معیارهای رتبه بندی QS Stars (کیو اس استارز)

معیارهای رتبه بندی QS Stars (کیو اس استارز)

 معیارهای رتبه بندی QS Stars

کیو اس استارز (QS Stars) هنگام رتبه بندی دانشگاه ها از چه معیارهایی استفاده می کند و چرا؟

انتقادات زیادی در خصوص معیارهای مورد استفاده در رتبه بندی ها و دیگر ارزشیابی ها صورت پذیرفته که بر پایه این استدلال استوار است که دانشگاه ها با یکدیگر متفاوت بوده و بنابراین باید در طیفی از رده هایی ارزشیابی شوند که نقاط قوت متمایزی را به رسمیت می شناسند.

معیارهای زیر که مبنای رتبه بندی های کیو اس استارز (QS Stars) را تشکیل می دهند به عنوان ارکان اصلی آنچه که دانشگاه تراز اول جهانی را بوجود می آورد و با توجه به عواملی که اغلب در رتبه بندی های دانشگاهی و دیگر ارزشیابی ها نادیده انگاشته می شوند انتخاب شدند.

 

1.تحقیق و پژوهش

شاخص هایی که در اینجا در نظر گرفته شده اند شامل ارزشیابی های کیفیت پژوهش و تحقیق در میان اساتید دانشگاه، بهره وری (یعنی تعداد مقالات منتشر شده)، نقل قول ها و استنادها (یعنی نحوه تشخیص و ارجاع به مقالات مذکور توسط دیگر اساتید) و جوایز (مثلا، جوایز نوبل یا مدال های فیلد (Fields Medals)) می باشند

2.تدریس

نقش اصلی و مهم یک دانشگاه، ماهیت و نوع بهترین اذهان فرداست که الهام بخش نسل بعدی پژوهشگران بالقوه دانشگاهی است. شاخص های معمولی در ارزشیابی های کیفیت تدریس عبارتند از مقایسه بازخورد دانشجو از طریق نظرسنجی ملی دانشجویی، نرخ بیشتر مطالعه و نسبت اعضای هیئت علمی دانشجویی.

3.اشتغال پذیری

اشتغال پذیری فارغ التحصیلان چیزی بیش از قدرت علمی بوده و بر آمادگی جهت کار متمرکز است – توانایی انجام کار موثر در گروهی چندفرهنگی، ارائه مقاله، مدیریت افراد و پروژه ها است. شاخص های مشترک در این حوزه شامل نظرسنجی از کارفرمایان، نرخ های اشتغال فارغ التحصیلان و پشتیبانی از خدمات فرصت های شغلی است.

4.بین المللی سازی

در اینجا، شاخص های موثر می تواند شامل نسبت دانشجویان و پرسنل بین المللی، تعداد دانشجویان مبادله شده ورودی و خروجی، تعداد ملیت های دانشجویان، تعداد و قدرت همکاری های بین المللی با دیگر دانشگاه ها و وجود امکانات مذهبی.

5.امکانات

زیرساخت دانشگاه شاخصی است که دانشجویان را قادر می سازد تا دریابند که چه انتظاری از تجارب دانشگاهی خود داشته باشند. شاخص هایی نظیر ورزش، فناوری اطلاعات، کتابخانه و امکانات پزشکی و نیز جوامع دانشجویی در چارچوب این معیار مد نظر قرار می گیرند.

6.آموزش آنلاین (برخط)/آموزش از راه دور

این دسته بندی شاخص های گوناگونی نظیر فناوری و خدمات دانشجویی، سابقه عملکرد، مشارکت و تعامل دانشجویی، تعهد به آنلاین بودن و شهرت دانشگاه را مد نظر قرار می دهد.

7.مسئولیت اجتماعی

مشارکت و تعامل به ارزیابی این موضوع می پردازد که یک دانشگاه تا چه میزان تعهدات خود به جامعه را با سرمایه گذاری در جامعه محلی و نیز کارهای خیریه و امدادرسانی در هنگام وقوع سوانح جدی می انگارد. همچنین به تجزیه و تحلیل توسعه منطقه ای سرمایه انسانی و آگاهی زیست محیطی می پردازد.

8.نوآوری

نوآوری، بازده فعالیت های دانشگاه ها و یافته های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، بطور فزاینده ای برای دانشگاه ها اهمیت یافته است.

9.هنر و فرهنگ

شاخص های موثر عبارتند از تعداد کنسرت ها و نمایشگاه های سازمان یافته توسط موسسات، تعداد اعتبارات و جوایز و سرمایه گذاری های فرهنگی.

10.شمول و فراگیری

این حوزه به دسترسی دانشجویان به دانشگاه ها، به ویژه به بورسیه های تحصیلی، دسترسی معلولین، توازن جنسیت و کمک به اقشار کم درآمد توجه دارد.

11.معیارهای تخصصی

این معیارها به منظور توسعه و گسترش اعتبار در زمان لازم و مقتضی طراحی شده است. این دسته بندی به رتبه بندی های اعتبار و رشته های دانشگاهی توجه دارد.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button