نکات آمادگی آیلتس ۲۰۲۳

یکی از شناخته شده‌ترین آزمون‌های مهارت زبان انگلیسی مورد نیاز برای ادامه تحصیل در خارج از کشور، آزمون آیلتس است. بیش از 10000 سازمان از جمله مدارس، دانشگاه‌ها، سازمان‌های دولتی، شرکت‌ها، مقامات مهاجرت و سایر گروه‌های حرفه‌ای، نمرات آیلتس را در 140 کشور می‌پذیرند. در واقع تنها مدرک مهم و حائز اهمیت برای مهاجرت به خارج از کشور، مدرک آیلتس با نمره خوب است.

همیشه بسیاری از مردم این سوال را می‌پرسند که نکات ضروری آمادگی آیتلس چیست؟ چگونه می‌توان در این آزمون به موفقیت رسید و مدرک آیلتس با نمره خوب را دریافت نمود؟ چگونه می‌توان با آماده شدن برای بخش‌های مختلف آزمون، نمره آیلتس خود را به طور کلی بهبود بخشید؟ در واقع نمره آیلتس آنقدر مهم است که باید روی آن متمرکز بود و بالاترین نمره این مدرک را دریافت کنید. در غیراینصورت ممکن است در بسیاری از کشورها آیلتس با نمره پایین شما را ذره‌ای هم قبول نداشته باشند. در ادامه این مطلب نکاتی کلی آموزش آیلتس و نکات آماده‌سازی در این آزمون را بیان خواهیم کرد.

به طور کلی دو نوع آیتلس وجود دارد که عبارتند از:

  • آیلتس آکادمیک (Academic (A))
  • آیلتس جنرال (General Training)

قبل از پرداختن به نکات آمادگی آیلتس، درک فرمت آزمون ضروری است. شما باید با الگوی آزمون آیلتس آشنایی کامل داشته باشید تا بتوانید به طور موثر از نکات آمادگی آیلتس استفاده کنید. اگر قصد دارید برای امتحان آیلتس در خانه، خودتان به صورت خودآموز آماده شوید، پس خبر خوب این است که همراه با نکات آمادگی که در ادامه به آن می‌پردازیم، می‌توانید به کتاب‌ها و مطالب آموزشی آیلتس دسترسی داشته باشید تا آمادگی خود را افزایش دهید و در آزمون آیلتس شرکت کنید. علاوه بر این نکات مهم می‌توانید اطلاعات در طول این مقاله می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد تاریخ‌های آیلتس کسب نمایید.

الگوی آزمون آیلتس

الگوی آزمون آیلتس

بخش‌های مختلف آزمون

مدت زمان پاسخگویی (دقیقه)

توضیحات

شنیداری (Listening)

30

4 بخش – 40 مورد

خواندن (Reading)

30

3 بخش – 40 مورد

نوشتن (Writing)

60

2 موضوع نوشتاری

صحبت کردن (Speaking)

11-14

مکالمه 3 قسمتی یک به یک

هر فردی می‌تواند به صورت منحصر به فرد تمرینات آمادگی قبل از آزمون آیلتس را انجام دهد. به عبارتی منحصر بودن روش‌ها و ادغام آسان تمرین‌ها یکی از جنبه‌های جذاب آمادگی قبل از آزمون محسوب می‌شود. آمادگی آیلتس را همچنین می‌توانید به صورت آنلاین انجام دهید.

آماده‌سازی آیلتس را می‌توان به صورت آنلاین و رایگان از طریق فایل‌های PDF در دسترس برای آماده‌سازی در آزمون اصلی انجام داد. همچنین علاوه بر آزمون‌های آیلتس رایگان و آنلاین، دانشجویان می‌توانند با خرید کتاب‌های آمادگی آیلتس خودشان را برای ورود به آزمون اصلی نیز آماده کنند.

جدای از مراجعه به بهترین کتاب‌ها برای آمادگی آیلتس، نمره آزمون آیلتس را می‌توان با خواندن کتب انگلیسی (چه داستانی و چه غیرداستانی)، گفتگوی معمولی با دوستان یا حتی تماشای تلویزیون و فیلم‌های زبان اصلی بهبود بخشید.

نکات آمادگی بخش شنیداری آزمون آیلتس (listening)

لیسنینگ آیلتس

اولین و مهم‌ترین بخش آمادگی آزمون آیلتس، بخش شنیداری است. در مجموع 40 مورد در این چهار بخش از آزمون آیلتس وجود دارد. هنگام تمرین و آماده شدن برای این بخش، ضروری است که برای هر بخش به صورت مستقل مطالعه کنید.

نکات مهم و حائز اهمیت بخش شنیداری آزمون

برخی از نکات مهم بخش شنیداری عبارتند از:

تعامل یک به یک

همانطور که از نام این بخش پیداست، بخش یک به یک شامل مکالمه بین دو نفر است. از متقاضیان در این مرحله خواسته می‌شود که جزئیات خاصی از صحبت‌های خود را که از طرف مقابل شنیده‌اند، یادداشت کنند. این مکالمه می‌تواند یک مکالمه عمومی یا تماس تلفنی باشد.

گوش دادن به مکالمه‌های زیاد می‌تواند بهترین راه برای آماده شدن در این بخش آیلتس باشد. گوش دادن منظم به پخش اخبار انگلیسی یک استراتژی بسیار ساده است. درک تسلط به زبان مادری انگلیسی یکی از چالش‌هایی است که شنونده غیر بومی آن را در این بخش تجربه می‌کند. اما با تمرین مداوم گوش دادن و نوشتن آن، می‌توان به سرعت بر این مشکل غلبه کرد. این یکی از نکات مهم آمادگی آیلتس است که برای این بخش به شما توصیه می‌کنیم.

سخنرانی

شرکت‌کنندگان در آزمون موظفند در این جلسه به سخنرانی گوش دهند. سخنرانی ممکن است در یک محیط اجتماعی یا دانشگاهی باشد. آنها باید به سخنرانی گوش دهند و به یک سری سوالات پاسخ دهند. این آزمون اندازه‌گیری می‌کند که یک فرد چقدر می‌تواند نکات اصلی سخنرانی و نگرانی‌هایی را که بر آن تاکید شده است، درک کند.

مونولوگ

مونولوگ در این قسمت با گفتار قابل مقایسه است. بهترین راه برای مطالعه آیلتس تماشای سخنرانی از تلویزیون است.

بحث گروهی

 این تمرین حداکثر چهار نفر را شامل می‌شود. بنابراین در این بخش بسیار مهم است که متقاضی پس از صحبت در یک تیم چهار نفره یا بیشتر احساس راحتی داشته باشد. باز هم بهترین رویکرد برای آماده شدن برای این آزمون مقطعی، حضور و گوش دادن به مکالمات است.

سایر نکات مهم آمادگی آزمون آیلتس برای بخش شنیداری که متقاضی باید آنها را رعایت کند عبارت است از:

  • برای آشنایی با صدا، بلندگو و تنظیمات بخش شنیداری آیلتس، شرکت‌کنندگان در آزمون ابتدا باید مثالی را که در ابتدای بخش اول ارائه شده است، مطالعه کنند.
  • در این بخش انجام چند کار مورد نیاز است. داوطلبان باید در حین یادداشت‌برداری و ضبط پاسخ‌های خود به صوت گوش دهند.
  • گوش دادن به صحبت کردن یک نفر و صحبت کردن چند نفر به طور همزمان نیاز به تمرین دارد.
  • املای صحیح بسیار مهم است زیرا اشتباهات برای بسیاری از دانش‌آموزان دیگر که رقبای شما محسوب می‌شوند، امتیاز دارد.
  • برای صرفه‌جویی در وقت، نوشتن را به صورت مختصر تمرین کنید. به عنوان مثال برای خود زمان بگیرید و شروع به نوشتن متون مختلف کنید.

نکات آمادگی بخش خواندن آزمون آیلتس (reading)

reading-ielts

توانایی خواندن داوطلبان در این قسمت آزمون ارزیابی می‌شود. به طور کلی در این بخش از آزمون آیلتس مقالات بزرگ به داوطلبان داده می‌شود تا قبل از ارائه مجموعه‌ای از سوالات شامل چند گزینه‌ای، تکمیل جمله، خلاصه‌نویسی، اطلاعات تطبیق و پاسخ‌های کوتاه آنها را مطالعه کنند. هر دو آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال دارای بخش‌های ریدینگ منحصر به فردی هستند. متون و مقالات ارائه شده در این بخش سخت است. مخصوصا اگر متقاضی قصد آزمون آیلتس آکادمیک را داشته باشد.

نکات مهم و حائز اهمیت بخش “خواندن” آزمون

تا جایی که می‌توانید بخوانید!

شاید در ابتدای امر این تمرین کمی خسته‌کننده به نظر برسد اما برای موفقیت در بخش “خواندن آزمون باید قبل از آن بارها و بارها متون مختلف و سخت را مطالعه کرده باشید. برای جذابیت بیشتر سعی کنید در روزهای ابتدایی از کتاب‌هایی را که دوست دارید، شروع کنید. بنابراین این روش مسیر را برای شما ساده‌تر خواهد کرد.

برای سهل شدن مسیر، حتی می‌توانید از خواندن یک جمله کوتاه، یک آگهی یا حتی تیترهای روزنامه آغاز کنید. پس از گذشت زمان می‌توانید به سراغ متون طولانی‌تر از جمله مقاله‌ها، سرمقاله‌ها و داستان‌های کوتاه و بلند بروید.

یادداشت بردارید

یادداشت‌برداری در حین مطالعه نیز توصیه می‌شود. این کار یافتن اطلاعات خاص را آسان‌تر می‌کند. در واقع درک اینکه روی چه چیزی باید تاکید کرد و چه چیزی را باید یادداشت نمود، در آزمون آیلتس بسیار مهم است.

تکرار

تکرار، تکرار و تکرار یک رمز طلایی برای موفقیت در آزمون طلایی است. چرا که با یکبار خواندن و نوشتن شما نه تنها یاد نمی‌گیرید بلکه پس از مدتی همه چیز را فراموش می‌کنید. برای کمک به خود، مطالب خواندنی را دو یا سه بار بخوانید. این کار می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. تکرار به داوطلبان کمک می‌کند به‌روز بمانند و آنچه را که قبلاً یادداشت کرده‌اند به خاطر بسپارند. علاوه بر این، با خواندن دوباره همان کتاب، می‌توان ایده‌های جدیدی را کشف کرد.

تمرین درک مطلب

این مرحله در فرآیند آماده‌سازی بسیار مفید است. همیشه به تقویت توانایی‌های درک مطلب کمک می‌کند. زیرا اکثر سوالات آزمون بر اساس درک شما از متن است.

سایر نکات مهم آمادگی آزمون آیلتس برای بخش “خواندن” که متقاضی باید آنها را رعایت کند عبارت است از:

  • کمی وقت بگذارید و کل قسمت را با دقت بخوانید و نکات اصلی آن را در نظر بگیرید.
  • شما هیچ ثانیه اضافی نخواهید داشت، پس مراقب ضرب الاجل‌ها باشید.
  • هیچ علامت منفی وجود ندارد، بنابراین حتی اگر از پاسخ مطمئن نیستید، با این وجود باید به هر سوالی پاسخ دهید.
  • از آنجایی که زمان بیشتری برای بازنویسی پاسخ‌های خود نخواهید داشت، آنها را مستقیماً روی برگه‌ها بنویسید تا در زمان صرفه‌جویی کنید.

نکات آمادگی بخش نوشتن آزمون آیلتس (writing)

writing ielts

بخش رایتینگ در هر نسخه آیلتس دارای دو زیربخش است. در آزمون آیلتس آکادمیک شما ملزم به توضیح نمودارها هستید. علاوه بر نمودار، مقاله‌ای برای بیان دیدگاه یا استدلال خود نیز باید بنویسید. این در حالیست که در آزمون عمومی همه چیز متفاوت‌تر است. در این آزمون از آزمون‌دهنده درخواست می‌شود با نگارش یک انشاء نامه‌ای وضعیت خودشان را شرح دهند.

نکات مهم و حائز اهمیت بخش “نوشتن” آزمون

خواندن نمونه انشا

 معمولاً خواندن هر تعداد نمونه انشا مفید است. نوشتن موضوعات مرتبط و تجزیه و تحلیل دقیق نوشته‌ها، گام‌های مهمی در ساختار انشا هستند. در اینجا چند مورد برای فکر کردن وجود دارد:

علاقه‌مندان درباره موضوع، برای شفاف‌سازی بیشتر می‌توانند سوالات زیر را مطرح کنند:

  • آیا پاراگراف اول موضوع را روشن می‌کند؟
  • آیا تیتر موضوع انشا را منعکس می‌کند؟
  • مشاهده کنید که نویسنده چگونه نکات حیاتی مقاله را به جریان می‌اندازد؟

نوشتن مقاله

نوشتن نمونه مقاله به عنوان بخشی از آماده‌سازی مهم است. قبل از نوشتن مقاله نکات زیر را باید در نظر داشت:

  • نوشتن تمام نکاتی که در مورد موضوع مورد نظر به ذهن فرد می‌رسد.
  • پس از انجام مرحله قبل، باید هر آنچیزی را که نوشتند و به ذهنشان رسیده است را فیلتر کنند.
  • سپس متقاضی باید بداند که قصد دارد مقاله خود را به کدام سمت و سو سوق دهد.

هنگام ارائه یک استدلال، مهم است به نکته‌ای پایبند باشیم که فرد تصمیم گرفته با آن پیش برود. نامزدها هرگز نباید بیش از یک دیدگاه را در یک بحث ارائه کنند. چرا که در غیر اینصورت موجب سردرگمی خواننده می‌شوند و این کاملا به ضرر آزمون‌دهنده تمام می‌شود.

تمرین گرامر

تمرین گرامر به آزمون‌دهندگان کمک می‌کند تا مقالات و خلاصه‌های خود را عاری از هرگونه اشتباه کنند. از آنجایی که این یک امتحان در سطح انگلیسی است، گرامر یکی از زمینه‌های حیاتی خواهد بود که در تمامی بخش‌های این آزمون به ویژه نوشتاری بررسی می‌شود. از این رو، مهم است که همه پاسخ‌ها از نظر گرامری صحیح باشند.

برخی دیگر از نکات آمادگی آیلتس برای بخش نوشتاری به شرح زیر است:

  • توصیه می‌شود در آزمون ابتدا با Task 2 شروع کنید زیرا ارزش امتیاز بیشتری دارد و راحت‌تر است.
  • هر دو کار باید به موقع انجام شوند. برای آشنایی با محدودیت‌های زمانی بخش رایتینگ آیلتس، باید تمرین سخت‌گیرانه رایتینگ را انجام دهید.
  • فرد تا جایی که می‌تواند نباید از زبان غیررسمی استفاده کند.
  • متقاضیان باید زیر کلمات مهم در کار خط بکشند تا روی کاری که باید انجام دهند هنگام شروع پاسخ دادن تمرکز کنند. در حقیقت این خطوط به عنوان یک یادآوری کار می‌کند.
  • داوطلبان آزمون باید به موضوع پایبند باشند و پاسخ‌ها و اظهارات غیر ضروری ننویسند.

نکات آمادگی بخش گفتاری آزمون آیلتس (Speaking)

ielts speaking

بخش گفتاری آیلتس شامل تعامل زنده یک به یک با ممتحن است که آن را به یکی از جذاب‌ترین بخش‌های امتحان تبدیل می‌کند. این قسمت به بررسی مهارت‌های گفتاری انگلیسی می‌پردازد و زمان در نظر گرفته شده برای این قسمت بین 11 تا 14 دقیقه است. از آنجایی که آزمون گفتاری شامل یک برخورد انسانی به جای کامپیوتری است، خودانگیختگی لازم دارد. سه بخش در این مرحله وجود دارد:

بخش اول

در بخش اول، از داوطلب چند سوال کلی در مورد تحصیلات، خانواده، علایق شخصی و غیره پرسیده می‌شود. در اینجا نکاتی در مورد کرک آیلتس برای قبولی در این بخش آورده شده است:

  • افزودن ارزش به پاسخ‌ها: توصیه می‌شود در نظرات خود صریح باشید، اما متقاضیان همیشه می‌توانند جزئیات جالبی را درج کنند. به عنوان مثال، اگر از ممتحن از شما پرسد بچه کجا هستید؟ به جای یک جمله کوتاه، می‌توانید درباره جزئیات بیشتر محل زندگی خود با او نیز صحبت کنید.
  • باید پاسخگو باشد: نامزدها باید فوراً پاسخ دهند. در طول بخش Speaking، آنها باید سریع و بدون وقفه پاسخ سوالات را بدهند.

بخش دوم

در این بخش به آزمون‌دهندگان موضوعی اختصاص داده می‌شود و به آن‌ها می‌گویند که حداقل دو تا سه دقیقه در مورد موضوع صحبت کنند. ممتحن دانش آزمون‌شونده در مورد موضوع و توانایی‌های گفتاری او را در این قسمت می‌سنجد.

  • فکر کردن قبل از صحبت کردن: حتی اگر پاسخ دادن ضروری است، بهتر است حداقل یک دقیقه قبل از صحبت صبر کنید. با این کار تمام هر آنچیزی را که می‌خواهید بگویید را در ذهن مقدمه‌چینی می‌کنید و سپس درباره هر آنچیزی که باید صحبت کنید، حرف خواهید زد.
  • دانش: آزمون‌دهندگان باید مطمئن شوند که در مورد موضوع آگاه هستند. آن‌ها باید بتوانند ایده‌های اصلی موضوع را برای ممتحن توضیح دهند.

بخش سوم

این بخش بسیار مهم است زیرا ممتحن از نیمه دوم به موضوع می‌پردازد. ممتحن ممکن است از متقاضی بخواهد که در مورد دیدگاه خاصی که قبلاً بیان شده است نظر دهد یا ممکن است دلایل خاصی را ارائه دهد که مستقیماً از سخنرانی خود فرد گرفته شده است.

  • استدلال‌هایی که باید به خاطر بسپارید: آرگومان‌های آخرین بخش آزمون را در نظر داشته باشید. وقتی در آزمون سؤالی پرسیده می‌شود، شرکت‌کنندگان نباید شوکه یا ناآماده به نظر برسند.
  • جایی برای سردرگمی وجود ندارد: سردرگمی نباید در پاسخ‌ها آشکار شود. انتقال اطمینان و آمادگی برای پاسخ بسیار مهم است.

نکات تکمیلی آمادگی آیلتس برای بخش گفتاری آیلتس:

  • مهم است که با اعتماد به نفس به نظر برسید و تا جایی که می‌توانید طبیعی صحبت کنید، زیرا این بخش قسمتی است که می‌توانید از صحبت کردن انگلیسی لذت ببرید.
  • متقاضیان باید قبل از آزمون روی این مهارت‌ها به خوبی در خانه کار کنند. به همین منظور باید نظرات خود را در خانه به زبان انگلیسی مطرح نمایند. تمرکز روی اشتباهات و تلفظ صحیح کلمات بسیار مهم است.
  • توصیه می‌شود از پیش‌نویسی پاسخ‌ها خودداری کنید، زیرا ممتحن می‌تواند شما را در حال انجام این کار دستگیر کند.
  • روش ایده‌آل برای پاسخ دادن این است که دیدگاه خود را بیان کنید، زیرا به آنها اجازه می‌دهد تا میزان ارتباط شما را به زبان انگلیسی بسنجند.
  • داوطلبان در گفتگو و تعامل دو طرفه باید این موضوع را در نظر بگیرند که تنها یک پاسخ صحیح و اشتباه وجود ندارد. شما در این بخش باید افکار و نظرات خود را بدون در نظر گرفتن درست و غلط بودن آن به زبان انگلیسی و درست بیان کنید.
  • در طول آزمون و گفتگو نباید از یه سری کلمات رایج استفاده کرد زیرا برخی از این کلمات تردید را نشان می‌دهند. در زبان انگلیسی، کلمات پرکننده شامل “um”، “uh”، “er”، “ah”، “like”، “oky”، “right” و ” you know.” است.

چگونه برای آیلتس در خانه آماده شویم؟

شما بدون مراجعه به یک مرکز آموزشگاهی خاص یا مربی خصوصی در خانه می‌توانید برای آزمون آیلتس نیز آماده شوید. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید این است که در خانه باید سخت‌کوش و منظم‌تر باشید و یک برنامه ثابت برای تمرینات خود در نظر بگیرید. برنامه‌ریزی کنید و ساعاتی از روز خود را به مطالعه و تمرین برای آماده شدن در آزمون آیلتس اختصاص دهید. 

نکات طلایی و ارزشمند برای آمادگی آیلتس در خانه که باید آنها را در نظر بگیرید

بهبود دایره لغات
برای بهبود دایره لغات انگلیسی خود می‌توانید با خواندن روزنامه‌ها، مجلات و انتخاب کلماتی که معنایشان را نمی‌دانید، شروع کنید. در گام بعدی از این کلمات هنگام صحبت کردن یا نوشتن بهره بگیرید. شما همچنین باید زمینه استفاده از این کلمات را به خوبی درک کنید و از آنها در جایی مناسب در جمله استفاده نمایید.


مهارت‌های نوشتاری خود را بهتر کنید
هنگامی که در حال نوشتن یک متن هستید، کلمات زیادی در ذهنتان نقش می‌بندد و شما در آن لحظه محدود به چند کلمه نیستید. به همین منظور برای تقویت مهارت نوشتاری آیلتس و بهبود دایره لغات تا می‌توانید بنویسید. بهبود مهارت نوشتاری یعنی بهبود نمره آیلتس شما.


مهارت‌های شنیداری خود را بهبود بخشید
می‌توانید با گوش دادن به برنامه‌های خبری به طور منظم و تلاش برای پاسخ دادن به سؤالات بر اساس آنچه شنیده‌اید، برای این بخش تمرین کنید. شما باید بتوانید میزان مهارت خود در گوش دادن و سطح توجه‌تان را مورد سنجش قرار دهید. در این بخش باید تلاش کنید تا چندین درجه مهارت شنیداری شما بهبود بخشیده شود. علاوه بر موارد بالا می‌توانید تلفظ و تسلط خود را در زبان انگلیسی نیز بهتر کنید.


روی مهارت‌های خواندن و نوشتن خود کار کنید
سعی کنید تا مهارت‌های خواندن و نوشتن خود را بهبود بخشید. می‌توانید تکالیف نوشتاری را تمرین کنید و در تلاش باشید آنها را در مدت زمان تعیین شده تکمیل کنید. مهارت‌های خواندن را می توان با داشتن نظم و انضباط خواندن تعداد معینی از کلمات در روز بهبود بخشید.

در انتها

نکاتی که در طول این مقاله مطالعه کردید می‌تواند برای مبتدیان بسیار مفید باشد. شرکت‌کنندگان در آزمون می‌توانند با مراجعه به مطالب آماده به صورت آنلاین و کاملا رایگان خودشان را آماده کنند و مهارتشان را مورد سنجش قرار دهند. این افراد می‌توانند با خواندن کتب تخصصی و این فایل‌ها در خانه برای یک آزمون آیلتس حرفه‌ای با نمره عالی آمادگی پیدا کنند. بنابراین کلیه نکات این مطلب را جدی بگیرید.

برای دریافت مشاوره تحصیل در استرالیا این فرم را پر کرده تا کارشناسان خبره با شما تماس گرفته و راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button