کار دانشجویی در استرالیا را جدی بگیرید

کار در حین تحصیل در استرالیا

حتی اگر بخواهید برای تماشای کانگروها به استرالیا بروید نیز باید به طریقی هزینه‌های زندگی خود را تامین کنید. چون استرالیا کشور ارزانی نیست و برای کنار آمدن با شرایط زندگی باید شغلی داشته باشید. حالا فرض کنید، اگر بخواهید برای تحصیل در استرالیا اقدام کنید و در این کشور درس بخوانید، چگونه باید از پس هزینه‌های سنگینی مثل شهریه‌ی دانشگاه، کرایه‌ خانه (یا خوابگاه)‌ و خورد و خوراک بربیایید؟

خبر خوب اینجاست که شما به عنوان دانشجو در استرالیا حق کار کردن دارید و می‌توانید در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به صورت نیمه‌وقت کار کنید. البته در طول تعطیلات تابستانی نیز می‌توانید کار کنید، اما قبل از هر چیز شما باید واجد شرایط کار کردن در استرالیا باشید. اما برای کار کردن در استرالیا چه مهارت‌هایی باید داشته باشید؟ راه‌های پیدا کردن کار در استرالیا چیست؟ حقوق‌ها و دستمزدها به چه شکل هستند و اساسا آیا کار پیدا کردن حین تحصیل کار راحتی است؟ در این مقاله قصد داریم به صورت جامع به تمام این سوالات پاسخ دهیم.

در استرالیا به محض ثبت‌نام در دانشگاه وارد بازار کار شوید!

برخلاف کانادا که شما باید شش ماه صبر کنید تا بتوانید مشغول به کار شوید، در استرالیا می‌توانید به محض ثبت نام و شروع دوره‌ی تحصیلی، کارتان را آغاز کنید. نکته جالب توجه این است که تمام دانشگاه‎های استرالیا و نیوزلند دارای یک سرویس جستجوی شغلی دانشجویی هستند که به دانشجویان کمک می‌کند تا در طول مدت ترم و تعطیلات تابستانی کار نیمه‌وقت پیدا کنند. پس حتما برای پیدا کردن این مشاغل گوش به زنگ باشید و تابلو اعلانات محیط دانشگاه یا سایت دانشگاه را مرتبا چک کنید.

اگر قبلا در ایران کار می‌کردید و سابقه‌ی شغلی خوبی دارید، همین الان یک رزومه‌ی انگلیسی پر و پیمان برای خودتان بسازید که حسابی کمکتان خواهد کرد. این باب میل تمام کارفرمایان دنیا است که دانشجوی سخت‌کوش و باتجربه را استخدام کنند و از استخدام کسی که تا به حال کار نکرده، امنتاع بورزند. البته اگر تا به حال مشغول به کار نشده‌اید نیز می‌توانید شغل خوبی در قالب پاره‌وقت پیدا کنید. اما داشتن یک رزومه‌ی شغلی خوب امتیاز محسوب می‌شود.

کار کردن در استرالیا چه شرایطی دارد؟

این تصور را نداشته باشید که به محض ترک فرودگاه، می‌توانید یک شغل پاره‌وقت در همان حوالی پیدا کنید. بالاخره کار پیدا کردن به نوبه‌ی خود سخت است، خصوصا اگر دانشجوی مهاجر باشید. اما کار کردن در استرالیا چه شرایطی دارد؟

همانطور که برای اخذ پذیرش تحصیلی باید شرایط خاصی را داشته باشید، برای کار کردن نیز باید شرایط خاصی داشته باشید. اینطور نیست که یک رزومه را برای کارفرما ارسال کنید و او هم به شما «بفرما» بگوید. قبل از هر چیز باید از این نکته مطلع باشید که شما حق دارید در طول مدت دو هفته، به میزان 40 ساعت کار کنید و اگر بخواهید در ایام تعطیل (مثل ایام تابستانی، بهاره و تعطیلات زمستانی) کار کنید، می‌توانید از حالت نیمه‌وقت به تمام‌وقت تغییر حالت دهید. البته این نکته را نیز در نظر بگیرید که میزان دقیق ساعات کاری شما به شغل انتخابی بستگی دارد. البته اگر شغل اینترنتی یا دورکاری پیدا کنید، دیگر ربطی به ساعات کاری شما ندارد و می‌توانید به صورت تمام‌وقت مشغول به کار شوید.

البته اگر به عنوان یک دانشجو باید در پروژه‌های کارورزی شرکت کنید، پس باید در نظر داشته باشید که این کار عملی که احتمالا مرتبط با پروژه‌های دانشگاهی شماست، هیچ  ربطی به آن 40 ساعت در 14 روز ندارد.

حالا چرا نمی‌گوییم هفته‌ای 20 ساعت؟

خوب اینطور نیست که استرالیا برای اینکه با کانادا تفاوت داشته باشد، با کلمات بازی کند. ما هم قرار نیست سر کلمات و ساعات سربه‌سرتان بگذاریم یا با شما شوخی کنیم. شما می‌توانید در هفته‌ی اول فقط 10 ساعت کار کنید و هفته‌ی بعدی، 25 ساعت. از آنجا که دانشجو هستید، پس قطعا به خاطر تحصیل مجبور هستید که گاهی درس را به کار اولویت دهید. پس می‌توانید هفته‌ی اول درس بخوانید و هفته‌ی دوم کار کنید. از این بهتر چه می‌خواهید؟

البته به این نکته نیز دقت کنید که شما می‌توانید در طول دو هفته، 35 ساعت کار کنید، ولی میزان ساعات کاری شما نباید از 40 ساعت بیشتر شود. وگرنه ویزای تحصیلی شما باطل خواهد شد. پس با زندگی و آینده‌ی خود شوخی نکنید. البته اگر دانشجوی خیلی خوبی باشید و قبل از پایان مهلت ویزای تحصیلی، فارغ‌التحصیل شوید؛ باز هم می‌توانید دو هفته به مدت 40 ساعت کار نیمه وقت داشته باشید و در این مدت دنبال کاری تمام وقت بگردید.

البته اگر در یکی از بهترین دانشگاه‌های استرالیا درس خوانده باشید (در کل اگر در استرالیا درس بخوانید و فارغ‌التحصیل شوید) می‌توانید به سرعت در یکی از بهترین سازمان‌ها یا شرکت‌ها مشغول به کار شوید و اقامت دائم بگیرید.

انواع کار دانشجویی در استرالیا

شما می‌توانید در انواع و اقسام مشاغل شروع به کار کنید که از این میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کار در فروشگاه و سوپرمارکت یا بوتیک‌های مختلف
  • کار در آژانس‌های هواپیمایی یا کار در هتل به عنوان پیشخدمت
  • کار در امور کشاورزی و میوه چیدن یا کمک به کشاورز در موارد مختلف
  • بازاریابی برای شرکت‌های مختلف
  • کار به عنوان کارمند پاره‌وقت در اداره‌ها
  • تدریس خصوصی (در این مورد می‌توانید از هر مهارت و توانایی، در هر زمینه و رشته‎ای که دارید استفاده کرده و به افراد علاقه‌مند آموزش دهید)

شرایط کار داوطلبانه در استرالیا

تدریس

برخی از افراد پشتوانه‌ی مالی خوبی دارند یا فول فاند هستند و فقط می‌خواهند برای آینده تجربه کسب کنند. پس باید در کارهای داوطلبانه شرکت کنند. متاسفانه این مشاغل هیچ درآمد خاصی ندارند و شما فقط در آن کار یاد می‌گیرید. یک کار داوطلبانه باید شرایط زیر را داشته باشد تا بتوان آن را ارزشمند شناخت و «کار داوطلبانه» نامید:

  • این کار باید به نفع جامعه و اقتصاد کشور باشد.
  • کار باید به یک سازمان یا شرکت غیرانتفاعی وابسته باشد.
  • کار واقعا به شکل داوطلبانه و بدون هیچ مزدی انجام شود.

معمولا کارهای داوطلبانه بار علمی بیشتری دارند و صرفا برای آینده‌ی شغلی شما مفید خواهند بود. برای مثال،‌ شما می‌توانید در محیط دانشگاه چنین مواردی را پیدا کنید و کارهای تخصصی‌تری را به کمک استاد خود انجام دهید و یاد بگیرید.

درآمد کار پاره‌وقت و دانشجویی چقدر است؟

اگر به صورت دانشجویی و پاره‌وقت در استرالیا مشغول به کار شوید تا بتوانید از پس هزینه‌های زندگی در این مهاجرت تحصیلی به استرالیا بربیایید، دست کم هفته‌ای 300 دلار درآمد خواهید داشت (چیزی حدود سه ملیون). اگر هم‌اکنون یک کارمند تمام‌وقت هستید و این مطلب را می‌خوانید، احتمالا قلبتان چنگ می‌خورد و دچار ضربه‌ی روحی- عاطفی می‌شوید. چون ما کارمندان، گاهی (ماهی 3 میلیون یا کمتر) درآمد داریم.

اما هزینه‌های زندگی در استرالیا را شوخی نگیرید. از آنجا که این کشور بسیار گران است، پس قطعا هفته‌ای 300 دلار به نفع هیچ‌کس کار نخواهد کرد. اگر به عنوان دانشجو مشغول به کار شوید، مطمئنا ساعتی پول می‌گیرید ( چون دقیقا ساعتی کار می‌کنید) و نباید انتظار حقوق ثابت داشته باشید. در ادامه میزان دستمزد برای هر شغل را به صورت ساعتی ذکر می‌کنیم:

  • کار در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های بزرگ (در نقش صندوق‌دار): ساعتی 16 تا 22 دلار
  • کار در فروشگاه‌ها جهت چیدن قفسه‌ها و تمیز کردن محیط فروشگاه: ساعتی 15 تا 20 دلار
  • کار به عنوان کافی من یا پیشخدمت رستوران: ساعتی 12 تا 15 دلار
  • کار به عنوان کارمند اداری پاره‌وقت: ساعتی 18 تا 25 دلار
  • کار به عنوان راننده تاکسی : ساعتی 11 تا 15 دلار
  • کار در پمپ بنزین : ساعتی 16 تا 22 دلار
  • کار در امور کشاورزی و کمک به کشاورز در میوه چیدن: ساعتی 18 تا 20 دلار
  • کار در امور پرستاری و مراقبت از سالمندان یا کودکان : ساعتی 20 تا 30 دلار

چگونه در استرالیا کار پیدا کنیم؟

کار پیدا کردن در هیچ کشوری آسان نیست، حتی کشور خودمان. هرچه رزومه و تجربه‌ی شغلی شما بهتر باشد، امکان کار پیدا کردن نیز بالاتر است. این به مهارت شما نیز بستگی دارد.

اما شما می‌توانید از سه طریق در استرالیا کار پیدا کنید:

کار پیدا کردن در دانشگاه

این ساده‌ترین و راحت‌ترین راه ممکن جهت کار پیدا کردن است. از آنجا که شما دانشجو هستید، پس به راحتی می‌توانید در محیط دانشگاه کار مناسبی پیدا کنید. فقط باید به تابلو اعلانات توجه داشته باشید و گوش به زنگ باشید.

جستجو در سایت‌های شغل‌یابی مانند لینکدین، com.au یا Australian Jobsearch

مورد بالا یکی از راحت‌ترین موارد جهت کار پیدا کردن است. البته شما می‌توانید از روزنامه نیز جهت کار پیدا کردن استفاده کنید، ولی توصیه می‌کنم از سایت‌های آنلاین استفاده کنید تا شغل مورد علاقه‌ی خود را سریع‌تر پیدا کنید.

ثبت نام در آژانس‌های کاریابی

مورد بالا فقط در صورتی پیشنهاد می‌شود که بخواهید برای کار پیدا کردن نیز هزینه کنید. چون اگر می‌خواهید شخصی باتجربه‌تر از شما برایتان کار پیدا کند که مطابق با مهارت‌ها و علایقتان باشد، پس باید هزینه‌ی آن را نیز بپردازید.

سخن آخر

با این وجود که کار کردن به عنوان یک دانشجو اصلا راحت نیست، اما اگر از قبل گزینه‌ی سختی چون مهاجرت تحصیلی به استرالیا را انتخاب کرده‌اید، پس باید خود را برای مواجهه با چنین مواردی نیز آماده کنید. به هر حال، بیشتر دانشجویان قصد اقامت دائم و زندگی در آن‌جا را دارند، پس باید زندگی شهروندی را تجربه کنند و  چه داوطلبانه یا پاره‌وقت، در این کشور کار کنند. گروه مشاوره‌ی آریا در این زمینه می‌تواند اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار دهد، پس با ما تماس بگیریدJ

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button