ترفندهای مدیریت زمان برای دانشجویان

ترفندهای مدیریت زمان برای دانشجویان

ترفندهای مدیریت زمان برای دانشجویان

آیا شما هم از آن دسته دانشجویانی هستید که همه درس‌های خود را برای وقت امتحان نگه داشته‌اند و شب امتحان را برای درس خواندن انتخاب کرده‌اند؟ از نمرات خود ناراضی هستید و همیشه احساس می‌کنید تحت فشار زیاد مجبور به درس خواندن  هستید و وقت کافی ندارید؟ آیا چیزی از ترفندهای مدیریت زمان برای دانشجویان می‌دانید و از تاثیر زمانبندی با خبر هستید؟ این مقاله راهنمای کاملی برای شما خواهد بود تا بتوانید کارایی خد را در درس خواندن افزایش دهید.

حتما تا به حال شنیده‌اید که در طول ترم درس خواندن، بهتر از جمع کردن کارها برای آخرین دقایق است. اما می‌دانستید که تنها با یک یا دو ساعت درس خواندن روزانه در طول ترم و وجود یک جدول برنامه ریزی، دیگر نیازی به شب بیداری برای قبولی در امتحان نخواهید داشت.

مطمئنا یکی از پر استرس‌ترین دوران‌های زندگی دانشجویی، زمان امتحان‌ها است. وقتی با نزدیک شدن به پایان ترم و شروع امتحانات دیگر خبری از خوش گذرانی و تفریحاتی که در طول ترم داشتید نیست و وقت درس خواندن رسیده است، مدیریت زمان برای دانشجویان از اهمیت خاصی برخوردار می‌شود. به عنوان یک دانشجو لازم است که ترفندهای حفظ تعادل بین زندگی، کار و درس را یاد بگیرید و غذاهای مناسب برای تقویت حافظه را بشناسید. بهتر است بدانید که منظور از غذاهای مناسب، خوردن نوشیدنی‌های انرژی‌زا که شما را در شب امتحان بیدار نگه می‌دارد یا فست فود و غذاهای فوری که به دلیل کمبود وقت استفاده می‌کنید، نیست.

توجه داشته باشید که به کمک ترفندهای مدیریت زمان برای دانشجویان به راحتی می‌توانید شانس موفقیت در امتحانات بدون اضافه شدن فشار و استرس را افزایش دهید. زمانی که بتوانید در مدت زمان مشخص و چند روز پیش از موعد امتحان آماده شوید، استرس کمتری خواهید داشت و همین مدیریت زمان است که فرق بین دانشجوی موفق و شکست خورده را در دانشگاه مشخص می‌کند.

در این مطلب هفت ترفند مدیریت زمان برای دانشجویان را معرفی خواهیم کرد که می‌تواند کمکی باشد برای شما که اوقات بهتری را در دانشگاه داشته باشید. به کمک این ترفندها حتی قادر خواهید بود وقت اضافی داشته باشید تا کار نیمه وقتی را انجام دهید که برای شما درآمد داشته باشید.

۱. چه کارهایی باید انجام دهید؟

اولین موردی که در زمینه‌ی مدیریت زمان برای دانشجویان لازم است به آن دقت داشته باشید، این است که بدانید چه کارهایی باید انجام دهید. کارهای نیمه تمام، تمام شده و انجام نشده را از هم جدا کنید. دفترچه‌ای برای نوشتن کارهای عقب افتاده و روزانه‌ی خود داشته باشید. ممکن است این مورد به نظرتان آشنا برسد و قبلا درباره‌ی آن شنیده و تجربه انجام چنین کاری را داشته باشید، اما بعد از مدت زمان کوتاهی آن را رها کرده‌اید. بهتر است بدانید هر کاری که برای چند هفته‌ی متوالی به صورت روزانه انجام دهید، تبدیل به عادتی برای شما خواهد شد. مشخص کردن کارهایی که دارید و نوشتن آن کمک بسیار زیادی به زندگی شما خواهد کرد. به خصوص اگر دانشجو هستید باعث می‌شود که کارهایتان را تا لحظات آخر به تعویق نیاندازید و در طول ترم به خواندن درس‌ها و تکالیفتان برسید.

اگر پروژه‌ای دانشگاهی دارید که باید تا تاریخ مشخصی آن را تحویل دهید، آن را در لیست کارهایتان یادداشت کرده و جزئیات انجام آن را نیز بنویسید. به این ترتیب برای مرحله‌ی بعدی از مدیریت زمان آماده خواهید شد.

۲. جدول زمانبندی داشته باشید.

بعد از مشخص شدن لیست کارهایتان، نوبت به جدول زمانبندی می‌رسد. برای مدیریت بهتر زمانی که دارید، یک تقویم رو‌میزی که بتوانید در آن یادداشت کنید، یا اپلیکیشن‌های مختلفی که برای برنامه ریزی روزانه، هفتگی یا ماهانه وجود دارد را دانلود و نصب کنید و با یادداشت کارهایی که دارید به راحتی کنترل زمانتان را در دست داشته باشید. در صورتی که همیشه پشت میز هستید از تقویم رومیزی استفاده کرده و اگر نیاز دارید که آلارم تلفن همراهتان به شما کارهایتان را یادآوری کند، همزمان اپلیکیشنی برای مدیریت زمان نیز نصب کنید.

دقت داشته باشید که بهترین زمان برای درس خواندن را انتخاب کرده و در عین حال خواب کافی داشته باشید. به طور معمول یک انسان بالغ به ۷ تا ۸ ساعت خواب نیاز دارد، بنابراین برای داشتن تمرکز و هوشیار بودن در دوران امتحانات باید به خواب خود نیز توجه داشته باشید. هرگز برای موفقیت در امتحان شب را بیدار نمانید، زیرا تمرکز شما را به شدت کاهش می‌یابد و باعث می‌شود سر جلسه هوشیار نباشید.

جدول زمانبندی داشته باشید
جدول زمانبندی داشته باشید

۳. واقع بین و منعطف باشید.

عموما شما به ۸ تا ۱۰ ساعت زمان برای انجام کارهای روزانه، درس خواندن، کار کردن یا فعالیت‌های اجتماعی خود نیاز دارید. دانشجویانی که تمام وقت مشغول به تحصیل هستند، به طور متوسط بیش از ۳۵ ساعت از زمان خود در هفته را مشغول به فعالیت‌های دانشگاهی مانند درس خواندن، سمینار دادن و انجام پروژه‌های دانشگاهی می‌باشند. اگر تنها ۱۵ ساعت از وقت خود را در هفته را برای کلاس‌هایتان در نظر بگیرید، در این صورت شما به صورت هفتگی ۲۰ ساعت زمان برای خواندن درس‌هایتان خواهید داشت. بهتر است با دانستن ترفندهای مدیریت زمان برای دانشجویان از این ۲۰ ساعت نهایت استفاده را ببرید.

علاوه بر این، بهتر است واقع بین باشید. درس خواند‌های طولانی مدت هیچ فایده‌ای برای شما نخواهد داشت و تنها خستگی و دلزدگی را به دنبال دارد. وقت اضافه‌ی خود را در روزهای مختلف تقسیم کنید و اگر در طول هفته به برنامه‌ی خود عمل کرده باشید، به عنوان جایزه می‌توانید یک روز در هفته را درس نخوانید یا ساعات مطالعه‌ی خود را در آخر هفته‌ها کاهش دهید. هرگز ساعات طولانی را برای انجام یک کار در نظر نگیرید و در مورد تقسیم زمان خود واقع بین باشید.

۴. از تکرار کردن جلوگیری کنید.

یکی از فوایدی که مدیریت زمان برای دانشجویان به همراه دارد، این است که با وجود یک جدول برنامه‌ریزی برای درس خواندن و انجام کارها، شما از زمانی که دارید، نهایت استفاده را خواهید برد. زمانی را برای مطالعه و تحقیق در نظر بگیرید و با عمل کردن به جدولی که دارید اجازه ندهید کارهای تکراری و بیهوده، زمان را از شما بدزدند. وقتی که بتوانید به کمک مدیریت زمان به همه‌ی کارهایتان برسید، دیگر نیازی به دوباره خوانی یک مقاله یا تکرار تحقیق نخواهید داشت.

یکی از موثرترین روش‌ها برای جلوگیری از تکرار کردن، این است که ابتدا لیستی از هرچیزی که نیاز دارید تهیه کنید و بعد از آن با یادداشت برداری، جزئیات کارهایتان را مشخص و با رنگ‌های مختلف آن‌ها را اولویت بندی کنید. با مشخص شدن عنوان و زیر عنوان هر کاری به راحتی می‌توانید زمان خود را مدیریت و از هدر رفتن آن جلوگیری کنید.

۵. مراقب حواس پرتی و به تعویق انداختن کارها باشید.

در ابتدای شروع ترم تحصیلی ممکن است تصور کنید، زمان بسیار زیادی برای درس خواندن دارید اما در چشم بهم زدنی پایان ترم و وقت امتحان فرا می‌رسد. هرگز کارهایتان را برای فردا نگذارید و بر طبق جدول زمانبندی عمل کنید. وجود یک جدول برنامه ریزی و عادت به نوشتن لیست کارها کمک می‌کند در زندگی آینده نیز فرد موفق‌تری باشید.

برای اینکه بهترین نتیجه را از درس خواندن خود بگیرید، بهترین جایی که در آن تمرکز کافی دارید را شناسایی کنید و چیزهایی که باعث می‌شود انگیزه شما در درس خواندن زیادتر شود در آنجا قرار دهید. اگر موضوعی باعث ناراحتی شما می‌شود، پیش از شروع به درس خواندن آن را یادداشت کنید و به خودتان قول دهید که بعد از تمام شدن ساعت درسی به آن فکر کنید. می‌توانید با چسباندن نوشته‌های انگیزشی یا یادداشت هدف‌هایی که دارید یا قرار دادن جدول برنامه ریزی خود در جایی که درس می‌خوانید انگیزه خود را در طول مدت زمان امتحانات و درس خواندن حفظ کنید.

به یاد داشته باشید همیشه روشی که برای دیگران موثر بوده، ممکن است برای شما کارآمد نباشد. برای برخی درس خواندن گروهی باعث افزایش بازده می‌شود اما عده‌ای دیگر باید در سکوت کامل درس بخوانند.

۶. تمرین و ورزش را فراموش نکنید.

ممکن است باور نکنید، اما ورزش و انجام تمرینات هوازی تاثیری مشابه خواب کافی بر تمرکز شما خواهند داشت. اگر روزانه زمانی را برای ورزش کردن در نظر بگیرید، باعث افزایش قدرت تمرکز و پاک کردن ذهن شما از افکار منفی و بیهوده می‌شود و به این ترتیب زمینه و قدرت لازم ذهنی برای جذب اطلاعات را خواهید داشت. بهتر است بین زمانی‌هایی که درس می‌خوانید وقتی را برای ورزش و تمرین در نظر بگیرید. برای مثال ۱۰ دقیقه دویدن یا ۲۰ دقیقه پیاده روی در هوای آزاد باعث می‌شود، احساس طراوت و تازگی بیشتری در شما ایجاد شده و برای دور بعدی درس خواندن آماده شوید. بهترین زمان برای پیاده‌روی یا انجام تمرینات ورزشی صبح زود و پیش از شروع درس خواندن یا بعد از ظهر است.

تمرین و ورزش را فراموش نکنید
تمرین و ورزش را فراموش نکنید

۷. برنامه ریزی شما چقدر موثر بوده است؟

همیشه بعد از اتمام اولین دوره‌ی برنامه‌ریزی و انجام ترفندهای مدیریت زمان برای دانشجویان، نگاهی به عقب انداخته و ببینید که این برنامه‌ریزی چقدر برای شما موثر بوده است، در کجای راه اشتباه کرده‌اید و نقاط قوت و ضعف شما چه بوده‌اند؟

وجود جدول برنامه‌ریزی کمک خواهد کرد به راحتی کم و کاستی‌ها را شناسایی کرده و هر تغییری را که نیاز است اعمال کنید. بنابراین با عادت کردن به انجام مرتب کارهای روزانه و دانشگاهیتان وقت کافی برای سپری کردن با دوستان، خانواده و تفریح و گاهی کار کردن و کسب درآمد خواهید داشت.


یکی از بهترین روش‌ها برای ادامه تحصیل، مهاجرت به کشورهایی است که از نظر آکادمیک و امکانات تحصیلی از سایر کشورها برتر هستند. دو تا از این کشورها که افراد زیادی نیز تمایل به مهاجرت به آن‌ها دارند، کانادا و استرالیا می‌باشند. چنانچه دوست دارید در دانشگاهی با رتبه‌های برتر جهانی تحصیل کنید، می‌توانید برای تحصیل در یکی از این دو کشور از طریق گروه مهاجرت آریا اقدام کنید. برای این منظور با تلفن زیر تماس بگیرید. پیش از تماس به لینک‌های زیر نیز سری بزنید:

02188240445

لینک‌های مربوط به تحصیل در استرالیا:

تحصیل کارشناسی ارشد استرالیا
هزینه‌های تحصیل در استرالیا
مشاوره رایگان مهاجرت به استرالیا
بهترین سایت های کاریابی در استرالیا
رنک دانشگاه ملی استرالیا
راه های مهاجرت به استرالیا
قوانین جدید مهاجرت به استرالیا در سال 2019
تحصیل در استرالیا بدون آیلتس یا تافل


می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button