تحصیل مهندسی کشاورزی در استرالیا

تحصیل کشاورزی در استرالیا

احتمالا تصوری که از کشاورزی و رشته ی کشاورزی در دانشگاه دارید، محدود به زمین های کشت گندم و صیفی جات و تراکتور و کمباین باشد! اما واقعیت این است که هم حیطه ی کشاورزی بسیار وسیع و متنوع است و هم رشته ی کشاورزی بسیار جذاب و گسترده است. کشاورزی به عنوان “علم پرورش گیاهان و محصولات و همچنین پرورش حیوانات برای غذا و سایر مواد مفید برای پاسخ به نیاز انسان ها و سود اقتصادی” تعریف شده است. رشته ی کشاورزی در استرالیا ترکیبی است از علومی مانند بیولوژی و گیاه شناسی با علوم اقتصادی و اجتماعی. کشاورزان و دامداران بهترین روش ها را برای افزایش کیفیت و تولید محصولات به کار می گیرند و در عین حال از حیوانات مطابق با اصول اخلاقی و انسانی نگهداری می کنند. کشاورزی می تواند به 5 دسته تقسیم شود: زراعت، باغداری، مهندسی کشاورزی، اقتصاد کشاورزی و علوم حیوانات. برنامه ی درسی این رشته شامل مباحثی مانند این ها است: اصول زراعت، مدیریت و بهره برداری مزرعه، اصول علم خاک، پرورش دام، تجارت کشاورزی، مدیریت محصول، بیماری های حیوانات و غیره. تحصیل در رشته ی کشاورزی مهارت هایی را در دانشجویان این رشته تقویت می کند، از جمله: طراحی، برنامه ریزی و اجرای پروژه ها و پروسه های کشاورزی پربازده و همینطور پروژه هایی در زمینه ی مهندسی کشاورزی که به پرورش گیاهان و حیوانات مربوط هستند. همچنین دانشجویان این رشته می آموزند که چگونه با استفاده از تکنولوژِی های خاص روش های مدرنی برای پرورش گیاهان و تولید بذر ابداع نمایند. در استرالیا، رشته های علوم کشاورزی دانشجویان را برای انجام تحقیقات در حیطه های مختلف کشاورزی نیز ترغیب می کنند.

دانشگاه های برتر استرالیا در رشته های کشاورزی

استرالیا دارای زمین های کشاورزی بسیار مرغوبی بوده و اقتصاد این کشور به کشاورزی وابسته است. بنابراین به رشته های کشاورزی در دانشگاه های این کشور اهمیت بسیار زیادی داده می شود. می توان گفت که تقریبا تمام دانشگاه های استرالیا در یک یا چند مقطع رشته های مرتبط با کشاورزی را ارائه می دهند. لازم است بدانید که کشاورزی حیطه ی بسیار گسترده ای است و رشته های متنوعی در دانشگاه ها در این زمینه ارائه می شود، از جمله: کشاورزی پایدار و امنیت غذایی، کشاورزی و تکنولوژی، کشاورزی و تجارت و مدیریت بازرگانی کشاورزی. در زیر به ترتیب به رنکینگ دانشگاه های استرالیا در رشته ی کشاورزی بر اساس رتبه بندی جهانی QS میپردازیم:

  1. دانشگاه کویینزلند در رتبه ی 25: رشته ی کشاورزی در این دانشگاه در تمامی مقاطع ارائه می شود. در مقطع کارشناسی رشته های مرتبط با رشته ی کشاورزی عبارتند از کارشناسی کشاورزی – اقتصاد و کارشناسی علوم کشاورزی. در مقطع ارشد نیز همین رشته ها ارائه می شوند. این رشته ها در دانشکده ی علوم ارائه می شوند.
  2. دانشگاه ملی استرالیا در رتبه ی 32: رشته هایی چون کارشناسی ارشد علوم با گرایش نوآوری های کشاورزی در این دانشگاه ارائه می شوند.
  3. دانشگاه ملبورن در رتبه ی 35: در دانشگاه ملبورن نیز رشته های کشاورزی در همه ی مقاطع به دانشجویان بین المللی ارائه می شود. کارشناسی کشاورزی و کارشناسی علوم با گرایش کشاورزی، کارشناسی ارشد کشاورزی، علوم کشاورزی، باغداری شهری و کشاورزی – اقتصاد وهمینطور دکترای کشاورزی در این دانشگاه ارائه می شود. این رشته ها در دانشکده ی محیط زیست و در دپارتمان کشاورزی که بیش از 40 سال سابقه دارد ارائه می شوند.
  4. دانشگاه وسترن استرالیا در رتبه ی 45: رشته های مرتبط با کشاورزی که در این دانشگاه ارائه می شوند عبارتند از: کارشناسی کشاورزی، کارشناسی ارشد کشاورزی – اقتصاد و علوم کشاورزی و دکترای کشاورزی. این رشته ها در دانشکده ی کشاورزی ارائه می شوند. طبق گفته ی رئیس دانشکده ی علوم این دانشگاه “جمعیت جهان روز به روز در حال افزایش است و به همین ترتیب نیاز و تقاضا برای غذا نیز افزایش می یابد. بنابراین سیستم های کشاورزی موظف هستند تا نیاز های محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی را از کانال کشاورزی رفع نمایند”.
  5. دانشگاه آدلاید در رتبه ی 51 تا 100: کارشناسی علوم کشاورزی و کارشناسی ارشد تجارت کشاورزی و کارشناسی ارشد تجارت کشاورزی و غذای جهانی در این دانشگاه ارائه می شوند. این رشته ها در دانشکده ی علوم ارائه می شوند.
  6. دانشگاه سیدنی در رتبه ی 51 تا 100: در این دانشگاه رشته های کارشناسی علوم و کارشناسی مطالعات پیشرفته با گرایش کشاورزی و همینطور تجارت کشاورزی و کارشناسی ارشد کشاورزی و محیط زیست ارائه می شوند.
  7. دانشگاه تاسمانیا 51 تا 100: در این دانشگاه رشته ی کارشناسی تجارت کشاورزی وعلوم کشاورزی در دانشکده ی علوم ارائه می شود.

شرایط تحصیل در رشته های کشاورزی در استرالیا

شرایط تحصیل پزشکی ذر استرالیا

شرایط تحصیل در این رشته ها نیز در استرالیا مشابه سایر رشته های غیر پزشکی بوده و باز هم ممکن است در هر دانشگاه متفاوت باشد. اما در زیر به برخی شرایط و مدارکی که معمولا از طرف دانشگاه ها مورد نیاز است اشاره می شود:

شرایط تحصیل رشته های کشاورزی در استرالیا در مقطع کارشناسی

طول دوره های کارشناسی در این رشته ها بسته به رشته و گرایش آن بین 3 تا 4 سال است. مدارک زیر برای اپلای در این رشته ها مورد نیاز است:

  • پاسپورت معتبر
  • مدرک و ریز نمرات پایان دبیرستان (دیپلم)
  • مدرک زبان
  • تمکن مالی
  • انگیزه نامه

شرایط تحصیل رشته های کشاورزی در استرالیا در مقطع کارشناسی ارشد

کارشناسی  ارشد در استرالیا در دو نوع آموزش محور و پژوخش محور ارائه می شود. به این ترتیب بسته به نوع کارشناسی ارشد و رشته و گرایش آن، طول مدت این دوره ها بین 1 تا 3 سال متغیر است. شرایط و مدارک زیر برای ورود به این مقطع مورد نیاز است:

  • پاسپورت معتبر
  • مدرک و ریز نمرات مقطع کارشناسی در رششته ای مرتبط با کشاورزی
  • مدرک زبان (معمولا آیلتس 6 به بالا یا معادل آن)
  • تمکن مالی
  • انگیزه نامه
  • سابقه کار (در برخی موارد در صورت لزوم)

شرایط تحصیل رشته های کشاورزی در استرالیا در مقطع دکتری

دوره ی دکترا در رشته های کشاورزی در استرالیا بین 3 تا 5 سال است و همانطور که می دانید می توان برای تحصیل در مقطع دکترا برای بورسیه ی کامل اپلای کرد. شرایط ورود به دوره های دکترا به کل یا مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تفاوت دارد. برای اپلای کردن برای بورسیه به شرایط و مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • پاسپورت معتبر
  • مدرک و ریز نمرات دوره ی کارشناسی ارشد در رشته ای مرتبط با کشاورزی
  • مدرک و ریز نمرات دوره ی کارشناسی ترجیحا در رشته ای مرتبط با کشاورزی
  • مدرک زبان (معمولا آیلتس 6.5 و بالاتر)
  • مقاله (حداقل دو مقاله ISI یا مقالاتی که در مجلات معتبر تخصصی کشاورزی چاپ شده باشند)
  • سابقه کار
  • توصیه نامه از اساتید معتبر
  • پروپوزال
  • مشخص بودن سوپروایزر

هزینه های تحصیل در رشته های کشاورزی در استرالیا

مانند هر رشته ی دیگری، هزینه های تحصیل در رشته های کشاورزی نیز در استرالیا بسته به رشته، مقطع، دانشگاه و شهر مورد نظر شما متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی شهریه های سالیانه ی دانشگاه ها برای رشته های کشاورزی در مقطع کارشناسی بین 20 تا 30 هزار دلار استرالیا ودر مقطع کارشناسی ارشد و دکترا از 15 هزار دلار استرالیا به بالا هستند. لازم به ذکر است که با توجه به اهمیت این رشته، جدا از بورسیه های مقاطع دکترا و برخی از رشته های کارشناسی ارشد، برخی از دانشگاه ها در نقطع کارشناسی نیز کمک هزینه هایی در نظر گرفته اند. برای مثال دانشگاه تاسمانیا برای دانشجویان مقطع کارشناسی که واجد شرایط باشند، 15 هزار دلار کمک هزینه ی سالانه در نظر گرفته است. جدا از هزینه ی شهریه، باید هزینه ی زندگی در استرالیا را نیز در نظر بگیرید که آن هم با توجه به شهری که در آن تحصیل خواهید کرد بسیار متفاوت است. برای مثال زندگی در سیدنی یا ملبورن بسیار پرهزینه تر از شهرهای کوچک تر یا شهرهایی مانند پرث خواهد بود. اما به طور کلی هزینه ی زندگی در استرالیا حدود 20 هزار دلار در سال در نظر گرفته می شود. ضمن اینکه شما در حین تحصیل اجازه ی کار پاره وقت در این کشور را خواهید داشت و با جدود 20 ساعت کار در هفته، می توانید بخشی از هزینه های خود را تامین نمایید.

مزایای تحصیل در رشته های کشاورزی در استرالیا چیست؟

مشاغل مرتبط با کشاورزی معمولا در لیست مشاغل مورد نیاز در استرالیا هستند و همین امر باعث می شود که پس از فارغ التحصیلی در این رشته بتوانید به سرعت وارد بازار کار شده و پروسه ی اقامت دائم این کشور را به راحتی طی کنید. از جمله مشاغلی که در انتظار دانشجویان رشته ی کشاورزی در استرالیا هستند می توان به این مشاغل اشاره کرد: مشاور کشاورزی، مدیر مزرعه، متخصص خاک، زراعت شناس (agronomist) و متخصص کشاورزی. در استرالیا به ازای هر فارغ التحصیل در رشته های کشاورزی، دو موقعیت شغلی وجود دارد، بنابراین می توانید ببینید که تحصیل در این رشته چگونه آینده ی شغلی شما را در استرالیا تضمین می کند.

نکات پایانی در مورد تحصیل کشاورزی در استرالیا

در سال های اخیر و با توجه به افزایش شدید جمعیت در جهان و به تبع آن افزایش روز افزون نیاز به مواد غذایی و همینطور مشکلات زیست محیطی و آب و هوایی، توجه و نیاز به رشته های کشاورزی شدیدا افزایش یافته است. نتیجه ی این امر آن است که رشته های مربوط به کشاورزی در دانشگاه ها نیز گسترده تر شده و با کیفیت بسیار بالایی ارائه می گردند. همچنین مشاغل مرتبط با این رشته ها نیز متنوع تر شده و نیاز به افراد متخصص در این زمینه ها هرروز بیشتر از دیروز احساس می شود. اگر فردی هستید که بهبود جهان و تاثیر مثبت در زندگی افراد برای شما مهم است، به طبیعت، گیاهان، حیوانات و به طور کلی کشاورزی علاقمند هستید و یا در یافتن شیوه ها و روش های خلاقانه مهارت دارید، تحصیل در این رشته می تواند گزینه ی بسیار مناسبی برای شما باشد.

مشاوره در مورد مهاجرت تحصیلی در رشته های کشاورزی به استرالیا

طبیعی است که به عنوان افرادی که در ایران تحصیل کرده ایم، تصویر دقیقی از تحصیل و زندگی در یک کشور دیگر را نداشته باشیم. حتی افرادی که مدتی را در کشور دیگری زندگی یا تحصیل کرده اند، راجع به سبک زندگی و سیستم آموزشی همان کشور اطلاعات خواهند داشت. بنابراین اگر میخواهید پیش از تصمیم به تحصیل در استرالیا و به طور ویژه تصمیم گیری در مورد رشته ی تحصیلی مورد نظرتان، اطلاعات جامع و دقیقی از زندگی و تحصیل در این کشور و همچنین نکات مهم در مورد رشته ی مورد نظرتان به دست آورید، حتما با مشاوران و متخصصین این امر مشورت کنید. موسسه اعزام دانشجو آریا با بیش از 15 سال سابقه در زمینه ی مهاجرت تحصیلی و همچنین داشتن دفتری در سیدنی استرالیا که پس از ورود شما به استرالیا نیز همچنان به شما خدمات ارائه کرده و شما را راهنمایی خواهد کرد، بهترین گزینه برای اطمینان از این است که در مسیر درستی گام برداشته اید.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button