موسسات مجاز اعزام دانشجو به خارج کشور

دانشجویان و افراد علاقه‌مند به تحصیل ممکن است به دلایل گوناگونی مهاجرت تحصیلی را انتخاب کنند. البته این کار همیشه به‌سادگی بیان‌کردن آن نخواهد بود؛ زیرا تصمیم به مهاجرت تنها اولین قدم در این راستا است. گام‌های بعدی نیاز به تحقیق و بررسی‌های زیادی داشته که هر کدام دشواری و پیچیدگی مخصوص به خود را دارند.

دانشجویان ایرانی برای اعزام به خارج از کشور علاوه بر دریافت پذیرش‌نامه باید ویزای تحصیلی نیز دریافت نمایند. بسته به میزان اطلاعات افراد در زمینه مهاجرت، آن‌ها می‌توانند به‌تنهایی یا با استفاده از مشاوره‌های موسسات و سازمان‌های به خصوصی در این راه موفق شوند.

درصورتی‌که متقاضیان به مشاوره و کمک نیاز داشته باشند می‌توانند از موسسات مورد تایید وزارت علوم برای اعزام دانشجو به خارج کشور استفاده کنند. ازاین‌رو در این مطلب علاوه بر معرفی لیست کامل موسسات مورد تایید وزارت علوم برای اعزام دانشجو به خارج کشور، به مزایای استفاده از و در عوض معایب و خطرات استفاده از موسسات غیرمجاز می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

وظیفه موسسات اعزام دانشجو

موسسات مورد تایید وزارت علوم برای اعزام دانشجو به خارج کشور

گفتیم مسیر اعزام دانشجو به کشورهای خارجی برای ادامه تحصیل روندی پرپیچ‌وخم و دشوار است که معمولا افراد زیادی دررابطه‌با آن دچار مشکل می‌شوند. افرادی که قصد دارند به ادامه تحصیل در خارج از کشور بپردازند؛ اما از روند کار، آگاهی نداشته یا اطلاعات کافی ندارند، می‌توانند از موسساتی که در این زمینه فعالیت می‌کنند کمک بگیرند.
دانستن این مسئله که نسبت به رشته تحصیلی متقاضی، کدام دانشگاه یا کدام کشور بهترین گزینه است؟ یا مخارج صدور ویزا، تحصیل، زندگی و در مجموع مهاجرت چقدر می‌شوند؟ نکاتی هستند که عموما موسسات مجاز اعزام دانشجو برای مهاجرت تحصیلی، متقاضی را در این زمینه راهنمایی می‌کنند.
لازم است فردی که قصد دارد در یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور به تحصیل بپردازد، قبل از هر چیز کشور و دانشگاه خود را انتخاب کند. سپس قدم بعدی درخواست به دانشگاه مدنظر، تهیه و جمع‌آوری مدارک موردنیاز جهت گرفتن ویزای دانشجویی است.

موسسات مجاز اعزام دانشجو برای مهاجرت تحصیلی چه مزایایی دارند؟

استفاده از موسسات مجاز اعزام دانشجو مزایایی را به دنبال دارد که باعث می‌شوند متقاضیان دقیقا به هدف خود برسند. به‌علاوه این موسسات به دلیل آن که تحت نظارت وزارت علوم قرار دارند بسیار قانونی عمل کرده و  هیچ شک و شبه ای را باقی نمی‌گذارند. این مزایا شامل:

  • عقد قراردادهای قانونی
  • مشاوره هی مفید
  • هزینه‌های به‌صرفه
  • آشنایی با قوانین اعزام و تسریع در روند آن
  • کمک به انتخابات صحیح‌تر
  • شانس بیشتر برای پذیرش
  • کمک در راستای تکمیل مدارک
  • اطلاع از ددلاین‌های موردنیاز
  • طرح دلایل مناسب برای وقفه تحصیلی
  • تنظیم انگیزه‌نامه یا (sop)

عقد قراردادهای قانونی

تنظیم قراردادهای کاری به‌صورت کاملا آشکار و واضح بوده که همین امر این موسسات را قابل‌اعتماد می‌کند و اگر زمانی تناقص یا مغایرتی بین خدمات موسسات و قرارداد به وجود آید، متقاضی می‌تواند به سازمان امور دانشجویان مراجعه کرده و شکایت خود را ابراز کند.

مشاوره‌های مفید

از نمونه مزایای دیگر موسسات مجاز می‌توان به راهنمایی و مشاوره‌های مناسب در زمینه اعزام دانشجویان به خارج از کشور اشاره کرد.

هزینه‌های به‌صرفه

موسسات مورد تایید وزارت علوم برای اعزام دانشجو به خارج کشور با هزینه‌هایی متناسب با وزارت علوم یا  بسیار پایین‌تر خدمات خود را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

آشنا با قوانین اعزام و تسریع در روند آن

موسسات مجاز علاوه بر تجارب بسیار، با تمامی قوانین و روند اعزام کاملا آشنا بوده و قادر هستند متناسب با قوانین همان کشوری که متقاضی قصد ادامه تحصیل در آن را دارد، مدارک موردنیاز در این زمینه را معرفی یا تهیه کرده و اقدام به دریافت ویزای تحصیلی دانشجو کنند. این یکی از مزیت‌های موسسات مجاز است که افزون بر راهنمایی درست، سرعت روند کار را بالا می‌برد.

کمک به انتخابات صحیح‌تر

معمولا موسسه‌های اعزام دانشجو به خارج کشور در حوزه یک الی دو کشور بیشتر فعالیت ندارند و از آن جایی که با دانشگاه یا شهرهای مختلف همین کشورها به‌خوبی آشنا هستند و اطلاعات کافی دارند، می‌توانند متناسب با سلیقه و علایق متقاضیان رشته، دانشگاه و مکان زندگی بهتری را انتخاب و به آن‌ها معرفی کنند.

شانس بیشتر

از دیگر مزایای استفاده از موسسات مجاز اعزام دانشجو برای مهاجرت تحصیلیِ، بالابردن شانس پذیرش در دانشگاه‌های خارجی است.

کمک در راستای تکمیل مدارک

این احتمال وجود دارد افرادی که بدون دریافت هیچ مشاوره یا کمکی، به‌تنهایی برای پذیرش از دانشگاه موردنظر خود یا دریافت ویزای تحصیلی اقدام و درخواست می‌دهند، دچار کمبود مدارک شده و به همین دلیل درخواستشان پذیرفته نشود. درصورتی‌که موسسات اعزام دانشجو کمک می‌کنند متقاضی مدارک لازم را به طور جامع و کامل تهیه و تحویل دهد.

اطلاع از ددلاین‌های موردنیاز

مهم‌ترین مسئله در اعزام‌ دانشجو به خارج، آگاهی و اطلاع از تاریخ و ددلاین‌های صحیح درخواست پذیرش، ارسال مدارک و درخواست برای گرفتن ویزا است. موسسات مجاز اعزام دانشجو می‌توانند زمان‌های مناسب هر یک از این موارد را به اطلاع مشتریان خود برسانند.

طرح دلایل مناسب برای وقفه تحصیلی

وقفه تحصیلی که بین دو مقطع اتفاق می‌افتد، می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. بعضی از دوره‌های تحصیلی یا دانشگاه‌های خارجی محدودیت سنی یا محدودیت گپ تحصیلی دارند که در این صورت احتمال دارد یکی از دلایل ردشدن درخواست متقاضی همین وقفه تحصیلی باشد.

موسسه‌های اعزام به دلیل داشتن ارتباط مستقیم با دانشگاه‌های خارجی قادر هستند دلایل مناسبی برای این وقفه طرح کنند تا دانشجو بعد از ثبت‌نام یا در زمان تحصیل با مشکلی مواجه نشود.

تنظیم انگیزه‌نامه یا (sop)

رزومه و سوابق تحصیلی همراه باهدف و انگیزه‌نامه دو نمونه از مواردی هستند که معمولا در تمامی درخواست‌های تحصیلی موردنیاز هستند که از نمونه‌های دیگر مزایای استفاده از موسسات مورد تایید وزارت علوم برای اعزام دانشجو به خارج کشور تدوین و ارائه این مدارک به طور کامل و بدون نقص است.

انواع موسسه‌های غیرمجاز

موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو

موسسه‌های غیرمجاز اعزام دانشجو به خارج اصولا شامل سه دسته می‌شوند:

  • موسساتی که مدت اعتبار مجوزشان به پایان رسیده
  • آن دسته موسساتی که مجوزشان باطل و لغو شده است
  • وکلای مهاجرت تحصیلی

آن دسته موسساتی که مجوزشان باطل و لغو شده است

وجود شکایت‌های متعدد از این نمونه موسسات در سازمان امور دانشجویان، موجب باطل شدن مجوز آن‌ها شده است و تا زمانی که این موسسات اقدامی در جهت برطرف‌کردن شکایت‌ها و مشکلات نکرده‌اند یا مجوز خود را تمدید نکرده‌اند، بهتر است از همکاری با آنان پرهیز شود.

موسساتی که مدت اعتبار مجوزشان به پایان رسیده

این دسته موسسات با فرارسیدن پایان مدت اعتبار مجوزشان و عدم تمدید آن، زین‌پس نه‌تنها تحت نظارت وزارت علوم نخواهند بود؛ بلکه تعهدی هم برای عقد قرارداد و همکاری با متقاضی ندارند.

وکلای مهاجرت تحصیل

وکلای مهاجرت تحصیلی به کسانی می‌گویند که بعد از رسیدن متقاضی به کشور موردنظر، در صورت بروز مشکل به این افراد مراجعه می‌کنند. به بیانی دیگر این افراد تنها در عرصه حل مشکلات بعد از رسیدن متقاضی به مقصود خود تخصص دارند و در زمینه دریافت ویزا یا پذیرش از دانشگاه‌های خارج از کشور هیچ مسئولیت یا تخصصی ندارند.

معایب و خطرات استفاده از موسسات غیرمجاز

موسسات غیرمجاز به آن دسته موسسه یا سازمان‌هایی گفته می‌شود که بدون مجوز وزارت علوم در حال فعالیت هستند. همکاری با این موسسات معمولا خطرات و معایبی به همراه دارد که گاهی حتی جبران‌ناپذیرند. برخلاف موسسات مجاز این موسسه­ ها با اتلاف وقت و هزینه‌های بسیار عموما متقاضی را به هدف خود نمی‌رسانند و غیرقابل‌اعتماد هستند.

از معایب دیگر همکاری با موسسه های غیرمجاز می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • دریافت هزینه‌های سنگین از متقاضیان
  • عقد قراردادهای نامعقول و غیرواضح
  • نداشتن نمایندگی یا ارتباطی مستقیم با دانشگاه‌های خارج از کشور
  • نداشتن دسترسی به آن‌ها
  • پاسخگو نبودن

دریافت هزینه‌های سنگین از متقاضیان

گفتیم میزان هزینه‌های موسسات مجاز اعزام دانشجو نسبت به قوانین وزارت علوم تعیین می‌شوند. درصورتی‌که موسسات غیرمجاز بر اساس سود و منفعت شخصی خود هزینه‌های اعزام دانشجو را مشخص می‌کنند. درحالی‌که هزینه اعزام دانشجو معادل شهریه یک ترم یا کمتر است.

عقد قراردادهای نامعقول و غیرواضح

این دسته از موسسات با بستن قراردادهایی که کاملا نوع و چگونگی خدمات خود را بیان نمی‌کنند، نه‌تنها متقاضی را فریب داده و به مقصود نمی‌رسانند؛ بلکه در مواقعی حق اعتراض و شکایت را هم از آن‌ها سلب می‌کنند. به‌گونه‌ای که دیگر فرد نمی‌تواند با مراجعه به وزارت علوم یا مراجع قضایی دیگر شکایت کند.

نداشتن نمایندگی یا ارتباطی مستقیم با دانشگاه‌های خارج از کشور

داشتن ارتباط مستقیم با دانشگاه‌های خارج از کشور یا نمایندگی از سوی آن‌ها کمک می‌کند متقاضیان به‌راحتی و بدون مشکل از سوی دانشگاه‌ها پذیرش دریافت کنند که این یکی از خصوصیات بارز موسسات مجاز اعزام دانشجو است.

موسسه‌های غیرمجاز به دلیل نداشتن روابط مستقیم و نمایندگی، با تظاهرکردن متقاضی را فریب داده و هزینه بیشتری دریافت می‌کنند یا تنها تلاش خود را در جهت هدایت دانشجویان به سمت کالج‌ها به کار می‌برند؛ زیرا مراحل پذیرش کالج‌ها ساده‌تر و به مدارک کمتری هم نیاز دارند.

نداشتن دسترسی به آن‌ها

بعضی از موسسه‌های غیرمجاز خارج از ایران و به‌صورت آزاد فعالیت می‌کنند. درصورتی‌که متقاضی مشکل یا شکایتی داشته باشد، به دلیل عدم تحت نظارت یا عدم وابستگی این موسسه‌ها به وزارت علوم، نمی‌تواند به طور مستقیم به آن‌ها دسترسی یافته یا شکایت خود را پیگیری کند.

پاسخگو نبودن

موسسات غیرمجاز افزون بر عقد قراردادهای مبهم با مشتریان خود، به طور صحیح یا مرتب پاسخگوی سوالات متقاضیان نیستند و در صورت بروز هرگونه مشکلی هیچ‌ تعهد یا مسئولیتی را نمی‌پذیرند.

فایل مربوط به لیست موسسات مجاز اعزام دانشجو به خارج از کشور را می توانید از اینـــجا مشاهده کنید

موسسه‌های مجاز و مورد تایید وزارت علوم

همان‌طور که اشاره کردیم مهاجرت تحصیلی عوامل متعددی دارد و نداشتن آگاهی از قوانین بین‌المللی یا کشورهای دیگر، تردید در انتخاب دانشگاه، رشته و کشور برای ادامه تحصیل از جمله مواردی هستند که افراد را نیازمند به موسسه یا سازمان‌های اعزام می‌کند.

در مجموع وزارت علوم موسساتی را مورد تایید قرار می‌دهد که دارای مجوز باشند و به طور مرتب مجوز خود را تمدید نمایند. این موسسات نه‌تنها تحت نظارت وزارت علوم قرار دارند؛ بلکه بر پایه ضوابط و مقررات آن به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

در این صورت اگر زمانی با موسسه موردنظر با مشکل مواجه شدید، می‌توانید شکایت خود را به سازمان وزارت علوم ارائه کرده و آن را پیگیری کنید. وزارت علوم وظیفه دارد لیست اسامی و فهرست موسسات مجاز اعزام دانشجو برای مهاجرت تحصیلی را در سایت مخصوص خود اعلام کند.

این سایت یک مرجع کاملا قابل‌اعتماد برای شناخت موسسه‌های مجاز و اطاعات دیگر درباره آن‌ها است. در فهرست اسامی این موسسات علاوه بر حوزه فعالیت آن‌ها، شهری که در آن قرار دارند و سایت‌ یا شماره تماس مخصوص هر موسسه ذکر شده است.

سخن آخر

بزرگ‌ترین و مهم‌ترین وظیفه موسسات مورد تایید وزارت علوم برای اعزام دانشجو به خارج کشور، پذیرش دانشجو در دانشگاه موردنظر، دریافت ویزا، اقامت و در نهایت اعزام وی به خارج از کشور است. درصورتی‌که قصد کمک‌گرفتن از موسسه‌های اعزام دانشجو را دارید به سایت وزارت علوم و اعزام دانشجویان با آدرس scholarship.saorg.ir مراجعه کرده و باتوجه‌ به فهرست موسسات مورد تایید وزارت علوم برای اعزام دانشجو به خارج کشور، اقدام به انتخاب موسسه نمایید. مجوز موسسات به طور سالیانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و تنها زمانی که واجد شرایط باشند، تمدید مجوز موسسه امکان‌پذیر است. حتما قبل از مراجعه، تاریخ مجوز موسسه موردنظر را در سایت وزارت علوم بررسی کنید.

موسسه مهاجرت تحصیلی و اعزام دانشجو آریا بیش از 17 سال است که به همراه تیم مشاوران خبره و باتجربه خود در زمینه مهاجرت تحصیلی به استرالیا و نیوزلند فعالیت دارد. برای اطلاعات بیشتر درباره ما می توانید با ما تماس بگیرید یا با کلیک روی دکمه های زیر برخی از ویزاهای موفق ما و لیست مجوز های ما را مشاهده کنید.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button