صفر تا صد آزمون PTE

صفر تا صد آزمون PTE

یکی از مهمترین و اصلی ترین مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای استرالیا و نیوزلند مدرک زبان انگلیسی است که در این بین آزمون PTE یکی از مهمترین این آزمون ها می باشد. این آزمون توسط موسسه شناخته شده پیرسون (انتشارات Longman) در 1982 معرفی شد. نام این آزمون که مخفف عنوان Pearson Test of English  است هم از نام همین موسسه گرفته شده است. اگرچه این آزمون نسبت به دیگر آزمون های معتبر جهانی همچون TOFEL و IELTS جوانتر می باشد اما به عنوان رقیبی سرسخت برای آنها به حساب می آید. در این مقاله قصد داریم به طور تفصیلی به معرفی این آزمون بپردازیم.

مقدمه

آزمون PTE مانند آزمون های دیگر همچون آیلتس و تافل یک آزمون بین المللی است که در سطح جهانی معتبر و شناخته شده است و بسیاری از دانشگاه های برتر جهان نتایج این آزمون را در کنار دو آزمون دیگر قبول دارند. به طور کلی اعتبار این آزمون 2 سال است و کل پروسه آزمون به صورت کامپیوتری انجام می شود. این آزمون نسبت به دو آزمون دیگر راحتتر است، رزرو زمان آزمون ساده تر است و در کمترین زمان باقی مانده تا تاریخ برگزاری (در صورتی وجود ظرفیت خالی) میتوانید رزرو خود را انجام دهید. نتایج آن سریعتر از بقیه آزمون ها اعلام می شود لذا برای کسانی که فرصت کمی برای گرفتن ویزا دارند بهترین گزینه است.

آزمون PTE دارای سه نوع متفاوت است که عبارتند از

  • General
  • Academic
  • Young Learners

شما بایستی بسته به اهداف خود یکی از این موارد را انتخاب کنید. نوع آکادمیک که مهم‌ترین و گسترده‌ترین شکل این آزمون است و برای تمامی رده‌های سنی بالای 16 میتوانند در آن شرکت کنند. این ورژن برای کسانی است که قصد دریافت ویزای استرالیا و نیوزیلند و همچنین تحصیل در 50 کشور انگلیسی‌زبان دنیا را دارند الزامی است.

نوع جنرال نیز برای کسانی است که بخواهند مهارت زبان انگلیسی خود را بسنجند و موردقبول سفارت خانه‌های برخی از کشورها است.

نوع Young Learners همانطور که از نام آن مشخص است برای کودکان و نوجوانان برگزار میشود. در واقع این نوع برای افراد 6 تا 13 سال است که توسط مدارس و زیر نظر سازمان PTE برگزارشده و هدف صرفاً آشنایی آن‌ها با آزمون زبان انگلیسی در قالب آزمون PTE است.

نوع سوم چندان اهمیتی ندارد ولی دو نوع آکادمیک و جنرال تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند که یکی از آن‌ها را اشاره کردیم و مابقی عبارت‌اند از:

آزمون نوع آکادمیک دارای سه بخش اصلی که چهار مهارت زبان را مورد سنجش قرار میدهد که این بخش ها عبارتند از:

  • Writing & Speaking
  • Reading
  • Listening

اما نوع جنرال دو بخش کلی Writing متشکل از Listening، Reading، Writing و Comprehension و Spoken Test است که معادل بخش Speaking نوع آکادمیک است با این تفاوت که سؤالات توسط نماینده‌ سازمان PTE پرسیده می‌شوند.

اعتبار آزمون آکادمیک تا 2 سال ولی نوع General تاریخ انقضا ندارد.

نوع آکادمیک حداقل سال  6 تا 8 برگزار می‌گردد ولی نوع جنرال فقط در ماه‌های May، December و June برگزار می‌شود.

ثبت‌نام آکادمیک از طریق سایت PTE ولی نوع جنرال از طریق سیستم «EdExcel Online System» انجام می شود

بااین‌حال نوع آکادمیک بسیار مهم‌تر و محبوب‌تر است.

در جدول زیر میتوانید سطوح مختلف دو نوع آکادمیک و جنرال را مشاهده کنید:

C2 C1 B2 B1 A2
PTE General Level 5 PTE General Level 4 PTE General Level 3 PTE General Level 2 PTE General Level 1
PTE Academic 85+ PTE Academic 76-85 PTE Academic 59-75 PTE Academic 43-58 PTE Academic 30-42

آزمون PTE چندبار در سال برگزار میشود؟

با توجه به اینکه آزمون PTE آکادمیک از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر انواع این آزمون دارد و از طرفی متقاضیان بیشتری هم برای این آزمون وجود دارد لذا این آزمون همه ساله به دفعات برگزار میشود. در واقع این آزمون به قدری در طول سال تکرار میشود که حتی میتوانید 24 ساعت قبل از آزمون برای آن ثبت نام کنید.

تعداد دفعات برگزاری آزمون در هر سال بین 6 تا 8 مرتبه می باشد که در نتیجه انتخاب های بیشماری در مقابل متقاضیان وجود دارد. بنابراین شما لازم است بر روی محل برگزاری آزمون تمرکز کنید تا بتوانید بهترین و نزدیکترین محل آزمون را برای خود انتخاب کرده و پس از پرداخت هزینه در آن شرکت کنید.

PTE صفر تا صد
PTE صفر تا صد

محل برگزاری آزمون PTE

با توجه به اینکه آزمون PTE مورد قبول بسیاری از دانشگاه های جهان در کشورهای مختلف از جمله انگلیس و استرالیا است، مراکز برگزاری آن در حال گسترش هستند. به طوری که در حال حاضر بیش از 50 کشور و 200 مرکز این آزمون را برگزار می کنند. اما متاسفانه در حال زمان نگارش این مقاله، این آزمون در ایران برگزار نمیشود و متقاضیان بایستی به یکی از کشورهای منطقه سفر کنند. از جمله کشورهایی که این آزمون را برگزار میکنند عبارتند از استرالیا، چین، هند، اتریش، آذربایجان، ترکیه، بحرین، آلمان، آمریکا، انگلستان، نیوزیلند، بنگلادش، بلژیک، برزیل، کانادا، شیلی، کلمبیا، اکوادور، یونان، غنا، عربستان سعودی، مصر، فرانسه، فنلاند، لبنان، تایلند، اسپانیا، امارات متحده عربی، ویتنام و غیره

شرایط شرکت کنندگان آزمون

طبق شرایط و قوانین سازمان برگزار کننده آزمون PTE، متقاضیان شرکت در این آزمون بایستی دارای شرایط خاصی باشند که اجازه ثبت نام و شرکت در آزمون به آنها داده شود. اگر فرد هریک از شرایط ذیل را نداشته باشد نمی تواند روند ثبت نام را ادامه دهد. طبق قوانین این آزمون درج هرگونه اطلاعات غلط در هنگام ثبت نام موجب محرومیت فرد از آزمون خواهد شد و علاوه برآن ممکن است پیامدهای دیگری نیز برای شرکت کنندگان داشته باشد که تمامی این پیامدها برعهده خود فرد می باشد.

در این قسمت به بیان مشخصات افراد واجد شرایط می‌پردازیم که می‌توانند با این مشخصات در آزمون PTE شرکت کنند:

  • فرد متقاضی حتما باید 16 سال تمام باشد.
  • پاسپورت فرد شرکت کننده در آزمون باید دارای تاریخ اعتبار باشد.
  • برای کسانی که قصد تحصیل یا مهاجرت به 50 کشور لیست شده که در ادامه ذکر خواهند شد را داشته باشند، مناسب است.
  • برای کسانی که قصد داشته باشند ویزای استرالیا یا نیوزیلند را کسب کنند، جزء مراحل اخذ ویزا محسوب می‌شود و برحسب نمره، امتیاز متفاوتی محسوب می‌گردد.

روز آزمون

آزمون PTE نیز همانند هر آزمون بین‌المللی دیگری دارای شرایط و قوانین خاص خود است. افراد متقاضی بلااستثنا باید آن‌ها را رعایت کنند. ازجمله قوانین و شرایطی که توسط مؤسسه برای این آزمون در نظر گرفته شده است، عبارت‌اند از:

فقط افراد بالای 16 سال اجازه شرکت در این آزمون را دارند.

برای افراد بین 16 تا 18 سال نیاز به رضایت نامه کتبی والدین یا قیم است

برای حضور در سرجلسه آزمون نیاز به اصل پاسپورت و کارت ورود به جلسه است که هردو باید عکسی واضح داشته باشند.

تنها اصل مدارک مورد قبول است و کپی آن پذیرفته نمی شود

استفاده از لاک غلط گیر، مداد غیر از مداد سیاه و هایلایت ممنوع است

حتما نیم ساعت قبل از آزمون در محل حضور داشته باشید زیرا امکان ورود بعد از شروع آزمون وجود ندارد

تمامی بخش های آزمون در یک روز برگزار می شود و بین هر بخش زمان به استراحت شرکت کنندگان اختصاص داده میشود که در این زمان اجازه صحبت کردن ندارید و تنها میتوانید خوراکی یا نوشیدنی میل کنید

همراه داشتن گوشی تلفن همراه یا هرگونه ابزار ارتباطی ممنوع است

همراه داشتن دیکشنری به هر شکل ممنوع است و استفاده از آن به منزله تقلب است و موجب محرومیت از آزمون می شود

شرکت کنندگان اجازه خروج از محل آزمون بدون هماهنگی را ندارند. خارج کردن برگه از جلسه آزمون نیز باعث محرومیت طولانی مدت شرکت کنندگان میشود.

تعداد سؤالات آزمون

آزمون PTE سه ساعت به طول می‌انجامد و 4 مهارت زبان شما را دقیقاً مشابه با آیلتس می‌سنجد که عبارت‌اند از: (Speaking & Writing) برای بخش اول، (Reading) برای بخش دوم آزمون، (Listening) برای بخش سوم آزمون است. در واقع 4 مهارت زبان در قالب 3 بخش مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

هر بخش از آزمون PTE بخش بندی‌های خاص خود را دارد. به‌عنوان مثال بخش اول به 8 قسمت تقسیم می‌گردد که هرکدام 1 سؤال دارند. اولین قسمت از بخش اول آزمون، مرتبط با Personal introduction است که باید به این تک سؤال طی 30 ثانیه پاسخ داده و خود را معرفی کنید. لذا این آزمون مشابه با سایر آزمون‌ها نیست که سؤالات از 1 تا آخر شماره‌گذاری شده باشند و تعداد کل را بیان کرد. بلکه از سه بخش کلی تشکیل شده که هرکدام به چندین بخش حاوی یک سؤال تقسیم‌بندی می‌شوند.

فرایند و پروسه­‌ آزمون PTE از ابتدا تا انتها

فرایند و پروسه کلی آزمون بدین صورت است که افراد متقاضی که قصد تحصیل در کشورهای انگلیسی‌زبان 50 کشور دنیا را دارند یا قصد دارند ویزای اقامت کشورهای استرالیا و نیوزیلند را دریافت کنند، باید در این آزمون شرکت نمایند؛ لذا با مراجعه به سایت PTE روند ثبت‌نام خود را با ارائه مدارک لازم و پرداخت هزینه آزمون (در هر کشوری متغیر است و می‌توانند طبق پول رایج کشور خود پرداخت کنند) در روز برگزاری آزمون در جلسه شرکت کنند. ضمناً حتماً باید دارای پاسپورت معتبر به همراه کارت ورود به جلسه امتحان باشند.

پس از شرکت در آزمون به سؤالات 3 قسمت آن (شامل ارزیابی 4 مهارت) در طی سه ساعت پاسخ داده و نهایتاً در طی 5 روز کاری نتایج را دریافت خواهند کرد. پس از آن طبق نمره کسب شده برای دانشگاه مقصد خود اقدام خواهند کرد.

میزان دشواری آزمون پی تی ای

همیشه آزمون PTE با رقیبان خود مانند آیلتس و تافل مقایسه می‌شود و یکی از موارد مقایسه نیز، میزان سختی و آسانی آزمون است. قبل از اینکه به این سؤال پاسخ دهیم باید ذکر کنیم که حتی در ساده‌ترین امتحان اگر سطح آمادگی قابل‌قبولی نداشته باشید، قطعاً امتحان دشواری پیش رو خواهید داشت. لذا بااینکه آزمون PTE آسان‌تر از سایر رقبای خود است؛ اما آمادگی شما می‌تواند میزان سختی و آسان بودن آن را دقیقاً مشخص کند. بهتر است بدانید در کل این آزمون سخت نیست و هدف آن سخت کردن و نامفهوم ساختن سؤالات نیست و تنها مهارت‌های زبان شما سنجیده خواهند شد.

نمره­‌ قبولی آزمون PTE

اطلاعات جامع آزمون PTE
نمره قبولی آزمون PTE

کشورها، دانشگاه ها و سازمان ها نمره های متفاوتی را برای پذیرش اعلام می کنند. بنابراین لازم استبرای کسب اطلاعات دقیق‌تر به سایت دانشگاه یا سازمان موردنظر خود مراجعه کنید؛ اما به‌طورکلی این امر مشخص است که به هر میزان نمره‌ کسب شده به 90 نزدیک‌تر باشد، شانس قبولی شما بیشتر خواهد شد. معمولاً اکثر دانشگاه‌های برتر جهان نمره‌ بالای 65 را پذیرش می‌کنند. به‌طورکلی در هر بخش نباید زیر نمره‌ 35 داشته باشید، چراکه نمره‌ کل آزمون، حاصل میانگین سه بخش مختلف آن است و ممکن است فردی که در یک بخش نمره‌ 30 کسب کرده باشد، در سایر بخش‌ها عملکرد بسیار قوی ارائه کرده باشد و نمره‌ میانگین وی به 70 برسد. لذا هر بخش آزمون نمره‌ای بین 10 تا 90 دارد و نمره‌ قبولی برای دانشگاه‌های برتر دنیا معمولاً بالای 65 و بالا 35 برای هر بخش است.

همچنین برای کسانی که قصد دریافت ویزای استرالیا و نیوزیلند را از طریق آزمون PTE دارند، نمرات این افراد به معادل امتیاز دریافت پاسپورت تبدیل می‌گردد، به‌نحوی‌که دریافت نمره‌ زیر 50، هیچ امتیازی دریافت نخواهند کرد، بین 65 تا 79، 15 امتیاز و بالای 79 نیز 20 امتیاز کامل دریافت خواهند کرد.

زمان اعلام نتیجه­‌ آزمون PTE

اعلام نتایج آزمون PTE به‌سرعت منتشر می‌گردد که این ازجمله مزیت‌های این آزمون بین‌المللی نیز محسوب می‌گردد. معمولاً در طی 5 روز کاری می‌توانید برای مشاهده‌ نمرات خود به سایت «Pearson» رفته و به بخش View Score Report مراجعه کنید. پس از آن پنجره‌ جدیدی باز می‌گردد که با کلیک بر روی view می‌توانید نمرات هر بخش و نمره‌ کلی خود را در قالب فایل PDF دانلود کرده و مشاهده کنید. مزیت منتشر شدن سریع نمرات آزمون PTE این است که می‌توانید زودتر بقیه کارهای دریافت ویزای خود را پیگیری کنید و لازم نیست زمان زیادی را منتظر بمانید.

مدت زمان اعتبار نتیجه آزمون PTE

آزمون PTE همانند دیگر آزمون های بین المللی در سرتاسر دنیا دارای اعتبار 2 ساله است. اما خبرخوش برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی به استرالیا این که این کشور نتیجه این آزمون را تا 3 سال بعد نیز قبول دارد. با توجه به اینکه سن ورود به دانشگاه معمولا 18 سال تمام است لذا حداقل سن برای شرکت در آزمون پی تی ای آکادمیک 16 سال را انتخاب شده است که تا زمان ورود فرد به دانشگاه اعتبار این آزمون تمام نشده باشد و فرد نیازی به شرکت دوباره در آزمون نداشته باشد.

ضمناً لغات زبان انگلیسی فرار هستند و نمره‌ کسب شده در 2 تا 3 سال پیش لزوماً به معنای همان سطح آمادگی نیست مخصوصاً که فرد در محیط انگلیسی‌زبان هم نبوده باشد.

کدام کشور و دانشگاه آزمون PTE را قبول دارند؟

آزمون PTE ازجمله آزمون‌های بین‌المللی است که هم‌اکنون در بیش از 50 کشور جهان و هزاران دانشگاه پذیرفته شده است و در صورت کسب نمره بالا می‌توانید در دانشگاه مدنظر خود اقدام به ثبت‌نام کنید چراکه این آزمون میزان مهارت و تسلط شما را نسبت به زبان انگلیسی نشان خواهد داد.

برخی از کشورهایی که دانشگاه‌های آن نتایج آزمون PTE را قبول دارند به شرح زیر هستند:

آرژانتین، اتریش، یونان، هلند، هندوراس، نیوزیلند، استرالیا، بلژیک، اندونزی، نیجریه، نروژ، برزیل، عراق، عمان، بلغارستان، ایرلند، پاکستان، اسرائیل، فیلیپین، کانادا، ایتالیا، لهستان، چین، ژاپن، روسیه، قبرس، فرانسه، فنلاند، اسپانیا، آمریکا، انگلستان، سوئد، سوئیس، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، آلمان و غیره.

لذا این آزمون همانند آزمون‌های آیلتس و تافل دارای مقبولیت جهانی گسترده‌ای است و از این بابت جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

دوره­‌ها و کلاس­‌های مرتبط با آزمون PTE

در این قسمت به بررسی انواع دوره‌ها و کلاس‌های مرتبط با آزمون PTE خواهیم پرداخت که در سطح جهانی مشهور هستند و داوطلبان بسیار زیادی نیز دارند.

یکی از معروف‌ترین دوره‌ها و کلاس‌ها «Sure Way English» است که دارای 100 ویدئو آموزشی، بیش از 100 تست تمرینی، نمونه سؤال، راهنمایی، ثبت بازخورد، ارائه‌ نکات و تکنیک‌های تست‌زنی و همچنین دوره‌های رایگان گرامر و دایره لغات است.

یکی دیگر از بهترین منابع «E2Language» است. بسته به انتخاب خود می‌توانید یکی از عضویت‌های برنزی تا پلاتینیومی را خریداری کنید و از مزایای این دوره‌ها مانند کلاس‌های آنلاین، شیوه‌های تست‌زنی، نمونه سؤالات، آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده، برنامه‌ مطالعاتی و غیره بهره‌مند شوید.

دوره‌ بعدی که برای آزمون PTE در سرتاسر جهان برگزار می‌شود، «Udemy» است. در این دوره‌ها تمام نکات و نمونه سؤالات هر بخش با فرد متقاضی بررسی خواهد شد.

اعتبار بین المللی آزمون PTE

آزمون PTE آکادمیک برای افرادی که قصد دریافت ویزا استرالیا و نیوزیلند را داشته باشند و یا بخواهند برای ادامه تحصیل در 50 کشور دنیا اقدام کنند، برگزار می‌گردد که تعداد دفعات برگزاری آن به حدی است که می‌توانید حتی 24 ساعت قبل از برگزاری نیز اقدام به ثبت‌نام نمایید. لذا این آزمون دارای مقبولیت جهانی گسترده‌ای است و این خبری خوش برای کسانی است که این آزمون را برای تعیین و اثبات سطح زبان انگلیسی خود انتخاب نموده‌اند.

اهمیت بخش‌­های مختلف آزمون PTE برای نمره دهی با هم فرق دارند؟

آزمون PTE دارای سه قسمت اساسی ارزیابی‌کننده 4 مهارت است و بخش‌های مختلف آن هیچ ارزش بالاتری ندارند و میانگین نمرات تمامی بخش‌ها نمره کلی شما را تعیین خواهد کرد. لذا برای آمادگی نسبت به آزمون PTE تمامی بخش‌ها آمادگی یکسانی می‌طلبند و به نمره آن‌ها به یک میزان نیاز دارید. لذا تفاوتی نمی‌کند که نمره‌ این آزمون را برای دریافت ویزای استرالیا و نیوزیلند نیاز داشته باشید و یا برای پذیرش در دانشگاه‌های 50 کشور مختلف، تمامی بخش‌ها از ارزش یکسانی برخوردار هستند. انواع دیگر آن هم به همین ترتیب است.

زمان مصاحبه­‌ آزمون PTE

آزمون PTE آکادمیک همان‌طور که بخش‌های مختلف آن را با ریز جزئیات بررسی کردیم هیچ‌گونه مصاحبه‌ای در آن گنجانده نشده است؛ اما برای جنرال و بخش Spoken Text در همان روز جلسه‌ امتحان فرد نماینده از متقاضی سؤالات را خواهد پرسید که همان سؤالات بخش اسپیکینگ نوع آکادمیک است.

بایدها و نبایدهای آزمون PTE

بایدها و نبایدهای آزمون PTE
بایدها و نبایدهای آزمون PTE

بایدها و نبایدهای آزمون PTE به شرح زیر هستند:

شب قبل از امتحان حتماً خواب راحتی داشته باشید.

تا 30 دقیقه قبل از شروع امتحان حتماً در جلسه حضور داشته باشید چراکه چند دقیقه قبل از شروع امتحان برگه‌ها توزیع می‌گردد تا رأس ساعت شروع شده و به اتمام برسد.

از تخته‌پاک‌کن و وایت‌برد برای نکته برداری استفاده کنید.

میکروفون را حتماً چک کنید تا مشکلی نداشته باشد.

در هر شرایطی اگر به مشکل سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری برخورد کردید به مراقب امتحان خبر دهید.

حتماً جواب درست را چک کنید و بعد به سراغ سؤال بعدی بروید چراکه گزینه‌ برگشت برای چک کردن یا تصحیح وجود ندارد.

هیچ وسیله‌ غیرمجازی با خود به سر جلسه نیاورید چراکه محرومیت قطعی شما را در پی خواهد داشت.

هیچ پاسخی را به‌جز در موارد ضروری و گرامری با حروف بزرگ ننویسید.

فکر و تصور تقلب را هم نکنید علاوه بر ناظرین و مراقبین امتحان، سیستم ضبط صدا و تصویر کاملاً مراقب تک‌تک متقاضیان است.

اگر لازم بود حتماً از استراحت 10 دقیقه‌ای بین هر بخش استفاده کنید تا انرژی بگیرید.

ترک کردن جلسه‌ امتحان با کپی سؤالات تقلب محسوب می‌شود.

معایب و مزایای شرکت در آزمون PTE در ایران

حتماً شنیده‌اید که برخی افراد ادعا می‌کنند که اگر آزمون PTE را در کشور دیگری بدهند آزمون برای آن‌ها آسان‌تر خواهد بود و فقط باید هزینه‌ بیشتری بدهند. اما این تصورات کاملاً غلط است و این آزمون در سطح بین‌المللی و با یک درجه‌ سختی برگزار می‌گردد. ضمن اینکه این آزمون در ایران دارای مرکز برگزاری نیست و متقاضیان به کشورهایی مانند ترکیه، عراق و آذربایجان سفر می‌کنند.

لذا درصورتی‌که هر زمان آزمون PTE در ایران نیز دارای مرکز برگزاری باشد، تنها مزیت آن حذف شدن هزینه‌های سفر به کشور دیگر بوده و هیچ مزیت یا عیب خاصی ندارد. همچنین مصاحبه‌ آزمون PTE نوع جنرال توسط نماینده‌ معتمد سازمان صورت می‌گیرد و ازاین‌حیث نیز هیچ مزیتی نخواهید داشت تا در کشور خودتان در این آزمون شرکت نمایید.

معایب و مزایای شرکت در آزمون PTE در کشورهای دیگر

دقیقاً همه مواردی که برای شرکت در آزمون PTE برای کشور مبدأ هر فرد بیان کردیم در مورد شرکت کردن در این آزمون در سایر کشورها نیز همین‌طور است. به‌عنوان مثال تصور نکنید شرکت در آزمون PTE در کشور استرالیا سخت‌تر است و در سایر کشورها باید آسان‌تر باشد. هیچ مزیت یا عیب خاصی برای آن قائل نشوید و بهتر است روی آمادگی کامل خود برای آزمون تمرکز کنید.

ظرفیت شرکت کنندگان در آزمون PTE

آماری که از آزمون PTE در انتهای سال 2018 به‌دست آمده (2019 هنوز محاسبه نشده)، 36 مرکز آزمون بیشتر شدند که به خاطر رشد 30% تعداد شرکت‌کنندگان و نشان از ظرفیت نامحدود و در حال رشد متقاضیان برای آزمون PTE است. میانگین سنی شرکت‌کنندگان نیز 29 سال بوده است.

البته توجه داشته باشید که افزایش ظرفیت به معنای افزایش میزان قبولی نیست و صرفاً رقابت را سخت‌تر کرده و هرکسی بر اساس میزان ظرفیت اعلام‌شده توسط دانشگاه‌ها و نمره‌ کسب شده‌، شانس پذیرش خود را امتحان خواهد کرد.

هزینه­‌‌ها و تعرفه‌ها

در قسمت‌های قبلی به برخی از معروف‌ترین دوره‌ها و کلاس‌های آزمون PTE اشاره کردیم که در این قسمت به معرفی نرخ و هزینه‌ ثبت‌نام هریک می‌پردازیم.

مؤسسه‌ Udemy   برای هر یک از بخش‌های آموزشی خود (آموزش هر یک از 4 مهارت مورد ارزیابی در آزمون PTE) با تخفیف 10 دلار دریافت می‌شود که در صورت نبود تخفیف 40 دلار باید برای آموزش دیدن هر بخش بپردازید.

مؤسسه‌ E2Language برای آموزش آزمون PTE و کار کردن نمونه سؤال و آزمون‌های قبلی نیز با تخفیف 59 دلار و اگر در دوره‌ بدون تخفیف ثبت‌نام کنید، 118 دلار باید بپردازید.

مؤسسه‌ Surewayenglish : باتوجه‌به نوع و کیفیت دوره‌ آموزشی و جامعیت آن مبلغ متفاوتی خواهید پرداخت به‌نحوی‌که میزان جامع بودن و نکات گفته شده و همین‌طور تعداد سؤالات و نمونه آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده در هرکدام متفاوت است. نوع استاندارد 48 دلار، نوع پیشرفته 139 دلار و نوع ویژه نیز 209 دلار هزینه خواهد داشت.

هزینه­‌ شرکت در آزمون PTE

تفاوت بسیار جالبی که آزمون PTE با سایر آزمون‌ها دارد این است که شما می‌توانید در هر کشوری که به‌عنوان مرکز برگزاری آزمون خود انتخاب کرده‌اید، طبق پول رایج همان کشور هزینه‌ آزمون را پرداخت کنید. به‌عنوان مثال اگر کشور ترکیه را به‌عنوان جلسه‌ برگزاری آزمون خود انتخاب نمایید، هزینه‌ شرکت در آزمون برای شما معادل 880 لیر ترکیه خواهد بود و ثبت‌نام با تأخیر نیز 1100 لیر ترکیه است.

اگر کشور استرالیا را انتخاب کرده باشید با احتساب مالیات 375 دلار استرالیا باید پرداخت کنید و برای ثبت‌نام با تأخیر نیز 395 دلار استرالیا خواهد بود.

آزمون PTE کاغذی است یا سیستمی؟

از سال 1982 که آزمون PTE اولین بار به نیابت از استرالیا در دانشگاه لندن برگزار گردیده تا به امروز فقط به فرم کامپیوتری بوده و هیچ فرم برگزاری دیگری نداشته است. لذا بااینکه فرم کاغذی مزایا و معایب خاص خود را دارد اما قطعاً برای طرفداران این سبک از امتحان، خبر خوبی است. البته توجه داشته باشید که سبک کامپیوتری نیز در کنار مزایای خاص خود معایبی نیز خواهد داشت که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

معایب و مزایای آزمون PTE فرم کاغذی

همان ‌طور که دراین مقاله نیز مطلع گشتید، آزمون PTE از ابتدا تاکنون فقط به‌صورت کامپیوتری اجرا شده است و فرم کاغذی جزء فرم‌های برگزاری آزمون محسوب نمی‌گردد. لذا در این بخش به بررسی مزایا و معایب فرم کاغذی خواهیم پرداخت تا در صورت احتمالی اضافه شدن این فرم در آینده با جوانب آن نیز آشنا شوید.

مزایا

از مزیت‌های بسیار بزرگ آزمون PTE به‌صورت کاغذی، امکان نوت برداری، دایره کشیدن و نوشتن نکات مهم مدنظر داوطلبان روی برگه‌ آزمون است. این کار کمک می‌کند تا فرد داوطلب به‌راحتی جواب درست را مکان‌یابی کرده، ایده‌های خود را بررسی و قبل از وارد کردن جواب به داخل برگه‌ مربوطه، آن را چک کند.

معایب

از بزرگ‌ترین عیب‌های آزمون کاغذی، نگرانی داوطلبان بابت دست نوشته‌ ناخوانا یا بد نوشتن آن است. مخصوصاً اگر چندین‌بار خط‌خوردگی پیدا کرده باشد. در این موارد گاهی اوقات فرد تصحیح کننده‌ اوراق امتحانی، به علت مشکل در خواندن جواب، نخواهد توانست به شما امتیازی بدهد و به‌راحتی امتیاز از دست خواهید داد. ضمن اینکه به‌هیچ‌وجه نیز نباید با خودکار جواب دهید.

عیب دیگر این نوع آزمون، وارد کردن جواب‌ها از برگه‌ سؤال به برگه‌ جواب می‌باشد که گاهی اوقات افراد تصحیح کننده‌ متوجه اشتباهاتی نظیر واردکردن جواب درست در بخش اشتباه و یا غلط انتخاب کردن گزینه‌ها باوجوداینکه در برگه‌ سؤال گزینه‌ درست انتخاب شده بوده است، می‌شوند. لذا این موارد معایبی هستند که نمی‌توان به‌راحتی آنها را نادیده گرفت.

معایب و مزایای فرم کامپیوتری یا سیستمی آزمون PTE

معایب و مزایای فرم کامپیوتری یا سیستمی آزمون PTE به شرح زیر است:

مزایا

یکی از بزرگ‌ترین مزایای آزمون PTE به فرم کامپیوتری، مربوط به گستردگی و دامنه‌ انتخاب شما در مورد تاریخ و ساعت امتحان است. در نوع کامپیوتری شما روزهای زیادی را در اختیار خواهید داشت تا برای آزمون خود انتخاب کنید. از دیگر مزیت‌های آزمون PTE به فرم کامپیوتری این است که نتایج آزمون بسیار سریع‌تر مشخص می‌شوند و نهایتاً تا 5 روز منتشر خواهند شد که در سال گذشته 85% متقاضیان طی 2 روز اول نتایج خود را دریافت نموده‌اند.

ازلحاظ نوشتاری، مزیت بسیار بزرگی که در نوع سیستمی نسبت به نوع کاغذی وجود دارد و به تمامی داوطلبان توصیه می‌شود که تنها برای این مزیت هم که شده، نوع سیستمی را انتخاب کنند، تصحیح اشتباهات تایپی و اضافه و حذف نمودن کلمات به ساده‌ترین روش ممکن است چراکه نیاز به خط‌خوردگی نیست و بدون کوچک‌ترین اشتباه در تصحیح، می‌توانید با خیال راحت و به ساده‌ترین شکل جواب خود را تصحیح کنید. طبق تحقیقات انجام‌شده سرعت تایپ معمولی روی کاغذ حدود 31 کلمه در دقیقه است ولی در نوع تایپی در کامپیوتر به 40 کلمه در دقیقه نیز می‌رسد. همین امر سبب صرفه‌جویی بسیار زیادی در زمان خواهد شد.

در نوع کامپیوتری آزمون PTE، به‌راحتی می‌توانید از طریق ساعت کامپیوتر وقت را مدیریت کنید و نگران پرت‌شدن حواس خود نسبت به گذر زمان نباشید ضمن اینکه به کمک نرم‌افزار موجود در آن، به‌راحتی می‌توانید تعداد کلمات را شمرده و استرس کمتری داشته باشید. در نوع کامپیوتری تعداد افراد کمتری حضور دارند و همین امر سبب آرامش خاصی در شما خواهد شد. مشکل ورق زدن برگه‌ها و قاطی کردن سؤالات و فراموشی لحظه‌ای را نخواهید داشت؛ زیرا صفحه‌ کامپیوتر به دو قسمت سؤال و جواب تقسیم می‌گردد.

عیب

بزرگ‌ترین عیب نوع کامپیوتری آزمون PTE این است که نمی‌توانید مانند نوع کاغذی، نکته و موارد را در آن یادداشت کنید و تمرکز بیشتری داشته باشید. عیب دیگر آن، صدای تایپ کلمات کیبورد ممکن است خود عاملی برای حواس‌پرتی باشد. خستگی چشم‌ها در اثر نگاه کردن طولانی‌مدت به صفحه‌ کامپیوتر نیز می‌تواند از معایب این نوع آزمون باشد.

منابع آزمون PTE

در این قسمت قصد داریم به بررسی منابع آزمون PTE بپردازیم که نسبت به منابع کتاب از اهمیت و ارزش بیشتری برخوردار هستند، هرچند در عناوین بعدی معروف‌ترین منابع خودخوان (self-study) را معرفی خواهیم کرد. همچنین اگر خاطرتان باشد در همین مطلب در مورد دوره‌ها و کلاس‌های آزمون PTE نیز صحبت کردیم و منابع همان موارد جزء بهترین نمونه‌های منابع آزمون هستند. اما برخی سایت‌های دیگر نیز وجود دارند که عبارت‌اند از:

وب‌سایت PTE Exam Preparation که در مورد تمامی بخش‌های آزمون راهنمایی، راهکار، نکات و نمونه سؤال ارائه می‌کند. بهتر است است بدانید تمام خدمات این سایت رایگان است.

یکی از بهترین نمونه‌های منابع آنلاین، سایت برگزاری آزمون است که همراه با اپلیکیشن موبایل اقدام به در اختیار گذاشتن نکات و موارد لازم می‌کند. این سایت نیز رایگان است.

سایت PTE practice که بسته به نوع برنامه‌ریزی حدود 10 دلار هزینه دارد و در آن به شبیه‌سازی آزمون برای شما از صفر تا صد می‌پردازد تا کاملاً با جو و نحوه‌ برگزاری آزمون PTE آشنا گردید.

شرکت در آزمون PTE بدون شرکت در کلاس امکان پذیر است؟

روشی که گاهی اوقات افراد برای مطالعه انتخاب می‌کنند به روش خودخوان و یا Self-studying معروف است. فرد متقاضی در این روش بدون شرکت در کلاس، خود شروع به مطالعه و تقویت خود می‌کند. در روش  Self-studying شما می‌توانید خودتان را برای آزمون PTE آماده سازید و از منابع مختلف آن نیز بهره ببرید. در این روش علاوه بر وب‌سایت‌های گفته شده می‌توانید از کتاب‌های معروف آزمون PTE نیز کمک بگیرید. لازم به ذکر است باتوجه‌به ماهیت یکسان مواد امتحانی در تمام بخش‌های آزمون، این کتاب‌ها قابل‌استفاده برای هر سه نوع هستند.

کتاب (The Official Guide to PTE Academic): این کتاب راهنمای بسیار خوبی برای شما از مرحله‌ ثبت‌نام تا پایان آزمون است. با همراه داشتن 200 سؤال اضافه در قالب CD منبع خوبی به شمار می­‌رود.

کتاب (PTE Practice Test Plus with Key جلد 1 و 2): تمام آزمون‌ها همراه با جواب‌های تشریحی در کتاب توضیح داده شده است. CD حاوی فایل صوتی برای بخش‌های Listening و Speaking و نکات مطالعه نیز در این کتاب گنجانده‌شده است.

کتاب (Expert PTE Academic Coursebook): بیشتر مناسب کسانی است که وقت بیشتری برای آزمون PTE در اختیار داشته باشند تا اهداف طراحی هر سؤال را نیز بررسی کرده و به منابع دیجیتالی آزمون نیز دسترسی داشته باشند.

شرایط سنی شرکت در آزمون PTE

همان طور که پیش‌تر بیان شد، افراد شرکت‌کننده در آزمون PTE Academic و General باید حداقل 16 سال تمام باشند. سنین پایین‌تر مجاز به شرکت در آزمون نخواهند بود، لذا این تنها شرط خاصی است که باید برای ثبت‌نام در آزمون از آن برخوردار باشید. برای نوع Young Learners هم مناسب سنین 6 تا 13 است که با همکاری مدارس اجرا شده و صرفا برای آشنایی دانش آموزان با آزمون زبان انگلیسی در سطح بین‌المللی است.

استفاده از نمونه سؤالات آزمون­‌های قبلی

برخی از داوطلبان پیشنهاد می‌کنند که برای آشنایی بیشتر با جو و فضای آزمون، بهتر است از نمونه سؤالات آزمون‌های قبلی نیز کمک بگیرید تا بتوانید نتیجه بهتری را کسب کنید. لذا در این قسمت به معرفی بهترین منابع خواهیم پرداخت.

برای اینکه بتوانید به نمونه سؤالات آزمون‌های قبلی دسترسی پیدا کنید چندین روش پیش روی شما وجود دارد:

استفاده از منابع آنلاین که در این مقاله مهم‌ترین آن‌ها را ذکر کرده‌ایم.

استفاده از کلاس‌ها و دوره‌های آزمون PTE که مشهورترین آن‌ها بیان شده‌اند.

استفاده از کتاب‌های کمکی که بهترین موارد برای شما عزیزان مثال زده شده‌اند.

بهره‌گیری از سایت PTE و PTE Practice تا با نمونه سؤالات آزمون‌های قبلی آشنا گردید.

زبان آزمون PTE

آزمون PTE یک آزمون بین‌المللی است و اکنون در بیش از 50 کشور دنیا و با بیش از 200 مرکز برگزاری در حال انجام است. هر فردی که زبان مادری او انگلیسی نباشد و تصمیم داشته‌باشد ویزای استرالیا و یا نیوزیلند را کسب کند و یا در دانشگاه‌های مطرح بیش از 50 کشور دنیا به ادامه‌تحصیل بپردازد به این آزمون نیاز خواهد داشت.

زبان آزمون باتوجه‌به هدف برگزاری آزمون که سنجش قدرت و تسلط فرد داوطلب در زبان انگلیسی است، فقط به زبان انگلیسی خواهد بود و هیچ نوع دیگری نخواهد داشت.

مدت زمان آزمون PTE و نحوه­‌ برنامه‌ریزی برای مدیریت زمان

مدت‌زمان آزمون حدود 3 ساعت و نحوه مدیریت زمان در این آزمون نیز بسیار مهم است. اکثر افراد از کمبود وقت خود شکایت دارند. در این قسمت به شما آموزش خواهیم داد که چگونه برای هر قسمت عمل کنید تا با این مشکل روبه‌رو نشوید.

بهترین کارها برای مدیریت زمان در در آزمون PTE عبارت‌اند از:

قبل از صدای بیپ میکروفون شروع به صحبت نکنید؛ چراکه زمان‌بندی اشتباه سبب خواهد شد در تکرار مجدد همان جملات دچار اشتباه شوید و حتی رشته کلام نیز از دست شما خارج شده و زمان را از دست خواهید داد.

از تمامی منابع آزمون کمک بگیرید تا با نحوه­ طراحی سؤال هر بخش آشنا شوید.

دایره لغات زیاد کمک می‌کند تا سریع‌تر لغات را تشخیص داده و سریع‌تر پاسخ هر سؤال را مشخص کنید.

با انجام نمونه آزمون‌های قبلی یا شبیه‌سازی‌شده سرعت‌عمل خود را بالاتر ببرید.

سازمان­‌ها و کشورهای به‌رسمیت‌شناخته‌شده آزمون PTE

آزمون PTE به منظور کسب جواز و اخذ پذیرش در دانشگاه­‌ها و مؤسسات بیش از 50 کشور مختلف طراحی شده است. بهتر است بدانید این آزمون برای کسانی که به دنبال اخذ ویزای استرالیا و نیوزیلند باشند بسیار حیاتی است. لذا از بابت اعتبار بین‌المللی آزمون  احساس نگرانی و دلواپسی نخواهید داشت.

موارد آزمون PTE، نمرات هر بخش و بخش‌­های مختلف هریک

موارد آزمون PTE، نمرات هر بخش و بخش‌­های مختلف هریک
موارد آزمون PTE، نمرات هر بخش و بخش‌­های مختلف هریک

در این قسمت موارد آزمون را شرح می‌دهیم که به‌طورقطع نظیر آن در هیچ سایتی موجود نیست!

آزمون PTE از سه بخش که ارزیابی‌کننده 4 مهارت است تشکیل شده است و تقریباً 3 ساعت طول می‌کشد.

در بخش اول دو مهارت Speaking & Writing ارزیابی می‌گردند. این بخش بین 77 تا 93 دقیقه فرصت پاسخگویی دارد و سؤالات آن متشکل‌اند از:

معرفی خود (Introducing Yourself)  فقط به دانشگاه و مؤسسه مدنظر خود می‌فهمانید که تا چه حد سطح زبان و صحبت کردن شما قوی است. تا زمانی که صدای بیپ را نشنیده‌اید شروع به صحبت نکنید چرا که حدود 25 ثانیه فرصت آماده‌سازی به شما داده می‌شود.

با صدای بلند خواندن (Read Aloud)     در این بخش شما باید متنی که تا 60 کلمه هست را با صدای بلند بخوانید که 6 تا 7 متن نمایش داده می‌شود و زمان جواب دادن نیز بسته به تعداد کلمات متغیر است.

تکرار جملات (Repeat Sentence)      بعد از گوش دادن به یک جمله، باید آن را بخش به بخش تکرار کنید. هر متن بین 3 تا 9 ثانیه طول کشید و تعداد متن‌ها نیز بین 10 تا 12 تا بوده و 15 ثانیه برای هر متن فرصت پاسخگویی دارید.

توصیف متن (Describe Image)          باید عکسی که نشان داده می‌شود را توصیف کنید. تعداد عکس‌ها بین 6 تا 7 عدد بوده و برای هرکدام 40 ثانیه فرصت دارید.

بیان مجدد یک متن (Re-tell Lecture)            باید متنی که گفته می‌شود را به خاطر سپرده و با بیان خودتان توصیف کنید. 3 تا 4 متن که شاید 90 ثانیه هرکدام طول بکشند پخش شده و برای هر کدام 40 ثانیه فرصت دارید.

پاسخ به سؤال کوتاه (Answer Short Question)         باید به 10 تا 12 سؤال با یک کلمه یا مقداری بیشتر طی زمان 10 ثانیه جواب دهید.

بخش دوم آزمون PTE مهارت Reading را موردسنجش قرار می‌دهد که برای آن بین 32 تا 41 دقیقه فرصت دارید. سؤالات آن متشکل‌اند از:

سؤال چندگزینه‌ای و انتخاب یک گزینه صحیح (Multiple Choice, choose single answer)   حدود ۲ الی 3 متن با حداکثر 110 کلمه به شما نمایش داده می‌شود و باید یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید.

سؤال چندگزینه‌ای و انتخاب چند گزینه صحیح (Multiple Choice, choose multiple answer)         حدود ۲ الی 3 متن با حداکثر 300 کلمه به شما نمایش داده می‌شود و باید چند تا از گزینه‌ها را که صحیح هستند انتخاب کنید.

مرتب‌سازی پاراگراف‌ها (Reorder Paragraphs)           در سمت چپ تعدادی جمله یا پاراگراف برای شما قرار داده شده که به‌طور تصادفی مرتب شده‌اند. آن‌ها را به ترتیب در سمت راست قرار دهید. 2 تا 3 مورد بدین شکل وجود دارند.

پرکردن جاهای خالی (Reading Fill in the Blanks)    حدوداً ۴ الی 5 متن به شما نشان داده می‌شود و در زیر هر متن نیز کلماتی قرار داده شده که باتوجه‌به جای خالی کلمه‌ مناسب را باید انتخاب کنید. تعداد کلمات هر متن ماکزیمم 80 کلمه است.

خواندن و پرکردن جاهای خالی (Reading and Writing Fill in the Blanks) مطابق با قسمت قبلی 5 تا 6 متن با حداکثر 300 کلمه به شما نشان داده می‌شود که دارای جاهای خالی است و باتوجه‌به جعبه کلماتی که برای کل متن‌ها آورده شده کلمه مناسب را انتخاب و در جای خالی می‌نویسید.

بخش سوم آزمون PTE ارزیابی‌کننده مهارت Listening است که برای پاسخگویی بین 45 تا 57 دقیقه فرصت خواهید داشت. توجه داشته باشید که در سرتاسر این بخش فایل‌های صوتی یا کلیپ‌های تصویری فقط یک‌بار قابلیت پخش دارند.

خلاصه گویی متن پخش شده (Summarize Spoken Text)     حدود 2 الی 3 فایل صوتی که حدود 60 تا 90 ثانیه طول می‌کشند را بین 50 تا 70 کلمه خلاصه کرده و بنویسید.

سؤال چند گزینه‌ای و انتخاب چند گزینه صحیح (Multiple Choice, choose multiple answer)        حدود 2 تا 3 فایل صوتی به شما نشان داده می‌شود که 40 تا 90 ثانیه طول می‌کشند و چندین گزینه که مربوط به متن پخش شده می‌باشند را باید انتخاب کنید.

پر کردن جای خالی (Fill in the Blanks)          تعداد 2 تا 3 متن با جای خالی به شما نمایش داده می‌شوند و برای هرکدام 30 تا 60 ثانیه فایل صوتی پخش می‌گردد که باید از درون فایل صوتی جای خالی را متوجه شده و بنویسید.

مشخص کردن خلاصه صحیح (Highlight Correct Summary)            تعداد 2 تا 3 فایل صوتی به مدت 30 تا 90 ثانیه پخش می‌شوند و باید بهترین خلاصه‌ی فایل صوتی پخش شده را از بین گزینه‌ها انتخاب کنید.

سؤال چند گزینه‌ای و انتخاب یک گزینه صحیح (Multiple Choice, choose single answer) تعداد 2 تا 3 متن به مدت‌زمان 30 تا 60 ثانیه پخش می‌شوند که باید به یک فایل صوتی گوش کنید و سپس به یک سؤال چندگزینه‌ای مرتبط گوش داده و پاسخ آن را انتخاب کنید.

انتخاب کلمه حذف شده (Select Missing Word)        تعداد 2 الی 3 فایل صوتی به مدت زمان 30 تا 60 ثانیه پخش خواهند شد. در ادامه یک یا چندین کلمه در آن گفته نمی‌شود و شما باید از بین گزینه‌ها کلمه صحیح را انتخاب کنید.

مشخص کردن کلمات اشتباه (Highlight Incorrect Words)   تعداد 2 الی 3 فایل صوتی به مدت‌زمان 20 تا 70 ثانیه برای شما پخش خواهد شد. متن آن نیز در جلوی شما قرار دارد و باید کلمات اشتباهی که در متن متفاوت با فایل صوتی هست را به‌عنوان کلمه اشتباه با چپ کلیک مشخص کنید.

از روی دکلمه بنویسید (Write from Dictate)             با دقت به 3 الی 4 فایل صوتی که هرکدام 3 تا 5 ثانیه هستند گوش دهید و سپس به‌دقت و کلمه‌به‌کلمه، آن‌ها را در داخل پاسخ برگ بنویسید.

هرکدام از بخش­‌های گفته شده (3-1) بین 10 تا 90 بارم‌بندی دارند. میانگین این نمرات نمره­ کلی شما را تعیین می‌کند و در صورت نیاز این نمرات با نمره­ آیلتس یا تافل معادل‌سازی می­‌گردند.

اعتراض به نتیجه­‌ آزمون PTE

قبل از اینکه از وجود بخش و مهلت تعیین شده برای امکان اعتراض نسبت به نتایج آزمون PTE خوشحال شوید باید بدانید که این آزمون فقط کامپیوتری است و احتمالاً اشتباه در نمرات بسیار بعید است و درنتیجه احتمال تغییر نمره‌ شما نیز خیلی کم خواهد بود. فقط بخش‌های نوشتاری و پاسخ به‌صورت شفاهی بررسی می‌شوند. اگر به‌احتمال بسیار ضعیفی این اتفاق نیز رخ دهد، کل هزینه‌ پرداختی بابت اعتراض برگشت داده خواهد شد. برای اعتراض نسبت به نمره‌ آزمون PTE باید در طی 14 روز پس از اعلام نتایج به قسمت «Pearson Customer Service» مراجعه و اعتراض خود را با پرداخت هزینه‌ای بالای 100 دلار که متعاقباً به شما اعلام می‌گردد ثبت نمایید.

ثبت‌نام آزمون PTE

همان‌ طور که در مطالب قبلی نیز به آن اشاره کردیم آزمون PTE آکادمیک به کرات در تمام طول سال برگزار می‌شود به‌نحوی‌که حداقل در هرماه 6 تا 8 بار تاریخ برگزاری برای آن در سرتاسر جهان تعیین می‌گردد و شما تا 24 ساعت قبل از شروع برگزاری نیز فرصت ثبت‌نام خواهید داشت.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه دربارهٔ «صفر تا صد آزمون PTE»

  1. با سلام
    سوالی که داشتم این هست که دانشگاه هایی که این مدرک رو قبول دارن مثل انگلیس. ‌ممکنه سفارت برای ویزا ب مشکل بخورم و این مدرک رو سفارت قبول نکنه؟

    1. سلام
      حوزه فعالیت موسسه کشور انگلستان نمی باشد. لطفا با موسسات دیگر ارتباط گرفته استعلام بفرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button