کارهایی که قبل از مهاجرت باید انجام داد

کارهایی که قبل از مهاجرت باید انجام داد

قبل از مهاجرت به کشورهای خارجی دریافت پاسپورت، ویزا، تهیه‌ی محل اقامت، اثبات توان مالی برای تأمین زندگی و به ‌دست آوردن یک شغل مناسب لازم است. اما این موارد جزء بدیهیات برای مهاجرت به یک کشور خارجی است. در کنار این موارد باید الزامات دیگری نیز قبل از مهاجرت انجام شود که در ادامه به این موارد می‌پردازیم:

1- در نظر گرفتن قوانین کشور مقصد

برخی از کشورها برای مهاجرت سیاست‌های ساده‌ای را اعمال می‌کنند. در حالی‌که برخی دیگر از کشورها قوانین سخت‌گیرانه‌تری نسبت به مهاجران دارند. برای مثال استرالیا و کانادا قوانین سخت‌تری نسبت به آلمان برای پذیرش مهاجران دارند. بنابراین قبل از مهاجرت باید بدانید که کشور مقصد با شما چه رفتاری می‌کند و چه سیاستی را در پیش می‌گیرد. همچنین باید مزیت‌های اقامت در کشور رویایی خود را نیز در نظر بگیرید. از سوی دیگر باید اطمینان حاصل کنید دریافت ویزای اقامت دائم کشور مقصد برای مهاجران براساس چه قوانینی است.

2- خطرات مهاجرت را در نظر بگیرید

قبل از این‌که بخواهید به یک کشور خارجی مهاجرت کنید، باید ابتدا خطرات احتمالی را در نظر بگیرد. در هر کشوری ممکن است مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و یا حتی زیست‌محیطی وجود داشته باشد. برای مثال زلزله و یا سیل در کشورهای جنوب شرق آسیا یک امر عادی است که هر چند سال یک‌بار رخ می‌دهد. حتی در برخی از کشورهای صنعتی هم ممکن است با مشکل بیکاری و یا مشکلات اقتصادی روبه‌رو شوید. بنابراین شما باید فرصت‌های شغلی خود در کشورتان را رها کنید و به یک کشور ناشناخته بروید.

3- الزامات غذایی و نوشیدنی در کشور مقصد

وقتی یک کشور جدید را برای مهاجرت انتخاب می‌کنید، مطمئناً از نظر رژیم غذایی با وطن شما تفاوت زیادی دارد. پس باید تفاوتِ موادغذایی، نوشیدنی‌ها و حتی عادات غذایی در کشور مقصد را در نظر بگیرید. یک ایرانی در هر کشوری که باشد به غذاهای سنتی ایرانی بیش‌تر تمایل نشان می‌دهد. این در حالی است که در ایالات متحده و یا فرانسه به غذاهای فست‌فود بیش‌تر اهمیت می‌دهند. آیا شما می‌توانید متناسب با مردم آنجا عادات غذایی خود را تغییر دهید؟ حتی در مواردی ممکن است بدن شما نسبت به عادات غذایی و نوشیدنی‌های آن‌ها، واکنش نشان دهد.

4- آشنایی با عادات اجتماعی و آداب و رسوم

یکی دیگر از کارهایی که باید قبل از مهاجرت انجام داد آشنایی با عادات اجتماعی و آداب و رسوم مردمی است که در کشور مقصد زندگی می‌کنند. بنابراین باید قبل از مهاجرت و انتخاب کشور، در مورد عادت مردم آن کشور تحقیقات لازم را انجام دهید. در مواردی ممکن است عادات آن‌ها باعث آزارتان شود و به‌جای این‌که در کشور مقصد احساس راحتی و خوشبختی کنید، مدام از کاری که کرده‌اید احساس ندامت کنید.

5- ساختار سیاسی در کشور مقصد را بررسی کنید

یکی دیگر از کارهایی که قبل از مهاجرت باید انجام داد تحقیق در مورد ساختار سیاسی، آزادی‌های شخصی و حقوق شهروندی در کشور مقصد است. شما قرار است به شهروند یک کشور جدید تبدیل شوید و بنابراین باید از حقوق خود در آینده اطلاعات زیادی به‌دست آورید. آیا شکل و ساختار دولتی را که قرار است در زیر چتر آن زندگی کنید، می‌پذیرید؟ داشتن ثبات سیاسی، رضایت‌مندی از ساختار سیاسی و دولت در یک کشور جدید، اهمیت زیادی دارد که قبل از مهاجرت باید در این مورد اطلاعات کافی را به‌دست آورید.

6- در مورد هزینه‌ی مسکن چه می‌دانید

وقتی قرار است به یک کشور جدید مهاجرت کنید، باید به فکر تهیه‌ی مسکن نیز باشید. در برخی از کشورها هزینه‌ی مسکن بالاست. حتی زمانی که یک کشور را برای مهاجرت انتخاب می‌کنید باید هزینه‌ی املاک و مستغلات را در استان‌ها و شهرهای مختلف بررسی کنید. در عین حال میزان فرصت شغلی را در شهرهایی که قیمت مسکن در آنجا ارزان‌تر است، در نظر بگیرید.

7- تحصیلات خود و فرزندان را در نظر بگیرید

یکی دیگر از کارهایی که قبل از مهاجرت باید در نظر بگیرید، توجه به امکانات و کیفیت آموزشی در کشور مقصد است. آیا کشوری که قرار است در آن زندگی جدیدی را آغاز کنید، از نظر هزینه‌های تحصیل مقرون به‌صرفه است؟ کلاس‌های آموزش زبان برای شما و اعضای خانواده‌تان وجود دارد؟ آیا با زبان آن کشور آشنایی دارید و می‌توانید در مؤسسات آموزشی آن ادامه‌ تحصیل دهید؟ ارزیابی همه‌ی این موارد قبل از مهاجرت ضرورت دارد.

8- به میزان هزینه‌های زندگی توجه کنید

یکی دیگر از کارهایی که قبل از مهاجرت باید انجام داد توجه به میزان هزینه‌های زندگی است. بسیاری از افراد می‌خواهند به کشورهایی مهاجرت کنند که هزینه‌های زندگی در آن‌ها کمتر است. قبل از مهاجرت باید با دید بلندمدت به همه چیز نگاه کنید. باید با توجه به شغلی که در کشور جدید کسب می‌کنید و میزان درآمدی که از طریق آن به‌دست می‌آورید، هزینه‌های زندگی را محاسبه کنید.

ممکن است در یک کشور هزینه‌های زندگی پایین باشد، اما درآمد زیادی عاید شما نشود. زمان بررسی باید میزان درآمد از میزان هزینه‌ها بیش‌تر باشد. در غیر این‌ صورت زندگی در کشور جدید با مشقت‌های زیادی همراه خواهد بود.

9- تحصیلات خود و فرزندان را در نظر بگیرید

وقتی قرار است در یک کشور جدید زندگی کنید، باید تمامی دارایی خود را به پول تبدیل کنید تا بتوانید در آن کشور زندگی کنید. برای مثال املاک شما قابل انتقال به کشوری مثل آلمان یا کانادا نیست. بنابراین مجبور می‌شوید آن‌ها را بفروشید و به ارز تبدیل کنید. اما ممکن است بخشی از دارایی شما به‌گونه‌ای باشد که بخواهید آن را با خود به کشور مقصد ببرید. برای مثال قصد دارید طلا و جواهرات و یا برخی از لوازم خانگی را با خود به کشور جدید ببرید. در این صورت باید از میزان مالیاتی که کشور مقصد بر روی این اموال وضع می‌کند، اطلاع داشته باشید.

برخی از دولت‌ها اجازه می‌دهند مهاجران تقریباً تمامی دارایی خود را بدون هیچ‌گونه مالیاتی وارد کشورشان کنند. اما برخی دیگر از دولت‌ها بر روی اموالِ مهاجران، مالیات‌های سنگین وضع می‌کنند. برای اطلاع از میزان مالیات و عوارض کشورها بر روی دارایی مهاجران، بهتر است ابتدا با یک وکیل بین‌المللی صحبت کنید.

10- به فناوری ارتباطات در کشور جدید اهمیت دهید

تصور بسیاری از ایرانی‌ها این است که کندترین سرعت اینترنت مربوط به کشور ایران است. در حالی‌که کشورهای دیگری نیز هستند که سرعت اینترنت در آن‌ها کندتر از ایران است. حتی در برخی از کشورها، شهروندان به ‌طور مکرر خرابی اینترنت را تجربه می‌کنند. بالا بودن نرخ اینترنت هم یکی دیگر از مشکلاتی است که در برخی از کشورها وجود دارد. بنابراین یکی از کارهایی که قبل از مهاجرت باید انجام داد اطلاع از سرعت و هزینه‌ی اینترنت در کشور مقصد است. چرا که این روزها زندگی بدون اینترنت سخت است.

11- مراقبت‌های بهداشتی در کشور مقصد

بررسی وضعیت مراقبت‌های بهداشت و یا بیماری شایع در کشور مقصد، قبل از مهاجرت اهمیت زیادی دارد. در برخی از کشورها ممکن است کیفیت زندگی و فرصت‌های شغلی بالا باشد، اما ممکن است یک بیماری صعب‌العلاج در جامعه شایع شده باشد. در این ‌صورت احتمال ابتلای شما نیز به این بیماری افزایش می‌یابد. از سوی دیگر امکانات و مراقبت‌های بهداشتی در کشور مقصد اهمیت زیادی دارد. باید هزینه‌های درمان، بیمه‌ی درمانی، در دسترس بودن خدمات و مراقبت‌های بهداشتی را قبل از مهاجرت بررسی کنید.

12- هزینه و سیستم حمل‌ونقل

وقتی قرار است به کشور جدید نقل مکان کنید، باید در مورد سیستم حمل‌ونقل آن اطلاعات درست داشته باشید. ممکن است تا مدت‌ها قدرت خرید یک ماشین را نداشته باشید. بنابراین باید سیستم حمل‌ونقل کشور جدید را در نظر بگیرید. در برخی از کشورها از سیستم‌های پیشرفته‌ای مثل قطار هوایی، قطارهای سریع‌السیر و … استفاده می‌شود. همچنین باید قیمت بنزین را هم بررسی کنید. چرا که اگر خودرو خریداری کردید، باید توان پرداخت بنزین را هم داشته باشید.

13- حساب بانکی بین‌المللی باز کنید

وقتی قرار است به کشور جدید مهاجرت کنید، قطعاً درآمدهایی دارید که باید مقداری از آن را پس‌انداز کنید. با باز کردن یک حساب بانکی بین‌المللی می‌توانید در صورت سفر به یک کشور جدید، از آن استفاده کنید. برای مثال وقتی به کانادا مهاجرت می‌کنید و بعد قصد سفر به انگلیس را دارید، می‌توانید در انگلستان یا هر کشور دیگری، از حساب بانکی خود استفاده کنید. مثلاً می‌خواهید در انگلیس اجاره‌ی ماهیانه‌ی خانه و یا بدهی خود را به بانک پرداخت کنید. یک حساب بین‌المللی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

برخی از انواع حساب بانکی به‌طور خاص برای مهاجران طراحی می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که پول را به چندین ارز اختصاص دهید. قبل از مهاجرت از نوع حساب بانکی بین‌المللی در کشور مقصد مطلع شوید. شما می‌توانید متناسب با وضعیت و شرایط زندگی خود در کشورهای مختلف، از این نوع حساب بانکی استفاده کنید.

14- حقوق بازنشستگی در کشور مقصد

یکی دیگر از کارهایی که قبل از مهاجرت باید انجام داد بررسی شرایط بازنشستگی در کشور مقصد است. در کشورهای مختلف بازنشستگی شرایط متفاوتی دارد. قبل از این‌که بخواهید به کشور مورد نظر مهاجرت کنید، باید شرایط بازنشستگی آن کشور را بررسی کنید. در مواردی ممکن است از شما هزینه‌های بالایی را برای بیمه‌ طلب کنند و یا سن بازنشستگی با شرایط سنی شما متناسب نباشد.

15- سرمایه‌گذاری در کشور مقصد

اگر با هدف سرمایه‌گذاری قصد مهاجرت به یک کشور خارجی را دارید، باید از شرایط سرمایه‌گذاری در کشور جدید اطلاع کامل داشته باشید. حتی در مورد میزان مالیاتی که باید به دولت پرداخت کنید، نحوه‌ی دریافت مجوز برای شروع کار، استخدام نیروی ماهر و پرداخت بیمه‌ی آن‌ها، میزان بازدهی در نتیجه‌ی سرمایه‌گذاری، مشکلات پیش‌رو و رقبا اطلاعات کامل را به‌دست آورید تا سرمایه‌گذری شما موفقیت‌آمیز باشد. اگر در مورد سرمایه‌گذاری در یک کشور خارجی جدی هستید، باید از کسانی که قبلاً از ایران به این کشور مهاجرت و سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اطلاعات به‌دست آورید و از تجربه‌ی آن‌ها باخبر شوید.

16- آب و هوای کشور مقصد را بررسی کنید

وقتی قرار است در یک کشور جدید زندگی کنید، باید بتوانید شرایط جسمی خود را با آب‌وهوای آن کشور سازگار کنید. برای مثال کشورهای اسکاندیناوری بسیار سرد هستند و زمستان‌های به‌شدت سردی دارند، بنابراین برای کسی که جسم ضعیف و رنجوری دارد، مناسب نیستند. برخی از کشورهای جنوب شرق آسیا به دلیل گرمای زیاد و مواد آلاینده در برخی از شهرها، برای کسانی که به بیماری آسم مبتلا هستند، مناسب نیست. همین‌طور ممکن است شما به پوشش گیاهی در یک کشور حساسیت داشته باشید. در این‌صورت قبل از مهاجرت باید در مورد شرایط آب‌وهوایی کشور مورد نظر اطلاعات کافی داشته باشید تا با اطمینان خاطر بتوانید به آن کشور مهاجرت کنید.

17- هزینه‌ی انرژی را در نظر بگیرید

شما برای گذران زندگی به انرژی برق، گاز، تلفن و آب نیاز دارید. اگر قرار است به یک کشور سردسیر مهاجرت کنید، حتماً بیش‌تر به گاز و برق نیاز پیدا می‌کنید. اگر هزینه‌های این دو انرژی بالا باشد، گرم کردن منزل برایتان سخت می‌شود. در برخی از کشور‌ها قیمت بنزین بالاست که در این صورت می‌توانید به‌جای خودروی شخصی، از سیستم حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید. اما اگر قیمت آب گران باشد، به‌ جای آن نمی‌توانید از هیچ ماده‌ی دیگری استفاده کنید. یکی از کارهایی که قبل از مهاجرت باید انجام داد در نظر گرفتن هزینه‌ی انرژی‌های موردنظر است.

18- حقوق شهروندی در کشور مقصد

در برخی از کشورها به مهاجران حقوق کامل شهروندی اعطاء می‌شود. به ‌این معنا که با مهاجران (بدون در نظر گرفتن ملیت آن‌ها)، درست مثل شهروندان درجه‌ی یک رفتار می‌شود. در این کشورها همان حقوقی که برای مردم بومی در نظر گرفته می‌شود، به مهاجران نیز اعطا‌ می‌شود. از جمله‌ی این حقوق می‌توان به حق رأی، حق اظهارنظر در امور کشورداری، برخورداری از نظام آموزشی و درمانی عادلانه، استفاده از مزیت‌ها و امتیازات شهروندی اشاره کرد. اما در برخی دیگر از کشورها، با مهاجران براساس نوع ویزایی که دریافت می‌کنند، رفتار می‌شود. در این کشورها با مهاجرانی که از طریق سرمایه‌گذاری وارد کشور شده‌اند، نسبت به مهاجرانی که از طریق ویزای کار وارد کشور شده‌اند، رفتار متفاوتی می‌شود.

حتی شهروندان بومی این کشورها نیز ممکن است به فرهنگ‌های نژادپرستانه مبتلا باشند. در این‌ صورت ممکن است رفتار درستی با شما نداشته باشند. برای مثال ممکن است شما را براساس رنگ پوست، مذهب و یا ملیت مورد آزار قرار دهند. پس قبل از مهاجرت باید در مورد نحوه‌ی رفتار دولت‌ها و مردم آن کشور با مهاجران اطلاعات کافی را به‌دست آورید.

19- مجوزها و آزمایش‌های مختلف را انجام دهید

قبل از این‌که بخواهید برای مهاجرت آماده شوید، باید مجوز‌ها و آزمایش‌های مختلف را انجام دهید. آزمایش‌ها برای اطلاع از سلامت جسمانی شما انجام می‌شود. همچنین به مجوزهایی از جمله گواهینامه‌ی رانندگی کشور مقصد نیاز دارید. در ایران فرمان خودرو در سمت چپ آن قرار دارد که شما به این شرایط عادت کرده‌اید. اما وقتی وارد کشوری می‌شوید که فرمان خودرو در سمت راست آن قرار گرفته است، رعایت قوانین رانندگی برای‌تان کمی دشوار می‌شود.

همچنین قبل از مهاجرت باید الزامات مربوط به بیمه‌ی خودرو، خانه، مسافرت و زندگی را سروسامان ببخشید. در عین حال به سیم‌کارت کشور مقصد هم نیاز دارید. اگر حیوان خانگی دارید، شرایط جابه‌جایی حیوان خانگی را نیز در نظر بگیرید. سپس محل اقامت خود را در کشور میزبان روبه‌راه کنید و به ‌دنبال مهاجرت به کشور موردنظر خود باشید.

برای تحصیل در استرالیا و دریافت پذیرش از دانشگاه های معتبر استرالیا و نیوزلند با مشاوران با تجربه گروه مهاجرت تحصیلی آریا تماس بگیرید.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

6 دیدگاه دربارهٔ «کارهایی که قبل از مهاجرت باید انجام داد»

  1. سلام خدا قوت برای مهاجرت اگر درکشور مبدا وام بانکی ویا ضامن شده باشیم هنگام خروج ازکشور مشکلی پیش نمیاد؟

  2. سلام
    اگر وام گرفته باشیم و هنوز قسطش تموم نشده
    و ضامن هم شدیم و چندسال از بازپرداخت مونده باشه
    بازم مشکلی نداره برای مهاجرت؟
    میتونیم از کشور خارج شیم و مابقی قسط وام رو بدیم؟ یا باید تسویه کنیم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button