چگونه دانشگاه و کشور محل تحصیل خود را انتخاب کنیم

چگونه دانشگاه و کشور محل تحصیل خود را انتخاب کنیم

 

انتخاب محلی که قرار است حد اقل سه تا چهار سال از بهترین سال های عمر خود را در آن بگذرانید، تصمیم بسیار دشواری است. با وجود اینکه داشتن گزینه های زیاد می تواند چیز خوبی باشد، اما داشتن گزینه های بیش از حد می تواند گیج کننده بوده و انتخاب از بین آن ها ناممکن به نظر برسد.

اگر در ابتدای مسیر خود برای مهاجرت تحصیلی بوده و هنوز دانشگاه و یا حتی کشور مورد نظر خود را انتخاب نکرده اید، نکاتی که در این مطلب آورده ایم، می تواند برای شما بسیار مفید باشد. در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه می توانید انتخاب های خود را محدود تر کنید و در مورد دانشگاه های مختلف تحقیق نمایید.

 

اولویت بندی

یک نکته ی بسیار مهم در انتخاب دانشگاه و کشور جهت مهاجرت تحصیلی این است که در زمینه های مختلف اولویت های خود را مشخص کرده باشید. برای مثال در مورد زبانی که در دانشگاه تدریس می شود. اکثر افراد زبان انگلیسی را انتخاب می کنند، نکته ی مثبت در مورد این زبان این است که در برخی کشور هایی که انگلیسی زبان نیستند نیز دانشگاه هایی وجود دارند که به زبان انگلیسی در آن ها تدریس می شود.

اولویت بعدی می تواند این باشد که می خواهید در چه کشوری و با چه آب و هوایی زندگی کنید. اگر تحمل سرما یا گرمای زیاد را ندارید، خود به خود تعدادی از گزینه ها حذف خواهند شد. برای مثال می توانید چک کنید با آب و هوای مورد نظر شما کدام کشور ها به محل زندگیتان نزدیک تر هستند و آن ها را در صدر لیست خود قرار دهید.

برای بسیاری از افراد، مسائل مالی در مهاجرت تحصیلی بسیار پررنگ و با اهمیت هستند. بنابراین یکی دیگر از اولویت ها ممکن است این باشد که کدام یک از گزینه ها هم از نظر اقتصادی و هم از نظر آکادمیک برای شما مناسب هستند. می توانید دانشگاه هایی را که پرداخت شهریه ی آن ها برای شما امکان پذیر نیستند و یا کشورهایی که هزینه ی زندگی در آن ها بسیار بالا هستند را از بین گزینه های خود حذف کنید.

 

ساختار آموزشی

یکی از سوال هایی که ممکن است برای انتخاب محل تحصیل خود در خارج از کشور از خود بپرسید این است که قرار است از تجربه ی تحصیل در خارج از کشور چه چیز هایی بیاندوزید؟

حتما می دانید که کشور های مختلف (و یا حتی ایالت ها و شهر های مختلف در یک کشور) فرهنگ ها، ساختار آموزشی و هنجار های تحصیلی متفاوتی دارند. ممکن است ترجیح دهید در ساختار آموزشی انعطاف پذیری تحصیل کنید تا بتوانید رشته ها و گرایش های متفاوت را تجربه کنید. در هر حال بهتر است در مورد ساختار آموزشی و برنامه ی درسی دانشگاه های هر کشور اطلاعات مختصری داشته باشید تا بتوانید بهتر انتخاب کنید.

 

سبک زندگی

جدا از مسائل آموزشی، سبک زندگی در شهر های و کشور های مختلف نیز اهمیت دارد. قرار نیست تمام وقت شما در دانشگاه بگذرد و اگر بین تحصیل و زندگی شخصی تعادل خوبی برقرار کنید، بهتر است در مورد فعالیت های خارج از منزل در شهر های مختلف نیز تحقیق کنید و ببینید کدام به شخصیت شما نزدیک تر است. برای مثال اگر شخصیت هیجانی و ماجراجویی دارید، زندگی در یک شهر کوچک و آرام می تواند به سرعت برای شما خسته کننده و تحمل ناپذیر شود.

 

لیست نقاط قوت و ضعف

اگر با توجه به مواردی که در بالا گفته شد، همچنان در بین چند گزینه نامطمئن هستید، می توانید لیستی از نقاط قوت و ضعف هرکدام از این گزینه ها تهیه کنید و برای هرکدام از این نقاط ضعف یا قوت وزنی مشخص کنید. یعنی با توجه به اهمیتی که هرکدام از این موارد دارند، برای آن ها ضریبی تعیین کنید. در نهایت با جمع کردن امتیازات می توانید گزینه ی نهایی را با قطعیت انتخاب نمایید.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button