ‌چیزی ندانند. حتی اگر آن شرکت در ایران یا دنیا برند معروفی داشته باشد، شما باید راجع به محل کار خود توضیحات کاملی ارائه دهید.

کاور لتر نیز می‌تواند گزینه‌ی خیلی خوبی باشد. ممکن است کارفرمای مورد نظر شما هر روز با نیروهای بین‌المللی سروکار نداشته باشد. اگر روی رزومه‌ی خود یک کاور لتر نیز بگذارید و در آن راجع‌به خود توضیح دهید، در ذهن او تصویر خوبی ایجاد می‌کنید. به یاد داشته باشید که یک کارفرما بهترین متقاضی را نیاز دارد. بنابراین روی مهارت‌های خود تمرکز کنید و آن‌ها را به خوبی شرح دهید.

تحصیل در استرالیا

راجع به بازارکار موجود برای حرفه‌ی خود تحقیق کنید.

برای برخی از حرفه‌ و مهارت‌ها در استرالیا، تقاضای زیادی وجود دارد. ولی برخی از حرفه‌ها کارایی چندانی ندارند و درآمد در نظر گرفته شده برای آن‌ها نیز کمتر است. هرچه شما بیشتر تحقیق کنید، درک شما از بازار کار بیشتر می‌شود.

Abigail Carradice ، رئیس استعدادهای درخشان و فرصت‌های جهانی می‌گوید: «اگر شما به دنبال یادگیری مهارت‌هایی مانند مهارت‌های دیجیتالی و تجارت الکترونیکی هستید، بسیار مسیر ساده و روشنی را انتخاب کرده‌اید».

مجوز کار بگیرید

حواستان به ویزا نیز باشد. شما بعد از فارغ‌التحصیلی در استرالیا، کمی فرصت دارید تا شغل پیدا کنید و به زندگی بپردازید. حق کار کردن در استرالیا از اهمیت زیادی برخوردار است.

روان صحبت کنید و با فرهنگ استرالیایی آشنا شوید

از آنجا که شما با مهاجرت تحصیلی به استرالیا وارد شده‌اید، پس قطعا با فرهنگ و زبان آن‌ها به خوبی آشنا هستید. اما به هر حال، حتی اگر بومی انگلیسی زبان هم باشید باید برخی اصطلاحات رایج در استرالیا را یاد بگیرید. مثلا به جای I would like to، باید بگویید «I’m keen to…» و …. .

 البته به جز این عبارت، عبارت‌های دیگری نیز وجود دارند. برای مثال یکی از دوستانم که برای کار به استرالیا مهاجرت کرده‌ بود، به جای اینکه به من بگوید «I’m busy»، عبارت «Off to the races» را به کار برد. بعد از چند دقیقه کلنجار رفتن در اینترنت،

فهمیدم که او کارهای زیادی برای انجام دادن دارد. پس حتما اصطلاحات و slang های استرالیایی را یاد بگیرید و بومی‌تر صحبت کنید. به این ترتیب به کارفرما ثابت می‌کنید که با بومی‌های استرالیایی، هیچ فرقی ندارید.

خودتان را با تکنولوژی وفق دهید

امروزه مصاحبه‌ها به صورت تلفنی، از طریق اسکایپ یا سایر سیستم‌های دیجیتالی صورت می‌گیرد. شما که انتظار ندارید کارفرمایان از فناوری‌هایی استفاده کنند که لزوماً متناسب با نیاز شما باشد. در چنین حالتی باید در اکثر سیستم‌های ارتباطی اکانت داشته باشید. برای مثال می‌توان به Skype و Google Hangouts اشاره کرد.

برای عقب نشینی آماده شوید

خود را حتما برای عقب نشینی آماده کنید. با پیدا کردن یک شغل در استرالیا، قرار نیست تا آخر عمر نیازی به شغل یابی نداشته باشید. شما همیشه باید به گزینه‌ای برتر و بهتر فکر کنید. گاهی لازم است عقب نشینی کنید و مدتی با کارهای پاره‌وقت سر کنید تا دوباره شغل خوبی به دست بیاورید. حتی گاهی ممکن است جهت کارآموزی یا کار داوطلبانه وارد یک شرکت خیلی خوب شوید تا بالاخره در آن‌جا، استخدامتان کنند.

تحصیل در استرالیا

راجع‌به ارسال رزومه آگاهی داشته باشید.

اگر از طریق سایت شغل یابی مثل SEEK‌ اقدام می‌کنید، پس به راحتی می‌توانید رزومه‌ی شغلی خود را ارسال نمایید. اگر در  شغل یابی جدی هستید، حتما در SEEK یک حساب کاربری و پروفایل خوبی بسازید. شما با داشتن یک اکانت در SEEK، با پیشنهاد‌های شغلی بیشتری روبه‌رو می‌شوید.

البته تنظیمات پروفایل را چک کنید  تا فقط کارفرمایان بتوانند رزومه‌ی شغلی شما را مشاهده کنند. به این ترتیب می‌توانید امکان سواستفاده توسط سایر کاربران را مختل نمایید.

غرور خود را کنار بگذارید

تا زمانی که شغل خوبی پیدا نکرده‌اید، باید غرور خود را کنار بگذارید. در استرالیا مشاغل مختلفی وجود دارند که برای استخدام شما سختگیری کمتری به خرج می‌دهند. برای مثال می‌توان به کارهای شیفت شب، تمیزکاری، رختشوری، کار در کافه و … اشاره کرد.

مهاجرت به استرالیا فرصتی است که فقط یک بار اتفاق میفتد. پس اگر برای تحصیل در استرالیا اقدام کرده‌اید، از  هیچ‌چیز فرار نکنید. تن به کار دهید و تلاش خود را بالا ببرید. شما فقط با کار کردن می‌توانید زندگی خود را نجات دهید و آینده‌ی خوبی برای خود رقم بزنید. البته زیاد نگران نباشید. اگر از یکی از دانشگاه‌های استرالیایی فارغ‌التحصیل شده باشید، به سرعت می‌توانید در یکی از بزرگترین سازمان‌ها مشغول به کار شوید و نیازی به کار کردن در رختشورخانه نداشته باشید.

سایت‌های شغل‌یابی در استرالیا

ما در این مقاله بیشتر به سایت SEEK‌ اشاره کردیم. ولی جز seek.com.au سایت‌های شغل‌یابی دیگری نیز در استرالیا وجود دارند. برای مثال می‌توان به mycareer.com.aujobs.com.aujobsearch.gov.au  و careerone.com.au اشاره کرد. البته شبکه‌های اجتماعی را نباید فراموش کنید. شبکه‌هایی چون LinkedIn  و Twitter برای شغل‌یابی کاملا مناسب هستند. شما در هر کشوری می‌توانید از این شبکه‌ها استفاده کنید تا شغل مناسبی را پیدا نمایید.

هزینه‌ی زندگی در استرالیا

در طول تحصیل، شما بهتر می‌توانید از پس هزینه‌ها بربیایید.  چون معمولا دولت استرالیا هوای دانشجویان را بیشتر دارد. همچنین وام‌ها و بورسیه‌های تحصیلی مختلفی وجود دارند که به شما کمک خواهند کرد. خانواده‌های زیادی نیز وجود دارند که برای اقامت رایگان در ازای کار، به شما کمک کنند. اما وقتی فارغ‌التحصیل و وارد زندگی واقعی می‌شوید، همه‌ چیز ده برابر ترسناک‌تر خواهد شد. دیگر هیچ خانواده‌ای به شما جا و مکان نمی‌دهد تا در ازای چمن زنی، اقامت رایگان داشته باشید! شما باید کار کنید و خانه‌ی شخصی خودتان را اجاره کنید. مالیات بدهید و به عنوان یک شهروند خوب، خودتان را به دولت استرالیا نشان دهید.

بعد از فارغ‌التحصیلی، احتمالا اولین کار شما با ساعتی 16.87 دلار تمام شود! با وجود اینکه ماهانه حقوق بدی به نظر نمی‌رسد، ولی شما باید ماهی 1000 تا 2000 دلار کرایه خانه بدهید! علاوه بر این، شما باید هزینه‌های مربوط به خوراک،‌ پوشاک، اینترنت، شارژ، قبض و … را بپردازید. حتی گاهی باید همکاران جدیدتان را مهمان کنید! پس هزینه‌ها چند برابر خواهند شد.

اگر بخواهید کمی پول نیز پس انداز کنید، باید محل کار خود را نزدیک به خانه پیدا کنید تا دیگر بابت حمل و نقل هزینه‌ای پرداخت نکنید.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button