۸ نکته‌ای که برای کار داوطلبانه در خارج از کشور باید رعایت کنید

کار داوطلبانه

۸ نکته‌ای که برای کار داوطلبانه در خارج از کشور باید رعایت کنید

 

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که عضوی از سازمان پزشکان بدون مرز شوید و برای مداوای کودکان به مناطق محروم آفریقا سفر کنید؟ آیا آرزوی ساختن دنیای بهتر برای کودکان را دارید و حاضرید برای کار داوطلبانه در خارج از کشور اقدام نمایید؟ دوست دارید عضوی از صلیب سرخ یا سفیر صلح باشید و به دور افتاده‌ترین مکان‌های دنیا برای تدریس و ساخت مدرسه بروید؟

ممکن است از آن دسته افرادی باشید که حاضرند بدون دریافت هزینه و تنها بر اساس حس بشر دوستانه‌شان به دیگران کمک کنند و حتی گاهی به مناطق دور افتاده‌ی دنیا بروند. کار داوطلبانه در خارج از کشور تنها به منظور ساخت دنیایی بهتر برای فردی دیگر، نیاز به از خود گذشتگی و تحمل سختی‌های فراوان دارد. زمانی که شما کاری را از سر خیرخواهی و به صورت داوطلبانه انجام می‌دهید، بیش از این که در زندگی شخص دیگری موثر باشد، بر زندگی و روح خود شما اثر خواهد گذاشت و احساس بهتری نسبت به خودتان پیدا خواهید کرد. در دوران دانشجویی شما می‌توانید به جای گذراندن تعطیلات خود در تفریحگاه های لوکس و پر زرق و برق یا کنار ساحل و جنگل، در یک سازمان خیریه ثبت نام کنید و تابستان و تعطیلات خود را در منطقه‌ای دور افتاده از جهان که شاید کمتر نام آن را شنیده باشید، سپری کنید. اما حقایق و نکاتی درباره‌ی کار داوطلبانه در خارج از کشور وجود دارد که باید به آن دقت داشته باشید. در این مطلب راهنمای کاملی از همه‌ی نکات مورد نیاز برای کار داوطلبانه در خارج از کشور را برای شما بیان خواهیم کرد.

۸ نکته‌ای که برای کار داوطلبانه در خارج از کشور باید رعایت کنید
۸ نکته‌ای که برای کار داوطلبانه در خارج از کشور باید رعایت کنید
  1. چیزهای کوچک، تفاوت‌های بزرگ ایجاد می‌کنند.

 

مهم نیست کاری که قصد انجام آن را دارید چقدر کوچک یا پیش پا افتاده باشد، ممکن است همین کار باعث ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی فرد دیگری شود. برای مثال اگر در کشوری انگلیسی زبان زندگی می‌کنید می‌توانید عضوی از معلمان داوطلب کشور غنا شوید، به این ترتیب تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت زبان انگلیسی کودکان خواهید داشت. دقت کنید که شاید صحبت کردن به زبان انگلیسی برای شما بسیار ساده و پیش پا افتاده باشد، اما همین کار ساده ممکن است آینده‌ی یکی از کودکان محروم این کشور را بسازد. زمانی که تصمیم به داوطلبانه انجام دادن کاری می‌گیرید باید بدانید که اصلا کار کوچکی انجام نداده‌اید و کار شما نشان دهنده‌ی روح بزرگتان است. ممکن است گاهی حتی لبخند زدن به فردی که او را نمی‌شناسید باعث تغییرات بزرگی در روز او شود. تصور کنید در مترو یا اتوبوس نشسته‌اید و در حال برگشت از مسیری هستید، روز کاری شما بسیار سخت و خسته کننده بوده و اصلا حوصله‌‌ی هیچ چیز را ندارید اما در میان این همه شلوغی فردی به شما لبخند مهربانی می‌زند، تصور کنید چه احساس خوب و مثبتی به شما القا خواهد شد. لبخند ساده‌ترین کار داوطلبانه‌ای است که می‌توانید به کسی هدیه بدهید.

در زمان انجام کار داوطلبانه در خارج از کشور دقت داشته باشید که مهم حجم کار شما نیست، بلکه کارهای کوچکی است که تغییرات بزرگی را نتیجه می‌دهد. به خودتان افتخار کنید و با انگیزه پیش بروید.

 

  1. دلسوزی و از خود گذشتگی را یاد می‌گیرید

 

زمانی که برای انجام کار داوطلبانه در خارج از کشور به محلی اعزام می‌شوید و مدتی را با مردم آن منطقه سپری می‌کنید، کم کم به آن‌ها وابسته می‌شوید و آن‌ها را دوست خواهید داشت. مشکلات آن‌ها، تبدیل به مشکل شما می‌شود و برای حل آن تلاش می‌کنید. انجام کار داوطلبانه کمک می‌کند انسان بهتری شوید و معیارهای اخلاقی شما را بالاتر می‌برد.

برای مثال تصور کنید که داوطلبانه مربی فوتبال کودکان شده‌اید، زمانی که در نهایت تیم شما موفق شود به مقام مورد نظر برسد از شادی آن‌ها شاد خواهید شد و به آن‌ها افتخار می‌کنید.

 

  1. با محیط سازگار شوید

 

بعد از رسیدن به محلی که برای کار کردن در آنجا داوطلب شده‌اید، ممکن است همه چیز طبق انتظار شما پیش نرود و خیلی چیزها با خانه‌ی گرم و راحتی که در آن زندگی می‌کردید متفاوت باشد. در بسیاری از موارد، میزبان شما خانواده‌های محلی هستند و شما باید به سبک و سیاق آن‌ها زندگی کنید. ممکن است مجبور شوید، شب را روی پشت بام بخوابید یا در اتاقی مشترک با چهار نفر که هیچ شناختی از آن‌ها ندارید زندگی کنید. ممکن است غذاهای محلی با ذائقه‌ی شما سازگار نباشد یا حتی آب آشامیدنی به سختی به دست بیاید. به هر حال زمانی که برای کار داوطلبانه در خارج از کشور آماده شده‌اید باید بدانید که خبری از راحتی و آسایشی که در خانه داشتید و یا تکنولوژی‌های پیشرفته نیست. یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن دقت داشته باشید این است که هرچه بیشتر با محیط اطراف خود سازگار شوید و کمتر بهانه بگیرید، شرایط به نفع شما خواهد بود و از سفرتان لذت بیشتری خواهید برد. بهتر است قبل از انتخاب کشوری که می‌خواهید داوطلبانه در آن کار کنید، درباره‌ی شرایط جوی، کمبودها و فرهنگ مردم آن منطقه مطالعه نمایید.

 

  1. وسایل اولیه‌ی شما، نیازهای لوکس دیگران خواهد بود.

 

در اغلب مناطق محروم، ساده‌ترین نیازها مانند کتاب، دفتر، لباس یا حتی گاهی آب آشامیدنی جزئی از کالاها یا مواد خوراکی لوکس به حساب می‌آیند و اغلب کودکان توانایی مالی استفاده از آن‌ها را ندارند. شاید دوش گرفتن با آب گرم و دسترسی ۲۴ ساعته به اینترنت چیزهایی باشد که نمی‌توانید بدون آن زندگی کنید، اما کار داوطلبانه در خارج از کشور و مناطق محروم چیزی است که زندگی شما را عوض خواهد کرد. کار داوطلبانه بیش از این که به کودکان یا مردم شهر یا منطقه‌ای کمک کند، به شما کمک خواهد کرد تا زندگی را ساده‌تر بگیرید و درگیر حاشیه‌ها و تفریحات لوکس نشوید. کار داوطلبانه در واقع سفری معنوی برای روح شما خواهد بود.

اگر تا قبل از این سفر، نمی‌توانستید بدون اطلاع از شبکه‌های اجتماعی زندگی کنید، حال یاد می‌گیرید که چیزهایی بسیار مهمتر از اینستاگرام و فیسبوک وجود دارد، وقت بیشتری خواهید داشت تا کتاب بخوانید و با فرهنگ مردم آن منطقه آشنا شوید. میزبانان و افرادی که در مناطق محروم خواهید شناخت، به شما یاد می‌دهند که ارزش های زندگی چیزی بیش از وسایل و تفریحات لوکس است. ممکن است تشکر ساده، هدیه گرفتن یک گل از کودک یتیم یا در آغوش گرفتن کودکان کار و هم صحبت شدن با افراد مسنی که دنیایی از تجربه هستند، بیش از تفریحات سابق یا خرید کالا و اجناس لوکس شما را خوشحال کند.

 

  1. کوله باری از تجربه

 

بعد از اعزام شدن به محلی که برای کار داوطلبانه در آنجا درخواست داده‌اید و سپری کردن مدتی با افراد محلی، متوجه خواهید شد که درس‌های مدرسه برای شما چقدر مفید بوده‌اند. گاهی صحبت با افراد دیگر، شرکت در مهمانی‌های محلی و زندگی کردن در خانه‌های آن‌ها بیش از کلاس‌های مدرسه و دانشگاه به شما درس زندگی می‌دهد. پس از این تجربه غافل نشوید و با مردم منطقه‌ای که اعزام شدید، راحت باشید و مثل خودشان رفتار کنید.

 

  1. به زبان محلی‌ها صحبت کنید

 

اگر دوست داشته باشید، پیش از رفتن به محل اعزام خود کمی درباره‌ی زبان مردم آن منطقه تحقیق کنید و  چند کلمه‌ی جزئی یاد بگیرید. معمولا وقتی افراد خارجی به زبان مردم محلی صحبت می‌کنند بسیار شیرین است و بیشتر به آن‌ها احترام خواهند گذاشت. یاد گرفتن زبان محلی میزبانتان  نشان دهنده‌ی آن است که شما دوست دارید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و جو سنگینی که ممکن است ناشی از حضور یک فرد غریبه در خانه باشد، کمتر می‌شود. لازم نیست زبان آن‌ها را کامل یاد بگیرید، بلکه فقط کافی است جملات کوتاه مانند تشکر کردن یا سلام و احوال پرسی را تمرین کنید. علاوه بر این اگر معلم داوطلب در منطقه‌ای محروم شده‌اید می‌توانید از دانش آموزانتان بخواهید در ازای یاد دادن زبان انگلیسی به آن‌ها، زبان محلی خودشان را به شما یاد بدهند.

 

  1. از خودتان صحبت کنید

 

زمانی که رسوم و فرهنگ مردم محلی را یاد گرفتید می‌توانید از تجربیات خودتان با آن‌ها صحبت کنید. اگر از شما درباره‌ی رسم و فرهنگ کشورتان سوال می‌پرسند، با رویی گشاده به آن‌ها پاسخ دهید. اکثر مردم محلی ساکن در مناطق محروم شانس دیدن کشورهای دیگر را ندارند. شما می‌توانید تصویر خوبی از کشور محل زندگی خود برای آن‌ها بسازید و داستان‌ها، فرهنگ و رسم و رسومی که دارید را به آن‌ها یاد بدهید. در حین انجام کار داوطلبانه در خارج از کشور، دقت داشته باشید شما نماینده و سفیر کشورتان هستید.

 

  1. لبخندتان را هدیه دهید

 

حتما می‌دانید که لبخند زدن و خوشرو بودن، زبانی مشترک در تمام فرهنگ‌ها است و همه آن را درک می‌کنند. علاوه بر این از تاثیر چیزهای کوچک در اتفاقات بزرگ هم باخبر هستید. لبخند شما می‌تواند زندگی شخصی را بسازد. وقتی برای اولین بار با میزبان خود و مردم محلی رو به رو شدید، خوش‌رو باشید و لبخند بزنید. لبخند زدن ساده‌ترین راه بخشندگی در تمام جهان است.

 

برای داوطلب شدن آماده هستید؟

 

کار داوطلبانه در خارج از کشور مزایا و معایب خاص خودش را دارد، اما تاثیر آن بر روحیه شما غیر قابل انکار است. زمانی که متوجه می‌شوید کوچکترین چیزها و کارها باعث تغییرات بزرگ در آینده‌ی افراد می‌شود؛ مطمئنا از هیچ کاری دریغ نخواهید کرد. کار داوطلبانه به خصوص در مناطق محروم باعث می‌شود که دنیا تبدیل به جایی بهتر برای زندگی شود. کودکانی که شما رایگان مداوا می‌کنید، مدرسه‌ای که می‌سازید و درسی که به آن‌ها می‌دهید ممکن است سرنوشت هزاران انسان را تغییر دهد.

با کار داوطلبانه در مناطق و کشورهای محروم، احترام خاصی نزد مردم محلی خواهید داشت. با این کار نه تنها می‌توانید زندگی دیگران را تغییر دهید، بلکه زندگی و روح خودتان نیز تغییر خواهد کرد. اگر تا پیش از این نمی‌توانستید بدون تلفن همراه خود زندگی کنید یا در قید و بند خرید اجناس لوکس و خانه‌ای بزرگتر بودید، بعد از این سفر زندگی را ساده‌تر می‌گیرید. به خودتان و قدرتی که دارید ایمان داشته باشید.

انجمن‌های بسیار زیادی مانند سازمان پزشکان بدون مرز و صلیب سرخ یا سازمان یونیسف وجود دارد که افراد متقاضی کار داوطلبانه را به کشورهای محروم اعزام می‌کنند؛ می‌توانید سری به یکی از انجمن‌ها بزنید و عضوی موثر در ساختن دنیایی بهتر حتی برای یک نفر یا یک کودک باشید.

 

 


در مورد کاریابی بیشتر بخوانید:

بهترین سایت های کاریابی در استرالیا
10 سایت کاریابی در کانادا
کارهای مخصوص کانادا
استخدام فارغ‌التحصیلان در کانادا
کار در کانادا بدون مجوز کار
راهنمای یافتن شغل در کانادا


 

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

8 دیدگاه دربارهٔ «۸ نکته‌ای که برای کار داوطلبانه در خارج از کشور باید رعایت کنید»

  1. سالهاست معلم نیروی آزادهستم؛ تصمیم دارم از سال آینده تجربه خودم رو برای مناطق محروم بزارم. سالها طبیعت گردی کردم- با سفر بیگانه نیستم.
    بجز فارسی به زبان دیگری مسلط نیستم!
    ۰۹۳۶۷۲۲۴۹۰۵؛ ایمیلم کارنمیکنه.

    1. درود. هانیۀ عزیز، ممنون ازین که وب‌سایت گروه آریا رو دنبال می‌کنید. لطفاً جهت پاسخ به سؤالاتون، با ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button