زندگی در کانبرا

زندگی در کانبرا

زندگی در کانبرا

شهر کانبرا پایتخت کشور استرالیاست و زندگی در این شهر آرزوی بسیاری از کسانی است که قصد مهاجرت به استرالیا را دارند. کیفیت بالای زندگی، استاندارد بودن شاخص‌های یک زندگی مرفه و آرامش، مهم‌ترین دلایل افزایش مهاجران در این شهر است. براساس نتایجی که در سال 2014 از سوی سازمان همکاری و توسعه‌ی اقتصادی (OECD) به‌دست آمد، ساکنین کانبر از زندگی خود در این شهر کاملاً رضایت دارند. این سازمان براساس چندین شاخصه از جمله بهداشت، امنیت، آموزش، درآمد و خدمات، 8 شهر برتر دنیا را با هم مقایسه کرد.

در نتایج این بررسی مشخص شد که پایتخت استرالیا، در هر یک از شاخص‌ها که با نمره‌ی 10 (عالی) مشخص شدند، نمرات بالایی را کسب کرد. این شهر در زمینه‌ی درآمد نمره‌ی 10، برای ایجاد فرصت‌های شغلی نمره‌ی 9.6 و برای محیط‌زیست نمره‌ی 9.5 را کسب کرد. براساس تجزیه‌ و تحلیل سازمان OECD، متوسط درآمد در شهر کانبرا نسبت به 300 شهر در کشورهای توسعه‌یافته، بالاترین نرخ را به ‌خود اختصاص داده است.

بر این اساس می‌توان با جدیت گفت که زندگی در کانبرا برای بسیاری از متقاضیان مهاجرت به خارج از کشور، به یک رویا تبدیل شده است. نام شهر کانبرا از نام یک قوم بومی به نام «نگامبری» (Ngambri) گرفته شده است که زندگی ابتدایی داشتند. اما بعدها بسیاری از ساکنین اروپا به این شهر آمدند و در کنار سواحل آن زندگی خود را آغاز کردند. اکنون کانبرا به یکی از شهرهایی تبدیل شده که به دلیل داشتن فرصت‌های شغلی فراوان، امنیت بالا و برنامه‌ریزی مناسب، در ردیف بهترین شهرهای دنیا قرار گرفته است.

زندگی در کانبرا با وجود ویژگی‌های طبیعی برجسته همچون آربورتوم ملی، کوه‌های بریندابلا و دریاچه‌ی برلی گریفین، جذابیت زیادی برای ساکنین کشورهای دیگر دارد. این شهر کرسی دولت استرالیا، محل استقرار پارلمان و دیوان عالی کشور است. در ادامه به شاخص‌های برجسته در این شهر می‌پردازیم.

کیفیت آموزش در کانبرا

کانبرا یکی از شهرهای تحصیل‌کرده‌ی دنیا به ‌شمار می‌رود که بخش زیادی از جمعیت آن تحصیلات عالی دارند. به ‌همین دلیل بسیاری از مهاجران با هدف ادامه‌ تحصیل خود یا فرزندان‌شان به این شهر مهاجرت می‌کنند. حدود دو سوم از مدارس این شهر توسط دولت اداره می‌شوند و مابقی نیز تحت‌نظر بخش خصوصی هستند. شهر کانبرا بالاترین درصد دانش‌آموزان مدارس غیردولتی را در استرالیا در خود جای داده است. در این شهر 7 آکادمی فعالیت دارد که به محصلین مدرک بین‌المللی ارائه می‌دهند.

همچنین در کانبرا دو دانشگاه اصلی به‌ نام دانشگاه ملی تأسیس شده استرالیا (ANU) در آکتون و دانشگاه کانبرا (UC) در بروس سال‌هاست که فعالیت می‌کنند. هر دو دانشگاه در زمینه‌ی تحقیقات و پژوهش از اعتبار بالایی در دنیا برخوردار هستند. وجود دو پردیس آموزش نظامی از دیگر امکانات آموزشی در کانبرا است. این دو پردیس عبارتند از: یک آکادمی نیروی دفاعی استرالیا (ADFA) که به دانشجویان دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد، دروس نظامی را آموزش می‌دهد. دومین پردیس آموزش نظامی در کانبرا، کالج نظامی سلطنتی به‌نام Duntroon است که در آن افسران ارتش آموزش‌های نظامی می‌بینند.

سیستم حمل‌ونقل در کانبرا

یکی دیگر از شاخص‌های مهم برای بررسی کیفیت زندگی در کانبرا، حمل‌ونقل در این شهر است. با توجه به این‌که کانبرا یک شهر نسبتاً جوان و نوساز محسوب می‌شود، طراحی آن براساس زندگی مدرن صورت گرفته است. وجود یک سیستم حمل‌ونقل مدرن و مطابق با استانداردهای روز دنیا، یکی از مزیت‌های طراحی جدید در این شهر به ‌شمار می‌رود.

به‌ طوری که جاده‌های داخل و اطرافِ کانبرا، حومه‌ی شهر را به ‌هم پیوند می‌دهد. این‌کار به ‌منظور جلوگیری از ترافیک و توسعه‌ی شهر در آینده صورت گرفته است. راه‌های مسافرتی شهر نیز به ‌صورتی طراحی‌ شده‌اند که محدودیت سرعت معمولی در آن‌ها، 100 کیلومتر در ساعت برآورد می‌شود. بیش‌تر ساکنین این شهر از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند. اما بخش زیادی از مردم نیز برای بیرون رفتن، از وسایل نقلیه‌ی عمومی، پیاده‌روی و یا از دوچرخه استفاده می‌کنند. جالب است بدانید در این شهر مسیرهای زیادی برای دوچرخه‌سواری شهروندان در نظر گرفته شده است.

در سطح شهر کانبرا، سرویس اتوبوس‌رانی دولتی فعالیت می‌کند. شرکت Qcity Transit یکی از اپراتورهای اتوبوس‌رانی در سطح این شهر است که بین مرکز شهر کانبرا و مناطق نیو سوث ولز (New South Wales) فعالیت دارد. علاوه بر این موارد، در حومه‌ی کینگستون نیز یک ایستگاه قطار قرار وجود دارد که شهر کانبرا را به سیدنی متصل می‌کند. مسافرانی که قصد دارند از شهر کانبرا به ملبورن سفر کنند، می‌توانند با اتوبوس در حدود یک ساعت جاده‌ی کانبرا را طی کنند و با رفتن به ایستگاه قطار سیدنی به ملبورن، راهی مقصد موردنظر خود شوند.

وجود یک فرودگاه بین‌المللی در شهر کانبرا، یکی دیگر از امکانات سیستمِ حمل‌ونقل در این شهر است. البته اصطلاح بین‌المللی برای این فرودگاه کمی گیج‌کننده است. اما لازم است بدانید در این فرودگاه هیچ پروازی به کشورهای خارجی وجود ندارد و خدمات آن تنها برای شهرهای داخلی استرالیاست. مهاجرانی که قصد زندگی در کانبرا را دارند، ابتدا باید به سیدنی یا ملبورن بروند و سپس از طریق قطار و اتوبوس به شهر کانبرا سفر کنند.

فرهنگ و اوقات فراغت در کانبرا

همان‌طور که انتظار می‌رود در پایتخت استرالیا، آثار ملی و موزه‌های زیادی برای بازدید وجود دارد. از جمله‌ی مکان‌های دیدنی در این شهر می‌توان به موزه‌ی ملی (National Museum)، گالری ملی استرالیا (National Gallery of Australia)، گالری ملی پرتره (National Portrait Galler)، مرکز یادبود جنگ استرالیا (Australian War Memorial)، نشنال آرشیو (National Archives) و کتابخانه‌ی ملی (National Library) اشاره کرد.

فرهنگ و اوقات فراغت در کانبرا
فرهنگ و اوقات فراغت در کانبرا

زمانی که کانبرا به ‌عنوان پایتخت استرالیا انتخاب و دولت در آن مستقر شد، برخی از ساختمان‌های مشترک‌المنافع از جمله مجلس پارلمان (Royal Australian Mint) و رویال استرالیا مینت (Royal Australian Mint) برای بازدید عموم آزاد شد. ساکنین این شهر اغلب بعد از ظهرهای خود را برای پیاده‌روی در باغ‌ گیاه‌شناسی ملی استرالیا، باغ‌وحش ملی، آکواریوم و یا موزه‌ی ملی دایناسورها صرف می‌کنند.

از دیگر سرگرمی‌ها و تفریحات جالب در شهر کانبرا می‌توان به کنسرت‌های مهم و تماشای تئاتر به سالن لوللین، هال‌هالتر و یا خیابان تئاتر اشاره کرد. در طول تابستان در این شهر چندین جشنواره‌ی شبانه از جمله چشنواره‌ی ملی فولکلور و نمایش رویال کانبرا برگزار می‌شود.

نمای کانبرا از بالا
نمای کانبرا از بالا

بخشی از زندگی ساکنین و مهاجران در کانبرا به ورزش اختصاص دارد. در این شهر امکانات ورزشی متعددی برای شهروندان مهیا شده است که از جمله می‌توان به استادیوم کانبرا اشاره کرد. شهروندان کانبرا علاقه‌ی زیادی به تماشای فوتبال دارند. بسیاری از کانبرایی‌ها ترجیح می‌دهند فوتبال را در خارج از خانه و از نزدیک مشاهده کنند که باید به ورزشگاه این شهر بروند. تیم بسکتبال بانوان این شهر نیز طرفداران زیادی در سراسر استرالیا دارد. به‌طور کلی تیم‌های ورزشی زیادی از کانبرا به جام جهانی و المپیک اعزام می‌شوند. از امکانات ورزشی در این شهر می‌توان به زمین‌های گلف، استخر شنا و چندین پارک‌ اسکیت برای تعطیلات آخر هفته اشاره کرد.

هزینه‌های زندگی در کانبرا

اگر قصد زندگی در کانبرا را دارید، توجه به هزینه‌های زندگی در این شهر اهمیت زیادی دارد. این شهر از نظر هزینه‌های زندگی نسبت به سیدنی و ملبورن، ارزان‌تر است. به‌ همین دلیل بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای ادامه‌ تحصیل، کانبرا را انتخاب می‌کنند. البته در این شهر نیز مانند هر شهر دیگری در دنیا، میزان هزینه‌های زندگی به سبک زندگی و عادات شما برای هزینه‌ و خرید کردن بستگی دارد. به‌ عنوان مثال یک دانشجو در این شهر باید حداقل سالانه 19830 دلار برای تأمین هزینه‌های اقامت، غذا و هزینه‌های اضافی مانند حمل‌ونقل، تلفن و اینترنت و بین 100 تا 200 دلار برای کتاب‌های درسی صرف کند.

گفتنی است مهاجرانی که ویزای اقامت دائمِ استرالیا را کسب می‌کنند، فرزندان آن‌ها می‌توانند در مدارس دولتی به ‌صورت رایگان تحصیل کنند. اما دانش‌آموزانی که ویزای موقت دارند، باید برای تحصیل در مدارس این شهر هزینه پرداخت کنند. هزینه‌ی مدارس خصوصی در کانبرا بین 5  هزار تا 20 هزار دلار در سال است.

در شهر کانبرا، اجاره‌ی مسکن به ‌صورت هفتگی دریافت می‌شود. هزینه‌ی اقامت هفتگی در این شهر بین 190 تا 330 دلار و اجاره‌ی مسکن برای هر شخص در هفته بین 345 تا 505 دلار است. اگر قصد خرید یک خانه‌ی سه خوابه‌ی متوسط در این شهر را دارید، قیمت آن 525 هزار دلار و اجاره‌ی همین ملک در هر هفته 420 دلار است.

سایر هزینه‌های زندگی در این شهر عبارتند از:

  • هزینه‌ی غذا برای هر نفر در یک رستوران ارزان‌قیمت: 20 دلار
  • یک وعده‌ی غذای فست‌فودی: 10 دلار
  • کاپوچینو: 4.13 دلار
  • هزینه‌ی موادغذایی برای یک هفته: 100 دلار
  • بلیط اتوبوس حمل‌ونقل در شهر کانبرا: 1.53 دلار
  • بلیط فیلم (با تخفیف برای دانشجویان): 15 دلار
  • هزینه‌های اساسی برای برق، آب و زباله: 157.25 دلار
  • قیمت اینترنت در هر ماه: 70 دلار
  • هزینه‌ی تماس تلفنی: به ‌طور متوسط 30 تا 100 دلار در هر ماه
  • یک گوشی آیفون 5.5 یا 6 اینچی: 999 دلار
  • مراقبت از کودک در یک روز کامل: 80 تا 120 دلار

 

فضای شهری کانبرا برای زندگی

زندگی در کانبرا با وجود موقعیت جغرافیایی مناسب، بی‌نظیر است. این شهر بین سیدنی و کوه‌های سر به ‌فلک کشیده‌ی برفی قرار دارد. برخی از ساکنین این شهر در تعطیلات آخر هفته برای کوهنوردی به این کوه‌ها می‌روند. علاوه بر این، تفریحات دیگری همچون گردش در پارک طبیعت Tidbinbilla، تماشای نهنگ‌ها در سواحل جنوبی NSW و ورزش‌های آبی (از جمله ماهی‌گیری و قایق‌رانی) در امتداد ساحل رودخانه مورومبیج، باعث محبوبیت بیش‌تر زندگی در کانبرا شده است.

سیستم بانکداری در کانبرا

میزان حقوق و دریافتی کارکنان در شهر کانبرا به ‌طور متوسط 5431 دلار و 88 سنت است. اگر بخواهید در شهر کانبرا وام بانکی دریافت کنید، میزان نرخ بهره‌ی آن 5.22% است. البته قبل از هر کاری، باید پس از ورود به شهر کانبرا یک حساب بانکی افتتاح کنید. این کار برای پرداخت قبوض، پس‌انداز، دریافت حقوق و … لازم است.

 

منابع:

https://www.anucollege.edu.au/student-life/living-canberra

https://www.internations.org/go/moving-to-canberra/living

https://www.finder.com/moving-to-australia/moving-to-canberra

https://www.theguardian.com/commentisfree/2014/jun/26/living-canberra-on-top-world

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button