ساختار‌های چربی برای از بین بردن عفونت‌های سل به آنتی بیوتیک‌ها کمک‌ می‌کند

ساختار‌های چربی برای از بین بردن عفونت‌های سل به آنتی بیوتیک‌ها کمک‌ می‌کند

ساختار‌های چربی برای از بین بردن عفونت‌های سل به آنتی بیوتیک‌ها کمک می‌کند

براساس یک مقاله‌ی منتشر شده در مجله‌ی علوم دانشگاه وسترن، محققان استرالیایی یک گام به درمان یکی از مرگبارترین بیماری‌ها (سل) نزدیک شده‌اند. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، سل یکی از 10 علت اصلی مرگ و‌ میر در جهان در چند دهه‌ی اخیر اعلام شده است. به‌طوری که در سال 2017 تعداد مرگ مبتلایان به این بیماری 1.6‌ میلیون نفر اعلام شده است.

در این مطالعه که توسط دکتر Haibo Jiang از UWA صورت گرفت، مشخص شد که چطور ساختار چربی (ساختار‌های غنی از چربی درون سلول‌های بدن)‌ می‌تواند به دارو‌های ضدسل (بداواکیلین) برای از بین بردن عوامل عفونی TB کمک کند.

بیماری سل بواسطه‌ی باکتری‌های بیماری‌زا از جمله‌ می‌کوباکتریوم توبرکلوز (Mtb)، پاتوژن‌های داخل سلولی ایجاد‌ می‌شود. این عوامل عفونی در داخل سلول‌های‌ میزبان آلوده و رشد‌ می‌کنند. در همین رابطه دکتر جیانگ‌ می‌گوید: «یک سوال مهم در درمان بیماری‌های ناشی از پاتوژن‌های داخل سلولی مانند Mtb این است که آیا مواد مخدر‌ می‌تواند باکتری‌ها را درون سلول‌های بدن بیمار از بین ببرد؟»

دانیل گرینوود، همکار دکتر جیانگ و نویسنده مؤسسه فرانسیس کریک معتقد است که بداواکیلین اولین مورد آنتی بیوتیک برای درمان سل در 50 سال اخیر بوده است.

دکتر گرینوود‌ می‌گوید: «اما تاکنون، ما متوجه نشدیم که آیا ترکیباتی که در آب حل نمی‌شود،‌ می‌توانند در درمان بیماری پیشرفته‌ی سل موثر واقع شوند؟».

در همین رابطه تیم تحقیقاتی UWA، با محققان موسسه‌ی فرانسیس کریک و GlaxoSmithKline، یک روش جدید تصویربرداری دارویی را ایجاد کرده‌اند. این روش با استفاده از‌ می‌کروسکوپ نور، الکترون و یون همسان انجام‌ می‌شود.

دکتر جیانگ‌ می‌گوید: «روش تصویربرداری جدید دارو‌ها باعث‌ می‌شود تا ما درک بهتری از مکانیسم  و تاثیر دارو بر روی سلول‌های بیمار پیدا کنیم».  این مطالعه نشان‌ می‌دهد که بداواکیلین در ساختار چربی جذب‌ می‌شود و به تأثیر بهتر دارو بر روی باکتری‌های عفونی Mtb کمک‌ می‌کند.

ترکیباتی که فقط در لیپید‌ها (چربی) وجود دارد، به عنوان ترکیبات لیپوفیل شناخته‌ می‌شوند. این ترکیبات در آب حل‌ می‌شوند. این مواد و عناصر به پروتئین‌ها و چربی‌های بدن متصل‌ می‌شوند.

یافته‌های اخیر محققان دانشگاه وسترن استرالیا نشان‌ می‌دهد که حتی آنتی‌بیوتیک‌های بسیار چرب مانند بداواکیلین نیز باید در پیشرفت دارویی مورد توجه قرار بگیرند. در ادامه دکتر جیانگ اضافه کرده است که: «متاسفانه TB به چندین نوع از دارو‌های موثر مقاوم شده است. به همین دلیل تنها 55 درصد از بیماران مبتلا به سل، درمان موفقیت‌آمیزی دارند».

محققان قصد دارند بیشتر روی مکانیسم‌های آنتی‌بیوتیک مطالعه کنند. البته ما امیدواریم ایده‌های بهتر برای بهبود درمان و طراحی آنتی‌بیوتیک‌های پیدا کنیم تا به درمان همیشگی و قطعی سل در آینده کمک کند.

دکتر جیانگ و دکتر مکس گوتیرز از موسسه‌ی فرانسیس کریک، دو نویسنده و همکار در این پروژه‌ی تحقیقاتی هستند که توسط بخش پژوهشی UWA در سال 2017 مورد حمایت قرار گرفته اند. این دو دانشمند در همین سال جوایز متعددی را از سوی دانشگاه وسترن استرالیا دریافت کرده‌اند.

دکتر جیانگ یکی از مدیران گروه تحقیقاتی در دانشکده‌ی علوم مولکولی و مرکز‌ میکروسکوپ UWA است. هم‌چنین او به عنوان یکی از چهار فینالیست Woodside Early Career Scientist of the Year در سال 2019 شناخته شده است. او تاکنون چندین مرتبه جوایز استاد برتر را صاحب شده است.

منبع:

http://www.news.uwa.edu.au/2019070111472/international/lipid-bodies-help-antibiotics-kill-tb-infections

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button