آیا رزومه و CV با هم تفاوت دارند؟

آیا رزومه و CV با هم تفاوت دارند؟

بسیاری از افراد از تفاوت بین رزومه و CV (Curriculum Vitae) اطلاع ندارند و یا ممکن است این دو را به جای هم استفاده نمایند. این امر حتی از جانب کارفرمایان یا بخش ادمیشن دانشگاه ها نیز اتفاق می افتد. این امر قابل درک است، زیرا تعریفی جهانی یا استاندارد برای این دو وجود ندارد، و علاوه بر این، افراد و سازمان ها و کشور های مختلف از این واژه ها استفاده های مختلفی دارند. معمولا واژه ی CV بیشتر در اروپا و استرالیا استفاده می شود، اما محتوای آن با آنچه در امریکا رزومه خوانده می شود بسیار مشابه است. البته در استرالیا این دو واژه به جای یکدیگر نیز استفاده می شوند. اما در دنیای آکادمیک تفاوت هایی بین این دو مدرک وجود دارد،از جمله محتوای آن ها، چگونگی ساختار و زمان استفاده از آن ها. در هر حال بهتر است در ابتدا به منطقه ای که در آن برای کار یا دانشگاه اپلای می کنید توجه کنید تا بتوانید در مورد به کار بردن رزومه یا CV تصمیم بگیرید. با خواندن این مطلب می توانید با تفاوت های رزومه و CV و کاربردهای آن ها آشنا شوید.

 

رزومه (Resume)

رزومه معمولا برای صنعت و کار استفاده دارد و نه برای دانشگاه. مدرکی یک تا دو صفحه ای که تحصیلات، تجربیات کاری و تحقیقاتی و مهارت های مرتبط را در خود جای می دهد. اجزای دیگر این مدرک ممکن است شامل خدمات اجتماعی و فعالیت های رهبری یا داوطلبانه باشد. به دلیل تعداد بالای رزومه هایی که مدیران استخدام باید بررسی نمایند، اجمال و اختصار در رزومه بسیار اهمیت دارد. مقالات، ارائه در کنفرانس ها، دستاورد های حرفه ای و تجربه ی تدریس را می توان در صورت درخواست کارفرما ارائه کرد. در هر حال لازم است تا جای ممکن رزومه را کوتاه و مختصر آماده کنید.

 

CV

مدرکی که تعریفی جامع از آنچه تا کنون انجام داده اید در خود جای می دهد! این مدرک عموما برای موقعیت های تحصیلی و آکادمیک و یا موقعیت های علمی و تحقیقاتی استفاده می شود. CV شامل خلاصه ای از تجربیات تحصیلی و آکادمیک و برخی یا همه ی موارد زیر است: تجربه ی تدریس یا تحقیق، مقالات، ارائه ها، دستاوردهای حرفه ای، اختراعات، جوایز، اقتخارات و همکاری های حرفه ای. برای یک محقق یا استاد با تجربه ی دانشگاه طبیعی است که یک CV پنج، ده یا حتی بیست صفحه ای داشته باشد، زیرا این پوزیشن ها معمولا مستلزم تحقیق، مقالات، ارائه ها، مشارکت در سازمان های حرفه ای و غیره هستند. لازم است هر زمان دستاورد جدیدی در زمینه ی حرفه ای یا آکادمیک داشتید، رزومه ی خود را آپدیت نمایید.

 

تفاوت های CV و رزومه

  • موارد استفاده: زمانی که برای دانشگاه، مشاغل آکادمیک، گرنت ها و فلوشیپ ها درخواست می کنید، از شما CV خواسته می شود. اگر برای شغلی خارج از بخش آکارمیک اپلای کنید، باید رزومه ی خود را سابمیت نمایید.
  • هدف: CV به خواننده ی آن تاریخجه ی کامل تحصیلی و حرفه ای شما را می دهد که شامل تمامی مشاغل پیشین، جوایز، مقالات، اپلیکیشن های موفق گرنت ها و ارائه در کنفرانس ها می شود. از سوی دیگر، رزومه به کمیته ی استخدام نشان می دهد که به چه نحوی شما شایسته ی شغل مورد نظر آن ها هستید. در رزومه بیست تمامی مشاغلی که تا کنون در آن ها شاغل بوده اید نمی آید، بلکه تنها تجربیات کاری اخیر که مرتبط با شغل مورد نظر شما است در آن آورده می شود.
  • ظاهر: CV استایلی مینیمالیست دارد و هیچ طرح خاصی در آن استفاده نمی شود. در رزومه، محتوای آن توسط تیتر های مشخص از هم مجزا می شود و استایل و محتوا در آن اهمیت دارند. رزومه باید زیبا به نظر برسد و نسبت به CV فضای خالی بیشتری در آن وجود دارد. محتوای رزومه توسط تیتر های هر بخش و سپس Bullet Point ها سازماندهی می شوند.
  • تعداد صفحات: معمولا CV محدودیتی در تعداد صفحات ندارد. هرچه در کسب و کار خود پیشرفت کنید، CV شما طولانی تر خواهد شد. رزومه متفاوت است و باید همواره بین یک تا دو صفحه باشد.
  • آزادی عمل: CV لیست جامعی از تدریس، تحقیق و دستاورد های آکادمیک شما است. از آنجایی که تاریخچه ی کاملی در CV ارائه می شود، معمولا برای شغل یا پوزیشن آکادمیک خاصی تغییر داده نمی شود. در حالی که رزومه که نمایی از تجربیات کاری و مهارت های شما است و شما را برای شغل مورد نظرتان واجد شرایط نشان می دهد. برای هر اپلیکیشن باید رزومه ی مخصوص آن را تهیه کرد و در آن به طور خلاصه سوابق کاری مرتبط و مسئولیت ها و دستاورد هایی که در هر شغل داشته اید را ذکر نمایید.
  • چیدمان: CV شامل بخش هایی برای تحصیلات، سوابق کاری آکادمیک، مقالات، گرنت ها و فلوشیپ ها، سخنرانی ها، کنفرانس ها، تجربه ی تدریس، تجربه ی تحقیق، تجربیات رهبری، همکاری های حرفه ای و رفرنس ها است. اما رزومه با یک بخش اطلاعات شخصی (پروفایل) آغاز می شود که شامل خلاصه ای از صلاحیت های شما برای احراز یک پوزیشن شغلی است. سپس بخشی به تجربیات کار مرتبط، تحصیلات، جوایز و تفریحات مورد علاقه ی فرد اختصاص داده می شود. این بخش ها معمولا در رزومه ها وجود دارند و بسته به نوع صنعت یا شغلی که برای آن اپلای می شود، ممکن است متقاضیان بخشی را به مهارت های زبان، کار داوطلبانه و یا همکاری ها یا مدارک حرفه ای اختصاص دهند.
  • ساختار: در ساختار CV، وقایع بر خلاف زمان وقوع آن ها آورده می شوند، یعنی از آخرین شغل، مقاله و جایزه به قبل. رزومه نیز می تواند به همین شکل ساختاربندی شود، اما همچنین می تواند “عملکردی” یا بر اساس مهارت ها نیز نگاشته شوند. یعنی رزومه بر اساس مهارت ها و تجربیات خاصی که متقاضی داشته و با پوزیشن شغلی مورد نظر او مرتبط هستند ساختار بندی شود نه بر اساس تاریخ تجربیات کاری. معمولا افرادی که کسب و کار خود را تغییر می دهند، در سابقه ی کاری خود فواصل زمانی دارند و یا سوابق کاری داند که مستقیما با شغل مورد نظرشان مرتبط نیست از این ساختار استفاده می کنند.

 

با توجه به تعاریف و تفاوت هایی که در اینجا آورده شد، می توانید تصمیم بگیرید که برای اپلیکیشن های مختلف و در مکان های جغرافیایی متفاوت و در هر کشوری باید از CV استفاده نمایید یا رزومه. در واقع با توجه به پوزیشنی که برای آن اپلای می کنید، اعم از شغلی یا آکادمیک (و یا تلفیق این دو) می توانید با آگاهی کامل رزومه یا CV خود را آماده و ارائه نمایید. در مطالب آینده راجع به این که در رزومه یا CV چه مطالبی و با چه ترتیبی باید آورده شوند نیز توضیح خواهیم داد.

 

 

 

 

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button