پنج نکته ی ضروری برای مطالعه ی بهینه

پنج نکته ی ضروری برای مطالعه ی بهینه

اگر در هنگام مطالعه و درس خواندن دائما حواس شما پرت می شود، این پنج نکته ی ضروری که تمامی دانشجویان و دانش آموزان می توانند از آن ها استفاده کنند را بخوانید .

بیایید با هم صادق باشیم، حتی اگر شما از کلاس های دانشگاه یا مدرسه نهایت لذت را ببرید، همچنان گاهی درس خواندن می تواند برای شما بسیار دشوار باشد.

بنابراین در این مطلب چند راهنمایی کوچک اما بسیار موثر به شما می کنیم تا به شما کمک کند تا زمان مطالعه ی خود را بهینه کنید. از روش های ساده برای محدود کردن حواس پرتی ها گرفته تا چگونگی فعالانه تر کردن مطالعه، همگی کارهایی هستند که به شما کمک خواهند کرد اطمینان حاصل کنید که تمام وقت خود را در گوشی تلفن یا خیره شدن به فضای خالی و غرق شدن در افکار خود تلف نمی کنید!!

پس بیایید تا با هم پنج روش را بررسی کنیم که به شما کمک خواهند کرد بهترین نمره هایی که می توانید را بگیرید.

 

  1. عوامل حواس پرتی را محدود کنید

گوشی خود را خاموش کنید و آن را در یک کشو یا کمد بگذارید تا برای چک کردن آن وسوسه نشوید. همچنین بهتر است تا جای ممکن به جای لپتاپ از جزوه، کتاب و برگه های کاغذی استفاده کنید تا حواستان کمتر به محتویات لپتاپ پرت شود. همچنین نرم افزار هایی مانند SelfControl وجود دارند که برای جلوگیری از پرت شدن حواستان تا مدت زمان مشخصی دسترسی به وب سایت های نا مربوط به موضوع مطالعه تان را متوقف می کند.

نکته ی مهم این است که عواملی که باعث از دست دادن تمرکز شما می شود را شناسایی کرده و به تدریج آن ها را حذف کنید.

 

  1. انتخاب مکان مناسب

آیا برای مطالعه به سکوت کامل نیاز دارید یا نشستن در کتابخانه بهترین حالت ممکن برای شما است؟ یا شاید مطالعه در یک کافی شاپ برای شما مناسب تر باشد.

بهتر است بفهمید چه نوع محیطی برای شما مناسب تر است و استفاده از آن ممکن است به شما کمک کند تا راحت تر و مفید تر درس بخوانید.

 

  1. مطالعه ی فعال

این توصیه را می توان به دو بخش مختلف تقسیم کرد. اول اینکه هر بار به خود استراحت می دهید، حتما از جای خود بلند شوید، قدمی بزنید و چند حرکت کششی انجام دهید، در واقع هر کاری که به گردش خون در بدن کمک کند. از این طریق وقتی دوباره برای مطالعه به جای خود برگردید احساس می کنید شاداب و پر انرژی هستید.

دوم این که به طور فعال مطالعه کنید نه منفعل. خواند چندین و چند باره ی جزوه ها همیشه مفید نیست، اما اینکه در مورد آنچه خوانده اید از خودتان کوییز کوچکی بگیرید می تواند کمک کند تا اطلاعات جدید را بهتر در ذهن خود حفظ کنید.

درس خواندن در گروه های مطالعه و بحث کردن با هم کلاسی ها نیز بسیار کمک خواهد کرد.

 

  1. به خود استراحت دهید

به سادگی می توانید به ازای هر یک ساعت، 15 دقیقه به خود استراحت دهید تا از محیط مطالعه خارج شده و پیش از بازگشتن به سراغ کتاب ها  به ذهنتان استراحت دهید. حتی اگر حجم درس بسیار زیاد است و زمان شما بسیار کم، باز هم از زمان های استراحت کوتا استفاده کنید، در غیر این صورت ممکن است از جایی به بعد مطالعات شما مطلقا بازدهی نداشته باشند.

 

  1. نمرات شما شخصیتتان را تعریف نمی کنند!

اگر خودتان می دانید که نهایت تلاش و انرژی خود را برای درس خواندن و یادگیری گذاشته اید، باید بدون توجه به نمره هایی که کسب کرده اید به خود افتخار کنید. اگر نمره هایتان به اندازه ی دلخواه خوب نشده است، به آن به چشم یک تجربه نگاه کنید تا بفهمید برای آینده چه چیزی را باید تغییر دهید و روی چه مسائلی بیشتر کار کنید.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button