خانه اپرای سیدنی

خانه اپرای سیدنی

 خانه اپرای سیدنی

میراث ملی استرالیا

خانه اپرای سیدنی به عنوان بنایی منحصر به فرد و سمبلی از روح فرهنگ مستقل سیدنی و استرالیا شناخته می‌شود. برای بسیاری از بازدیدکنندگان، دیدن نیم‌رخی از موجی سفیدرنگ در کنار منحنی پل بندر سیدنی چشم‌اندازی فراموش‌نشدنی است.

خانه اپرا
خانه اپرا

امروزه خانه اپرای سیدنی به عنوان یکی از شلوغ‌ترین مراکز هنری در جهان شناخته می‌شود. هرساله بیش از 2500 نمایش و رویداد در این مکان اجرا می‌گردد. به طور میانگین سالانه 1.5 میلیون حامی هنری و 4 میلیون بازدیدکننده به این محل پای می‌گذارند.

گالری

داستان ساخت این بنای هوشمندانه و عجیب به یکی از بحث‌های جدی در سطح عمومی بدل گشت. هزینه‌هایی که دائماً رو به افزایش می‌گذاشت و مشکلاتی که بر سر راه ساخت این بنا به وجود می‌آمد، آن را تبدیل به یکی از سوژه‌های داغ افکار عمومی کرده بود. بااین‌حال زمانی که ساخت بنای اپرا به پایان رسید و جایگاه درخور توجهی را در سطح جهان از آن خود نمود این انتقادات و بحث‌ها پایان پذیرفت.

طراحی یک آیکون

سال 1956 فرماندار نیو ساوت ولز یک رقابت بین‌المللی برای طراحی خانه اپرای ملی برگزار نمود. از بین 233 طرح شرکت داده ‌شده از 33 کشور جهان، داوران طرح یک معمار دانمارکی 38 ساله با نام یورن اوتزان را برگزیدند. داوران در اینباره گفتند:

“ما بر این باوریم که کانسپت خانه اپرا قابلیت تبدیل شدن به یکی از بزرگترین بناهای جهان را دارد.”

اوتزان دو وجه مهم ایده‌ی خانه اپرای سیدنی را اشاره به فرم زنده طبیعی و ایجاد حسی لذت‌بخش در مشتریان بنا می‌داند. وی برای رسیدن به این هدف از اشکال و مواد غیرمعمول در ساخت بنا استفاده نمود. کاشی‌های سفید سوئدی که پوسته‌ی صدف اپرا را می‌پوشانند، سهم غیر قابل‌ انکاری در نمایش حس زندگی در بنا دارند. پروفسور معماری در دانشگاه کاردیف، ریچارد وستون این سطوح را به عنوان یکی از پرجنب­و­جوش‌ترین عناصر معماری جهان معرفی می‌کند.

” با طلوع خورشید سطح بنا همانند شعله آتش و الماس می‌درخشد، با رسیدن خورشید به وسط آسمان ساختمان اپرا هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. قسمت‌هایی از این بنا که در سایه قرار دارد نیز به رنگ مروارید، صورتی یا اخگری درآمده نور را بازتاب می‌دهند. ”

ساخت خانه اپرا

شرکت مهندسی اوی آروپ و شرکا ساخت این بنا را به عهده گرفتند. در طول 16 سالی که برای ایجاد این شاهکار مهندسی وقت صرف شد، چالش‌های معماری و مهندسی فراوانی پیش پای این شرکت قرار گرفت.

خانه اپرا-سیدنی
خانه اپرا-سیدنی

لاتاری خانه اپرا

در طول سالیان دراز ساخت این بنا، با بروز چالش‌های مالی در سر راه پروژه، تصمیم به جذب سرمایه از روش‌های خلاقانه گرفته شد. با ایجاد لاتاری خانه اپرا در طول 496 دوره، 102 میلیون دلار عایدی نصیب پروژه گردید که تقریباً تمام هزینه‌های ساخت را پوشش می‌داد.

چالش‌های پروژه

برای حل مشکل ساخت تندیس‌های بادبانی شکل سقف، حدود 4 سال زمان از اوتزان، اوی آروپ و شرکا گرفته شد. با کشف راه‌حل مشخص شد، این شرکت مجبور به خراب کردن و بازسازی بخش‌هایی از بنا و افزایش قدرت فونداسیون برای تحمل ساختار تغییر شکل یافته است. چنین معضلی در ساخت، موجب بروز تنش‌هایی بین دولت نیو ساوت ولز و گروه سازنده گردید. سال 1966 با اوج گرفتن تنش‌ها، اوتازن از پروژه استعفا داده و جای او را معماران تاد و هال، در هفت سال منتهی به اتمام پروژه به دست گرفتند.

الگویی برای ساخت و طراحی

از جهات بسیار خانه اپرای سیدنی به الگویی برای ساخت و طراحی بدل گردید. اتخاذ روش‌های مدرن و بهره‌گیری از راهکارهای خلاقانه تأثیر تاریخی و پراهمیتی در ساختمان‌های استرالیا و سایر نقاط جهان گذارد. تکنولوژی‌های بسیار مدرن مورد نیاز در تکمیل خانه اپرای سیدنی منجر به پایه‌گذاری آزمایشگاهی تخصصی در دانشگاه نیو ساوت ولز گردید، که به عنوان یکی از نخستین سازمان‌ها در جهان دست به تجاری کردن تحقیقات دانشگاهی زد.

فضای اجرا

خانه اپرا به عنوان محلی برای اجرا شامل سالن کنسرت، اپرا، تئاتر، نمایش و استودیو ساخته شد. پس از افتتاح رسمی خانه اپرا به وسیله‌ی ملکه الیزابت دوم در 20 اکتبر 1973، این مکان پذیرای اجرای تنی از مشهورترین هنرمندان جهان گردید. الا فیتزجرالد، میریام ماکبا، کی‌دی لنگ، بیلی کانولی، جان ویلیامز، دام جان سودرلند، برین ترفل، مل گیبسون، فلیپ گلس، لوچیانو پاواروتی و ارکستر سمفونی سیدنی در این مکان برخی از زیباترین آثار هنری معاصر را خلق نمودند.

خانه اپرای سیدنی یادآور نگاه خاص معماری، اراده‌ی حکومت، مهندسی و امید عمومی است. بیش از این جنب و جوش مردم استرالیا و حس زندگی را در بازتاب آن می‌توان دید که نشانگر یک ملت و خواست ایشان به شمار می‌آید.

حقایق جالب در مورد خانه اپرای سیدنی

  • خانه اپرای سیدنی در بنلانگ پوینت قرار دارد. این مکان نام خود را وامدار وولاروار بلنلانگ مقام ارشد اروا در زمان ورود استعمارگران انگلیسی به استرالیا در سال 1788 است.
  • تخمین اولیه‌ی هزینه‌ی ساخت خانه اپرای سیدنی برابر با 7 میلیون دلار بود، هرچند نهایتاً قیمت تمام ‌شده‌ی بنا به 102 میلیون دلار رسید. قسمت عمده‌ی بودجه‌ی ساخت از محل لاتاری منطقه به دست آمد.
  • 233 طرح در رقابت بین‌المللی طراحی خانه اپرای سیدنی در سال 1956 شرکت نمودند. در این میان یورن اوتزان دانمارکی توانست جایزه نخست را با مبلغ 5000 دلار از آن خود کند.
  • ساخت این بنا طبق برآورد اولیه می‌بایست 4 سال به طول انجامد، هرچند در عمل 14 سال طول کشید. فرایند ساخت رسماً از سال 1959 با حضور 10000 کارگر آغاز شد.
  • پاول رابسون اولین اجرا را در خانه اپرای سیدنی بر عهده داشت. وی از داربست‌های بنا بالا رفته و آواز آل من ریور را برای کارگران ساختمانی در حال صرف نهار خواند.
  • سال 2007 خانه اپرای سیدنی به لیست میراث جهانی یونسکو افزوده شد.
  • بیش از یک‌میلیون کاشی ساخت سوئد، روبنای 1.62 هکتاری این ساختمان را پوشش می‌دهند.
  • هفت هواپیمای مسافربری A380s می‌توانند در کنار یکدیگر در این بنا قرار بگیرند.
  • ملکه الیزابت دوم در 20 اکتبر سال 1973 این مکان را افتتاح نمود. از آن تاریخ وی 4 بار به اپرای سیدنی پای گذاشته که آخرین بار سال 2006 بوده است.

10-زمان اجرای ارکستر سمفونی سیدنی دمای سالن اپرا باید 22.5 درجه سانتی‌گراد باشد تا ابزارآلات موسیقی به‌درستی کار کنند. دما و رطوبت نقش مهمی در صدای تولیدشده از آلات موسیقی دارند.

11-آرنولد شوارتزنگر بازیگر و فرماندار کالیفرنیا سال 1980 در سالن کنسرت اپرای سیدنی موفق به کسب آخرین عنوان مستر المپیا بادی بیلدینگ خود گشت.

12-سال 1980 در جریان اجرای اپرای بوریس گودونوف که دارای صحنه‌هایی از پرنده‌های زنده بود، ناگهان یک پرنده با حرکت بر روی سر نوازنده ویلن‌سل فرود آمد. پس‌ازاین رویداد، توری‌هایی در بالای محوطه اجرای تئاتر جان سودرلند نصب گردیدند.

13-سالانه بیش از 10.9 میلیون نفر از خانه اپرا دیدن می‌کنند.

14-خانه اپرای سیدنی به ‌وسیله‌ی آب دریا خنک می‌شود. این سیستم آب سرد بندر را مستقیماً از طریق 35 کیلومتر لوله به‌منظور تعدیل دما و تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می‌دهد.

15-شروع سال نو قمری، رنگ بادبان‌های خانه اپرای سیدنی به سرخ تغییر کرده و با فانوس دریایی و حضور مقامات عالی‌ رتبه جشن گرفته می‌شود. سال 2019 حدود 25000 نفر در این جشن شرکت نمودند.

 


در مورد استرالیا اطلاعات بیشتری کسب کنید:

راه های مهاجرت به استرالیا
جغرافیای استرالیا
بریزبن استرالیا
10 شهر برتر استرالیا
مزایای مهاجرت به استرالیا
دلار استرالیا
بهترین رشته‌ ها برای مهاجرت به استرالیا


 

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button