چگونه برای شرکت در آزمون تافل آماده شویم

آزمون زبان

معمولا یکی از مهم‌ترین مراحل جهت مهاجرت تحصیلی به کانادا، اروپا، استرالیا و …، شرکت در آزمون زبان بین‌المللی است. آزمونی که مدرک آن توسط دانشگاه مورد نظر پذیرفته شود و اعتبار جهانی داشته باشد. در این میان، چند آزمون مختلف وجود دارد و هر آزمون، شرایط، نمرات و سختی‌های خاص خودش را دارد.

برای مثال می‌توان به آزمون تافل اشاره کرد. آزمونی که در بیش از ده هزار کالج، دانشگاه و آموزشگاه پذیرفته می‌شود و به عنوان یکی از معتبرترین مدارک زبان انگلیسی شناخته شده است. این آزمون به دو صورت کاغذی و کامپیوتری برگزار می‌شود و معمولا نسخه‌ی کامپیوتری و اینترنتی آن، رواج دارد.

اما برای اخذ پذیرش در دانشگاه مورد نظر، باید نمره‌ی به خصوصی را از این آزمون اخذ  نمایید. در هر دانشگاه، حداقل نمره‌ی مورد نظر برای قبولی در آزمون تافل درج شده است. البته برخی از دانشگاه‌ها، مدرک آیلتس را قبول دارند پس حتما به ملزومات و مدارک مورد نیاز، نگاهی کنید.

این اطلاعات معمولا در بخش requirements ‌ درج شده  است. اما چه روش‌هایی برای اخذ نمره‌ی خوب از آزمون تافل وجود دارد؟ چگونه می‌توانیم در این آزمون موفق شویم و به کمک نمره‌ی آن، از دانشگاه پذیرش بگیریم؟

روش‌های مختلفی برای آمادگی جهت شرکت در آزمون تافل وجود دارد. آزمونی گران قیمت که هر سال در تاریخ‌های مشخصی برگزار می‌شود. در ادامه شما را با جزئیات بیشتری از این آزمون آشنا خواهیم ساخت.

نمره‌ی آزمون تافل

هر یک از آزمون‌های زبان بین‌المللی، رنج خاصی از نمرات را شامل می‌شوند. برای مثال، آزمون آیلتس 9 نمره‌ای است. آزمون تافل نیز 120 نمره‌ای است. اما اینکه با چه نمره‌ای می‌توانید به تحصیل در کانادا، استرالیا و … بپردازید، به خود دانشگاه و مقطع تحصیلی مورد نظر، بستگی دارد.

مهاجرت تحصیلی به استرالیا

نحوه‌ی آمادگی جهت شرکت در آزمون تافل

فرقی نمی‌کند که در چه آزمونی شرکت می‌کنید. برای شرکت در هر آزمون زبان بین‌المللی، شما باید تا جایی که ممکن است، با زبان انگلیسی سروکار داشته باشید. برای آزمون تافل، انگلیسی آمریکایی را مد نظر قرار دهید. چون این آزمون توسط سازمان‌های آمریکایی طراحی شده و بر اساس لهجه، قوانین و قوائد گرامری آمریکایی طراحی شده است.

برای مثال به شما توصیه می‌کنیم که از یک کانال خبری آمریکایی استفاده کنید یا خود را مشغول مطالعه‌ی اخبار آنلاین آمریکایی کنید. چون خواندن و شنیدن اخبار یکی از سخت‌ترین بخش‌های زبان انگلیسی است، با همان  شروع کنید تا در سایر حوزه‌ها نیز ماهر شوید.

علاوه بر این می‌توانید در آزمون‌های ماک تافل شرکت کنید. آزمون ماک، آزمونی آزمایشی است که درست شبیه آزمون واقعی تافل برگزار  می‌شود. این آزمون‌ها به شما کمک می‌کنند تا به استرس خود غلبه کنید، با سوالات آشنا شوید و با جو سنگین امتحانی کنار بیایید.

به یاد داشته باشید که در آزمون تافل، چهار مهارت اصلی یعنی خواندن (Reading)، نوشتن (Writing)، شنیدن (Listening) و مکالمه (Speaking) مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد. در ادامه برای تقویت هر مهارت، راهکارهایی ارائه شده است تا به کمک آن‌ها، از آزمون تافل رو سپید بیرون بیایید.

تقویت مهارت Reading

پیشنهاد ما این است: تا جایی که می‌توانید، مطلب بخوانید. سعی کنید تا جایی که می‌توانید، متن‌های مختلف انگلیسی بخوانید. البته در این مورد خاص، کتاب‌های روی رگال میدان انقلاب را توصیه نمی‌کنیم! کتاب‌های دانشگاهی بخوانید.

از دانشجویان زبان مشورت بگیرید و سعی کنید چشم خود را به متن‌های سخت و آزاردهنده، عادت بدهید. در آزمون تافل، موضوعات مختلفی مطرح می‌شود که سطح‌های متفاوتی دارند. برای مثال می‌توان به علوم اجتماعی، هنر، تجارت، علوم طبیعی و … اشاره کرد.

البته به فکر گسترش دایره لغات خود نیز باشید. با اینکه قرار نیست شما نقش یک دیکشنری را ایفا کنید، ولی به هر حال، باید آنقدر لغت تخصصی بلد باشید که بتوانید از پس آزمون تافل بربیایید. این آزمون شوخی بردار نیست و نمره‌ی آن، سرنوشت شما را جهت مهاجرت تحصیلی به استرالیا، کانادا، اروپا و … تایین می‌کند.

تقویت مهارت Listening

شاید بهترین توصیه‌ی ما در این بخش، فیلم تماشا کردن باشد! البته این برای وقتی است که زمان کافی جهت تمرین داشته باشید. اما به طور کلی، تا می‌توانید فیلم و سریال آمریکایی تماشا کنید. البته، بدون زیر نویس فارسی!

اگر هنوز برای درک برخی از جملات و دیالوگ‌ها ضعیف هستید، از زیرنویس انگلیسی کمک بگیرید. یک فیلم را دو یا سه بار تماشا کنید و سعی کنید برای بار دوم و سوم، از زیرنویس انگلیسی استفاده نکنید.

اگر تماشای فیلم‌های سینمایی و سریالی، حواستان را پرت می‌کند یا وقت کافی جهت تمرین با فیلم ندارید، از پادکست‌های آموزشی کمک بگیرید. البته فعلا دور پادکست‌های فارسی-انگلیسی را خط بکشید و به پادکست‌های تک زبانه گوش دهید. سعی کنید به پادکست‌هایی گوش دهید که توسط یک آمریکایی زبان ضبط شده باشد. این پادکست‌ها در موضوعات مختلفی وجود دارند و بر اساس مهارت زبان‌آموز، سطح‌بندی شده‌اند.

ابتدا از سطح‌های آسان‌تر شروع کنید و به تدریج، سراغ پادکست‌های سخت‌تر بروید. علاوه بر این، ابتدا به پادکست‌هایی گوش کنید که راجع به موضوعات آشنا صحبت می‌کنند. بعد به پادکستی گوش دهید که راجع به آدم فضایی‌ها، یا یک سبک ادبی-هنری خاص حرف می‌زند.

اگر هنوز در درک مکالمات انگلیسی مشکل دارید، اسکریپت پادکست را دانلود کنید. سپس همزمان با گوش دادن به پادکست، از روی اسکریپت بخوانید تا با چشمتان، کلمات را متوجه شوید. به این ترتیب رفته رفته گوش شما نیز با هر کلمه آشنا خواهد شد.

تحصیل در استرالیا

تقویت مهارت writing

مهارت writing امری بسیار پیچیده و گاهی طاقت فرسا است. خصوصا اگر پای Academic Writing در میان باشد. تعداد زیادی از زبان‌آموزان با گرامر و در نهایت، writing‌ مشکل دارند. برای همین هم از انشاء نویسی متنفر هستند.

اما شما باید در بخش Writing‌ تافل، خودی نشان دهید! چون این بخش مهارت شما را در تحلیل و پیاده‌سازی پروژه‌های مختلف، ثابت می‌کند. اگر قرار بر  تحصیل در استرالیا باشد، شما باید در بخش نوشتار نیز مهارت خوبی داشته  باشید.

قبل از هر چیز، سعی کنید گرامر خود را کاملا قوی باشید که از این بخش هیچ مشکلی وجود نداشته باشد. سپس با سایر قوانین نوشتاری نظیر punctuation، قوانین املایی و انشا نویسی آشنا شوید.

برای نوشتن یک انشا در زبان انگلیسی، قوانین مختلفی وجود دارد. مثلا باید با topic sentence‌ آشنا باشید. راجع به نحوه‌ی استفاده از مثال‌ها، قیدها و … اطلاعات مختلفی به دست آورید. هماهنگی بین پاراگراف‌ها را یاد بگیرید و از همه مهم‌تر، راجع به جذابیت و خلاقیت موجود در پاراگراف اول حسابی مطالعه کنید. در این زمینه ما به شما کتاب Pattern ‌ را توصیه می‌کنیم. کتابی که سبک‌های مختلف Essay  نویسی را به شما آموزش می‌دهد.

اگر قصد تمرین با کتاب‌های تخصصی را ندارید، سعی کنید از طریق اینترنت مقالات و پاراگراف‌های خوبی بخوانید. امروزه صد‌ها مقاله‌ی مفید در اینترنت وجود دارد که به شما جهت نوشتن کمک خواهد کرد.

بعد از اینکه با انواع پاراگراف‌ها آشنا شدید، حتما خودتان پاراگراف نویسی را آغاز کنید. سعی کنید متن خود را چند بار نوشته و اصلاح کنید. اگر می‌توانید، با یک استاد معتمد در این زمینه مشورت کنید و متن‌های خود  را به او نشان دهید. اگر به حد کافی با سواد باشد، قطعا می‌تواند ایرادهای متن شما را پیدا کند.

تقویت مهارت Speaking

بهترین روش در تقویت مهارت زبان انگلیسی، صحبت با یک بومی انگلیسی زبان است. شما وقتی با یک بومی انگلیسی زبان صحبت کنید، تا حد زیادی پیشرفت خواهید کرد. به طور ناخوداگاه نیز هنگام صحبت کردن، مراقب گرامر و تلفظ و intonation هستید.

این روزها به راحتی می‌توان از طریق اینستاگرام، تلگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی، با یک بومی انگلیسی زبان صحبت کرد.

البته سایت‌های مختلفی نیز در این زمینه وجود دارند که شما را به بومی‌های انگلیسی زبان ارتباط می‌دهند. شما از طریق این سایت‌ها به راحتی می‌توانید دوستان زیادی پیدا کنید. در هر صورت، شما تنها با حرف زدن می‌توانید مهارت speaking‌ را در خود بالاتر ببرید.

البته راه دیگری نیز وجود دارد. اینکه فیلم‌های زبان انگلیسی تماشا  کنید و سپس، دیالوگ‌های اشخاص را درست شبیه خودشان بیان نمایید. به این ترتیب، هم با کلمات مختلفی آشنا می‌شوید هم به خوبی می‌توانید روی اکسنت و تلفظ خود کار کنید.

 

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button