حقایقی جالب درباره استرالیا

حقایقی جالب درباره استرالیا

حقایقی جالب درباره استرالیا

در مقاله‌ی حقایقی جالب درباره استرالیا به سراغ نکات عجیب‌ و غریب و گاها خنده‌داری می‌رویم که تنها در این کشور دیده می‌شوند. استرالیا به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود تا سال‌ها به سایر تمدن‌های انسانی نپیوست. از سوی دیگر قرارگیری در نیمکره‌ی جنوبی زمین و آب‌وهوای منحصربه‌فرد موجب تفاوت شدید زیست‌بوم این منطقه نسبت به سایر مناطق کره‌ی زمین شده است. با توجه به این نکات برخی از خاص­‌ترین پدیده­‌های انسانی و طبیعی را می­‌توان در این کشور دید.

1. بلندترین بزرگراه جهان با طول 14,500 کیلومتر در استرالیا قرار دارد. این بزرگراه تقریباً دورتادور کشور را پوشش می‌دهد.

بلندترین بزرگراه جهان
بلندترین بزرگراه جهان

 

2. برخی سرشماری‌ها تعداد کانگوروهای موجود در استرالیا را بیش از 50 میلیون عدد تخمین می‌زند. افزون بر این در سال 2016 تعداد کانگوروهای استرالیا 45 میلیون عدد برآورد شده بود. از این‌رو می‌توان گفت تعداد کانگوروها از انسان‌هایی که در استرالیا زندگی می‌کنند بیشتر است.

کانگروها
کانگروها

3. دراپ بیر وجود خارجی ندارد. استرالیایی‌ها برای ترساندن توریسم به سراغ موجودی خیالی به نام دراپ بیر رفته‌اند. در افسانه‌های شهری این کشور موجودی شبیه به کوالا وجود دارد که از روی درخت‌ها بر روی مردم می‌جهد و آن‌ها را شکار می‌کند.

دراپ بیر
دراپ بیر

4. استرالیا دومین نرخ شاخص توسعه‌ی انسانی را در سطح جهان دارد. بر اساس این شاخص که معیارهایی چون برابری، امید به زندگی و بهزیستی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند، استرالیا پس از نروژ جایگاه دوم را در جهان به دست آورده است.

5. استرالیایی‌ها عاشق ویجیمیت هستند. ویجیمیت درواقع باقیمانده‌ی یک نوع مخمر است که پس از استخراج با سبزیجات و ادویه‌های مختلفی ترتیب می‌شود. از این ماده در ساندویچ، نان تست، بیسکویت‌های کراکر و پاستا استفاده می‌شود.

6. یکی از جالب‌ترین حقایقی که درباره‌ی استرالیا وجود دارد، جمعیت یونانی‌های این کشور است. بیشترین جمعیت یونانی‌ها پس از یونان در ملبورن زندگی می‌کنند. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده 162 هزار تن با نیای یونانی در ملبورن ساکن هستند.

7. کوهستانی با نام ام‌تی‌دیس‌‌اپوینتمنت در استرالیا وجود دارد. سال 1824 دو کوهنورد با نام‌های همیلتون و ویلیام هاوارد به این کوه صعود کردند. بااین‌حال پس از رسیدن به قله به علت درختان بسیار نتوانستند مطابق انتظارشان بندر فیلیپ را مشاهده کنند ازاین‌رو به این کوهستان لقب ناامیدکننده دادند.

8. طول حصار دینگو از دیوار چین بیشتر است. هرچند بیشتر مردم دنیا دیوار چین را طویل‌ترین مانع مصنوعی ایجاد شده در دنیا می‌دانند اما حصار ملی دینگو بیش از 5,600 کیلومتر طول دارد. (شاید باید این نکته را در ابتدای لیست حقایقی جالب درباره‌ی استرالیا می‌گذاشتیم!)

9. خطرناک‌ترین نکته در لیست حقایقی جالب درباره استرالیا بدون‌شک وجود حیوانات سمی در این کشور است. برخی از مرگبارترین حیوانات جهان در استرالیا زندگی می‌کنند. هرچند استرالیا به ‌عنوان زیستگاه خطرناک‌ترین عنکبوت، مار و اختاپوس و ماهی جهان شناخته می‌شود اما در عمل تعداد افرادی که توسط این حیوانات سمی در سال کشته می‌شوند، بسیار پایین است. به‌ عنوان ‌مثال بین سال‌های 2000 تا 2013 تعداد استرالیایی‌هایی که به‌وسیله‌ی اسب کشته شدند کمتر از مجموع افرادی است که توسط حیوانات به ‌شدت خطرناک این زیستگاه کشته ‌شده‌اند.

تمساح استرالیا
تمساح استرالیا
عنکبوت استرالیا
عنکبوت استرالیا
کومودو استرالیا
کومودو استرالیا
اختاپوس سمی استرالیا
اختاپوس سمی استرالیا

10. سابقه‌ی زیست انسان در استرالیا حداقل به 50 هزار سال پیش از ورود بریتانیایی‌ها به این کشور باز می‌گردد. با توجه به زندگی بومیان از حداقل 50 هزار سال پیش در این منطقه احتمالاً باید استرالیا را قدیمی‌ترین تمدن زمین بدانیم.

11. استرالیا بیش از 10 هزار دریاچه دارد. به ‌طور متوسط حدود 27 سال طول می‌کشد تا تک‌تک این 10 هزار دریاچه را بررسی کنید. از این‌رو توجه ویژه‌ی استرالیایی‌ها به ورزش‌های آبی جای هیچ‌گونه تردیدی باقی نمی‌گذارد.

12. استرالیا ششمین کشور بزرگ جهان است. با این‌ حال در هر کیلومترمربع این کشور تنها سه نفر زندگی می‌کنند. از این‌رو می‌توان استرالیا را یکی از کم تراکم‌ترین کشورهای جهان به لحاظ جمعیتی دانست.

13. در کوهستان‌های آلپ و استرالیا بیش از سوئیس برف می‌بارد. این نکته در لیست عجایبی درباره استرالیا برای بسیاری از مردم گیج‌کننده است. چرا که استرالیا را به ‌عنوان سرزمینی با آب‌وهوای آفتابی می‌شناسند، اما سهم استرالیا از کوه‌های آلپ بسیار بیشتر از سایر کشورها است. به ‌طوری‌که طول این رشته‌ کوه که شامل تعداد زیادی از تپه‌ها و زمین‌های مرتفع و کوهستان‌های متعدد است به هزاران کیلومتر می‌رسد که از شمال کوئینزلند، نیوساوت ولز تا بخش شمالی ویکتوریا ادامه دارد.

کوه‌های آلپ
کوه‌های آلپ

14. بزرگ‌ترین ساختار زنده‌ی جهان در استرالیا قرار دارد. برخی پژوهشگران، مرگ دیوار بزرگ مرجانی را در سال 2016 اعلام کردند اما کماکان این ساختار به حیات خود ادامه می‌دهد. با این ‌حال برای باقی ماندن این دیوار مرجانی در لیست‌های آتی حقایقی جالب درباره استرالیا باید از آن در برابر انواع آلودگی‌ها مراقبت جدی به عمل آید. این سد بزرگ مرجانی تا حد باورنکردنی‌ای بزرگ است.

15. به علت صحرایی بودن بخش مرکزی استرالیا، 90 درصد جمعیت این کشور در سواحل آن زندگی می‌کنند.

16. جزیره‌ی تاسمانی استرالیا تمیزترین هوای کره‌ی زمین را دارد. بر اساس شاخص‌های آلودگی کیفیت هوای تاسمانی با قطب جنوب برابری می‌کند. تقریباً یک‌سوم مساحت تاسمانی به پارک‌های ملی و یا میراث جهانی تحت مراقبت تعلق دارد. از این‌رو برای لذت بردن از آب‌وهوا در کنار پیاده‌روی انتخاب ساده‌ای پیش روی شماست.

17. جزیره‌ی فریزر بزرگ‌ترین جزیره‌ی شنی در جهان است. هنگامی‌که به کوئینزلند سفر می‌کنید حتماً سری به ساحل شنی جزیره‌ی فریزر نیز بزنید. از سوی دیگر می‌توانید با عبور از خلیج هاروین به گشت‌وگذار در اطراف جزیره بپردازید.

18. بلندترین خط آهن کاملاً مستقیم در استرالیا قرار دارد. ایندین پاسیفیک در بخشی از مسیر خود بدون کوچک‌ترین تغییری به حرکت خود ادامه می‌دهد. اگر قصد سفر از سیدنی به پرت را داشته باشید با استفاده از این خط راه‌آهن امکان لذت بردن از مناظر طبیعی را پیدا خواهید نمود.

19. بزرگ‌ترین یادبود جنگی جهان در استرالیا قرار دارد. جاده گریت اوشن به ‌منظور بزرگداشت سربازان جنگ جهانی اول در کنار خلیج ویکتوریا کشیده شده است که با منظره‌ی خیره‌کننده شما را ساعت‌ها سرگرم می‌کند.

20. 80 درصد حیوانات استرالیا منحصربه‌فرد هستند. به علت موقعیت جغرافیایی این کشور، امکان مشاهده‌ی گونه‌های بسیار کم‌نظیر را در آن پیدا خواهید نمود. برای مشاهده‌ی این حیوانات افزون بر گشت‌وگذار در باغ‌وحش و پارک‌های ملی می‌توانید از راهنماهای محلی نیز کمک بگیرید.

21. 2.5 کیلومتر از صخره‌ی آیزر یا اولورو زیرزمین قرارگرفته است. صخره‌ی سرخ که در مرکز استرالیا قرار دارد توسط تعداد بسیار زیادی از سرزمین‌های بومیان احاطه‌ شده است. ازاین‌رو این مکان جزء معدود مناطقی است که در میراث ملی یونسکو، علاوه بر بخش فرهنگی، از نظر طبیعی نیز قرار داده ‌شده است.

22. به ازای هر انسان 5 گوسفند در استرالیا زندگی می‌کنند.

23. محبوب‌ترین پیتزا در استرالیا پیتزای هاوایی است.

24. استرالیا قوانین منحصربه‌فرد خود را در فوتبال دارد.

25. یک دریاچه‌ی صورتی به نام هیلر در استرالیا وجود دارد.

26. حیوان ملی استرالیا کانگورو است.

27. تعداد شترهای استرالیا حتی از مصر نیز بیشتر است!

28. نام استرالیا از واژه‌ی لاتین “australis” به معنای “جنوبی” گرفته‌ شده است.

29. بزرگ‌ترین شهرهای استرالیا در ساحل شرقی قرار دارند.

حال به نظر شما کدام‌یک از نکاتی که در میان حقایقی جالب درباره استرالیا مطالعه نمودید، عجیب‌تر بود؟

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button