دوره‌های تحصيلی در استرالیا‌

دوره های تحصیلی در استرالیا به یازده بخش تقسیم می شوند که ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل و با جزئیات به شرح تمامی دوره ها بپردازیم. پس با ما همراه باشید .

دوره های تحصیلی در استرالیا
دوره های تحصیلی در استرالیا
 

1. Associated Diploma

این مدرک كه‌ تحت‌ پوشش‌ دوره‌هاي‌ حرفه‌اي‌ (TAFE) با دوسال‌ تحصيل‌ بعداز دیپلم دبیرستان همراه‌ با كارآموزي‌ داده‌ مي‌شود است.

2. Diploma

 این مدرک كه‌ تحت‌ پوشش‌ دوره‌هاي‌ حرفه‌اي‌ (TAFE) با سه سال تحصیل بعداز دیپلم دبیرستان همراه با کارآموزی داده می شود.

3.Associate Degrees

دوره های دو ساله تحصیلی در استرالیا بسیار زیاد نمی باشند. این دوره ها در مقاطع پایین تراز کارشناسی وجود دارند.  آنها معمولا با نام های   “Associate Degrees ” خوانده می شوند. این دوره ها معمولا به عنوان پیش نیاز برای دوره های اصلی استفاده می شوند. این دوره ها در اکثر دانشگاه های استرالیا ارائه نمی شوند.

دانشجویان ایرانی که مدرک کاردانی خود را از دانشگاه های ایران گرفته اند، برای ورود به دانشگاه های استرالیا باید وارد دوره کارشناسی شوند. در واقع در استرالیا مقاطع کاردانی به کارشناسی کمتر دیده می شود. اما به دلیل اینکه تعدادی واحدها را در ایران گذرانیده اند بنابراین می توانند واحدهای مشترک با نمرات بالای 18 در استرالیا معادل سازی نمایید که بسیار سخت است و دانشگاههای کمی حاضر به پذیرش واحدها می شود.

4.Bachelor

دوره های کارشناسی در استرالیا بین سه یا چهار سال تحصیلی است و می بایستی بعد از دیپلم دبیرستان گذرانده می شود. دانشجویان با در دست داشتن مدارک فنی و حرفه ای می توانند وارد سال اول یا دوم کارشناسی شوند. شرط ورود به دانشگاه ها بر اساس نمرات گواهی ورود به آموزش عالي TES محاسبه مي شود كه روش محاسبه در هر ایالت متفاوت است.

دوره‌های تحصيلی استرالیا‌
دوره‌های تحصيلی استرالیا‌

طول دوره تحصیلی کارشناسی برخی رشته های دانشگاهی:

رشته تحصیلی

طول دوره

هنرهای زیبا   

3 سال

علوم

3 سال
بازرگانی

3 سال

رشته های مهندسی

4 سال
آموزش

4 سال

معماری

5 سال
دندانپزشکی

5 سال

دامپزشکی

5 سال
 پزشکی و جراحی

6 سال

5. Post Graduate Certificate  

دوره آن‌ يك‌ نيم‌ سال تحصیلی ‌است و می بایستی بعد از كارشناسي‌ گذرانده شود.

6.Post Graduate Diploma

دوره آن‌ دو نيم‌ سال تحصیلی است‌ می بایستی بعد از كارشناسي‌ گذرانده شود.

7.Bachelor Honors Degree

دوره آن‌ بین‌ 4 سال‌ تا 5 سال‌ تحصيلی‌ است‌ و بعد از دیپلم دبیرستان گذرانده می شود. دوره های کارشناسی در استرالیا در حالت عادی 3 ساله می باشد. دانشجو می تواند با اضافه کردن یک سال دیگر برکارشناسی خود مدرک کارشناسی 4 ساله که در استرالیا “Honors” نامیده می شود دریافت کند. دربرخی موارد سال چهارم کارشناسی، تحقیقی و بر پایه ارائه پایان نامه می باشد معمولا سال چهارم کارشناسی، معادل سال اول دوره ارشد می باشد و این بدین معنی است که دانشجویان با کارشناسی چهار ساله خود می توانند ارشد را یک ساله اخذ نمایند. درغیر این صورت دوره ارشد دو ساله خواهد بود. دانش‌ آموختگان‌ اين‌ دوره‌ بدون‌ گذراندن‌ دوره ‌Master  مي‌توانند دوره ‌PhD را شروع‌ كنند.

متقاضیان تحصیل در  دوره های کارشناسی، ضمن ارائه مدارک دبیرستان و پیش دانشگاهی ارائه مدرک آیلتس  نیز الزامی است. در مواقعی که متقاضی شرایط لازم برای ورود به دوره کارشناسی نداشته باشد، موظف به گذراندن مجدد دوره پیش دانشگاهی و یا زبان در استرالیا می باشند.غالباً اکثردانشگاه های استرالیا دارای کالج دبیرستانی نیز هستند.

لازم است بدانید شرط لازم برای ورود به دانشگاه های گروه هشت، گذراندن دوره ی پیش دانشگاهی در همان دانشگاه می باشد.

8.Graduate Certificate & Graduate Diploma

دوره‌های آمادگی کارشناسی ارشد شامل دوره‌های Graduate Certificate و Graduate Diploma  می‌باشند. دوره‌های فوق به ترتیب 6 و 12 ماه به طول می انجامند. این دوره‌ها در صورت ادامه می‌توانند به دوره‌های ارشد تبدیل شوند. این دوره‌ها در اکثر موارد به صورت دوره‌های پیش نیاز برای کارشناسی ارشد عمل می‌کنند. دانشجویانی که رشته‌های تحصیلی خود را از دوره کارشناسی تغییر داده‌اند اغلب قبل از ورود به کارشناسی ارشد، دوره پیش نیاز می‌گذرانند و نیز دانشجویانی که شرایط لازم برای ورود به دانشگاه‌ها را ندارند با گذراندن این دوره‌ها می‌توانند شرایط لازم برای ورود را کسب کنند. جهت ورود به این دوره‌ها مدارک کارشناسی و گاهی سابقه کاری مورد بررسی قرار می‌گیرد. این دوره‌ها در تمامی  رشته‌ها و در تمامی   دانشگاه‌های استرالیا ارائه می‌شوند.

9. Master

بیشتر جوانان کشور ما به قصد دوره های کارشناسی ارشد به استرالیا می روند. دوره های ارشد طیف بسیار گسترده و متنوعی را در بر می گیرد. دوره های یک ساله تا سه ساله، تحقیقاتی یا تحصیلی.

برای ورود به‌ اين‌ دوره‌ امتحاني‌ صورت‌ نمي‌گيرد، بلكه‌ با توجه‌ به‌ نمرات‌ دوره‌ Bachelor و معرف‌ها، پذيرش‌ صادر مي‌شود. طول‌ اين‌ دوره‌ بستگي‌ به‌ طول‌ مدت‌ دوره ‌Bachelor  دارد. بدين‌ صورت‌ كه‌ يك‌ سال‌ تحصيل‌ تمام‌ وقت‌ بعد از دوره‌ها ساله ‌Bachelor و 2 سال‌ تحصيل‌ تمام‌ وقت‌ بعد از دوره‌ سه‌ ساله ‌Bachelor  لازم‌ است.

شما می توانید درزمان گذراندن دوره تحصیلی خود، وارد رشته تحصیلی جدیدی به خصوص رشته های زیرگروه تجارت و بازرگانی ( البته در صورت ارائه سابقه کار مرتبط با رشته جدید) شده در دو رشته کارشناسی ارشد، تحصیل و از هر دو بطور جداگانه مدرک دریافت نمایید.

با آنکه سیستم ارزیابی دانشجویان معمولاً دارای استاندارد یکسانی است اما دانشگاه های استرالیا ضوابط خاص خود را نیز دارند. در این خصوص داشتن نمره بالای مدرک کارشناسی و ارائه سابقه کار مرتبط می تواند مفید می باشد.

نمره آیلتس برای ورود به کارشناسی ارشد بین 6 و 6.5 می باشد ( رشته های زیر گروه پزشکی می بایستی 7 باشد).

دانشگاه های گروه هشت استرالیا  و دانشگاه های برتر در گزینش دانشجو شرایط سخت تری دارند.

10. Master of Research

همانطور که از نام آنها بر می آید، تمرکز اصلی خود را روی تحقیقات دارند و برای فارغ التحصیلی ارائه پایان نامه الزامی است.

از آنجاییکه دوره های دکترا صرفا تحقیقاتی هستند بنابراین برای آن دسته افرادی که تمایل دارند تحصیل خود را تا مقطع دکترا ادامه دهند پیشنهاد می شود که ارشد خود را نیز تحقیقاتی انتخاب کنند.

هر دانشگاه سیاستهای خاص خود را در زمینه ارائه این دوره ها و پذیرش دانشجو دارد. ولی عموما در استرالیا داشتن حد اقل معدل 65% از 100% کارشناسی برای کارشناسی ارشد ضروری بوده و داشتن پیشنهاد تحقیق مناسب برای این مقطع بسیار ضروری است و دانشجو بایستی پیشنهاد مناسبی را به دانشگاه ارائه دهد.

دانشجویان متقاضی تحصیل در این مقاطع می توانندابتدا رشته و یا دانشگاه های مورد نظر را به ما اعلام  و سپس اطلاعات دقیق ترتوسط مشاورین مجرب ما به آنها داده خواهدشد.

 11.PhD

 این دوره‌ معمولاً‌ پژوهشي‌ است‌ و بايد طي‌ اين‌ پژوهش‌ موضوع‌ جديدي‌ در رشته‌ مربوطه‌ ارايه‌ گردد. البته‌ در بعضي‌ از دانشگاه‌ها گذراندن‌ يك‌ دوره ‌Qualifying  به‌ صورت‌ درسي‌ براي‌ شروع‌ دوره‌ دكترا الزامي‌ است‌ و سپس‌ دوره‌ پژوهش‌ آغاز مي‌شود كه‌ حداقل‌ سه‌ سال‌ طول‌ مي‌كشد.

برای اطلاعات بیشتر مطلب دوره‌ های تحصیلی در استرالیا و تحصیل در استرالیا را هم بخوانید.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه دربارهٔ «دوره‌های تحصيلی در استرالیا‌»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button