چگونه نامه‌ی درخواست کار خود را بهبود بخشیم؟

رزومه

چگونه نامه‌ی درخواست کار خود را بهبود بخشیم؟

نوشتن یک درخواست کار خوب در روند استخدام شما بسیار حائز اهمیت است. شما چه یک دانشجو باشید که به دنبال فرصت‌های کارآموزی است، و چه یک فارغ التحصیل باشید که در جست‌‌ و جوی کار هستید، باید بتوانید یک رزومه و کاور لتر خوب و به روز بنویسید.

نوشتن یک درخواست کار چیزی ممکن است دلهره‌آور باشد چون احتمال خطا در آن زیاد است. اما با دنبال کردن نکات زیر شما می‌توانید خودتان را در موقعیت شغلی رویایی‌تان ببینید.

از کجا شروع کنید؟

شروع کردن یک درخواست کار می‌تواند سخت‌ترین مرحله باشد بنابراین قبل از شروع باید چند نکته را یاد بگیرید. با دقت ویژگی‌های شغل مد نظر را نگاه کنید و چند سوال ساده از خودتان بپرسید. آیا من مهارت‌ها و تجارب لازم برای این کار را دارم؟ آیا واقعاً این کار را می‌خواهم؟ اگر پاسخ هردوی این سوال‌ها با قطعیت بله است، شما از اولین مانع عبور کرده‌اید.

چگونه درخواست کار خودتان را بنویسید؟

همه‌ی سایت‌های استخدامی مثل مونستر و توتال جاب الگوهای قابل دانلود برای رزومه و کاور لتر دارند و شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. یادتان باشد قبل از اینکه با چیزهای پیچیده شروع کنید اصول پایه‌ای را فرا بگیرید. از یک فونت ساده و قابل خواندن مثل Arial 11 استفاده کنید. چیدمان نوشته‌ها متغیر است اما اغلب با یک معرفی خلاصه شروع شده و به دنبال آن تجارب مرتبط (به ترتیب زمانی)، تحصیلات و مهارت‌های کلیدی آورده می‌شود.

زمانی که تجارب کاریتان را می‌نویسید، توجه داشته باشید که آنچه کسب کرده‌اید را برجسته کنید، نه اینکه صرفاً یک لیست از مهارت‌های شغلی بیاورید. کارفرماها دنبال این هستند که ببینند شما چه مزایایی برای این موقعیت شغلی دارید و نمونه‌هایی از دست‌آوردهای گذشته‌تان روش خوبی برای این منظور است. بسیاری از مردم از موفقیت‌هایشان غافل می‌شوند در صورتی که به شمار آوردن آن‌ها شما را در این بازی یک گام به جلو خواهد برد.

سعی کنید رزومه‌تان کوتاه و جذاب باشد و بیشتر از دو صفحه نشود. کارفرماها اغلب افراد پر مشغله‌ای هستند و فرصت ندارند که یک رزومه‌ی طولانی که شبیه یک مقاله ‌است را بخوانند. آن‌ها اغلب یک نگاه گذرا به رزومه‌ها می‌کنند تا گزینه‌های کلیدی را پیدا کنند پس شما باید مطمئن شوید که ویژگی‌های این شغل را به خوبی خوانده و نکات مهم درباره‌ی خودتان را برجسته کرده‌اید.

اگر شما تجربه‌ی کاری نداشتید باید چه کار کنید؟


کارهای دواطلبانه، کارآموزی‌ها، پروژه‌های دانشگاهی و بخشی از یک جامعه‌ی دانشجویی بودن می‌تواند مهارت‌های شما را نشان دهد، پس از آوردن آن‌ها در رزومه‌تان نترسید. سرپرستی یک پروژه‌ی تیمی موفق در دانشگاه می‌تواند نشان دهد که شما به خوبی از پس سرپرستی یک تیم برمی‌آیید و بودن در یک جامعه‌ی دانشجویی نشان‌دهنده‌ی قابلیت گروهی کار کردن شماست. فقط به این دلیل که پولی بابت آن دریافت نکرده‌اید نباید فکر کنید ارزشی ندارد. عمیق‌تر فکر کنید.

درمورد تجاربتان دروغ ننویسید و دقت کنید که تاریخ‌ها و اطلاعاتی که داده‌اید کاملاً درست باشد. در غیر این صورت خودتان ضرر می‌کنید.

اگر شما تجربه‌ی کاری نداشتید باید چه کار کنید؟

نکاتی که نباید بیاورید

معمولاً رزومه‌‌ها را با رفرنس‌های قابل دستیابی در صورت نیاز و لیستی از علاقهمندی‌ها به پایان می‌رسانند. توجه کنید که این اطلاعات را نیاورید: چون نه تنها فضای اضافی اشغال می‌کند بلکه وقتی برای یک شغل مهندسی رزومه می‌دهید برای هیچ کس اهمیت ندارد که شما دوست دارید که فیلم کمدی ببینید. اگر شما سرگرمی‌های مرتبط با آن موقعیت شغلی دارید، یک یا دو مثال از آن را در کاور لتر بیاورید.

قبل از در خواست:

قبل از فرستادن درخواستتان شما بایستی مجدداً گرامر و املای نوشته‌تان را چک کنید. چک کردن املا مضوع مهمی است، اما احتمالاً شما خطاهای گرامری و نقطه‌گذاری خود را نخواهید دید؛ پس بهتر است از دوستی که دقیق است خواهش کنید یک بار رزومه‌ی شما را بخواند. ایمیل‌های پراکنده نزنید در این صورت ایملتان بین انبوهی از ایمیل‌هایی که کارفرمایان دریافت کرده‌اند گم می‌شود. به جای فرستادن یک رزومه‌ی کلی برای هزاران شغل به امید اینکه به مصاحبه دعوت شوید، زمان کمی را برای آن شغل خاص اختصاص دهید. این کار ممکن است در ابتدا برای شما سخت باشد اما وقتی آن را انجام دهید نتایج آن را خواهید دید.

بعد از درخواست

اگر از نتیجه‌ی ایمیلتان می‌ترسید می‌توانید با کارمندان آن‌جا ارتباطی برقرار کنید. با بیش فعال بودن در این زمینه شما می‌توانید میزان انگیزه‌تان را نشان دهید. اگر آن‌ها شما را برای مصاحبه انتخاب نکردند این امید هست که در مورد درخواستان توصیه‌هایی به شما ارائه دهند.

یادتان باشد در این راه، هر اتفاقی منجر به کسب تجربه‌ای تازه خواهد بود؛ پس اعتماد به نفس داشته باشید و نترسید.


مطالب زیر به شما در نوشتن انواع درخواست‌ها کمک خواند کرد:

نوشتن درخواست بورسیه تحصیلی
توصیه‌هایی برای ارائه‌ی درخواست پذیرش در مقطع تحصیلات تکمیلی
بورسیه‌ تحصیلی : سئوالات متداول


می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button