نیاز فوری به طرحی برای بازگشت دانشجویان بین المللی به استرالیا

نیاز فوری به طرحی برای بازگشت دانشجویان بین المللی به استرالیا

 

پاندمی کرونا باعث ایجاد اولین رکود درآمدی در استرالیا در طی دهه های گذشته شده است و تحلیل ها نشان می دهند که اوضاع بدتر از این نیز خواهد شد. اما این موضوع برای دانشجویان بین المللی در استرالیا چه معنایی دارد؟

کاتریونا جکسون (Catriona Jackson) مدیر اجرایی Universities Australia  هشدار داده است که تاخیر بیشتر در بازگشایی مرزهای استرالیا پس از پایان سال 2021 برای چندین سال عواقبی را برای دانشگاه ها و سایر موسسات آموزشی خواهد داشت.

دکتر هرلی (Hurley) از موسسه ی میچل (Mitchell Institute) معتقد است این موضوع بیانگر نیاز شدید دانشگاه های استرالیا به دانشجویان بین المللی است. او معتقد است در صورتی که دانشجویان بین المللی قادر به ثبت نام در دانشگاه های استرالیا باشند، این دانشگاه ها می تتوانند به سرعت به حالت قبل بازگردند و خود را احیا کنند. اما تا زمانی که مرزهای بین المللی استرالیا بسته بمانند، رکود نیز ادامه خواهد داشت.

متاسفانه این موشوع تنها بخش کوچکی از معضل ثبت نام دانشجویان بین المللی در استرالیا است، که معمولا در این بازه ی زمانی از سال در اوج خود بوده است. دکتر هرلی در گزارش Australian Investment in Higher Education (لینک به https://www.vu.edu.au/mitchell-institute/newsroom/reports) می گوید ثبت نام دانشجویان بین المللی در دانشگاه های استرالیا در ترم دوم به اوج می رسد، که در استرالیا بازه ی زمانی جولای تا نوامبر را شامل می شود. اما اکنون شرایط به نحوی است که با تکمیل تحصیلات دانشجویان بین المللی کنونی، دانشجوی جدید دیگری برای جانشین شدن وجود ندارد.

 

ارزش واقعی دانشجویان بین المللی در استرالیا

از دست دادن دانشجویان بین المللی، مزایای حضور آن ها در استرالیا را (جدا از پر کردن خزانه ی دانشگاه ها )نمایان تر کرده است. انجلا لمان (Angela Lehmann) رییس بخش تحقیقات گروه لیگون (The Lygon Group) می گوید دانشجویان بین المللی در استرالیا در نقش رابط، اعضای جوامع مختلف و مسبب توسعه و پیشرفت هستند. او معتقد است دانشجویان بین المللی به عنوان افرادی جوان که از سراسر جهان هستند، نقشی کلیدی را در ساختن جوامع چند فرهنگی و ایجاد تفکری جهانی در جوانان استرالیایی ایفا می کنند. دانشجویان بین المللی در نقش “دلال های دانش” باعث ارتقاء کشور و هنجارها، ارزش ها و تولیدات آن می شوند. آن ها به طور فعالانه در نقش بستن دهنیت ها از “استرالیا” در سراسر جهان مشارکت دارند. “از این نقش گاهی به عنوان “دیپلماسی نرم” نام برده می شود، اما من تصور می کنم این اصطلاح اهمیت این نقش را در اقتصاد، معاملات تجاری، توریسم و امنیت ملی نادیده می گیرد”.

لمان با اشاره به خسارت هایی که در سال گذشته مشاهده شده است اضافه می کند: بخش هایی از رسانه ها در استرالیا این بحث را مطرح می کنند که چگونه گاهی دانشجویان بین المللی به کیفیت اموزش در استرالیا “آسیب” وارد می کنند، اما این موضوع با حقیقت فرسنگ ها فاصله دارد. نه تنها شهریه ای که دانشجویان بین المللی می پردازند باعث می شود برای دانشجویان استرالیایی فرصت های بیشتری در انتخاب رشته و مدرک همراه با کارکنان آکادمیک متخصص داشته باشند، بلکه دانشجویان بین المللی با حضور در کلاس ها تجربیات زیسته و نگاه های متفاوتی را به همراه می آورند که می توان آن ها را به اشتراک گذاشته و از آن ها استفاده کرد.

 

هم اکنون حدود 303 هزار دانشجوی بین المللی در استرالیا حضور دارند –  48 درصد کمتر از نوامبر 2019 – و 150 هزار نفر از دانشجویانی که ویزای تحصیلی استرالیا را دریافت کرده اند در خارج از استرالیا هستند. دکتر هرلی معتقد است در چند ماه آتی حقایق بیشتری از آینده ی تحصیلات عالی در استرالیا آشکار خواهد شد

دکتر لمان با اشاره به نقش حماست از سلامت روان، تبات شرایط مالی و داینامیک خانواده ها می گوید: برای بسیاری از دانشجویانی که خارج از استرالیا هستند (Offshore) و یا تحصیلات خود را به صورت آنلاین و در خارج از استرالیا ادامه می دهند، ادامه ی این شرایط بسنگی به شرایطی بسیار پیچیده و شخصی دارد. به همین دلیل اکنون بیش از هر زمانی مهم است که موسسات استرالیایی این حس را به دانشجویان بدهند که درک می شوند، با دانشگاه در ارتباط هستند و از آن ها استقبال می شود.

او می گوید ما آماده هستیم تا هر پروتکلی که برای سفر در حین پاندمی کووید 19 نیاز است را رعایت کنیم، اما حداقل کورسوی امیدی به ما بدهید. به ما یک جدول زمانی بدهید، تا کنون 18 ماه از آغاز این پاندمی گذشته است.

 

طرح بازگشت، ضروری تر از هر زمان

بسیاری از دانشجویان طرح چهار مرحله ای کابینه ی ملی (National Cabinet Four Stage Plan) را که در آن ممکن است مرزها پس از نرخ 80 درصدی واکسیناسیون بازگشایی شوند، به عنوان گامی در مسیر صحیح تلقی می کنند. اما لمان می گوید: در هفته های گذشته با ورود بحث های موجود در مدل سازی این طرح به رسانه ها، این طرح عقب گردی را داشته است. اکنون دانشجویان در فضای مجازی اعلام می کنند که به نحوی از جانب استرالیا به بازی گرفته شده اند.

Binoy Kampmark، استاد دانشگاه RMIT معتقد است اگر برای افراد واکسینه شده قوانین خاصی در نظر گرفته شود، این مشکل می تواند با کاهش ریسک، این مشکل را نیز تا حدی رفع نماید. او می گوید انتظار برای زمانی که 80 درصد از جمعیت استرالیا واکسینه شده باشند ( که اگر واقع گرایانه به آن بنگریم در دسامبر رخ خواهد داد) ممکن است شرایط وخیم کنونی را تشدید نماید. دانشجویان بین المللی تا چه زمانی می توانند صبر کنند تا مجبور به شرکت در طرح B (طرح جایگزین) شوند؟

لمان می گوید شهامداران باید این را به خاطر داشته باشند: هر آنجه در فضای عمومی استرالیا رخ می دهد توسط دانشجویان و خانواده های آنان شنیده شده و تفسیر می شود. به هرچه سیاستمداران ما می گویند، هر سیاستی که اعلام می شود و به هر اتفاقی که در استرالیا رخ می دهد، در خارح از کشور عکس العمل نشان داده می شود. اکنون زمانی بسیار حساس برای تحصیلات بین المللی در استرالیا است و این که ما، به عنوان بخشی از کشور، روش هایی که دانشجویان از طریق آن ها سیاست ها، پیام ها و رسانه ها را تفسیر می کنند را درک کنیم، اهمیت بسیاری دارد.

 

برای مطالعه ی اصل این مقاله به https://www.studyinternational.com/news/international-students-in-australia-4/ مراجعه نمایید.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button