RPL چیست؟

RPL چیست؟

امروز بررسی میکنیم که RPL چیست؟

RPL یا شناخت آموزه‌­های پیشین به عنوان یک ساز­وکار در شناخت و ارزیابی آنچه که افراد در دوران تحصیل خود در کالج و یا دانشگاه آموخته‌اند شناخته می‌­شود. در واقع این ساز­وکار تاکید بر این موضوع دارد که صلاحیت افراد برای تصاحب یک شغل و یا جایگاه اجتماعی تنها بر اساس مدرک دانشگاهی و آموزه­‌های تئوری در کلاس درس شناخته نمی­‌شود بلکه بر اساس توانایی آنان در انجام مهارت­ها و حرفه‌­های خاص سنجیده می­‌شود.

­­ارزیابی که تحت این ساز­وکار انجام می‌­گیرد این امکان را می‌دهد تا دانش و مهارت افراد در جایی خارج از کلاس درس بر اساس صلاحیت آنان در مقابل استاندارد­های موجود زیر ذره­بین افراد و نهادهای پیشرو در این عرصه قرار گیرد. این ارزیابی آموزه­‌های پیشین توسط افراد و نهادهای زیادی همچون مراکزی که مشغول آموزش و تربیت نیروی کار ماهر هستند، سازمان­های نظامی، متخصصان منابع نیروی انسانی، کارفرمایان، موسسات آموزش و پرورش، کالج­‌ها و دانشگاه­‌ها انجام می‌شود. متدهای متفاوتی برای ارزیابی صلاحیت­ها توسط افراد و نهادهای یاد شده وجود دارد. مهمترین و اصلی­‌ترین این متدها ارزیابی مدارک شغلی و تحصیلی است که فرد برای ادعای خود در اختیار نهادهای بررسی قرار می‌­دهد. برخی دیگر از این متد­ها به شرح زیر می­باشند:

  • ارزیابی تجربه‌ای که یک فرد در زمان شغل داوطلبی به دست می­‌آورد.
  • ارزیابی فرد در زمان انجام شغلی که در ازای آن حقوقی دریافت کرده است یا خیر.
  • بررسی رفتار حرفه‌­ای فرد در محیط کاری.

پیشینه­‌ی RPL

RPL به عنوان مهمترین روش در ارزیابی صلاحیت افراد، تحت برنامه‌­ی فنی و حرفه‌­ای هر کشور در دهه 80 میلادی پایه‌­ریزی شد. این ارزیابی ابتدا توسط کارفرمایان بریتانیایی انجام پذیرفت. زمانی که کارفرمایان در ابتدای انقلاب صنعتی بریتانیا مهارت و توانایی کارگران را بر اساس استانداردهای بالای کاری ارزیابی می­‌کردند. ارزیابی­‌های شغلی انجام شده نهایتا منجر به تاسیس موسسات و مراکزی شد که در آن زنان و مردان مهارت­های شغلی را فرا می­‌گرفتند.

کشورهای دیگر نیز همانند بریتانیا برنامه­‌های آموزشی و شغلی زیادی را برای ارتقای سطح صلاحیت و جایگاه شغلی افراد پیاده کردند. استرالیا به عنوان یکی از کشورهای پیشگام این عرصه پس از بریتانیا RPL را نهادینه کرد. RPL در استرالیا به عنوان چارچوبی برای انتقال به روش­های نوین آموزشی و ارزیابی نهادهای شغلی شروع به کار کرد. کانادا یکی دیگر از کشورهایی بود که در سال 2015 RPL را به عنوان یکی از اصلی‌ترین متدها برای تشخیص و شناخت هر چه بهتر جایگاه­‌های شغلی پایه گذاری کرد. RPL راهکاری برای تضمین کیفیت سازمان­ها و افراد شاغل از طریق ارزیابی آموزه­‌های پیشین در کانادا به شمار می­رود. RPL در کانادا تحت عنوان انجمن کانادایی ارزیابی آموزه‌­های پیشین (CAPLA) شناخته می­شود.

مزایای RPL

با وجود راهکارهای دیگری که برای ارزیابی وجود دارد، RPL به عنوان یکی از ساده ترین و قابل اعتماد ترین ساز­وکارها در تعیین صلاحیت افراد و سازمان­ها شناخته می‌­شود. ساز­وکاری که تحت نظارت آن هر فرد در جایگاه شغلی مناسب قرار می­­گیرد. ارزیابی که توسط RPL انجام می­‌گیرد فارغ از جنسیت، سن افراد و یا حتی جایی که در آن مهارت­ها و دانش تحصیلی خود را فراگرفته‌اند می­‌باشد. انتخاب صحیح شغلی و کار در حرفه­ای که فرد در آن مهارت دارد هدفی است که RPL برای تحقق آن تلاش می­‌کند.

متقاضیانی که خواهان استفاده از RPL هستند چه اقداماتی باید انجام دهند؟

اولین قدم برای استفاده از سازوکار RPL جمع­‌آوری سوابق تحصیلی و کاری (Portfolio) است. جمع‌­آوری سوابق تحصیلی و کاری باید به صورت صحیح و بر اساس اولویت‌­ها انجام گیرد. باید آنچه که فرد از لحاظ شغلی و تحصیلی می‌تواند برای نهاد ارزیابی توضیح دهد در این جمع‌­آوری آورده شود. نکته­‌ای که متقاضیان باید مدنظر قرار دهند امکان ملاقات حضوری و انجام مصاحبه ویا تماس تلفنی با نهاد ارزیابی است. بسیاری از افراد به دلیل عدم آمادگی و یا ترس از مصاحبه­ و ملاقات از RPL به عنوان فرصتی مناسب استفاده نمی‌­کنند. در صورتی که برای ارزیابی بهتر و اثبات مهارت­‌های خود نیاز به مصاحبه دارند.

مواردی که معمولا به عنوان سوابق جمع‌­آوری می­‌شوند:

  • مدرکی که نشانگر سطح تحصیلات و یا اعتبارنامه­‌ی شغلی فرد باشد.
  • مدرکی که بتواند ادعای فرد را مبنی بر داشتن مهارت تایید کند.
  • عکس و فیلم از محیط کار و یا نمونه کاری که مبنی بر اثبات ادعای فرد باشد.
  • مدرکی که در آن یک دوره­‌ی درخشان کاری را برای فرد متقاضی نشان دهد.
  • سوابق رسمی و غیر رسمی از دستاوردهای گذشته فرد.
  • پیشینه‌ای زندگی فرد.

 

دومین قدم برای وارد شدن در این سازوکار آمادگی برای رقابت است. این فرایند آمادگی برای رقابت به منظور دستیابی اعتبار در دوره‌های خاص است.  شاید اصطلاح رقابت را اغلب در سیستم آموزشی کالج و دانشگاه استفاده کنند، اما در RPL نیز رقابت بین افراد متقاضی وجود دارد. در حالت ایده آل، فرد می‌­تواند با اعضای هیات علمی این دوره در تعامل باشد تا بهترین راه را برای برآورد نتایج در اختیار او قرار دهند. چگونگی انجام فرآیند رقابت بین نهادها و افرادی که ارزیابی می­‌کنند تفاوت­‌هایی دارد. اما به طور کلی همه­‌ی آن‌ها از موارد زیر تبعیت می‌­کنند:

  • ارزیابی مدارک تحصیلی.
  • انجام تست‌های استاندارد شده و بررسی برنامه آموزشی که توسط کارفرمایان تدوین شده است.
  • مصاحبه و امتحانات شفاهی.
  • مقالات.
  • ارزیابی خود شخص.

در صورتی که مدارک ارزیابی شده­‌ی فرد توسط نهاد ارزیابی مورد قبول واقع شود صلاحیت شغلی به وی اعطا می­‌گردد. اما اگر موارد ارزیابی مورد قبول نباشند، در این صورت نهاد ارزیابی برای قبول نکردن فرد و یا این که آیا نیاز به آموزش­های تمکیلی دارد یا خیر تصمیم می­‌گیرد.

RPL در کشورهای مختلف با چه نام­‌هایی شناخته می‌­شود؟

RPL در بریتانیا با نام های دیگری همچون اعتباربخشی آموزه­های پیشین (APL)، اعتبار صلاحیت فعلی ( CCC)، اعتباربخشی آموزه‌­های تجربی پیشین (APEL) شناخته می­‌شود. تعریفی که در کشورهای استرالیا و نیوزلند از RPL ارائه شده نیز همانند بریتانیا است. در کانادا شناخت و ارزیابی آموزه­های پیشین (PLAR) و شناخت صلاحیت فعلی (RCC) نام­‌هایی هستند که بیانگر RPL می­‌باشند. سازمان ملل برای RPL یک تعریف واحد و استاندارد، کنوانسیون جهانی تشخیص پروژۀ آموزش عالی، نیز ارائه داده است.

به طور کلی باید شایان ذکر شد که استفاده از سازوکار RPL مزیت­‌های بسیاری دارد اما انجام این پروسه بسیار زمان‌­بر است، پس برای فراهم کردن پیش مقدمات بهتر است هر چه زودتر اقدام کرد.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست