خوابگاه ‌های دانشجویی استرالیا کدامند؟

چالش دانشجویان بین‌الملل پس از مهاجرت تحصیلی اسکان با قیمت مناسب و مقرون به صرفه است. انتخاب یک محل اقامت مناسب برای دانشجویان معمولا کار به نسبت سخت و دشواری به نظر می‌رسد. بنابراین باید برای خود با توجه به شرایط و میزان بودجه بهترین محل یا خوابگاه دانشجویی را در استرالیا انتخاب کنید. در این مطلب به معرفی برخی از خوابگاه‌های دانشجویی استرالیا و همچنین مزایا و معایب آنها خواهیم پرداخت. خوابگاه‌ها و اقامتگاه‌های مختلفی در استرالیا وجود دارند که دانشجویان از وجود آنها مطلع نیستند. با ما همراه شوید.

انواع خوابگاه‌های دانشجویی در استرالیا

خوابگاه ‌های دانشجویی استرالیا

اگر شما هم به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل، مشتاق تحصیل در استرالیا هستید، احتمالا این سوال در ذهنتان وجود دارد که هزینه اسکان یا اقامتگاه در این کشور چقدر است؟

چطور می‌توان یک خوابگاه یا اقامتگاه ارزان قیمت و مقرون به صرفه در طول تحصیل داشت؟ هدف از نگارش این مقاله دقیقا پاسخ به همین سوال است.

دانشجویان قبل از مهاجرت تحصیلی به استرالیا باید با کلیه انواع خوابگاه‌ها در این کشور آشنا شوند و براساس شرایط خود یکی را انتخاب کنند. به طور کلی در استرالیا شما در انواع خوابگاه‌های مختلف نظیر Homestay، کالج مسکونی، آپارتمان‌های دانشجویی، خوابگاه‌های خصوصی، Halls of Residence، مدارس شبانه‌روزی، هاستل و اقامتگاه موقت می‌توانید اقامت داشته باشید. هر کدام از این دسته خوابگاه‌ها می‌توانند مزایا و معایب مختلف داشته باشند.

Homestay

homestay در استرالیا

اگر شما به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل قصد داشته باشید در خانه یک فرد استرالیایی که خودش آمادگی پذیرا بودن دانشجو را اعلام نموده، سکونت کنید این گزینه بهترین انتخاب برای شما محسوب خواهد شد. شما در روش homestay در خانه یک خانواده بومی سکونت می‌کنید. در این حالت می‌توانید با سرعت با فرهنگ استرالیا آشنا شوید و از همنشینی با آنها لذت ببرید. در این روش برخی خانواده‌ها به مدت کوتاهی دانشجو را می‌پذیرند اما در برخی شرایط دیگر امکان اقامت طولانی مدت نیز وجود خواهد داشت. در این روش خانواده مورد نظر روز رسیدن شما در فرودگاه به استقبالتان می‌آیند و شما را به خانه خود می‌برند. هزینه‌ای که شما در این روش باید متحمل شوید تقریبا بین 250 الی 350 دلار استرالیا بوده و می‌توانید از همه مزیت‌های یک خانه مبله بهره‌مند شوید. برخی از مزایای و معایب این روش به شرح زیر است:

مزایای اقامت در homestay
  • پایین بودن هزینه اقامت
  • آشنایی سریع با فرهنگ بومی منطقه
  • شما از تمامی امکانات یک ملک شخصی می‌توانید در طول زندگی بهره بگیرید.
معایب اقامت در homestay
  • امکان محدود شدن فرصت‌های اجتماعی
  • عدم تشابه خصوصیات میزبان با دانشجو
  • عدم همخوانی عادات غذایی با میزبان

آپارتمان‌های مدیریت شده دانشجویی

آپارتمان‌های مدیریت شده دانشجویی

یکی دیگر از خوابگاه‌های دانشجویی در کشور استرالیا آپارتمان‌های مدیریت شده دانشجویی است. این اقامتگاه‌ها به صورت بلوک ساخته شده‌اند و حدودا در آنها 100 الی 400 دانشجو اسکان دارند. در هر اتاق از این آپارتمان معمولا 1 الی 5 نفر دانشجو در حال زندگی هستند. این اتاق‌ها معمولا امکانات مختلفی نظیر اینترنت، مبل، صندلی، تخت، میز و… دارند. علاوه بر این خدمات سایر خدمات عمومی این اتاق‌ها که باید قبل از استفاده با نگهبان هماهنگی‌های لازم را انجام دهید، عبارت است از:

  • خشکشویی
  • حمام
  • آشپزخانه
  • سالن ورزشی
  • باربیکیو
  • و…. .

هزینه اقامت در این مدل از آپارتمان‌ها علاوه بر هزینه‌های آب، برق و گاز معمولا بین 200 الی 500 دلار استرالیا است. برخی از مزایا و معایب این مدل از آپارتمان‌های دانشجویی به شرح زیر است:

مزایای آپارتمان‌های مدیریت شده دانشجویی
  • کاهش هزینه‌های زندگی
  • ایجاد ارتباطات قوی و دوستانه
معایب آپارتمان‌های مدیریت شده دانشجویی
  • کاهش سطح حریم خصوصی
  • هم خانه داشتن؛ ممکن است این افراد با خلق و خوی مختلف و در تضاد با شما باشند.

خوابگاه‌های خصوصی

خوابگاه‌های خصوصی در استرالیا

یکی از بهترین خوابگاه‌هایی که دانشجو نسبت به سایر خوابگاه‌ها در آن احساس آرامش بیشتری دارد، خوابگاه‌های خصوصی است. سبک زندگی در این مدل از خوابگاه‌ها به نسبت سایر خوابگاه‌ها متفاوت بوده و دانشجو حتی بر خلاف میل‌اش هم باید از آنها تبعیت کند. در این خوابگاه‌ها شما بسته به نوع بودجه و همچنین علاقه خود می‌توانید با دوستانتان یا به تنهایی زندگی کنید. در این مدل از خوابگاه‌ها، دانشجو باید برخی از امکانات رفاهی خود را خودش تهیه کند. بنابراین این هزینه جدا از هزینه اجاره خوابگاه خصوصی خواهد بود. هزینه خوابگاه خصوص در کشور استرالیا تقریبا به صورت هفتگی برابر با 100 تا 500 دلار استرالیا است. البته هزینه قبوض و سایر موارد را باید به این هزینه اضافه کنید. شاید برای یک دانشجو بین‌الملل کمی سخت و دشوار باشد.

برخی از معایب و مزایای خوابگاه‌های خصوصی استرالیا عبارت است از:

مزایای خوابگاه‌های خصوصی
  • سبک زندگی ایده‌آل و مناسب با سلایق خود
  • آزادی عمل
  • حفظ حریم خصوصی
  • افزایش مسئولیت پذیری
معایب خوابگاه‌های خصوصی
  • با مشاور املاک یا صاحب خانه باید به طور مستقیما ارتباط برقرار نمایید.
  • خارج از شدن از محیط دانشگاه و اجتماع

مطلب زندگی دانشجویی در استرالیا را هم بخوانید

Halls of Residence

Halls of Residence در استرالیا

این مدل از اقامتگاه‌ها یا به اصطلاح‌ها خوابگاه‌ها در نزدیکی دانشگاه‌ها قرار دارند. در حقیقت موسسات آموزشی برای رفاه حال دانشجویان این خدمات را به آنها ارائه می‌کنند. معمولا دانشجوی بین‌الملل می‌تواند در یک اتاق تک نفره اسکان داشته باشد اما از آشپزخانه، حمام و… به صورت عمومی و مشترک استفاده نماید. هزینه اقامت و خدمات در این مدل از خوابگاه‌های استرالیا بین 320 دلار تا 1000 دلار است. کمتر موسسه یا دانشگاهی را در استرالیا مشاهده می‌کنید که به دانشجویان بین‌الملل خود Halls of Residence ارائه نکند.

مزایای Halls of Residence
  • امکان استفاده از امکانات رفاهی موسسه
  • نزدیک بودن به محل تحصیل
  • حمل و نقل آسان و کاهش هزینه رفت و آمد
  • آشنایی و معاشرت با افراد جدید
معایب Halls of Residence
  • لزوم پیروی از قوانین اقامت موسسه
  • هزینه برخی از این تالارها اقامتی به نسبت بالا خواهد بود.
  • کاهش سطح حریم خصوصی در برخی موارد

هاستل

هاستل برای دانشجویان استرالیا

یکی از گزینه‌های اقامت موقت در استرالیا، خوابگاه‌های هاستل هستند. دانشجویان بین‌الملل از این نوع خوابگاه‌ها استقبال بسیار زیادی می‌کنند. چرا که دانشجویان با مدتی زندگی در هاستل می‌توانند پس از گذشت مدت زمان مشخص، اقامتگاه دائمی و ایده‌آل خود را پیدا کند و در آن برای مدت زمان طولانی مستقر شود.

دانشجویانی که در هاستل زندگی می‌کنند، می‌توانند از آشپزخانه مشترک، حمام، خشکشویی، فضای استراحت و همچنین امکانات تفریحی در طول زندگی دانشجویی بهره‌مند شوند. قیمت هاستل به نسبت سایر خوابگاه‌های موجود در استرالیا بسیار ارزان بوده و هر دانشجو تقریبا توان مالی پرداخت آن را دارد. هزینه هفتگی هاستل‌ها حدودا 90 تا 150 دلار استرالیا هستند. این هزینه برای دانشجو مسلما بسیار معقولانه خواهد بود. برخی از مزایا و معایب هاستل عبارت است از:

مزایای خوابگاه‌های هاستل
  • پایین بودن هزینه اقامت در هاستل‌ها
  • آشنایی با دوستان جدید
معایب خوابگاه‌های هاستل
  • داشتن هزینه‌های اضافی مانند هزینه غذا
  • مشترک بودن امکاناتی مانند آشپزخانه، حمام و …

اقامتگاه‌های موقت

اقامتگاه‌های موقت برای دانشجویان در استرالیا

برخی از دانشجویان پس از ورود به استرالیا در اقامتگاه‌های موقت، اسکان می‌گیرند تا به دنبال خوابگاه‌های دانشجویی مناسب خود در استرالیا باشند. این دانشجویان تا محل مناسبی برای زندگی خود پیدا کنند از خدمات اقامتگاه‌های موقت بهره می‌گیرند. در حقیقت این افراد در این اقامتگاه‌ها تنها برای مدت زمان کوتاهی زندگی خواهند کرد. هزینه زندگی در این اقامتگاه‌ها به نسبت ارزان و در هفته برابر با 90 الی 150 دلار است. این هزینه برای یک دانشجوی بین‌الملل تازه وارد، معقول و منصفانه خواهد بود.

مزایای اقامتگاه‌های موقت
  • می‌توانید تا زمان پیدا شدن خوابگاه مورد نظر در این اقامتگاه‌ها موقت اسکان داشته باشید.
  • هزینه بسیار پایین و کاملا مقرون به صرفه
معایب اقامتگاه‌های موقت
  • امکان فسخ قرارداد توسط صاحب ملک
  • استرس برای یافتن مکان جدید

معیارهای انتخاب یک خوابگاه مناسب در استرالیا

برای انتخاب یک خوابگاه مناسب و خوب شما باید برخی معیارها را مورد سنجش قرار دهید. برخی از این معیار و اساس‌ها تنها با پرسش چندین سوال مشخص می‌شوند. برای یافتن خوابگاه مورد نظر به سوالات زیر باید پاسخ شفاف و درست بدهید.

  1. آیا مسافت و دور و نزدیک بودن خوابگاه به دانشگاه برایتان مهم و حائز اهمیت است؟
  2. آیا می‌خواهید مسیر خوابگاه تا دانشگاه را بدون صرف هزینه و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی طی کنید؟
  3. سبک زندگی شما به چه صورت است؟ آیا گروهی زندگی کردن را دوست دارید و با شرایط می‌توانید خودتان را وقف دهید؟
  4. بودجه شما در ابتدا ورود به کشور استرالیا برای اجاره خوابگاه دقیقا چقدر خواهد بود؟

وبسایت‌های ارائه کننده خوابگاه در استرالیا

شما برای انتخاب و همچنین اجاره یک خوابگاه یا اقامتگاه در استرالیا می‌توانید از طریق برخی وبسایت‌ها اقدامات لازم را انجام دهید. برخی از این وبسایت‌ها عبارتند از:

بهترین خوابگاه‌های دانشجویی در کشور استرالیا

برخی از خوابگاه‌ها در کشور استرالیا شناخته شده هستند. بسیاری از دانشجویان در این خوابگاه‌ها در حال زندگی هستند و اغلب آنها از شرایط زندگی در این خوابگاه‌ها احساس رضایت کرده‌اند. برخی از این خوابگاه‌ها عبارتند از:

خوابگاه دانشگاه ملبورن

یکی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین خوابگاه‌های استرالیا، خوابگاه دانشجویی دانشگاه ملبورن است. این خوابگاه در دل شهر فوق‌العاده جذاب و دیدنی ملبورن واقع شده و دانشجویان می‌توانند به امکانات شهری کاملا و به راحتی دسترسی داشته باشند. دانشگاه ملبورن برای آسایش حال دانشجویان بین‌الملل خوابگاه‌های مختلف نظیر سوئیت انحصاری، آپارتمان استودیویی، آپارتمان مشترک و… را در نظر گرفته است. بنابراین شما براساس سلیقه و بودجه خود می‌توانید یکی از این خوابگاه را برگزینید. در اغلب موارد خوابگاه‌های این دانشگاه به رستوران‌ها، بارها، ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی و… نزدیک بوده و دانشجو می‌تواند یک تجربه فوق‌العاده از زندگی دانشجویی خود داشته باشد.

خوابگاه دانشگاه ملی استرالیا

همانطور که احتمالا بارها مطالعه کرده‌اید، بهترین دانشگاه در استرالیا، دانشگاه ملی این کشور است. تعداد بسیار زیادی از دانشجویان بین‌الملل در این دانشگاه در حال تحصیل و فعالیت هستند. به همین منظور این دانشگاه برای رفاه حال دانشجویان بین‌الملل خود و همچنین دانشجویان بومی سایر شهرهای استرالیا، خوابگاه‌های مختلفی را ارائه کرده است. در حال حاضر تا سال 2023 تعداد خوابگاه‌های این دانشگاه برابر با 18 خوابگاه بوده و دانشجویان از زندگی در این خوابگاه‌ها احساس رضایت کامل داشته‌اند.

نکته جالب خوابگاه‌های دانشگاه ملی استرالیا، تفکیک خوابگاه‌ها براساس مقاطع مختلف تحصیل است. به همین منظور شما می‌توانید با سایر دانشجویان مقطع خود ارتباط برقرار کنید. به طور میانگین هزینه خوابگاه‌های دانشگاه ملی استرالیا بین 256 تا 491 دلار در هفته است.

خوابگاه دانشگاه وسترن استرالیا

یکی دیگر از خوابگاه‌های فوق‌العاده عالی برای اقامت دانشجویان بین‌الملل، خوابگاه‌های دانشگاه وسترن استرالیا است. این دانشگاه برای دانشجویان بین‌الملل خود 4 خوابگاه تدارک دیده و دانشجویان براساس شرایط و بودجه مالی خود می‌توانند در یکی از این خوابگاه‌ها اقامت داشته باشند. هزینه خوابگاه‌های دانشگاه وسترن استرالیا حدودا بین 350 تا 410 دلار در هفته است. این خوابگاه‌ها به کلیه امکانات رفاهی مجهز هستند.

یادداشت پایانی

شما به عنوان یک دانشجوی بین‌الملل می‌توانید قبل از مهاجرت تحصیلی به کشور استرالیا، ابتدا محل اسکان یا اقامت خود را در یکی خوابگاه‌های مناسب این کشور رزرو کنید. در این حالت بدون دغدغه و به راحتی می‌توانید به این کشور ورود کنید. برای انتخاب یک خوابگاه مناسب ابتدا باید شرایط و همچنین بودجه مالی خودتان را در نظر بگیرید. همچنین اگر مسیر تحصیلی خود را با گروه مهاجرت تحصیلی آریا طی کرده باشید در هنگام تحصیل خود در هر زمان می توانید به نمایندگی این شرکت در استرالیا مراجعه کرده و در مورد خوابگاه ها و هر مشکل دیگری درحین تحصیل خود از متخصصان ما کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره تحصیل در استرالیا این فرم را پر کرده تا کارشناسان خبره با شما تماس گرفته و راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button