بورسیه‌ تحصیلی : سوالات متداول

scholarship-opportunities

بورسیه‌ تحصیلی : سوالات متداول

دانستن تمام مکان‌های مناسب برای یافتن بورسیه‌ تحصیلی آسان نیست. با این حال با استفاده از برنامه‌های بورسیه‌ی تحصیلی، می‌توانید تمام اطلاعاتی که در مورد تقاضای کمک هزینه تحصیلی نیاز دارید را پیدا کنید. همچنین می‌توانید با مشاوره در مورد نحوه دریافت کمک هزینه تحصیلی، نحوه درخواست و چگونگی ارائه آن به نتایج خوبی دست پیدا کنید.

۱. انواع بورسیه‌ تحصیلی در دسترس کدامند؟

محدوده وسیعی از فرصت‌های بورسیه‌ی تحصیلی برای دانشجویان سراسر جهان وجود دارد. این محدوده از بورسیه‌های تحصیلی جزئی، که هزینه‌های تحصیلات را پوشش می‌دهند، تا بورسیه‌های تحصیلی کامل،که تمام هزینه‌های مدت تحصیل شما را پوشش می‌دهند، متغیر است. اکثر بورسیه‌های تحصیلی‌ تنها هزینه‌های تحصیل را تامین می‌کنند و دانشجویان برای هزینه‌های زندگی، خود باید به فکر باشند.
همچنین انواع مختلف بورسیه‌ی تحصیلی برای دانش‌آموزان بین المللی از مناطق خاص و یا حتی دانشجویان تحصیل در یک رشته خاص وجود دارد. برای مثال، بسیاری از دانش‌آموزان کشورهای در حال توسعه، از جمله مناطق آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و اروپای شرقی، می‌توانند برای بورس تحصیلی خاص درخواست بدهند. زیرا بسیاری از دانش آموزان از سراسر جهان می‌خواهند در یک رشته مرتبط با علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات تحصیل کنند.

۲. شانس هر فرد برای گرفتن بورسیه‌ تحصیلی چقدر است؟

بورسیه‌ی تحصیلی بسیار پر رقابت است. دانش‌آموزان زیادی در سراسر جهان در حال تلاش برای به دست آوردن بودجه برای تحصیلات خود هستند. اگرچه بعضی از بورسیه‌های تحصیلی‌ به سوابق تحصیلی برجسته فرد بستگی دارد، شانس موفقیت هر فرد اغلب با کیفیت درخواست او مشخص می‌شود. همچنین این درخواست است که تعیین می‌کند این شخص به آن بورس نیاز دارید یا خیر. تعدادی از دانشگاه‌های ایالات متحده، از جمله هاروارد و MIT، سیاست‌هایی برای پذیرش دارند. به این معنی که تمام برنامه‌های دانشجویی بدون در نظر گرفتن وضعیت مالی آن‌ها در نظر گرفته می شوند و پس از آن هزینه‌های تحصیل حداقل تا حدودی توسط مدرسه تحت پوشش قرار می‌گیرد.

موارد متعددی برای بالا بردن شانس و احتمال دریافت بورسیه‌ی تحصیلی وجود دارد. هنگام درخواست بورسیه‌ی تحصیلی اطمینان حاصل کنید که تمامی مدارک خواسته شده را ارسال کرده‌اید. همچنین زمان زیادی برای نوشتن درخواست خود اختصاص دهید. به طور خاص مهم است که انگیزه‌های خود برای تحصیل و این که چگونه بورسیه‌ی تحصیلی به رسیدن شما به اهدافتان کمک می‌کند را به طور واضح بیان کنید. لازم است که شما در مهلت مقرر حاضر شوید و به ارائه دهندگان بورسیه‌ی تحصیلی ثابت کنید که شما توانایی انجام کارهای مهم و سخت را دارید.

۳. آيا می توانم بورسیه‌ تحصیلی را برای تحصیلات تکمیلی بگیرم؟

بله، حتی بورسیه ی تحصیلی برای تحصیلات تکمیلی بیشتر از کارشناسی است. به این علت که دانشگاه‌ها و دولت اغلب علاقه‌مند هستند که دانشجویان را برای تحصیلات تکمیلی جذب کنند. بنابراین از بورسیه ی تحصیلی به عنوان انگیزه برای این دسته از دانشجویان استفاده می‌کنند.

بسته به سطح تحصیل شما، فرصت‌های مختلفی در دسترس خواهد بود. جدا از اینکه دریافت برخی از بورسیه‌های تحصیلی برای همه افراد امکان پذیر است، بورسیه‌های تحصیلی اختصاصی نیز وجود دارد. بورسیه‌ی تحصیلی کارشناسی ارشد، بورسیه‌ی تحصیلی دکتری، بورسیه‌ی تحصیلی پست دکتری و بورسیه‌ی تحصیلی تحقیقات دانشگاهی به صورت اختصاصی وجود دارد.

اگر شما علاقه‌مند هستید که برای بورسیه‌ی تحصیلی تحصیلات تکمیلی درخواست دهید، لازم است که ثبت نام کنید و فرایندهای برنامه بورسیه ی تحصیلی را تکمیل نمایید.

۴. برای جستجوی فرصت بورسیه‌ تحصیلی به کجا باید بروم؟

برای پیدا کردن بورسیه‌ی تحصیلی که واجد شرایط آن باشد، بهتر است که ابتدا به اطلاعات ارائه شده توسط دانشگاه انتخابی خود را نگاهی بیندازید. اطلاعات مالی و شهریه دانشگاه را در وب سایت دانشگاه ببینید. همچنین اگر سوالی در مورد بورسیه ی تحصیلی داشتید می‌توانید اطلاعات تماس را در وب سایت بیابید.

در بسیاری از مواقع تا زمانی که شما در دانشگاهی پذیرفته نشده باشید، نمی‌توانید برای بورسیه‌ی تحصیلی درخواست دهید.

علاوه بر بورسیه‌ی تحصیلی دانشگاه که از طریق خود دانشگاه تامین می‌شود، شما می‌توانید انواع دیگری از بورسیه‌ی تحصیلی را نیز درخواست دهید. مانند بورسیه‌ی تحصیلی دولتی یا بورس تحصیلی که توسط سازمان‌ها و موسسات خیریه به دانشجویان داده می‌شود.

اگر به دنبال این نوع از بورس تحصیلی هستید می‌توانید از طریق وب سایت‌هایی مانند InternationalScholarships.com یا FastWeb.com اقدام کنید. یا این که می‌توانید با مراجعه به وب سایت‌های دولتی اطلاعاتی در مورد مراکز کمک مالی دانشجویی کسب کنید. اغلب تمام بورسیه‌های تحصیلی باهم ذکر می‌شوند.

۵. آیا می توانم قبل از دریافت پذیرش از دانشگاه درخواست بورسیه‌ تحصیلی بدهم؟

اگر برای ادامه تحصیل به دریافت بورس تحصیلی وابسته هستید، زمان اقدام به دریافت پذیرش باید به موسسه آموزش منتخب خود اعلام کنید تا در جریان شرایط شما باشند. بعضی از مدارس و دانشگاه‌ها فقط مراکز بورس کامل (fully funded) را پیشنهاد می‌دهند. به این معنی که این موسسات تمام هزینه‌های تحصیل و زندگی شما را پوشش می‌دهند. اما اکثر آن‌ها پذیرش شما پیش از پرداخت بورس تحصیلی را به صورت مشروط قبول می‌کنند. شرط این است که شما قبل از ترک تحصیل به علت فقدان کمک مالی در اسرع وقت به آن‌ها اطلاع دهید. اگر شما بورسیه‌ی تحصیلی را نگیرید، فرصتی برای ترک برنامه‌های دانشگاه یا پیدا کردن کمک مالی دیگر قبل از شروع ترم برایتان مهیا است.

۶. چگونه درخواست بورسیه تحصیلی بین المللی بدهم؟

در اکثر موارد، مدارس، دولت‌ها و سازمان‌های خارجی لیست فرصت‌های تحصیلی خود را به صورت آنلاین در اختیار شما قرار می‌دهند. آن‌ها این امکان را برای شما فراهم کردند که درخواست و مدارک خود را به صورت آنلاین ارسال کنید. در موارد نادر، ارائه دهنده بورس به شما آدرسی می‌دهد تا درخواست خود را به صورت چاپی برای آن‌ها ارسال کنید. در صورتی که درخواست خاصی برای بورس تحصیلی دارید، با استفاه از تماس از طریق وب سایت با ارائه دهنده تماس بگیرید.

۷.چگونه می‌توانم بدانم که واجد شرایط درخواست بورسیه تحصیلی هستم؟

شما با خواندن جزئیات مربوط به واجدین شرایط موجود در وب سایت ارائه دهنده، می‌توانید متوجه شوید که واجد شرایط هستید یا خیر. در صورتی که بورس تحصیلی مورد استفاده دانشجویان از مناطق خاص باشد، ممکن است واجد شرایط بودن به ملیت بستگی داشته باشد. برای کمک هزینه‌ی تحصیلی خاص، برنامه‌ای که در آن ثبت نام می‌کنید نیز بر واجد شرایط بودن شما تاثیر می‌گذارد.

در اغلب موارد، بورس تحصیلی دانشگاه فقط برای دانشجویانی است که قبلا در یک برنامه در آن دانشگاه خاص پذیرفته شده‌اند. بورس تحصیلی دولتی برای دانشجویان داخلی و همچنین کمک‌های مالی جداگانه برای دانش‌آموزان بین المللی تعیین می‌شود. بنابراین مطمئن شوید که قبل از درخواست پذیرش بورسیه‌ی تحصیلی مناسب را پیدا می‌کنید.

دیگر الزامات مورد نیاز برای واجدین شرایط عبارتند از:
• نمرات خوب در مقطع تحصیلی قبلی
• تحصیل در دانشگاهی با رتبه بالا
• مهارت در زبان انگلیسی (تافل و آیلتس)

۸. چه اطلاعاتی همراه با درخواست بورسیه‌ تحصیلی باید ارسال کنم؟

باید فرم تکمیل شده درخواست که شامل موارد زیر است را ارسال نمایید:
• اطلاعات شخصی
• جزئیات تماس
• رونوشت نمرات
• توصیه نامه ها
• یک مقاله در یک موضوع خاص

۹. درخواست بورسیه‌ تحصیلی باید شامل چه مواردی باشد؟

پاسخ ساده است. هر چیزی مربوط به مطالعاتتان را بیان کنید. اکثر ارائه کنندگان بورس تحصیلی می‌خواهند بدانند چرا باید از بین تمام متقاضیان به شما کمک مالی کنند. بنابراین از مقاله خود به عنوان فرصتی برای اثبات ارزش خود استفاده کنید.

۱۰. بهترین زمان برای درخواست بورسیه‌ تحصیلی چه زمانی است؟

اکثر کمک‌های بورسیه‌ی تحصیلی پایان زمانی یکسانی دارند که اغلب به تاریخ شروع تحصیل در کشور مربوطه بستگی دارد. برای پذیرش ترم پاییز دانشجویان بین المللی تا اواخر تابستان فرصت ارسال درخواست دارند. همچنین برای پذیرش زمستان تا اواخر پاییز فرصت دارند. برای دریافت تاریخ دقیق، جزئیات موجود در وب سایت ارائه دهندگان بورس را بررسی کنید.

۱۱. چگونه از نامه درخواست بورسیه‌ تحصیلی استفاده کنم؟

اگر برای جمع آوری اطلاعات در مورد برنامه‌های تحصیلی خاص نیاز به کمک دارید، باید به طور مستقیم با تامین کننده‌ی بورس تحصیلی تماس بگیرید.

۱۲. کلاهبرداری‌های بورسیه تحصیلی چیست و چگونه از آنها دوری کنیم؟

یک روش معمول برای شناسایی کلاهبرداری‌های بورسیه‌ی تحصیلی این است که از خودتان بپرسید که آیا بورس تحصیلی مطمئن به نظر می‌رسد یا خیر. اگر فرایند درخواست خیلی آسان بود یا نیاز به پرداخت وجه بود، باید احتیاط کنید. اگر وب سایتی بورسیه‌ی تحصیلی تضمینی ارائه می‌دهد، و یا یک ایمیل ناخواسته دریافت می‌کنید، قطعا شک کنید.

برخی از بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه‌های استرالیا:
بورس تحصیلی Memorial Dianne Leckie
بورس تحصیلی دکترای  Juris دانشگاه موناش
بورس تحصیلی بین‌المللی کارشناسی ارشد دانشگاه باند
بورس تحصیلی بین المللی گریفیتث برای دوره کارشناسی ارشد
جایزه‌ی بورس تحصیلی استرالیا
بورسیه تحصیلی دانشگاه گریفیث استرالیا
بورسیه‌ تحصیلی دانشگاه مک کواری (Vice – Chancellor)

چنانچه قصد درخواست بورسیه تحصیلی را دارید ابتدا لینک زیر را مطالعه نمایید:
دریافت بورسیه تحصیلی
بورسیه های تحصیلی استرالیا برای دانشجویان بین المللی

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button