تبدیل دی اکسید کربن حاصل از گازهای گلخانه ای به زغال سنگ

تبدیل دی اکسید کربن حاصل از گازهای گلخانه ای به زغال سنگ

تبدیل دی اکسید کربن حاصل از گازهای گلخانه ای به زغال سنگ

دانشمندان دی اکسید کربن را به زغال سنگ تبدیل می‌کنند

دانشمندان اخیرا توانسته‌اند که طی یک فرآیند شیمیایی که کاتالیزگر آن فلزات مایع هستند، گازهای گلخانه‌ای را تحت یک پروسه کم انرژی به زغال سنگ تبدیل کنند.

محققان دانشگاه UNSW سیدنی و دانشگاه RMIT از فلزات مایع برای تبدیل دی اکسید کربن به زغال سنگ جامد در دمای اتاق استفاده می‌کنند. انجام این کار به عنوان یکی از پیشرفت‌های مهم جهانی محسوب می‌شود چرا که کمک زیادی به جذب و ذخیزه‌سازی کربن می‌کند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه UNSW (که از افرادی مانند دکتر Dorna Esrafilzade و دكتر Torben Daeneke تشکیل شده است) توانسته است که گاز CO2 را به ذرات جامد کربن تبدیل کند.

بر اساس آنچه که در مجله Nature Communications منتشر شده است، با اسفاده از این فرآیند می‌توان از گازهای گلخانه‌ای به شیوه‌ای جدید استفاده کرد و در نتیجه جو زمین را از خطرات قطعی این نوع گازها، ایمن نگه داشت.

پروفسور کلانترزاده، که اکنون با دانشکده مهندسی شیمی UNSW در حال همکاری است، معتقد است که صرفه نظر از جنبه اقتصادی این ایده، کنترل و البته کاهش انتشار گاز کربن دی اکسیدی که توسط صنایع مختلف و فعالیت‌های انسانی تولید می‌شود، هیجان‌انگیزترین بخش این ایده است.

دکتر Torben Daeneke، محقق RMIT، معتقد است که پیاده‌سازی این روش به نسبت سایر روش‌هایی که تا کنون برای کنترل گاز کربن دی اکسید مانند مایع کردنش استفاده شده است، عملکرد بهتری دارد. چرا که تا کنون تنها قادر بودیم که CO2 را تحت دمای بالا، که در صنعت پیاده سازی این شرایط بسیار مشکل و در بسیاری از موارد غیرممکن است، به جامد تبدیل کنیم.

اما اکنون می‌توانیم با استفاده از فلزات مایع به عنوان کاتالیزور، این گاز را در دمای پایین به به کربن جامد تبدیل کنیم. وی معتقد است که هنوز موارد مختلفی در مورد این فناوری باید مورد بررسی قرار بگیرند، اما اولین چیزی که از اهمیت زیادی برخوردار است، تامین یک مخزن ذخیره برای نگهداری کربن است.

دکتر Daeneke، معتقد است که برگشت در زمان وجود ندارد، اما با استفاده از این فرآیند می توان به نوعی به گذشته سفر کرد و از این چرخه برای کنترل شرایط زمین استفاده کرد.

چرخه تبدیل کربن چگونه انجام می شود؟

اولین بار دکتر Dorna Esrafilzade تکنیک الکتروشیمیایی مبتنی بر فلزات مایع را برای جذب و تبدیل CO2 اتمسفر به کربن جامد توسعه داد. در این فرآیند، دی اکسید کربن در مایع الکترولیت و مقدار کمی از فلز مایع حل می‌شود، سپس توسط یک جریان الکتریکی شارژ می‌شود. انجام این کار باعث می شود که CO2 به پوسته های جامد کربن تبدیل شود. در نهایت این پوسته‌های جامد شده به صورت طبیعی از الکترود جدا می‌شوند و برای ذخیره‌سازی آماده می‌گردند.

دکتر اسرافیل‌زاده می گوید: “نتیجه حاصل از این فرآنید یک محصول جانبی است که می‌تواند کاربرد صنعتی داشته باشد.”

این تحقیق توسط “مرکز تحقیقات استرالیا برای آینده و فنآوری‌های الکترونیک کم انرژی (FLEET) و مرکز علوم الکتریکی  ACES” پشتیبانی می‌شود.

محققانی که روی انجام این فرآیند کار می‌کنند، جمعی از دانشگاه‌های دانشگاه مونستر، دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی UNSW، دانشگاه وولونگونگ، دانشگاه موناش، QUT هستند.

 

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button